Geld belangrijker dan je leven?!

Bij hoeveel rijscholen heb je een proefles genomen?

  • Bij 1 rijschool

    Stemmen: 69 79,3%
  • Bij 2 rijscholen

    Stemmen: 2 2,3%
  • Bij 3 rijscholen

    Stemmen: 1 1,1%
  • Bij meer dan 3 rijscholen

    Stemmen: 1 1,1%
  • Ik ben later naar een andere rijschool gegaan

    Stemmen: 14 16,1%

  • Totaal aantal stemmers
    87

Toontje

MF'er
27 sep 2002
42
4
Malden
Ik merk, dat veel mensen bij discussies over het nieuwe motorexamen het zo erg vinden, dat het meer geld kost. Blijkbaar is hun eigen leven niet zoveel waard. De kans om op de motor dood te gaan is altijd nog 12x zo groot als in de auto!

Ik geef motorrijles en mijn opleiding is eigenlijk niet veel veranderd. Ik had al lang dit soort oefeningen in de opleiding. Ik vond en vind het onverantwoordelijk om mensen op een motor de weg op te sturen als ze nog niet eens vanuit stilstand direkt de hoek om kunnen. Of een beetje strak kunnen remmen.

De nieuwe oefeningen zijn allemsaal afgeleid van ongevalssituaties die het gevolg waren van een gebrek aan voertuigbeersing van de motorrijder. Als een motorrijder zich met geblokkeerd achterwiel in de zijkant van een overstekende auto boort terwijl hij/zij er ook omheen had gekund, is dit duide;lijk een gebrek aan voertuigbeheersing en training daarin.

Aangezien 90% van de motorinstructeurs zich alleen richtte op de "examenkunstjes", omdat zijn leerlingen anders niet zouden slagen, is het goed, dat die instructeurs nu gedwongen worden hun leerlingen meer bij te brengen dan alleen maar een rijbewijs halen. Want je bent bij het CBR al geslaagd als je rijdt voor een mager zesje. En dat vind ik persoonlijk zwaar onvoldoende als het om je leven gaat!

Wil je echt zeker zijn van een instructeur, die veel meer wet dan iemand met een standaard opleiding, ga dan op zoek naar een motorinstructeur met KNMV-erkenning. Op www.knmv.nl staat een lijst met instructeurs, die duizenden euri hebben geïnvesteerd om meer te weten te komen over de kunst van het motorrijden. Als je verstandig bent maak je hier gebruik van! En als je instructeur dan steeds op zijn eigen motor les geeft (en niet alleen comfortabel zit schreeuwen vanuit zijn Golfje) besef je, dat je echt veilig (en toch sportief!) leert motorrijden.

Ik wens jullie succes met het nemen van een wijs besluit en geef eens wat extra geld uit voor je kostbare leven . . .


Groeten,
Anton van Hoogstraaten
KNMV-instructeur
 
ik heb nooit begrepen dat er zoveel instructeurs zijn die er in de auto achteraan rijden
oke een keer omdat het al 5 dagen pist uit de hemel en daardoor ziek zijn geworden
je hebt een voorbeeld functie als motor rijinstructeur
ook kan je dan laten zien dat er met (meestal) een grote toerbuffel ook alle oefeningen kunnen
ikzelf kreeg ook afwijkend lesmateriaal zoals op je tank zitten ,zonder handen rijden ,met armen gekruisd rijden,100 over een bochtig 80km/u weggetje (daarna is 80 een makkie)
ik denk dat het inderdaad betere examenkandidaten geeft
 
ik heb nooit begrepen dat er zoveel instructeurs zijn die er in de auto achteraan rijden
oke een keer omdat het al 5 dagen pist uit de hemel en daardoor ziek zijn geworden
je hebt een voorbeeld functie als motor rijinstructeur
ook kan je dan laten zien dat er met (meestal) een grote toerbuffel ook alle oefeningen kunnen
ikzelf kreeg ook afwijkend lesmateriaal zoals op je tank zitten ,zonder handen rijden ,met armen gekruisd rijden,100 over een bochtig 80km/u weggetje (daarna is 80 een makkie)
ik denk dat het inderdaad betere examenkandidaten geeft

:^
 
Hey,
ik denk dat de meeste afrijders niet zo boos zijn om de nieuwe verrichtingen als om het feit dat er nu in 2x moet worden afgereden. Ik was zelf erg blij dat ik net voor 1 april ben afgereden. En ja, dat heeft vooral met geld te maken.

Over de nieuwe bijzondere verrichtingen kan ik niet veel zeggen want die heb ik niet geoefend, maar het zijn allemaal situaties die tijdens mijn gewone rijlessen ook wel aan bod zijn gekomen. Al rijdend kom je vaak genoeg een onoverzichtelijk straatje tegen waar je echt moet stoppen om te kijken of de weg vrij is om op te draaien; bocht maken vanuit stilstand. Parkeren is gewoon logisch en lopen met de motor kan ik prima als ik zelf op de motor zit. Die uitwijkoefening lijkt me trouwens wel een goeie om erbij te hebben. Zelf alleen meegemaakt toen een trage eend overstak en niet weg wilde vliegen.
Greetz
Martian
 
Tsja, denk dat de meeste mensen liever snel dat papiertje willen hebben, op zich niks mis mee natuurlijk ;)

Vindt ook wel dat ze meer aandacht aan zulke oefeningen mogen geven :)

Of meer de dingen die je tegenkomt in zo'n VRO cursus, dat had me ook wel wat geleken om te leren (VRO1 komt bij u langs deze zomer ;) )
 
true, so true...

Ik wens jullie succes met het nemen van een wijs besluit en geef eens wat extra geld uit voor je kostbare leven . . .

ik weet dat ik nou weer hopeloos offtopic ga maar ik doe het toch.
Eindelijk heb je je rbw, veel geld aan uitgegeven enzo. En daar staat ze/hij dan: je eerste motor :9~
10.000 euro, dik 100 pk, mooi glimmend, meteen een dure sportuitlaat eronder... en dan opstappen in je gympies en spijkerbroek omdat je geen 300euro meer hebt voor een simpele motorbroek :?


Mjah, zal wel een mentaliteitskwestie zijn, net als met dat motorexamen. Het "dat overkomt mij niet" gevoel. Ik heb geen twee examens nodig, ik kan goed motorrijden. En daarom hoef ik ook geen geld uit te geven aan een pak.
Ik kan goed motorrijden dús is het niet nodig voor mij.

Totdat iemand anders een foutje maakt en jouw van je fiets afkegelt :X



edit: ik heb ook alleen maar de standaardexamenkunstjes gehad tijdens m'n lessen :o Overigens had ik mezelf laten zaken was ik examinator geweest :X
 
ik heb nooit begrepen dat er zoveel instructeurs zijn die er in de auto achteraan rijden
oke een keer omdat het al 5 dagen pist uit de hemel en daardoor ziek zijn geworden
je hebt een voorbeeld functie als motor rijinstructeur
ook kan je dan laten zien dat er met (meestal) een grote toerbuffel ook alle oefeningen kunnen
ikzelf kreeg ook afwijkend lesmateriaal zoals op je tank zitten ,zonder handen rijden ,met armen gekruisd rijden,100 over een bochtig 80km/u weggetje (daarna is 80 een makkie)
ik denk dat het inderdaad betere examenkandidaten geeft

en vergeet de halve draai met 1 hand niet.
 
Ben het met Martian Maniac eens, het gaat er meer om dat het nu in 2x moet.
Geld maakt de meesten denk ik toch niet uit, alles wordt toch alleen maar duurder...

En instructeurs die alleen maar in de auto erachter aan rijden zijn idd niets waard, al kan ik het met klote weer me wel weer voorstellen.
 
goede raad is niet duur hoor,vanaf je geboorte goed uit je doppen kijken en analiseren,anticiperen,het moet dan wel veel te hard gaan wil je dan nog in het ziekenhuis terecht komen O-)
en hoe pluis je dat uit(in miliseconden) of het verstandig is voor de auto langs te scheren of juist achterlangs als die bestuurder ook nog eens in paniek gas gaat bijgeven of vol in de remmen gaat :X
 
Ik ben het ten dele wel eens dat je niet op de centen moet besparen als het om je eigen veiligheid gaat, dus wat al eerder werd gezegd: niet al je pecunia uitgeven aan je fiets en dan praktisch niets meer over hebben voor je bescherming.

Ik weet alleen niet of dat nieuwe rij-examen zoveel gaat bijdragen aan veiligheid op de motorfiets. Toegegeven de nieuwe bijz. verrichtingen zijn dan wat meer op de praktijk gericht en een enkele onzinnige verrichting is weggelaten.

Maar hoeveel van ons oefenen maandelijks de bijzondere verrichtingen met hun hypersport. Ik ben er namelijk zelf al wel een aantal keren achtergekomen dat de verrichtingen op een lesmotor uitvoeren een stuk makkelijker is dan op je eigen motor (meer mensen met die ervaring?). Dus het gros houdt die verrichtingen toch niet bij en verleert het na verloop van tijd (mij incluis.

Ik denk dat het veel meer nut heeft om cursussen te volgen op je eigen fiets, geeft je veel meer vertrouwen dan op een lesmotor. Stel VRO verplicht of iets dergelijks, dat zal pas echt bijdragen aan de veiligheid. Het spijt me verder om te zeggen, maar ik vind dat het motorrij-examen gewoon een ordinaire melkkoe is geworden.
 
Ik ben het ten dele wel eens dat je niet op de centen moet besparen als het om je eigen veiligheid gaat, dus wat al eerder werd gezegd: niet al je pecunia uitgeven aan je fiets en dan praktisch niets meer over hebben voor je bescherming.

Ik weet alleen niet of dat nieuwe rij-examen zoveel gaat bijdragen aan veiligheid op de motorfiets. Toegegeven de nieuwe bijz. verrichtingen zijn dan wat meer op de praktijk gericht en een enkele onzinnige verrichting is weggelaten.

Maar hoeveel van ons oefenen maandelijks de bijzondere verrichtingen met hun hypersport. Ik ben er namelijk zelf al wel een aantal keren achtergekomen dat de verrichtingen op een lesmotor uitvoeren een stuk makkelijker is dan op je eigen motor (meer mensen met die ervaring?). Dus het gros houdt die verrichtingen toch niet bij en verleert het na verloop van tijd (mij incluis.

Ik denk dat het veel meer nut heeft om cursussen te volgen op je eigen fiets, geeft je veel meer vertrouwen dan op een lesmotor. Stel VRO verplicht of iets dergelijks, dat zal pas echt bijdragen aan de veiligheid. Het spijt me verder om te zeggen, maar ik vind dat het motorrij-examen gewoon een ordinaire melkkoe is geworden.
de remproef zit er nog wel in
maar bijv. straatje keren met mijn tl kan niet binnen de normen
ook is het niet mogenlijk om dan de motor niet te laten afslaan :P
 
leer je het echte motorrijden niet pas nadat je het papiertje hebt gehaald?
 
Martian,

Jij geeft dus al toe, dat je niet goed hebt leren motorrijden. Je zegt zelf: "Ik heb die oefeningen nooit gedaan. Ze zijn tijdens het rijden aan bod gekomen.". Hoe heb je dan bv. leren uitwijken? Jouw instructeur richt zich dus puur op het halen van het rijbewijs en niet op jouw veiligheid! Vertel eens . . . zat-ie lekker warm in zijn otootje?


Phr3ak,

Bij die VRO zul je wel merken, dat je nog lang niet klaar was met de opleiding (als je les hebt gehad als Martian). Mijn leerlingen zullen bij een VRO heel vaak roepen, dat ze "dit allemaal al hebben gehad tijdens de rijlessen". Zo'n VRO is toch wel nuttig, omdat je het dan mooi met je eigen fiets kunt oefenen.


tlpeter,

Alle oefeningen, waarbij je de koppeling niet nodig hebt, kunnen met 1 hand! Ook met een TL binnen die 6 meter! Het kan zelfs met een Goldwing 1500.


JK,

De splitsing is het gevolg van het feit, dat er nu meer ruimte en meer tijd nodig is voor de 7 (van de 12) oefeningen, zodat dat niet meer in één examen paste. Het voordeel is nu, dat bij positief resultaat de uitslag van het examen Voertuigbeheersing een vol jaar blijft staan, net zo als de theorie.


eigenwijs,

Als je nooit hebt leren uitwijken, heb je nieteens een keuze! Je zult in dit soort situaties altijd een hoop geluk nodig hebben.


Peter0054,

Het motorexamen is altijd al te simpel geweest. Je hoeft alleen maar naar de ongevalsstatistiekn te kijken. Waarom denkt je, dat verzekeringsmaatschappijen korting geven aan mensen, die een VRO hebben gedaan? De eerste VRO is volledig gericht op voertuigbeheersing! Als jij ervoor kiest om op je eigen motor nix meer bij te leren en dat wat je net kon meteen te verleren, ben je knap stom aan het redeneren. Je staat hierin helaas niet alleen en dus moeten er blijkbaar van bovenaf regels komen om jullie tegen jezelf te beschermen.


Ivan (Nl),

Als jij het motorrijden pas leert nadat je je rijbewijs hebt gehaald, hoop ik niet dat ik jou tegenkom in die leerperiode. Hiermee geef je mij ook gelijk in mijn stelling, dat je bij het CBR met een zes-min al kan slagen. Als jouw kinderen buiten spelen en er komt een motorrijder door de straat rijden . . . dan zou het toch wel fijn zijn als hij die fiets volledig onder controle had, nietwaar?! Hetzelfde geldt natuurlijk voor alle andere rijbewijzen. Toch lullig, dat iedereen zomaar zonder training op een (brom)fiets mag rondscheuren.


Groeten,
Anton van Hoogstraaten
KNMV-instructeur
 
tlpeter,

Alle oefeningen, waarbij je de koppeling niet nodig hebt, kunnen met 1 hand! Ook met een TL binnen die 6 meter! Het kan zelfs met een Goldwing 1500.
theoretisch kan het
in de praktijk zijn er maar verdomd weinig die het met een tl kunnen
de tl kan eigenlijk niet zo laag in toeren draaien zonder af te slaan
ook op lelystad had ik hier moeite mee (he clay :P )
en met de tl zou ik het niet met 1 hand doen want als ie afslaat is er nog maar 1 redmiddel , juist de koppeling :P
vergelijk de tl maar met een hele eigenwijze leeuw die zich niet zomaar laat vertellen wat ie moet doen
deze heeft nog wel eens zijn nukken zeg maar
 
Peter0054,

Het motorexamen is altijd al te simpel geweest. Je hoeft alleen maar naar de ongevalsstatistiekn te kijken. Waarom denkt je, dat verzekeringsmaatschappijen korting geven aan mensen, die een VRO hebben gedaan? De eerste VRO is volledig gericht op voertuigbeheersing! Als jij ervoor kiest om op je eigen motor nix meer bij te leren en dat wat je net kon meteen te verleren, ben je knap stom aan het redeneren. Je staat hierin helaas niet alleen en dus moeten er blijkbaar van bovenaf regels komen om jullie tegen jezelf te beschermen.

Voor de goede orde: ik heb VRO1 en 3 gedaan, nadat ik er zelf ben achtergekomen dat rijden op je eigen fiets anders is dan op een lesmotor. De werkelijke nuttige bijzondere verrichtingen beheers ik wel degelijk. Ik weet echter ook wat de praktijk is bij vele andere motorrijders, vooral mooiweerrijders, ik geloof dus echt niet dat die beter beschermd zullen zijn door het vernieuwde examen. Die ongevalstatistieken zie ik dus echt niet veranderen door dit examen, net zo min als ze veranderden met de invoer van het lichte en zware rijbewijs. Ik ben het met je eens dat het stom is om niets meer bij te leren op je eigen fiets en al het net geleerde weer snel te vergeten. Feit is echter wel dat dit bij veel motorrijders het geval is blijkbaar (zie de "heilige" statistieken). Maar je moet me dan toch eens uit gaan leggen wat het nieuwe examen daar precies aan gaat veranderen. Want wanneer je de oude verrichtingen snel vergeet, dan vergeet je de nieuwe ook wel snel op je eigen fiets. Nogmaals, stel VRO1 verplicht o.i.d. Zal veel meer helpen. De sleutel ligt volgens mij bij de verrichtingen uit te voeren op je eigen fiets. De meeste die VRO1 hebben gedaan kunnen beamen dat de verrichtingen op je eigen fiets toch heel anders voelen dan op je lesmotor.
 
Ik heb met lessen eigenlijk ook alleen op kosten gelet. Maar wist nog voordat ik met lessen begon al dat ik een VRO ging doen.

En mijn instructeur was een prutser. Bij het rondjes draaien altijd een tikkie moeite met binnen de pionnen te blijven. Tot ik op tv zag dat je bij lage snelheid juist moest gaan tegen hangen. Ja toen was het een makkie.
 
Als jij het motorrijden pas leert nadat je je rijbewijs hebt gehaald, hoop ik niet dat ik jou tegenkom in die leerperiode. Hiermee geef je mij ook gelijk in mijn stelling, dat je bij het CBR met een zes-min al kan slagen. Als jouw kinderen buiten spelen en er komt een motorrijder door de straat rijden . . . dan zou het toch wel fijn zijn als hij die fiets volledig onder controle had, nietwaar?! Hetzelfde geldt natuurlijk voor alle andere rijbewijzen. Toch lullig, dat iedereen zomaar zonder training op een (brom)fiets mag rondscheuren.
Iedereen leert toch pas echt rijden nadat ie zijn rijbewijs gehaald heeft :?
Ik rij nu 1 jaar(10k km) rond en heb nog steeds niet het gevoel dat ik écht kan rijden...

Uiteraard moet je wel een goede basis-voertuigbeheersing overhouden aan je lessen en examen, maar iemand die een auto of motor volledig onder controle heeft na zijn lessen+examen bestaat gewoonweg niet, om het even hoe goed de instructeur was.
 
Hoe meer de leerlingen moeten uitgeven aan hun examen, hoe minder ze kunnen uitgeven aan beschermende kleding :X
2 Examens en extra verrichtingen? Heel goed plan. Alleen jammer dat de kosten dan weer per sé omhoog moeten.

Ik krijg overigens GEEN korting op m'n verzekering wanneer ik een VRO3 heb gedaan!!!
 
tlpeter,

Aan mensen met jouw fiets is nu dan ook gedacht: bij veel oefeningen is nu het gebruik van de koppeling toegestaan, bv. bij de halve draai en de acht. Veel van de nieuwe oefeningen zijn juist gericht op het samenspel van bediening van gas, koppeling en rem tijdens het langzaam manoeuvreren, omdat juist bediening, balans en sturen tegelijk voor veel problemen zorgt. De valpartijtjes die hieruit ontstaan vindt je niet eens terug in de cijfers.


Peter0054,

Je bent gelukkig verstandiger dan je eerst deed voorkomen. Waarom moeten we een VRO verplicht stellen als het ook binnen het CBR-examen kan? Volgens jouw redenering zou de totale verplichte opleiding dus toch uit drie examens (theorie, praktijk en VRO) moeten bestaan. De verplichte VRO moet vrij kort na het CBR-examen plaatsvinden, want anders heeft het geen nut. En dus verplicht je hiermee iedereen meteen na het CBR-examen een motor te kopen, want je moet met je eigen motor naar die VRO.


RoyR,

Met een prutser als instructeur zullen je ogen wel uit de kassen rollen bij die VRO. Ik ben alleen bang, dat je op de weg ook nog een hoop moet worden bijgeschaafd. Dit is weer een pleidooi voor de goede KNMV-instructeur (www.knmv.nl).


Jindrich,

Ik vind, dat (vooral) een motorinstructeur ernaar moet streven zijn leerlingen een zo goed mogelijke opleiding te geven. Als jij zegt, dat je nu na een jaar nog niet het gevoel hebt, dat je echt kan rijden, heb je al een hel;e tijd geluk gehad, dat je niet in een echt hachelijke situatie terecht bent gekomen. Meld je maar eens aan voor een VRO, dan kom je er achter dat je in korte tijd een stuk handiger kunt worden met je fiets.


aprilia2000,

Als je je geld liever niet besteedt aan een betere rijopleiding is het maar goed, dat je er kleding voor koopt, want dat kun je dan wel eens hard nodig hebben. Ik vind, dat jij je prioriteiten knap verkeerd legt. Eerst een goede opleiding, dan inderdaad goede kleing en daarna dan maar een iets goedkopere motor. Hobbies kosten nu eenmaal altijd geld en als je het er niet voor over hebt, moet je er niet aan beginnen. Een training in parachutespringen is ook duur, maar ik denk niet, dat je daarop zou bezuinigen! Korting na een VRO krijg je niet alleen bij de KNMV, ook bij andere verzekeringen. Ik weet in ieder geval zeker, dat de nazorg bij KNMV-verzekeringen perfect is en die moet ook betaald worden.


Groeten,
Anton van Hoogstraaten
KNMV-instructeur
 
Laatst bewerkt:
Hier moet ik nog aan toevoegen dat ik voor een all-risk verzekering bij mijn verzekeraar (ZLM) € 536,64,- kwijt ben en bij de KNMV is dit € 947,45 INCLUSIEF VRO korting!!!
enne vragen ze je bij de KNMV dan niet nieuwsschierig naar de naam van die goedkopere maatschappij zodat ze daar ook mee in zee kunnen gaan om de belangen van de motorrijders beter te dienen? :?
hoezo hebben ze ze daar bij de KNMV ze goed op een rijdje! :X
 
Vreemd topic, lijkt verdacht veel op reclame...



Ik heb "geluk" gehad, heb nooit examen moeten doen. In België is er zo een regeling voor mensen die voor bepaalde datum zijn geboren en reeds bepaalde tijd met B rijden. Niet verantwoord vind ik zelf ook maar ik ga natuurlijk niet bedelen om een examen he. Ik neem mijn eigen verantwoordelijkheid wel.
Ik heb dus wel les genomen, 8 uren privéles met lesmotor vóór ik mijn eigen motor kocht. Toen ik mijn eigen motor had nog eens twee uren met de instructeur op weg geweest.
Heel binnenkort volg ik een screening motorbeheersing geörganiseerd door de Motorcycle Action Group Belgium en daarna een voortgezette opleiding in dezelfde school waar ik al geweest ben. [spammodus]Centrum voor Motorbeheersing Tongeren[/spammodus]
En ondertussen veel oefenen.

Ik weet niet hoe dat bij jullie gaat maar hier kunnen beginnende jonge motorrijders een tijdje met een "L" rondrijden om ervaring op te doen alvorens ze hun examen moeten afleggen. Men pleit hier ook wel voor meer lesuren alvorens ze met die "L" de weg op mogen. De huidige 6 uren is echt te weinig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan