Gehoorbescherming op een motor met grote ruit etc

Ik dus ook niet. Deze test geeft wel een score en vraagt geen email adres. Wel alleen in engels, duits, frans, italiaans, etc . 12 testjes van elk 3 getallen van 0-9, die je moet intoetsen. Ik heb ook tinnitus en kom aan 72-82% (een paar keer gedaan). Vraagteken aanklikken voor de getallen die je niet verstaat. De test is de 5de stap, de 3de stap is oefenen

Met die laatste test is het idd even oefenen om tussen de ruis door te luisteren. Eerste score 17% 2e score 75%
Maar weet zeker dat mijn gehoor niet meer optimaal is . Merk ik ook zonder test wel gewoon doordat ik te vaak moet zeggen "wat zeg je?" nou is dat wel vaaktst als ik niet verwacht dat er tegen mij gepraat wordt.
 
Tot nu toe vooral korte ritjes gemaak en eigenlijk geen klachten gehad. Die dopjes had ik wel, maar gebruikte ik eigenlijk niet. Vandaag voor het eerst een wat langere rit (2 uur) op m’n R1200RT, veel snelweg in de zesde versnelling, kuipruit omhoog, Shoei Neotec2 op m’n schedel èn Alpine-dopjes in. De rode die volgens Alpine -20 db leveren. En nu zit ik al uren met een fluittoon in m’n oren.

Ik ga er even van uit dat ik die fluittoon niet aan die dopjes te danken heb. Maar het lijkt in ieder geval niet voldoende om zo’n lange rit met ruim 100 km/u m’n oren te beschermen. Ik denk dat ik binnenkort toch eens bij een audicien binnenloop voor betere bescherming. Als muziekliefhebber hoop ik toch nog een halve eeuw met fatsoenlijke oren te leven.
 
Tot nu toe vooral korte ritjes gemaak en eigenlijk geen klachten gehad. Die dopjes had ik wel, maar gebruikte ik eigenlijk niet. Vandaag voor het eerst een wat langere rit (2 uur) op m’n R1200RT, veel snelweg in de zesde versnelling, kuipruit omhoog, Shoei Neotec2 op m’n schedel èn Alpine-dopjes in. De rode die volgens Alpine -20 db leveren. En nu zit ik al uren met een fluittoon in m’n oren.

Ik ga er even van uit dat ik die fluittoon niet aan die dopjes te danken heb. Maar het lijkt in ieder geval niet voldoende om zo’n lange rit met ruim 100 km/u m’n oren te beschermen. Ik denk dat ik binnenkort toch eens bij een audicien binnenloop voor betere bescherming. Als muziekliefhebber hoop ik toch nog een halve eeuw met fatsoenlijke oren te leven.
Ga idd goeie oordoppen aan laten meten, er is al genoeg over geschreven maar kan soms niet genoeg zijn. Ik zit nu al 9 weken thuis in de Tinnitus dip gezien ik er nog niet goed aan kan wennen. Heb in beide oren hard suizen ( komt echt overal bovenuit ) tevens rechts een bromtoon die naarmate het omgevingsgeluid harder is deze ook harder gaat brommen. Dan links een lichte piep en in mijn hele hoofd gezoem of ik onder een elektrische stroom mast sta. S'nachts word ik nog wel eens wakker van allerlei geluiden die door mijn hoofd schieten dus al met al, het is gewoon zwaar klote. Zit nu te wachten op mijn 1e afspraak bij het Audiologisch centrum in de hoop dat zij nog tips ed. hebben om de rest van het leven toch weer wat leuker te maken. DUS DOE DIE DINGEN IN JE OOR, JE VERGEEFT HET JEZELF NOOIT MEER ALS HET MIS GAAT EN DAN BEN JE ECHT TE LAAT.
 
Ik rij altijd met oordoppen. Recent ontdekte ik dat juist oordoppen -mits verkeerd behandeld- *ook* schade kunnen opleveren.

Tijdens een rit merkte ik dat 1 van mijn Alpine dopjes niet goed zat. Teveel herrie. (ik moet ze echt diep inbrengen voor goed resultaat)
Ik stopte, en enigszins geïrriteerd rukte de zich misdragende dop uit mijn oor. Dat gaf een enorme plop, en alles klonk vervolgens vervormd.

Het resulterende gehoorverlies noemde de audioloog "barotrauma". Het is weer een beetje bijgetrokken, maar..

Gebruik altijd gehoorbescherming! Maar haal de doppen er bedachtzaam uit..
 
Ik merk persoonlijk wel dat lange ritten met doppen in veel relaxter zijn, omdat het gesuis enorm vermoeiend is.
Rijd eens 500km op een dag met en 500 zonder doppen.

Ik houd van lange afstanden rijden en heb nooit last van zadelpijn gehad. Ik stop met rijden omdat ik te moe ben om me te concentreren.
En met oordoppen word ik minder snel moe dus haal ik meer km's uit mijn motordag.
 
Om het goed te laten werken, breng ik de doppen altijd diep in.
Dan bemerk ik de meeste geluidsreductie.

Nadeel is dan soms dat ik ze er niet makkelijk meer uit krijg. (dikke vingers en nauw gehoorkanaal)
Beetje pulken met een sleutel om ze er weer uit te wurmen.

Maar na een lange rit (vooral bij hogere snelheid) bemerk ik toch altijd enkele uren enige ruis in het oor.
Niet echt storend, maar wel waarneembaar. Nee, 100% gerust hierover ben ik niet.

Hierboven genoemde 500km rijden zonder doppen lijkt mij een heel slecht plan.
Enkele keer vergeet ik de doppen, bijv na een koffiepauze. Dan altijd effe stoppen om ze 'in' te doen.
Tinnitus kan je maar 1x oplopen, daarna de rest van je leven weinig plezier ervan!
 
Ga idd goeie oordoppen aan laten meten, er is al genoeg over geschreven maar kan soms niet genoeg zijn. Ik zit nu al 9 weken thuis in de Tinnitus dip gezien ik er nog niet goed aan kan wennen. Heb in beide oren hard suizen ( komt echt overal bovenuit ) tevens rechts een bromtoon die naarmate het omgevingsgeluid harder is deze ook harder gaat brommen. Dan links een lichte piep en in mijn hele hoofd gezoem of ik onder een elektrische stroom mast sta. S'nachts word ik nog wel eens wakker van allerlei geluiden die door mijn hoofd schieten dus al met al, het is gewoon zwaar klote. Zit nu te wachten op mijn 1e afspraak bij het Audiologisch centrum in de hoop dat zij nog tips ed. hebben om de rest van het leven toch weer wat leuker te maken. DUS DOE DIE DINGEN IN JE OOR, JE VERGEEFT HET JEZELF NOOIT MEER ALS HET MIS GAAT EN DAN BEN JE ECHT TE LAAT.
Kut man! Weet precies hoe het is. Heb hetzelfde. Heb nu een gehoorapparaat/maskeerapparaat. Die geeft een ruis waardoor de piep en suis worden onderdrukt. Wat een genot ervaar ik daarvan, wil niet meer zonder. Goeie om eens naar te informeren bij het audiologisch centrum. Waar ga je heen? Utrecht Pento?
 
  • Leuk
Waarderingen: Pek
Laatst ergens iets gelezen over deze zorggroep, ze behalen hele goede resultaten met het behandelen tinnitus
 
Ik doe ze eigenlijk alleen in als ik weet dat ik meer dan 20 minuten snelweg ga rijden. Volgens mij is dat nog wel te doen qua schade.
 
Oudere collega klaagt sinds een tijd geregeld over een oorverdovend (echt dus) gerommel in een van z’n oren. Heeft al jaren gehoorapparaten en nu dit erbij. Oplossing? Die is er niet. Leer er maar mee leven.

Doe die stomme, zo ontzettend onhandige, niet-coole dopjes in.
 
Maar het schijnt dat je ook een piep in je oren kan krijgen door zaken als burn-out, bloeddruk enz. ( Zelf ook lichte pieptoon, wordt gelukkig niet erger. Bij mij de oorzaak, vermoed ik, bijna burn-out ca 12 jaar geleden).

Maar zeker waar: absoluut altijd oordoppen in. Hoor je gelijk dat gerammel niet van kuipwerk e.d. en veeeel minder vermoeiend.
 
Kut man! Weet precies hoe het is. Heb hetzelfde. Heb nu een gehoorapparaat/maskeerapparaat. Die geeft een ruis waardoor de piep en suis worden onderdrukt. Wat een genot ervaar ik daarvan, wil niet meer zonder. Goeie om eens naar te informeren bij het audiologisch centrum. Waar ga je heen? Utrecht Pento?
Nee Pento Amersfoort, woon er namelijk vlakbij.
Had van een collega chauffeur ook al gehoord van maskeerapparaat. Heb zelf ook al 2 gehoorapparaten. 😉
 
Maar het schijnt dat je ook een piep in je oren kan krijgen door zaken als burn-out, bloeddruk enz. ( Zelf ook lichte pieptoon, wordt gelukkig niet erger. Bij mij de oorzaak, vermoed ik, bijna burn-out ca 12 jaar geleden).

Maar zeker waar: absoluut altijd oordoppen in. Hoor je gelijk dat gerammel niet van kuipwerk e.d. en veeeel minder vermoeiend.
Er zijn wel 300 oorzaken waarbij je dit kan krijgen. Maar teveel geluid is toch wel de voornaamste. Al ken ik iemand die het na een zware griep heeft gekregen.
 
Ik rijd elke dag twee keer 25 min woonwerk met een stuk snelweg. Ik heb alle doppen geprobeerd waaronder drie verschillende merken aangemeten plastieken (hard en zacht).
Rij nu 35 jaar motor.
Ben gevoelig voor oorontsteking en mijn huisarts zegt dat ik niks in mijn gehoorgang moet duwen wat ik er verder in krijg dan het puntje van mijn elleboog.
Dus ik heb geen scherm en probeer met een kraag en colletje altijd de onderkant van mijn helm wat dicht te stoppen, helpt ook een klein beetje. Langere snelwegritten doe ik ze wel altijd in.
Had eigenlijk hoop dat de noisecanceling technologie nu ook al wel in helmen te krijgen zou zijn, maar ik zie het nog nergens?
100km limiet helpt ook wel wat.
 
Op mijn eerste FJR had ik een enorm ruit van Calsci waar ik volledig uit de wind / turbulentie zat en zonder oordoppen kon rijden. In de zomer absoluut geen pretje i.v.m. de hitte.

Momenteel draag ik 3M oordoppen en twijfel over op maat gemaakte Alpine.
 
Overigens vergeten velen dat die “goedkopere” doppen ongeveer 120 tot 200 keer gedragen kunnen worden en dan ook vervangen dienen te worden. Ik vervang mijn setje Alpine MotoSafe pro (lichtere en zware dempingfilter) dus gewoon elk jaar. Zwarte voor de polder en dagtripjes en de rode voor circuit/snelweg/lange dagen

Extra aanvulling, buiten dat het veel beter is voor je gehoor om het niet bloot te stellen aan al die hoge decibels is wordt je ook minder moe tijdens het rijden :]
 
Gooi m'n gele 3M doppen weg na elke rit, heb een doos vol :)

De silicone met demping ook wel is geprobeerd (Alpine en Pinlock) maar vond ik zelf nog te weinig dempen. En raak ze daarnaast ook steeds kwijt :9
 
Er zijn wel 300 oorzaken waarbij je dit kan krijgen. Maar teveel geluid is toch wel de voornaamste. Al ken ik iemand die het na een zware griep heeft gekregen.
Hier sinds kort na een zware longontsteking incl ziekenhuisopname. Gelukkig heb ik alleen last van de hoge pieptoon als ik moe/gestressed ben.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pek
Je bent een rund als je zonder oordoppen stunt :+
Goeie slogan!:t
Ik verbaas me echt over hoeveel mensen het kennelijk niet uitmaakt dat hun gehoor beschadigd raakt.
Het negatieve effect van motorrijden zonder gehoorbescherming is wetenschappelijk allang aangetoond.
Een mening daarover is waarschijnlijk al slecht voor je gehoor...
 
Terug
Bovenaan Onderaan