Geld belangrijker dan je leven?!

Bij hoeveel rijscholen heb je een proefles genomen?

  • Bij 1 rijschool

    Stemmen: 69 79,3%
  • Bij 2 rijscholen

    Stemmen: 2 2,3%
  • Bij 3 rijscholen

    Stemmen: 1 1,1%
  • Bij meer dan 3 rijscholen

    Stemmen: 1 1,1%
  • Ik ben later naar een andere rijschool gegaan

    Stemmen: 14 16,1%

  • Totaal aantal stemmers
    87
Maar als je bij oude stijl al bent gezakt op de BV's dan kan je in principe niet al te veel over het normale rijden zeggen (qua examen dan) Immers, BV's niet goed? Einde examen.


Ik heb mn papiertje zo's 6 jaar gelden gehaald, bijz. verrichtingen waren helemaal aan het eind van het examen, dus eerst een stuk rijden, toen bv's en daarna rechtstreeks door naar het examencentrum klaar dus. (ben overigens wel geslaagd, want alles ging perfect!


Maar ben het wel een beetje met je eens, als je de bijz. verrictingen echt nei tkunt, geeft dat aan dat je geen goed controle over d emotor hebt, en dus niet veilig over de weg kan rijden!


maar blijf erbij, dat als je net voor 1 april examen hebt gehad, en de b'v gaan perfect, dat ze je daar wel vrijstelling voor zouden mogen geven.
 
Grensgeval.... :X

Aangezien er hier op zich wel een interessante discussie is over het nut van nieuwe verrichtingen en dergelijke laat ik 'm open. Maar ik zou de topicstarter toch aan willen raden om iets minder reclame te gaan maken voor zijn werkgever in de toekomst...
 
OK, daar komt-ie!

Eerst even dit:
Ik werk niet voor de KNMV, maar bij een verkeersschool. Ik heb helemaal nergens reclame gemaakt voor de KNMV. Toen iemand over verzekeringskorting begon, heb ik zelfs gezegd dat er meer verzekeringen zijn, die VRO-korting geven.
Ik heb wel gezegd, dat instructeurs met een KNMV-erkenning (veel) meer weten, dat een collega met alleen het standaard instructeursbewijs. Ik heb persoonlijk al enige duizenden euro's (zo goed?) geïnvesteerd, die ik echt niet had hoeven uitgeven om mijn baantje te houden. Ik (en met mij nog en paar honderd anderen) heb deze extra opleiding EN JAARLIJKSE APPLICATIE gedaan, omdat ik het zwaar nodig vind, dat beginnende motorrijders met een zo goed mogelijke opleiding zelfstandig kunnen gaan motorrijden. Er gaat gewoon te vaak iets fout. Er komen onnodig veel motorrijders in een rolstoel of een kist terecht. En ga nu niet meteen roepen, dat het meestal de schuld is van een ander . . . je hebt er nix aan als op je grafsteen staat "ja maar, eigenlijk had hij voorrang". De allergrootste kunst van het motorrijden is je eigen hachje te kunnen redden, als iemand anders eens een fout maakt. Je rijdt na zo'n ontsnapping aan de dood dan wel even rond met een stinkende natte plek in je onderbroek, maar in ieder geval kun je die er zelf nog zonder verpleegkundige hulp uitwassen!
Wij motorrijders kunnen fouten van anderen toch niet voorkomen, maar je kunt jezelf wel zoveel mogelijk kans geven om je eruit te redden.
Dit gaat natuurlijk voor een groot gedeelte over verkeersinzicht, maar aangezien het daaraan bij het grootste gedeelte van overigens alle verkeersdeelnemers flink schort, is het heel belangrijk dat je je voertuig verschrikkelijk goed beheerst.
En voordat jullie nu allemaal gaan roepen, dat je alles in de gaten hebt en heel goed oplet . . . ik heb ook veel BE-, C- en D-leerlingen meegemaakt en geloof me nu maar: het grootste gedeelte is behoorlijk blind in het verkeer! Ook nog na tientallen jaren en honderdduizenden kilometers op de weg! Je hebt alleen veel vaker geluk dan je beseft.

Nou Wicked,
Jij vind, dat motorinstructeurs beter moeten worden opgeleid. Nu hoor je eens iets van zo iemand en dan pik je het niet en vind je, dat ik datgene wat ik meer kan brengen dan een ander wel in dezelfde tijd en voor hetzelfde geld aan jou moet leren! Fijne instelling! Een bezoekje bij een specialist is toch zeker ook duurder en duurt toch ook langer dan dat bij een huisarts!
Ben jij trouwens je diploma's kwijt als je niet elk jaar een applicatie doet? Nou, ik wel!

Arthur,
Het nut van een achtje is dit: als je ooit in de Dolomieten een stijlomhooglopende haarspeldbocht door moet terwijl er ook nog steentjes op de weg liggen zal die techniek van het achtjerijden je nog goed van pas komen.
En ja, Arthur, ik weet wel zeker, dat als ieder motorrijder de voertuigbeheersing van een KNMV-instructeur zou hebben, de kans op dood blijven in het verkeer flink omlaag zou gaan. Want op de KNMV-opleiding gaat het namelijk vooral over fouten van anderen en hoe daarop te anticiperen en te reageren. Of te wel: Defensief rijden zonder te zeiken!

Voor de stoere kerels onder ons:
Zo te horen zijn jullie allemaal fluitend door de bijzondere verrichtingen gerold, maar dan doe je de mensen, die er wel moeite mee hebben, toch echt tekort. En dat zijn er veel meer dan je denkt! Vaak is er toch wel minstens één oefening (misschien wel twee) waar je echt zwaar de pest aan hebt. Vroeger mocht je er maar één missen, nu twee. En als je ze hebt, ben je er een jaar vanaf. Dat moet toch lang genoeg zijn om te slagen.

Skoepje schreef het al: ze moest extra lessen nemen voor de nieuwe oefeningen. Die voertuigbeheersing was er dus niet geweest als ze voor 1 april was geslaagd. En dat geldt waarschijnlijk voor de meesten hier. Wie meent, dat ik hem/haar tekort doe, die komt het maar bewijzen. Ik zet die kegeltjes wel op de goeie plek, dan rijden jullie er effe tussendoor, hè!

Iemand maakte de opmerking, dat zelfs ervaren rijders nog veel opstaken van een VRO. Deze voorzet kop ik dan ook maar meteen in: Zou je het met de jaren en de kilometers vanzelf wel leren? Blijkbaar niet dus!
De weg is vol met voertuigbestuurders, die menen dat ze het allemaal wel kunnen. Ik weet wel beter!

Beste NightBat,
Als jij beweert, dat mensen na een VRO allerlei asociaal rijgedrag gaan vertonen, neem ik aan dat je ze hebt herkent aan de enorme opschriften op hun fietsen en jacks?! Jij hebt duidelijk geen enkel benul van wat een Voortgezette Rij-Opleiding inhoudt. Die VRO's zijn er niet voor nix. Die zijn ooit ontstaan, omdat de gewone motorrijopleiding veel te simpel is (was) om veilig door het verkeer te kunnen. Na zo'n VRO ben je je meer bewust van de gevaren en ben je beter getraind
om jezelf uit hachelijke situaties te redden, waar je door anderen of toch door een zwak moment van jezelf in terecht bent gekomen. Tenminste . . . als je een beetje hebt opgelet!

En wie wil er ook alweer dood, zodat-ie geen geldzorgen meer heeft? Moet te regelen zijn toch?


Het knipperprobleem van onze BeeEmWeeër.

Dit staat in Artikel 55 van het RVV (Bron):

Bestuurders van een motorvoertuig respectievelijk bromfietsers moeten een teken met hun richtingaanwijzer geven respectievelijk een teken met hun richtingaanwijzer of met hun arm geven, indien zij willen wegrijden, andere bestuurders van een motorvoertuig willen inhalen, de doorgaande rijbaan willen oprijden en verlaten en indien zij van rijstrook willen wisselen alsmede bij alle andere belangrijke zijdelingse verplaatsingen.

Het richtingaangeven bij een afbuigende voorrangsweg is net als bij het rondrijden van rotondes niet geregeld. Maar als je het niet doet ben je niet echt slim bezig; vooral als er ander verkeer in de buurt is, wat zich zou kunnen vergissen. Dan wordt dat versje op je grafsteen nog dommer!

Als ik niet zo snel reageer als jullie zit ik waarschijnlijk mijn tijd te verdoen met eten, slapen , en zo. En natuurlijk te spelen met mijn nieuwe StreePilot!


Groeten,
Anton van Hoogstraaten
KNMV-gediplomeerd instructeur


O ja, zouden jullie de poll bovenaan even willen invullen?

Enne . . . Moddereter, is wist niet dat dit een banenmarkt was? :)
 
Laatst bewerkt:
Die uitwijkoefening lijkt me trouwens wel een goeie om erbij te hebben. Zelf alleen meegemaakt toen een trage eend overstak en niet weg wilde vliegen.

Belangrijke les: Er verongelukken jaarlijks een hoop verkeersdeelnemers doordat ze stupide uitwijkmaneuvres maken. Als het kan, en het belang groot genoeg is, prima, maar het is zo sneu om in de krant te lezen dat er iemand zichzelf om een boom gevouwen heeft omdat 'ie een paar eenden wilde ontwijken. Je kan indien nodig over enorm veel van dat soort obstakels heenrijden. Denk aan kleine dieren, autobanden, tot en met dranghekken aan toe...
--
De BV zijn de basis voor voertuigbeheersing. Als ik een tijd niet gereden heb, ga ik eerst op een parkeerterrein van BV oefenen. Achtjes, rondjes, remproef, dat soort spul.

Daarnaast tot nu toe elk jaar een VRO of MRO (hetzelfde, andere organisatie) gedaan, ter leering ende vermaeck. Wat me daarbij wel opviel, was de enorme afwezigheid van buikschuivers...

 
Laatst bewerkt:
Ik denk ook dat de meeste mensen geen bezwaar hebben tegen het volgen van lessen en het betalen daarvoor maar wel tegen het verdubbelen van de inkomsten van het CBR.

En daarnaast speelt Nederland nu met de nieuwe examenregels dat we een europa zijn; misschien moet er dan maar eens een onderzoek komen naar de kosten van het rijbewijs elders en moet het CBR dan eventueel maar verplicht worden het tegen het tarief te doen waar het elders ook kan.

(En dan kan ik me niet voorstellen dat het duurder wordt..., het "CBR" van Polen zal vast een goed stukje prijsdrukking op het gemiddelde doen..)
 
Iemand maakte de opmerking, dat zelfs ervaren rijders nog veel opstaken van een VRO. Deze voorzet kop ik dan ook maar meteen in: Zou je het met de jaren en de kilometers vanzelf wel leren? Blijkbaar niet dus!
De weg is vol met voertuigbestuurders, die menen dat ze het allemaal wel kunnen. Ik weet wel beter!

Ik stel voor dat jij een jaar geen motor rijdt: wedden dat je na dat jaar niet zo makkelijk en relaxed op de motor zit. Ervaring telt wel degelijk en juist door oplettend te rijden zie je in een vroeg stadium wat sommige mede-weggebruikers fout gaan doen. Dat leer je niet uit een boekje en maar ten dele uit een les. Helaas zal je dit in de praktijk moeten leren door de nodige km's te maken.

En wat ik jou nog niet heb horen zeggen: Doe nooit meer met je motor dan dat je zelf durft. Laat je niet gek maken door anderen en respecteer je eigen grenzen. De nodige (eenzijdige) brokken worden veroorzaakt door zelfoverschatting, of onderschatting van de kwaliteit van het wegdek.

Jij krijgt geen enkele leerling voor het examen tot een ervaren motorrijder zonder dat ie een jaar lang elke dag lest en dan nog: Zonder die corrigerende stem in je oor is het toch anders rijden.
 
Ik stel voor dat jij een jaar geen motor rijdt: wedden dat je na dat jaar niet zo makkelijk en relaxed op de motor zit. Ervaring telt wel degelijk en juist door oplettend te rijden zie je in een vroeg stadium wat sommige mede-weggebruikers fout gaan doen. Dat leer je niet uit een boekje en maar ten dele uit een les. Helaas zal je dit in de praktijk moeten leren door de nodige km's te maken.

En wat ik jou nog niet heb horen zeggen: Doe nooit meer met je motor dan dat je zelf durft. Laat je niet gek maken door anderen en respecteer je eigen grenzen. De nodige (eenzijdige) brokken worden veroorzaakt door zelfoverschatting, of onderschatting van de kwaliteit van het wegdek.

Jij krijgt geen enkele leerling voor het examen tot een ervaren motorrijder zonder dat ie een jaar lang elke dag lest en dan nog: Zonder die corrigerende stem in je oor is het toch anders rijden.

Je ziet het verkeerd denk ik. Als je zo'n VRO doet leer je dingen die je jezelf anders nooit niet had geleerd. Ervaring krijg je handigheid kan je ook leren.
 
Je ziet het verkeerd denk ik. Als je zo'n VRO doet leer je dingen die je jezelf anders nooit niet had geleerd. Ervaring krijg je handigheid kan je ook leren.

Dat onken ik ook niet. VRO-1 is absoluut nuttig en daarom ga ik dat ook binnenkort doen, maar waar ik het niet mee eens ben, of onderbelicht vind, is de ervaringsfactor. Jij kan nog zoveel leren bij een VRO-1, of welke opleiding dan ook, maar als jij het geleerde niet met een bepaalde regelmaat in de praktijk brengt dan zakt het geleerde weg.

De gemiddelde motorrijder in Nederland rijdt iets van 4000km per jaar. Dat is domweg te weinig om ooit ervaren te worden.
 
Dat onken ik ook niet. VRO-1 is absoluut nuttig en daarom ga ik dat ook binnenkort doen, maar waar ik het niet mee eens ben, of onderbelicht vind, is de ervaringsfactor. Jij kan nog zoveel leren bij een VRO-1, of welke opleiding dan ook, maar als jij het geleerde niet met een bepaalde regelmaat in de praktijk brengt dan zakt het geleerde weg.

De gemiddelde motorrijder in Nederland rijdt iets van 4000km per jaar. Dat is domweg te weinig om ooit ervaren te worden.

Dat ben ik idd met je eens.
 
Toontje: bedankt voor je antwoord :) (heb gelijk ff je pol ingevuld)
Ik heb zelf motorrijlessen genomen bij de rijsschool waar ik ook auto gedaan heb.
Waarom, ik was tevreden over de autorijlessen en verwachtte hetzelfde met motorrijlessen. Ik moet zeggen dat de lessen de ene keer beter was dan de andere keer maar overall ben ik toch positief over de motorrijlessen. Heb overigens gelest bij Martien Don in Naaldwijk en heb mijn A sinds 6-11-2003.

Overigens ben ik wel van plan in mei VRO 1 te gaan doen, om toch die fijne kneepjes bij te leren en zo een (nog) betere motorbeheersing te krijgen.
Ik denk dat het overigens ook bijdraagt in je eigen veiligheid als je het jaar rond rijdt (niet alleen zondags met mooi weer) omdat je dan onder alle weersomstandigheden en situaties leert redden...
 
Laatst bewerkt:
Nou Wicked,
Jij vind, dat motorinstructeurs beter moeten worden opgeleid. Nu hoor je eens iets van zo iemand en dan pik je het niet en vind je, dat ik datgene wat ik meer kan brengen dan een ander wel in dezelfde tijd en voor hetzelfde geld aan jou moet leren! Fijne instelling! Een bezoekje bij een specialist is toch zeker ook duurder en duurt toch ook langer dan dat bij een huisarts!
Ben jij trouwens je diploma's kwijt als je niet elk jaar een applicatie doet? Nou, ik wel!

Nou toontje,
allereerst geef je zelf aan dat, naar jouw mening, 90% van de instructeurs de cursisten tekort doen aangezien ze alleen maar "examenkunstjes" aanleren.
Door dezelfde examenkunstjes wat uit te breiden worden ze dus gedwongen de cursist meer te leren.
Conclusie: de "examenkunstjes" zijn blijkbaar (opmakend uit jouw woorden) niet genoeg om voldoende veiligheid voor een beginnend motorrijder te waarborgen... wie moet daar dan wat aan doen? de cursist (die meer moet gaan betalen) of de instructeur (die blijkbaar in het kader van "laten we eens lekker goedkoop doen" zijn cursist moedwillig te weinig vaardigheden bijbrengt)? Denk dat we het hier hebben over MINIMALE vereisten die er aan een instructeur gesteld moeten worden. Wanneer de veiligheid van de cursist daadwerkelijk zo belangrijk is, waarom moet dat dan meer geld kosten, of gaat het daar misschien dan toch om? Een specialist is duurder dan een huisarts, maar dat betekent niet dat de huisarts je moedwillig half geneest. Of zie ik iets over het hoofd?
vraag me af wie hier de fijnste instelling heeft....

In mijn vakgebied (database- / webdevelopper) wordt ik idd ook geacht om op de hoogte te blijven van de meest recente ontwikkelingen en technologiën voor zover van toepassing op mijn werkzaamheden... (en ik denk dat dat er een beetje meer zijn dan dat jij jaarlijks voor je kiezen krijgt). Wanneer ik niet bereidwillig ben om deze bij te houden dmv cursussen ed. denk ik dat ik uiteindelijk aan de dijk gezet wordt.. de werkgever gaat nl. niet op mij zitten wachten, ben dus niet mijn diploma's kwijt maar eerder mijn baan... denk je dat ik meer ga verdienen na het volgen van een cursus? vakkennis is kennis van het vak wat je uitoefent. Dat je dat bij moet houden is jouw probleem, maak daar niet de mijne van...

En wie wil er ook alweer dood, zodat-ie geen geldzorgen meer heeft? Moet te regelen zijn toch?

:? pffffffff deze opmerking is eigenlijk te zielig voor woorden...
zoals gezegd: jullie worden betaald en geacht om de cursist voldoende voor te bereiden op het verkeer, wanneer iemand omkomt door te weinig voertuigbeheersing vraag ik me af wie hier nalatig is geweest...
er bestaat geen systeem van: "ik wil 30% overlevingskans, dus neem ik die instructeur, of nee, wacht, doe me toch maar 60% overlevingskans, ik betaal wel wat meer.."

just my $0.02
 
Vreemd dat alle instructeurs hetzelfde praten en toch anders handelen. Dat ze het beter weten is wel duidelijk, maar moet dat er altijd zo dik bovenop liggen?

o ja: kijk op knmv.nl! Spammert.
 
Zucht :Z

Toontje de heu, ga lesgeven en laat iedereen lekker zijn eigen hobby op zijn of haar eigen manier doen...

Iedereen moet gewoon lekker :]
 
Natuurlijk is het verkeer de afgelopen jaren veel intensiever geworden en behoort de motorrijles hierop afgestemd te worden.

Maar ik denk dat het probleem 'm niet zozeer in de kwaliteit van de lessen zit, alswel in de mentaliteit van veel (beginnende) motorrijders.
Zodra je je rijbewijs hebt, koop je een motor en ga je binnen de kortste keren kijken hoe hard dat ding wel niet loopt en door de bocht wil, terwijl je daar nog lang niet aan toe bent. Logisch hoor, heb ik ook gedaan. Maar als er toen een onverwachte situatie was geweest, had ik ook een groot probleem gehad.

[moraalriddermodus aan]
Motorrijden leer je pas echt als je je rijbewijs hebt (jaja, het is niet voor niets een cliché), maar doe het wel voorzichtig.
[moraalriddermodus uit]
 
Weetje wat het lullige met ervaring is, dat is dat je leert door fouten te maken. Die fouten komen INEENS, en niet in kleine stapjes zoals je met de VRO leert, via die weg ben je er op voorbereid en weet je hoe je moet handelen.
 
Ook ik ben het grotendeels met Snarfman eens: een goeie motorrijder wordt je niet alleen door cursussen als VRO. Een goeie motorrijder wordt je ook niet door elk jaar X-duizend km's te maken. Een goeie motorrijder wordt je (IMHO) door een combinatie van beiden, en (op zijn tijd) een dosis geluk.

Ook ik heb gelest bij een knmv-instructeur (bewust voor gekozen) Hij reed ook achter mij aan op de motor, weer of geen weer. Een half jaar na het halen van het examen, een VRO1 gedaan, 1 jaar later (andere motor) nogmaals. Desondanks n de praktijk gezakt voor de uitwijkproef (ambulance ge t-boned :( ) Hoewel: bij dat specifieke ongeval heb ik tijdens het remmen een bewuste keuze gemaakt: uitwijken was geen optie (geen ruimte, bomen, bermen van 1 meter hoog) en ik heb er op dat moment voor gekozen om mezelf onderuit te remmen. Verstandig? Geen id, maar ik heb (dankzij de VRO) wel een keuze kunnen maken, en ik heb er geen persoonlijke schade aan over gehouden.

VRO helpt niet om ongevallen te voorkomen, hooguit om jouw reactie op dreigend onheil te verbeteren :P
26 juni VRO2 ;)
 
:? krijg de indruk dat hier ongegeneerd ge-spammed wordt voor de KNMV...

goedpratertje voor de NOG hogere kosten is: is je leven je dat niet waard?...

kom op zeg! mensen die opzoek gaan naar een goedkopere instructeur (die dan misschien niet van de KNMV is) en eigenlijk liever examen 'oude stijl' hadden gehad spelen dus bewust met hun leven?

en welk percentage van "De kans om op de motor dood te gaan is altijd nog 12x zo groot als in de auto!" is te wijten aan de gebrekkige stuurkunsten van de motorrijder? (volgens mij plenty situaties te bedenken waar het ontbreken van een kooiconstructie een groter gebrek is.) dat is namelijk het percentage wat er echt toe doet in dit geval. Beloven de instructeurs / het CBR in ruil voor de hogere kosten dan ook een evenredig risico als het omkomen in een auto?

Zoals door andere mensen geopperd zijn het rijden op een lesmotor en je eigen motor twee verschillende dingen. Daarnaast, wanneer je met een 9 geslaagd bent (kon je maar cijfers geven, dan werd het examen geeikt, heb nu het idee dat het meer aan de pet van de examinator ligt of je een 4 of een 6 krijgt, doch dat terzijde) en een jaar later een motor huurt om ff een stukkie te :] denk ik niet dat je een 'veiliger' rijstijl hebt dan iemand die met een 6 geslaagd is en al 10k gereden heeft in dat zelfde jaar...

Begrijp me niet verkeerd: heb de extra 'trucjes' die ik geleerd heb, maar niet op het examen terug kwamen ook als zeer waardevol ervaren en denk ook zeker dat dat de latere rijstijl ten goede komt. Ben ook van mening dat het geen kwaad kan dat soort oefeningen toe te voegen aan het examen om er zeker van te zijn dat de toekomstige motorrijder deze onder de knie heeft.

Echter, waarom is het nodig vervolgens nog meer geld uit de zak van de cursist te kloppen? Is het niet verstandiger om hogere eisen aan rij-instructeurs te stellen? (wat in jouw ogen op deze manier geforceerd gedaan wordt, echter ten koste (letterlijk) van de cursist..) En loop nou niet te jammeren dat KNMV instructeurs duizenden euro's geïnvesteerd hebben in vakkennis... denk je dat er bij andere banen geen kosten zijn verbonden aan de te volgen cursussen en opleidingen?

Om een (veel te) lang verhaal kort te maken: ben het met je eens dat een toekomstig motor rijder zo goed mogelijk moet worden voorbereid op de verschillende verkeerssituaties en een bepaalde mate van voertuigbeheersing moet hebben. Echter, dat gebruiken als 'smoes' om nog meer geld te vragen (bovenop de grote hoeveelheid die het al kostte) aan de cursist vind ik op zijn zachtst gezegd: behoorlijk krom!

:^
 
Natuurlijk is het verkeer de afgelopen jaren veel intensiever geworden en behoort de motorrijles hierop afgestemd te worden.

Maar ik denk dat het probleem 'm niet zozeer in de kwaliteit van de lessen zit, alswel in de mentaliteit van veel (beginnende) motorrijders.
Zodra je je rijbewijs hebt, koop je een motor en ga je binnen de kortste keren kijken hoe hard dat ding wel niet loopt en door de bocht wil, terwijl je daar nog lang niet aan toe bent. Logisch hoor, heb ik ook gedaan. Maar als er toen een onverwachte situatie was geweest, had ik ook een groot probleem gehad.

[moraalriddermodus aan]
Motorrijden leer je pas echt als je je rijbewijs hebt (jaja, het is niet voor niets een cliché), maar doe het wel voorzichtig.
[moraalriddermodus uit]

Precies.. Zodra je het rbw heb ga je toch je grenzen verkennen. Ik had op vrijdag me rbw en op zaterdag ging ik van fryslan naar amersfoort constant 200+ :X .

Je wilt toch weten wat je motortje (en wat je zelf) kan op topsnelheid en bochten. Gewoon na je rbw veel rijden en ervaring opdoen daar kan geeneen rijopleiding tegenop.

Dit jaar wil ik ook zeker een VROtje gaan doen.
 
Persoonlijk heb ik mij rijschool genomen uit mond op mond reclame, ben er achter af ook heel blij mee.
VRO wordt volgense mij niet alleen ,zoals toontje beweerd, gegeven omdat het rijbewijs gebrekkig is, maar ook als vernieuwingscursus (heropstappers), herinneringscursus, en gevordene cursus voor op het moment dat je wat meer ervaring hebt.

VRO leer je gewoon een hele hoop theorie en je probeert het een keer uit, door zelf er aan te denken en soms een oefeningetje te herhalen, leer je er heel veel van.

Ik denk dat het effect van zon cursus 100 maal groter is op het moment dat je zelf een jaartje heb gereden en de nodige ervaring heb en beter begrijpt waar je het nodig voor hebt. Aangezien het ook een stuk goedkoper en leuker is dan het tijdens je rijlessen te doen, stel ik voor om de rijlessen af te schaffen en verplicht binnen 2 jaar of 15.000 km een vrotje doen.

Daarbij moet iedereen verplicht MFen, aangezien ik tijdens mijn VRO constant dacht, he dat weet ik, dat stond op MF. En das helemaal gratis.


Het meest veilig zou zijn als we eerst 100.000 km ervaring achter toontje hebben aangereden voordat we ons rijbewijs krijgen, but he, it ain't a perfect world, en ik wordt soms moe van veiligheids beperking nummer 2005.
 
Hier een reactie van een "gevaarlijke" rijder :

Ikzelf heb examen "oude" manier gedaan en ben in 12 lessen geslaagd. Mijn instructeur reed met zijn auto achter mij aan.
Verder rij ik alleen met mooi weer en met mijn huidige motor maximaal 2500km per jaar.

Ik zal in het vervolg even melden wanneer ik met mijn "oranje gevaar" de weg opga, zodat jullie allemaal veilig thuis kunnen blijven. Heb ik wat meer vrij asfalt :P

@Toontje:

Als jij kan regelen dat we een keertje op het PVI van Lelystad kunnen rijden (op tijd bijvoorbeeld) ben ik van de partij :P
 
Ik denk ook dat de meeste mensen geen bezwaar hebben tegen het volgen van lessen en het betalen daarvoor maar wel tegen het verdubbelen van de inkomsten van het CBR.

En daarnaast speelt Nederland nu met de nieuwe examenregels dat we een europa zijn; misschien moet er dan maar eens een onderzoek komen naar de kosten van het rijbewijs elders en moet het CBR dan eventueel maar verplicht worden het tegen het tarief te doen waar het elders ook kan.

(En dan kan ik me niet voorstellen dat het duurder wordt..., het "CBR" van Polen zal vast een goed stukje prijsdrukking op het gemiddelde doen..)
Ik weet niet hoe hoog het percentage dode poolse motorrijders is, maar ik denk dat je die gok beter niet kunt nemen. Het zal wel een stukkie hoger liggen dan bij ons met die "steengoedkope" opleidingen en examens. Beter arm dan dood, hè!
Ik stel voor dat jij een jaar geen motor rijdt: wedden dat je na dat jaar niet zo makkelijk en relaxed op de motor zit. Ervaring telt wel degelijk en juist door oplettend te rijden zie je in een vroeg stadium wat sommige mede-weggebruikers fout gaan doen. Dat leer je niet uit een boekje en maar ten dele uit een les. Helaas zal je dit in de praktijk moeten leren door de nodige km's te maken.
Motorrijden leren uit een boekje gaat ook niet; vandaar die praktijklessen! En die kosten inderdaad geld. Maar zou men dat er niet voor over moeten hebben?

En als iemand na een tijd geen motor rijden niet zeker van zichzelf is . . . zou het dan misschien verstandig zijn om een paar rijlessen te nemen? Nee joh, kost geld!
En wat ik jou nog niet heb horen zeggen: Doe nooit meer met je motor dan dat je zelf durft. Laat je niet gek maken door anderen en respecteer je eigen grenzen. De nodige (eenzijdige) brokken worden veroorzaakt door zelfoverschatting, of onderschatting van de kwaliteit van het wegdek.
Zucht . . . waren ze maar allemaal zo verstandig. Maar zo gauw ze weer op dat ding zitten, zijn ze alle goede voornemens meteen vergeten!
Jij krijgt geen enkele leerling voor het examen tot een ervaren motorrijder zonder dat ie een jaar lang elke dag lest en dan nog: Zonder die corrigerende stem in je oor is het toch anders rijden.
Maar ik probeer hem/haar wel zo veel mogelijk bij te brengen en dat kost toch tijd. We kunnen natuurlijk niet het uiterste verlangen, maar het zijn er toch wel veel, die echt niet bereid zijn om ook maar één cent extra uit te geven voor hun eigen veiligheid. En als je tot aan je examen nog een corrigerende stem nodig hebt, is het duidelijk, dat je er nog niet klaar voor bent, hè! Ook al zwijn je door je examen heen met die al eerder genoemde zes-min.
VRO-1 is absoluut nuttig en daarom ga ik dat ook binnenkort doen, maar waar ik het niet mee eens ben, of onderbelicht vind, is de ervaringsfactor. Jij kan nog zoveel leren bij een VRO-1, of welke opleiding dan ook, maar als jij het geleerde niet met een bepaalde regelmaat in de praktijk brengt dan zakt het geleerde weg.

De gemiddelde motorrijder in Nederland rijdt iets van 4000km per jaar. Dat is domweg te weinig om ooit ervaren te worden.
Je zegt het zelf:"het geleerde zakt weg". Maar dit kan alleen, als hij/zij eerst ooit iets heeft geleerd en het is onze taak (van de instructeurs) om ze zoveel mogelijk bagage mee te geven. Of moeten wij de opleiding simpel houden, omdat ze het toch weer verleren?
Nou toontje,
allereerst geef je zelf aan dat, naar jouw mening, 90% van de instructeurs de cursisten tekort doen aangezien ze alleen maar "examenkunstjes" aanleren.
Door dezelfde examenkunstjes wat uit te breiden worden ze dus gedwongen de cursist meer te leren.
Conclusie: de "examenkunstjes" zijn blijkbaar (opmakend uit jouw woorden) niet genoeg om voldoende veiligheid voor een beginnend motorrijder te waarborgen... wie moet daar dan wat aan doen? de cursist (die meer moet gaan betalen) of de instructeur (die blijkbaar in het kader van "laten we eens lekker goedkoop doen" zijn cursist moedwillig te weinig vaardigheden bijbrengt)? Denk dat we het hier hebben over MINIMALE vereisten die er aan een instructeur gesteld moeten worden. Wanneer de veiligheid van de cursist daadwerkelijk zo belangrijk is, waarom moet dat dan meer geld kosten, of gaat het daar misschien dan toch om? Een specialist is duurder dan een huisarts, maar dat betekent niet dat de huisarts je moedwillig half geneest. Of zie ik iets over het hoofd?
vraag me af wie hier de fijnste instelling heeft....
Je ziet inderdaad iets over het hoofd: die 90% geeft niet moedwillig zo'n beperkte opleiding . . . ze wéten gewoon niet beter! Als ik zie, wat ik tijdens de KNMV-instructeursopleiding heb bijgeleerd en ook van de jaarlijkse applicatie steeds weer opsteek, kun je ze misschien verwijten, dat ze zich niet verder ontwikkelen. En daarvan is die motorrijder de dupe, die misschien met een betere opleiding niet in een rolstoel of een kist was beland.
In mijn vakgebied (database- / webdevelopper) wordt ik idd ook geacht om op de hoogte te blijven van de meest recente ontwikkelingen en technologiën voor zover van toepassing op mijn werkzaamheden... (en ik denk dat dat er een beetje meer zijn dan dat jij jaarlijks voor je kiezen krijgt). Wanneer ik niet bereidwillig ben om deze bij te houden dmv cursussen ed. denk ik dat ik uiteindelijk aan de dijk gezet wordt.. de werkgever gaat nl. niet op mij zitten wachten, ben dus niet mijn diploma's kwijt maar eerder mijn baan... denk je dat ik meer ga verdienen na het volgen van een cursus? vakkennis is kennis van het vak wat je uitoefent. Dat je dat bij moet houden is jouw probleem, maak daar niet de mijne van...
Jammer genoeg wordt het wel jouw probleem, als jij nou toevallig die hiervoorgenoemde motorrijder bent, die een te beperkte rij-opleiding heeft gehad.
:? pffffffff deze opmerking is eigenlijk te zielig voor woorden...
Die domme opmerking kwam van iemand anders. Ik heb er alleen even gepast op gereageerd.
zoals gezegd: jullie worden betaald en geacht om de cursist voldoende voor te bereiden op het verkeer, wanneer iemand omkomt door te weinig voertuigbeheersing vraag ik me af wie hier nalatig is geweest...
er bestaat geen systeem van: "ik wil 30% overlevingskans, dus neem ik die instructeur, of nee, wacht, doe me toch maar 60% overlevingskans, ik betaal wel wat meer.."
Ja hallo! Daar ben ik dit hele gedoe toch mee begonnen! Ik wil jullie zo goed mogelijk opleiden en ik beweer, dat veel mensen daar niet genoeg geld voor over hebben. Conclusie: wij worden NIET betaald om de cursist voldoende voor te bereiden.
Een ander probleem is hierboven al aangehaald: als je er wel voor betaald maar de verkeerde instructeur treft, denk je dat je goed bent voorbereid en rijdt je nog maar rond voor een zes-min. Vandaar ook mijn poll: als je niet gaat shoppen bij meerdere rijscholen (en dat doet bijna niemand!), kun je niet vergelijken en denk je, dat je goed zit, terwijl je voor een zes-min wordt opgeleid!
o ja: kijk op knmv.nl! Spammert.
Als je geen goede instructeur wilt, moet je die vooral niet gaan zoeken. Die staan daar namelijk mooi op een rijtje. En daar verdient de KNMV nix aan. Ik kan het ook niet helpen, dat er maar één VRO voor instructeurs is, anders had ik de andere ook wel genoemd. Ik vind het nu eenmaal nodig, dat toekomstige motorrijders een zo goed mogelijke opleiding krijgen en de instructeurs met de meeste kennis van zaken zijn nu eenmaal de instructeurs met een extra opleiding. Logisch toch?
Hier een reactie van een "gevaarlijke" rijder :

Ikzelf heb examen "oude" manier gedaan en ben in 12 lessen geslaagd. Mijn instructeur reed met zijn auto achter mij aan.
Verder rij ik alleen met mooi weer en met mijn huidige motor maximaal 2500km per jaar.

Ik zal in het vervolg even melden wanneer ik met mijn "oranje gevaar" de weg opga, zodat jullie allemaal veilig thuis kunnen blijven. Heb ik wat meer vrij asfalt :P

@Toontje:

Als jij kan regelen dat we een keertje op het PVI van Lelystad kunnen rijden (op tijd bijvoorbeeld) ben ik van de partij :P
Als je op Lelystad wilt rijden en nog wel op tijd, zou ik het wel sportief vinden als een paar mensen hier en daar enige voorwerpen voor onze motoren mogen gooien. Wil ik wel eens zien, wie er dan het beste rond komt. Want daarop moet je op de openbarte weg namelijk rekenen. En dan begint het veilig rijden pas: gevaar herkennen en er mee om kunnen gaan!
Dom hard rondrijden op een circuit kan iedereen! En van degenen, die denken dat ze dat op de weg ook kunnen, zijn er toch veel verkeerd afgestapt. Veel meer dan je denkt!


Jemig, wat een lang verhaal. Het is toch wel leuk als je zo populair bent . . .


Groeten,
Anton van Hoogstraaten
KNMV-gediplomeerd instructeur
 
Heel lang verhaal waar ik het zo ongeveer overal wel mee eens ben.


Jemig, wat een lang verhaal. Het is toch wel leuk als je zo populair bent . . .


Groeten,
Anton van Hoogstraaten
KNMV-gediplomeerd instructeur

*snif snif* Wat ruik ik toch? :P

Ga ook even beetje spammen...

Er is op 1 mei in Oirschot in onze groep een plaatsje vrij gekomen. Ik zal in de groep zitten samen met SpikeR6 de rest zijn van "mijn" motorclub. Er rijd van alles van chopper tot racer en de leeftijd varieert tussen de 22 en 50. Geef een gil op msn aangezien ik dit in meerdere topics neer zet.

Wie het eerst komt die het eerst maalt...
 
Terug
Bovenaan Onderaan