Geld belangrijker dan je leven?!

Bij hoeveel rijscholen heb je een proefles genomen?

  • Bij 1 rijschool

    Stemmen: 69 79,3%
  • Bij 2 rijscholen

    Stemmen: 2 2,3%
  • Bij 3 rijscholen

    Stemmen: 1 1,1%
  • Bij meer dan 3 rijscholen

    Stemmen: 1 1,1%
  • Ik ben later naar een andere rijschool gegaan

    Stemmen: 14 16,1%

  • Totaal aantal stemmers
    87
Ivan (Nl),

Als jij het motorrijden pas leert nadat je je rijbewijs hebt gehaald, hoop ik niet dat ik jou tegenkom in die leerperiode. Hiermee geef je mij ook gelijk in mijn stelling, dat je bij het CBR met een zes-min al kan slagen.


Groeten,
Anton van Hoogstraaten
KNMV-instructeur


Dit ben ik inderdaad deels met je eens. Ik ben iemand die met een minimaal zesje geslaagd is; had voor de tweede keer dezelfde examinator die bepaalde structurele dingen wederom opmerkte (slecht kijken, hard rijden etc.) maar aangaf dat hij daar weinig vooruitgang in zag, dus dat een zoveelste keer opgaan waarschijnlijk dezelfde fouten bleef houden.

Mij ging het inderdaad enkel en alleen om het papiertje en hecht weinig meerwaarde aan een vlag en wimpel boven de minimale zes.

Ben het echter niet met je eens dat je in de lesperiode iemand compleet kan voorbereiden op het daadwerkelijke motor rijden. Ergens vaardigheid in verkrijgen gebeurt mijns inziens door iets vaak en veel te doen, en doel dan uiteraard niet op een dubbel aantal lessen!

Rij zelf inmiddels 7 jaar en een dikke anderhalve ton aan rij ervaring. Zie mezelf echt niet als een geweldige coureur maar merk wel onderscheid op tussen mezelf die al 7 jaar lang dagelijks rijdt zomer en winter, of iemand die zn zomerfietsie uit de schuur haalt als de zon schijnt om te hopen dit jaar wel aan zn 1000 km te komen, de onervaren mooi weer rijders dus :]
 
Ik heb nie alles gelezen, maar wil er wel even bij vermelden dat ik bewust eerst wat ervaring op wilde doen, en dan nog een vro1 erachteraan. Ik heb nu inmiddels 9 maanden me rijbewijs, en ga 22mei een vro1 doen. Ik hoop er veel van te leren, ondanks ik al verschillende situaties heb meegemaakt...oa uitwijken, en dat was dus remmen remmen remmen (zien dat je het niet gaat halen), rem los, uitwijken, en opnieuw remmen. (ben er trouwens van overtuigd dat na de vro1 ik veel harder kan remmen)
 
Martian,

Jij geeft dus al toe, dat je niet goed hebt leren motorrijden. Je zegt zelf: "Ik heb die oefeningen nooit gedaan. Ze zijn tijdens het rijden aan bod gekomen.". Hoe heb je dan bv. leren uitwijken? Jouw instructeur richt zich dus puur op het halen van het rijbewijs en niet op jouw veiligheid! Vertel eens . . . zat-ie lekker warm in zijn otootje?

Hey Toontje,
mijn rij-instructrice(!) reed altijd op haar motor achter mij aan. En we hebben idd alleen de bijzondere verrichtingen geoefend die ik moest kunnen voor het oude examen (een enkele maal snelle slalom daargelaten). Vond haar prima lesgeven. Dat ik 2x over het examen heb gedaan was mijn eigen schuld. Ik heb nergens gezegd dat ik niet goed heb leren motorrijden. Dat maak jij er van. Ik denk dat dan iedereen die zijn examen 10 jaar of langer geleden heeft gedaan dan slecht heeft leren motorrijden (en in die 10 jaar erna heel goed hebben leren rijden). De overstap van je lesmotor naar een eigen motor blijft toch heel groot en je zult dan alsnog op je eigen motor moeten leren rijden. Blijft dus staan dat het echte leren pas begint na het behalen van je rbw en het kopen van je eigen motor.
Greetz
Martian
 
Peter0054,

Je bent gelukkig verstandiger dan je eerst deed voorkomen. Waarom moeten we een VRO verplicht stellen als het ook binnen het CBR-examen kan? Volgens jouw redenering zou de totale verplichte opleiding dus toch uit drie examens (theorie, praktijk en VRO) moeten bestaan. De verplichte VRO moet vrij kort na het CBR-examen plaatsvinden, want anders heeft het geen nut. En dus verplicht je hiermee iedereen meteen na het CBR-examen een motor te kopen, want je moet met je eigen motor naar die VRO.

Mijn idee is hou het examen zoals het was, ook al is het te gemakkelijk, want dat ben ik wel met je eens. En daarna wanneer je je eigen motor hebt, een VRO of soortgelijke cursus. Trouwens ik denk dat de meeste motorrijders vrij snel over een eigen motor beschikken nadat ze het rijbewijs hebben gehaald. Ik had er al één voordat ik geslaagd was ;)

Dus het gewone examen om te bewijzen dat je kunt balanceren op twee wielen en daarna een motorbehendigheid op je eigen motor. Ik denk dat je daarmee de statistieken wat gunstiger kunt beinvloeden. Toch zullen er altijd genoeg ongelukken blijven bestaan door overmoedigheid en het feit dat je veel te snel over het hoofd wordt gezien door automobilisten. Wat meer aandacht svp voor motorrijders in het examen voor het koekblik zou ook geen overbodige luxe zijn.
 
ik vraag mij af waarom mijn veiligheid nou zoveel geld moet kosten :?

lessen gaat prima bij de instructeur die ik nu heb en oke,
ook ik had liever voor 1 april mijn rijbewijs gehaald, maar nu dat niet het geval is leg ik me erbij neer dat ik het examen in 2x moet gaan doen. mijn instructeur was al voor 1 april begonnen met het lesgeven in de bijzondere verrichtingen die na 1 april zouden gelden.
zolang het mij niets extra kost vind ik het best.en dat is tot nog toe het geval als ik hem in 1 x haal. mijn instructeur is niet iemand die in een golfje acher mij aanrijd. (nee in een heuse opel astra :P ) hij is er zo eentje die het liefste op de motor achter mij aanrijd en buiten dat lben ik op dat moment ook nog zijn enige leerling. wanneer lichamelijke beperkingen dat niet toelaten dan pas pakt hij zijn auto. stukje van de topic starter doet me eerder aan reclame denken. vind een beetje dat alle rijscholen over 1 kam worden geschoren. lijkt me niet terecht.
 
Laatst bewerkt:
Vreemd topic, lijkt verdacht veel op reclame...

:^

Ik ben het wel eens met de stelling. het nieuwe examen krijgt wat meer weg van een VRO 1 cursus. Gelukkig maar..

Maar je kunt nog zoveel cursussen volgen.. maar als je in een noodsituatie komt, moeten de oefeningen, die je bij de vro's hebt gehad, instinctief zijn.
En nu een half jaar verder kan ik zeggen dat het nog niet instinctief is bij mij (desondanks dat ik de oefeningen vaak herhaal)

Daarom is het goed dat het opgenomen is in het examen. Je begint met motorrijden, dus alles is nieuw en dat sla je dus beter op, wat weer ten goede komt als je in een noodsituatie terrecht komt.... want je weet tenslotte niet beter.

zo genoeg reclame gemaakt ;) ;)
 
RoyR,

Met een prutser als instructeur zullen je ogen wel uit de kassen rollen bij die VRO. Ik ben alleen bang, dat je op de weg ook nog een hoop moet worden bijgeschaafd. Dit is weer een pleidooi voor de goede KNMV-instructeur (www.knmv.nl).


Groeten,
Anton van Hoogstraaten
KNMV-instructeur

Dat mijn ogen uit mijn kassen rollen zal wel meevallen. Ik weet echter wel dat ik ook zeer positieve verhalen over de VRO van "ervaren" motorrijders hoor. Dus ik zal zeker het 1 en ander van opsteken maar om nou te zeggen dat ik nix weet :X En ik denk van mezelf dat ik me op de weg best goed gedraag inzake kijken anticiperen enzo. (ik heb het niet over snelheid en andere illegale dingen) Ik krijg tenminste vaak te horen van de groep waar ik altijd mee rij dat ik goed kan rijden. En als een ander dat al zegt heeft dat toch wel wat inzich. Ik rij nu 3 jaar en heb onlangs mijn 1e crash gehad, de reden voor de crash is simpelweg een verkeerde handeling maar die had ik ook na een VRO gemaakt. En wat ik daarna deed heb ik goed gedaan o0mdat ik dat gelezen en gezien had. Als in kijken waarheen gewicht naar achteren toen ik het gras in ging enz. Maar ik kijk zeker met plezier toe naar 1 mei dan hebben we de VRO in Oirschot met een groep van 8 man.


Het klinkt idd alsof KNMV cursisten probeert te scoren. Maar van mij mag je. Des te meer des te beter!
 
Ik heb niet het hele topic gelezen,

Maar ik heb het nog net in oude stijl gehaald, inderdaad om de reden dat dit goedkoper zou zijn.. Mijn redenatie is dan ook dat er al heel wat mensen op de oude stijl het rijbewijs gehaald hebben en daar veilig mee rijden.. Heb op het moment niet veel geld en dus was ik er tevreden mee op deze manier, ik ben wel van plan om in de toekomst een VRO cursus te doen na wat rij ervaring opgedaan te hebben, aangezien je dan ook wat meer vertrouwd bent met je voertuig. Verder ben ik zelf ook wel vrij rustig aangelegd en hoop dat dat me dan zolang maar uit de problemen houdt ;)

Groeten!!
 
Ik vind ook dat je het echte rijden pas leert na het examen. Dat kan ook niet anders, anders ben je 1,5 - 2 jaar bezig met lessen. En zoals je nu aan het praten bent lijkt het wel als je jij en je KNMV-instructeur de enigste juiste zijn.
Nou ik heb eerst ook bij een KNMV-instructeur gelest en hij lette inderdaad veel beter op veiligheid als je andere instructeur van mij. Maar toch was die tweede die constant in zijn auto achter me aanreed veel beter (anders ben je als instructeur constant je pak aan en uit aan het trekken). Hij had veel meer gedult en legde alles veel beter uit.
Bij die KNMV man merk ik hetzelfde als bij jou, het 'wat ben ik toch goed' gedoe. Ja ik ben veel beter als iedereen en zeker als jou (de leerling dus). Dat lest dus echt niet fijn! En daardoor moet niemand hem hier in het dorp.
 
Ik ben van mening dat je pas goed leert rijden als je veel rijdt.
Je kunt nog zo´n goede KNMV instructeur hebben en allerlij VRO cursussen volgen. Maar als je vervolgens 1 keer per jaar een motor huurt of 1 keer in de maand een rondje rond de kerk rijdt wat heb je dan aan al dat gedoe.

Die bijzondere verichtingen zijn snel vergeten zolang je ze niet in de praktijk toepast. De meeste ongelukken met motoren gebeuren zodra de eerste zonnestraaltjes er weer doorkomen en dat is niet zomaar. Als je een tijdje niet hebt gereden moet je eerst weer de "feeling" terug hebben. Als je elke dag motorrijdt dan blijf je veel scherper.
 
Nee tuurlijk is geld niet belangrijker dan het leven! Denk dat het meer te maken heeft met diegene die het nou eenmaal niet zo breed hebben. Dat is geen schande, maar juist voor diegene wordt het een extra aanslag op de bankrekening.

Maar ja aan de andere kant. Als het geld niet beschikbaar is laat het dan. Helaas jammer.
 
:? krijg de indruk dat hier ongegeneerd ge-spammed wordt voor de KNMV...

goedpratertje voor de NOG hogere kosten is: is je leven je dat niet waard?...

kom op zeg! mensen die opzoek gaan naar een goedkopere instructeur (die dan misschien niet van de KNMV is) en eigenlijk liever examen 'oude stijl' hadden gehad spelen dus bewust met hun leven?

en welk percentage van "De kans om op de motor dood te gaan is altijd nog 12x zo groot als in de auto!" is te wijten aan de gebrekkige stuurkunsten van de motorrijder? (volgens mij plenty situaties te bedenken waar het ontbreken van een kooiconstructie een groter gebrek is.) dat is namelijk het percentage wat er echt toe doet in dit geval. Beloven de instructeurs / het CBR in ruil voor de hogere kosten dan ook een evenredig risico als het omkomen in een auto?

Zoals door andere mensen geopperd zijn het rijden op een lesmotor en je eigen motor twee verschillende dingen. Daarnaast, wanneer je met een 9 geslaagd bent (kon je maar cijfers geven, dan werd het examen geeikt, heb nu het idee dat het meer aan de pet van de examinator ligt of je een 4 of een 6 krijgt, doch dat terzijde) en een jaar later een motor huurt om ff een stukkie te :] denk ik niet dat je een 'veiliger' rijstijl hebt dan iemand die met een 6 geslaagd is en al 10k gereden heeft in dat zelfde jaar...

Begrijp me niet verkeerd: heb de extra 'trucjes' die ik geleerd heb, maar niet op het examen terug kwamen ook als zeer waardevol ervaren en denk ook zeker dat dat de latere rijstijl ten goede komt. Ben ook van mening dat het geen kwaad kan dat soort oefeningen toe te voegen aan het examen om er zeker van te zijn dat de toekomstige motorrijder deze onder de knie heeft.

Echter, waarom is het nodig vervolgens nog meer geld uit de zak van de cursist te kloppen? Is het niet verstandiger om hogere eisen aan rij-instructeurs te stellen? (wat in jouw ogen op deze manier geforceerd gedaan wordt, echter ten koste (letterlijk) van de cursist..) En loop nou niet te jammeren dat KNMV instructeurs duizenden euro's geïnvesteerd hebben in vakkennis... denk je dat er bij andere banen geen kosten zijn verbonden aan de te volgen cursussen en opleidingen?

Om een (veel te) lang verhaal kort te maken: ben het met je eens dat een toekomstig motor rijder zo goed mogelijk moet worden voorbereid op de verschillende verkeerssituaties en een bepaalde mate van voertuigbeheersing moet hebben. Echter, dat gebruiken als 'smoes' om nog meer geld te vragen (bovenop de grote hoeveelheid die het al kostte) aan de cursist vind ik op zijn zachtst gezegd: behoorlijk krom!
 
Je kunt ook redeneren dat Motorrijders die een VRO hebben gedaan zich nog meer
onkwetsbaar voelen en meer risicos nemen als eerst omdat ze nu "voorbereid" zijn

deze groep dendert met hoge snelheid door files door, haalt in op het meest
linkerstukje van de linkerbaan, snijd onoverzichtelijke bochten af.
en dit alles zonder zelf te verongelukken, want: ze zijn erop getrained

Maar hoe reageert het andere verkeer op hun?, hoe veilig maken deze motorrijders
de wegen met zulke onvoorspelbare acties? ;)
 
Dat examen in 2 delen vind ik gewoon geldklopperij. Wow er moeten een paar verrichtingen meer worden gedaan. Dat kan echt niet in de tijd van het normale examen, dat maak je mij niet wijs. Ikzelf was binnen een half uur terug aan de basis. De examinator had genoeg gezien (inclusief bijzondere verrichtingen) en ik was geslaagd. Achteraf kreeg ik te horen dat ze me nog een beetje door de achteraf wegen hadden gestuurd omdat het dan wel heel kort zou worden. Dus met een paar extra verrichtingen had het examen ook niet echt lang geduurd.

Zomaar stellen dat meer geld=meer veiligheid is een beetje ongenuanceerd vind je zelf ook niet. Natuurlijk moeten mensen op een juiste manier leren omgaan met een motorfiets. Maar deze splitsing omdat je 5 minuten meer nodig hebt voor de verrichtingen is in mijn mening belachelijk te noemen. Ik vind het dus heel begrijpelijk dat mensen niet echt te spreken zijn over dit systeem.

Ik ben dan ook blij dat ik ruim voordat het nieuwe systeem mijn papiertje heb gehaald.
 
Heb sinds m'n examen in 1990 op een VRO1 na nog weinig bijzondere verrichtingen uitgevoerd. Ze zijn wel nuttig om in den beginne wat gevoel bij de motor te krijgen, maar ik heb niet het idee dat het later perfect draaien van een 8-je bijdraagt aan een hogere veiligheid. Heb nooit gedacht: "oef, dat ging nog maar net goed, had ik nu maar een achtje gedraaid, of een 180 gr. bocht uitgevoerd." Rem/uitwijkproef is nog wel nuttig. Maar dan liever vanaf 120 kmh ipv 50. M.i. is met name verkeersinzicht, en beheersing van je motor op wat hogere snelheid belangrijk voor je veiligheid. Verkeersinzicht krijg je op je rijopleiding (hoe uitgebreid ook) vrij basaal mee. Kilometers maken en daarbij nadenken over wat je allemaal ziet gebeuren is de enige oplossing. Ben het dus eens met de stelling dat je pas echt leert rijden in de praktijk. Heel vervelend voor de medemens gedurende je beginkilometers, maar wel waar. En voor wat motorbeheersing op hogere snelheid: doe eens wat circuitdagen.

Ben het overigens geheel met de stelling van Wicked1100 eens dat de stelling van 12 keer zo grote kans op overlijden, hier wel erg uit zijn verband wordt gerukt, als die wordt gebruikt zonder de oorzaak van al die ongevallen te analyseren. Als idereen de motorbeheersing van een KNMV-instructeur zou hebben waar gaat dat getal dan heen? 11?

Het allerveiligst is het om geen motor te rijden maar lekker in een beairbagged koekblik te gaan zitten :+
 
ik moet zeggen dat ik wel baalde dat ik mijn examen niet gehaald had voor 1 april, en de kosten die er nu extra voor mij bijkomen vallen nog wel mee (oke ik heb wat extra lessen nodig voor de nieuwe verrichtingen, maarja dan had ik beter mijn best moeten doen.) maar denk dat als je nu gaat lessen, je niet eens zo heel erg veel duurder uit hoeft te komen dan voor 1 april.
en tja dat ik nu dan twee examens moet doen, helaas.... dan maar 2 examens... er zijn wel wat nuttige dingen bijgekomen denk ik, en wat iedereen zegt dat een achtje en een helve draai onzin zijn, daar ben ik het niet helemaal mee eens. je leert daardoor wel hoe schuin een motor eigenlijk kan, en dus krijg je al een beter gevoel met een motor.
dat sommige dat niet meer oefenen omdat hun motor "dat niet kan"... heeft denk ik meer te maken met het niet meer durven, je zou je eigen motor eens tegen de vlakte leggen omdat je een halve draai niet helemaal goed maakt tijdens het oefenen.... tja hoe moet je dat nu thuis uitleggen.....

daarnaast denk ik dat het misschien wel veel verstandiger zou zijn om eigen kleding aan te schaffen, in de loop van je lessen (heb ik ook gedaan en moet zeggen dat lessen in mijn eigen spulletjes wel erg goed ven verantwoord voelt, omdat ik weet dat alles gewoon goed past (en niet stinkt!!!) Dan weet je tenminste dat iemand verantwoord op een motor stapt, ook na het lessen.

tja vro heb ik geen ervaring mee, maar staat wel op mijn lijstje, denk volgend jaar ofzo, eerst een beetje ervaring opdoen op mijn eigen bike als ik dalijk mijn papiertje wel binnen haal.
 
Mijn vriendinnetje moest 16 maart op voor haar examen, Bijzondere verrichtingen gingen goed, rijden ging ook hartstikke goed.

Echter op de laatste kilometers maakte de fout om niet goed voor te sorteren, de examinator maakte dit haar duidelijk door zijn auto erlangs te wringen. hierdoor werd ze afgeleid, en onzeker (te meer omdat ze toch al zenuwachtig was vanwege het examen) echter hierna ging ze meer foutjes maken, met het resultaat dat ze gezakt was.

dat ze gezakt is is mischien wel terrecht omdat als ze normaal in het verkeer ook zo onzeker zou reageren op zo'n situatie het ook fout kan gaan (al denk ik dat ze als het geen examen was geweest ze normaal verder was gereden, omdat ze dan niet ook nog eens die zenuwen erbij had)

De examinator zei wel dat ze op die foutjes op het eind na perfect had gereden!


Het probleem is nu dus, dat ze nu examen nieuwe stijl moet doen, dus twee keer.
dat geeft meerdere nadelen,
- extra geld
- twee keer examen (terwijl ze voor het onderdeeel bijz. verrichtingen op t
eerste examen eigenlijk geslaagd was.
- Het duurt nu twee keer 4 tot 8 weken dus veel langer voordat ze weer de eerste
kans heef top het papiertje.

dat extra geld is nog niet zo erg het probleem.

dat ze twee examens moet doen, tja jammer, maar wel weer twee keer in de zenuwen.

maar voor april duurde het na een examen ongeveer 4 tot 6 weken voordat je weer op mocht. paar lesjes extra en als je dan geslaagd was, was je er vanaf.

Nu echter duurt het 4 tot 8 weken voordat ze op mag voor het bijz. verichtingen. daarna (als ze slaagt) nog een 4 tot 8 weken voor het rij examen. dus dan duurt het wel erg lang! dat is ongeveer drie maanden.
 
"Geld belangrijker dan je leven?!"

Ja, want zolang ik leef heb ik geldzorgen en als ik dood ben heb ik daar geen last meer van heh ;) :9
 
Ik vind op zich d enieuwe regels best goed.
maar mischien hadden ze wat meer rekening kunnen houden met de mensen die al met het oudestijl examen bezig waren. ik denk dan aan. ben de gezakt op de bijz. verrichtingen, maar ging het rijden wel oke, dan hoef je naa 1 april alleen de bijz. verrichtingen over te doen.
en nadersom ook. alleen als je van beide onderdelen niet bakt beide over!
 
kijk ff naar toontjes laatste posts, idd lijkt het erg veeel op reclame B|
Maargoed, leuk dat je et promoot, maar ga dan ook ff mee in de discussie
 
Ik vind op zich d enieuwe regels best goed.
maar mischien hadden ze wat meer rekening kunnen houden met de mensen die al met het oudestijl examen bezig waren. ik denk dan aan. ben de gezakt op de bijz. verrichtingen, maar ging het rijden wel oke, dan hoef je naa 1 april alleen de bijz. verrichtingen over te doen.
en nadersom ook. alleen als je van beide onderdelen niet bakt beide over!
Maar als je bij oude stijl al bent gezakt op de BV's dan kan je in principe niet al te veel over het normale rijden zeggen (qua examen dan) Immers, BV's niet goed? Einde examen.
 
Vreemd topic, lijkt verdacht veel op reclame...

...

:^ het topic schurkt imho dicht tegen wat toegestaan is volgens de user-policy.

Maar Toontje: ik zou als ik jou was wat lager gaan zingen. Geen enkele rij-opleiding kan een ervaren motorrijder opleveren; jij niet, en ook je collega's niet! Door de motor vaak te gebruiken leer je steeds beter de motor kennen. Iemand die een perfecte rijopleding heeft gehad en vervolgens alleen een paar duizend kilometer per jaar rijdt zal nooit een goede motorrijder worden. Degene die slaagt met een mager zesje, maar zich bewust is van zijn beperkingen en veel kilometers rijdt zal uiteindelijk wel een ervaren motorijder worden en aanvullende rijopleidingen helpen daarbij.

Ik ben echt niet briljant geslaagd, maar heb sinds 20 november 2003 nu bijna 7000 km gereden en begin nu het idee te krijgen dat het ergens op lijkt. En ja: ik kan mijn BV's ook met mijn huidige motor; gedaan om balans van de motor beter te leren kennen. VRO-1 staat 7 mei op de agenda.
 
Terug
Bovenaan Onderaan