Gehoorbescherming op een motor met grote ruit etc

Volgens mij gebruiken ze bij de politie wel degelijk oordoppen.
Ik werk naast een politiepost en daar stond laatst nog een oplegger van een fabrikant van op maat gemaakte gehoorbescherming waar van alle agenten in de regio weer even nieuwe mallen getrokken werden.
 
Volgens mij gebruiken ze bij de politie wel degelijk oordoppen.
Ik werk naast een politiepost en daar stond laatst nog een oplegger van een fabrikant van op maat gemaakte gehoorbescherming waar van alle agenten in de regio weer even nieuwe mallen getrokken werden.
De politie heeft meer activiteiten waar wel degelijk gehoorbescherming verplicht is, dus dat evenement hoeft geen directe betrekking te hebben op motoragenten, wat @4me2 op de vorige pagina bedoelde. Ik moet wel zeggen dat ik dat ontzettend onverantwoord vind.

Ik weet niet of ze momenteel wel of geen gehoorbescherming dragen op de motor maar in 2017 was dat nog niet het geval:
Link
En het vervolg waarbij er actie ondernomen zou worden enkele maanden later:
Link
En de opvolging van het vervolg met concrete plannen waarbij ze met volledig afsluitende oordoppen zijn begonnen maar naar filterende doppen willen overstappen:
Link

Dit zijn zo'n beetje de eerste drie Google resultaten op trefwoorden "motoragent gehoor". :) In de artikelen is duidelijk te zien dat de meeste klachten pas begonnen met de in dienst treding van de 1200RT omdat die ruit klaarblijkelijk te laag was voor veel bestuurders. Ik verbaas mij er echt over dat dit pas in 2018 is gekomen, ik had verwacht dat júist de Nederlandse Politie schadevoorkomend handelt, maar het gebeurt pas nadat té veel mensen tegelijk in de media klagen over tinnitus.
 
Je hebt natuurlijk ook een eigen verantwoordelijkheid als agent.
Ik weet niet of en anders in welke gevallen de politiebond of wie er over gaat het gebruik ervan verplicht maar net als in de metaalsector zijn er genoeg die ook wanneer er een verplichting geldt geen gehoorbescherming gebruiken.
Ik doe verschillende truckruns e.d. als verkeersregelaar en bij 1 doe ik ook de organisatie op dat gebied en weet uit die hoek dat er motoragenten zijn die ze gebruiken maar ook die ze niet gebruiken.
 
Je hebt natuurlijk ook een eigen verantwoordelijkheid als agent.
Ik weet niet of en anders in welke gevallen de politiebond of wie er over gaat het gebruik ervan verplicht maar net als in de metaalsector zijn er genoeg die ook wanneer er een verplichting geldt geen gehoorbescherming gebruiken.
Ik doe verschillende truckruns e.d. als verkeersregelaar en bij 1 doe ik ook de organisatie op dat gebied en weet uit die hoek dat er motoragenten zijn die ze gebruiken maar ook die ze niet gebruiken.
Ik vind dat je als werkgever een proactieve onderzoeksplicht hebt naar arbeidsgevaren, en dan oplossingen moet aanbieden om dat af te wenden, gecombineerd met een duidelijke informatieplicht naar je medewerkers. Als je dat hebt gedaan en de medewerkers besluiten zelf om dat te negeren dan vind ik dat de verantwoordelijkheid naar de medewerkers schuift, in ieder geval bij de individueel werkzame medewerkers. In een werkplaats kun je het een verplichting maken die gehandhaaft kan en zou moeten worden door leidinggevenden, net als de plicht van een lasbril, het dragen van veiligheidsschoenen of een veiligheidshelm. Gehoorbescherming valt onder diezelfde categorie. Een individueel beroep als motorrijder kun je moeilijk controleren en dan vind ik dat het nadat alle eerdere stappen ondernomen zijn het de verantwoordelijkheid wordt van de medewerker zelf.
 
Bij ongeveer 60kmh wordt het mij al onprettig. Het vizier dan open doen zorgt er gek genoeg voor dat het minder storend is.

Kan zijn dat je vizier in de niet in de turbulente lucht zit, maar de onderkant van je helm wel. Als je dan je vizier (gedeeltelijk) openzet dan 'drukt' de luchtstroom tegen die turbulenties. Ik heb hetzelde. De luchtstroom tussen helm en schouder is zowieso al turbulent.
 
Ik heb lichte tinnitus aan het rechter oor. Dat wil zeggen dat zolang er omgevingsgeluid is dat afleidt van de irritante piep ik er geen last van heb, maar zodra het redelijk rustig is het constant te horen is.

Gezien ik geen zin heb in verergering, of een piep in twee oren, draag ik dus altijd dopjes. Maakt niet uit waar/hoe hard ik rij.

Na een zoektocht ben ik destijds bij noizezz uitgekomen. Zoals iemand anders al zei zijn ze voorgevormd en met een filter naar keuze. Ook fijn is dat wanneer je het starters setje koopt er 4 verschillende maten dopjes bij geleverd worden zodat je kan passen en ervaren welke er voor jou het meest comfortabel zijn. (Daarna kun je het filter recyclen en losse dopjes in je eigen maat bestellen)

Maar gezien ik ze dagelijks gebruik zit ik er nu wel aan te denken om toch maar een keer de investering in optoplastieken te doen.
 
Laatst bewerkt:
Ik had geen geluk met optoplastieken. Eén ding is zeker, met kaakbewegingen veranderd je oorkanaal. Steek je pinkje in je oor, en beweeg kaken. Je kunt via Coolblue bose QC20 proberen. Ook niet ideaal, maar ik rij er al een jaar mee en wil niets anders. Eén voorwaarde, je helm moet niet in turbulente lucht zitten. Dus of een (gemaakte) naked, of mischien werk een hele hoge ruit ook. En dus ook niet achter (vracht) auto's blijven hangen
 
Ik heb al jaren op maat oordoppen voor muziek. Verbazend genoeg is het geluid bij een concert vaak beter met als zonder oordoppen voor mij.
Voor iedereen is de reactie op geluid anders. Een gewoon avondje in een gewone kroeg vind ik soms al een ding. Ik versta zonder oordoppen mensen nouwelijks, en heb zeker een uur daarna last van een piep. Volgens de 3 jaarlijkse healthcheck heb ik nouwelijks schade opgelopen maar toch ben ik blijkbaar gevoelig.

Voor de motor heb ik maar meteen 2 setjes gekocht van Alpine, 1 gewone en 1 die ze omschrijven als geschikt voor circuit. Heb alleen de gewone nog getest, bevalt heel goed!
Maar gegoten doppen zijn wel degelijk fijner. Die komen er nog wel
 
Ben altijd de eigenwijs geweest die het niet nodig vond. Toch afgelopen weekend tijdens ritje Duitsland de bekende gele schuimpjes geprobeerd omdat ik veel last heb van hetwindgeruis dat via de intercom binnenkomst omdat mijn man graag met zijn helm open rijdt. Wat een verademing! Ik dacht dat ik alles minder goed zou kunnen verstaan, maar het tegendeel is waar. Alle bijgeluiden worden gereduceerd en ik kan mijn man veel duidelijker verstaan. Ik vond het superontspannend rijden. De doppen gebruik ik overigens ook als ik naar de bioscoop ga, daar staat het geluid altijd zo belachelijk hard.
 
Ik had geen geluk met optoplastieken. Eén ding is zeker, met kaakbewegingen veranderd je oorkanaal. Steek je pinkje in je oor, en beweeg kaken. Je kunt via Coolblue bose QC20 proberen. Ook niet ideaal, maar ik rij er al een jaar mee en wil niets anders. Eén voorwaarde, je helm moet niet in turbulente lucht zitten. Dus of een (gemaakte) naked, of mischien werk een hele hoge ruit ook. En dus ook niet achter (vracht) auto's blijven hangen
Die QC20 oortje klinken erg interessant maar gezien ik in beide helmen BT heb vind ik dat voor nu een beetje zonde.

Dat het oorkanaal veranderd bij beweging van de kaak snap ik en is ook iets om in het achterhoofd te houden bij plastieken, maar maken ze die tegenwoordig niet ook van wat zachter materiaal? Iets silicone achtigs wat wat comfortabeler mee in deukt misschien?
 
Ik ben wel zuinig op mijn oren. Daarom ALTIJD oordopjes op de motor.

Vorig jaar ben ik naar een huiskamer-band geweest. Nooit gedacht aan de overmaat dB's. Nee, oordoppen niet bij me.
Ik ben toen expres wat verder weg gaan staan van de speakers. Maar dat heeft toch niet geholpen.
Ik heb nadien een hele dag een flinke suis in mijn oren gehad. Volgende keer BETER OPLETTEN en DOPJES WEL mee!!!
 
Nog maar een verhaal ter waarschuwing: Heb ergens in m'n leven tinnitus opgelopen. Kan uit ervaring vertellen dat de constante harde piep soms echt levensbepalend (in negatieve zin uiteraard) kan zijn. Heb het al sinds ca m'n 30e, het vooruitzicht dat ik die piep de rest van m'n leven hou is niet bepaald prettig te noemen. Die continue piep in je oren wens je je ergste vijand niet toe.

Hoe zwaarder de gehoorbescherming / oordoppen op de motor hoe beter wat mij betreft. Met wat voor motor, helm of kuipruit etc dan ook.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb trouwens de volgende doppen:
Noizezz zware filter voor op de motor (want: hoge DB)
Noizezz doppen voor zwemmen met normaal filter (want: water blijft vaak in mijn oren hangen)
Noizezz doppen met medium filter voor concert/optreden/normale luide omgeving (want: hoge DB maar nier genoeg voor de zware, minder vervorming)
Noizezz doppen zonder filter voor het vliegtuig (want: anders moet ik mijn oren blijven poppen)

Ik denk dat het gros van de mensen hier het er wel over eens is dat harde DB niet goed is voor het gehoor en de mensen die koppig of onwetend zijn geweest hebben er blijvend last van of gaan dat mogelijk nog krijgen. Ik heb een ruitje op mijn motor en ik heb een goed sluitende helm maar toch gaan de doppen elke keer mee. En ja, ik kan mijn intercom nog steeds probleemloos horen. De filter haalt de scherpe randjes van geluid, het sluit niet geheel af. Die gele schuim sluit wel helemaal af. Misschien op een gegeven moment alsnog naar gegoten doppen maar momenteel lukt het met mijn huidige selectie (en die andere zijn duuuuuuur). Dit was mijn laatste bijdrage aan dit topic. :j:W
 
Heb ook al jaren tinnitus, maar ik weet niet in welke mate. Misschien dit jaar toch eens naar het ziekenhuis om te laten checken.
Heb er alleen 'last' van als het vrij stil is, is er genoeg geluid, dan hoor ik het niet. Maar onder het rijden met doppen is, hoor ik het dus constant.
Eerste 2 jaar zonder doppen gereden, daarna 10 jaar met doppen en toen begon het ineens. Inmiddels alweer bijna 19 jaar op een motor aan het rijden.
 
Gehoorbescherming op een motor met grote ruit etc


Even de startvraag erbij, in vergelijking met mn Duc Monster zit ik op de Pan European met verhoogde ruit in (voor mijn gevoel) een stuk stillere omgeving dan op de Monster. Op de Pan European is het tot ca. 100 a 120 km/h best rustig. op de Monster buldert het geluid dan al behoorlijk langs de helm (niet het uitlaatgeluid, dat hoor ik dan nog wat op de achtergrond, boven de 100 km/h is alleen het windgebulder nog te horen).
 
Laatst bewerkt:
Ik heb maar één situatie meegemaakt dat het met MIJN lengte en MIJN helm stil genoeg was zonder doppen: ST 1100 met standaard ruit EN zoonlief achterop.

Elke andere situatie meer comfort met oordoppen. Eerste paar keer is wennen, als je ze daarna een keer vergeet schrik je je de pleuris van de windruis :X
 
In het kader van het experiment heb ik van de Alpine Sleepsofts die ik op het moment gebruik (met touwtjes, zodat ik ze diep kan inbrengen en er ook weer uitkrijgen), de filtergaatjes dichtgestopt.
Dit levert een opvallende hoeveelheid extra demping op. Rust in de helm, ondanks lage ruit; speakers (Cardo) uitstekend te horen, relevant verkeersgeluid ook.
Geen turbulentie, ook geen herrie. Best of both worlds 8-)
 
Gehoorbescherming op een motor met grote ruit etc


Even de startvraag erbij, in vergelijking met mn Duc Monster zit ik op de Pan European met verhoogde ruit in (voor mijn gevoel) een stuk stillere omgeving dan op de Monster. Op de Pan European is het tot ca. 100 a 120 km/h best rustig. op de Monster buldert het geluid dan al behoorlijk langs de helm (niet het uitlaatgeluid, dat hoor ik dan nog wat op de achtergrond, boven de 100 km/h is alleen het windgebulder nog te horen).

Ik heb jarenlang gereden op motoren met grote ruit (echt uit de wind) en dacht dat het stil genoeg was. Totdat ik een keer 's ochtends wakker werd met een rare suis/piep in mijn rechteroor. Die zit er nu al een jaar of 8 en toen reed ik nog een K1100LT met uitstekende "bescherming". Met ruit of zonder ruit. Met "stille" helm en al. Doppen in.
 
Heb (bijna) altijd oordoppen in, na een paar ritjes op m'n eerste motor (TransAlp) kreeg ik al last piepende oren.

Op de Fazer is zonder sowieso al niet vol te houden, alle wind wordt grotendeels naar het midden van mijn helm geleid. Op de WR is het nog enig zins te doen maar prettig vindt ik het niet. Zou ook niet weten waarom je zonder zou willen rijden, het is een stuk rustiger ongeacht wat voor motor of helm je hebt.
 
Ik rijd consequent met oordoppen. Had een heel ietsjepietsje tinnitus. Nu een weekendje op de motor weggeweest en ondanks mijn nieuwe otoplastieken met ook nog een wat zwaarder filter dan normaal, is mijn piep ineens toch wel irritant sterker geworden. En nu na bijna een week, is hij er nog steeds...'(
Het gaat nu nog wel maar ik hoop maar dat het niet nog erger wordt in de toekomst. Ondertussen raad ik iedereen aan om gewoon geen risico te nemen. Echt, dit wil je niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan