Ik merk, dat veel mensen bij discussies over het nieuwe motorexamen het zo erg vinden, dat het meer geld kost. Blijkbaar is hun eigen leven niet zoveel waard. De kans om op de motor dood te gaan is altijd nog 12x zo groot als in de auto!
Ik geef motorrijles en mijn opleiding is eigenlijk niet veel veranderd. Ik had al lang dit soort oefeningen in de opleiding. Ik vond en vind het onverantwoordelijk om mensen op een motor de weg op te sturen als ze nog niet eens vanuit stilstand direkt de hoek om kunnen. Of een beetje strak kunnen remmen.
De nieuwe oefeningen zijn allemsaal afgeleid van ongevalssituaties die het gevolg waren van een gebrek aan voertuigbeersing van de motorrijder. Als een motorrijder zich met geblokkeerd achterwiel in de zijkant van een overstekende auto boort terwijl hij/zij er ook omheen had gekund, is dit duide;lijk een gebrek aan voertuigbeheersing en training daarin.
Aangezien 90% van de motorinstructeurs zich alleen richtte op de "examenkunstjes", omdat zijn leerlingen anders niet zouden slagen, is het goed, dat die instructeurs nu gedwongen worden hun leerlingen meer bij te brengen dan alleen maar een rijbewijs halen. Want je bent bij het CBR al geslaagd als je rijdt voor een mager zesje. En dat vind ik persoonlijk zwaar onvoldoende als het om je leven gaat!
Wil je echt zeker zijn van een instructeur, die veel meer wet dan iemand met een standaard opleiding, ga dan op zoek naar een motorinstructeur met KNMV-erkenning. Op www.knmv.nl staat een lijst met instructeurs, die duizenden euri hebben geïnvesteerd om meer te weten te komen over de kunst van het motorrijden. Als je verstandig bent maak je hier gebruik van! En als je instructeur dan steeds op zijn eigen motor les geeft (en niet alleen comfortabel zit schreeuwen vanuit zijn Golfje) besef je, dat je echt veilig (en toch sportief!) leert motorrijden.
Ik wens jullie succes met het nemen van een wijs besluit en geef eens wat extra geld uit voor je kostbare leven . . .
Groeten,
Anton van Hoogstraaten
KNMV-instructeur
Ik geef motorrijles en mijn opleiding is eigenlijk niet veel veranderd. Ik had al lang dit soort oefeningen in de opleiding. Ik vond en vind het onverantwoordelijk om mensen op een motor de weg op te sturen als ze nog niet eens vanuit stilstand direkt de hoek om kunnen. Of een beetje strak kunnen remmen.
De nieuwe oefeningen zijn allemsaal afgeleid van ongevalssituaties die het gevolg waren van een gebrek aan voertuigbeersing van de motorrijder. Als een motorrijder zich met geblokkeerd achterwiel in de zijkant van een overstekende auto boort terwijl hij/zij er ook omheen had gekund, is dit duide;lijk een gebrek aan voertuigbeheersing en training daarin.
Aangezien 90% van de motorinstructeurs zich alleen richtte op de "examenkunstjes", omdat zijn leerlingen anders niet zouden slagen, is het goed, dat die instructeurs nu gedwongen worden hun leerlingen meer bij te brengen dan alleen maar een rijbewijs halen. Want je bent bij het CBR al geslaagd als je rijdt voor een mager zesje. En dat vind ik persoonlijk zwaar onvoldoende als het om je leven gaat!
Wil je echt zeker zijn van een instructeur, die veel meer wet dan iemand met een standaard opleiding, ga dan op zoek naar een motorinstructeur met KNMV-erkenning. Op www.knmv.nl staat een lijst met instructeurs, die duizenden euri hebben geïnvesteerd om meer te weten te komen over de kunst van het motorrijden. Als je verstandig bent maak je hier gebruik van! En als je instructeur dan steeds op zijn eigen motor les geeft (en niet alleen comfortabel zit schreeuwen vanuit zijn Golfje) besef je, dat je echt veilig (en toch sportief!) leert motorrijden.
Ik wens jullie succes met het nemen van een wijs besluit en geef eens wat extra geld uit voor je kostbare leven . . .
Groeten,
Anton van Hoogstraaten
KNMV-instructeur