Geld belangrijker dan je leven?!

Bij hoeveel rijscholen heb je een proefles genomen?

  • Bij 1 rijschool

    Stemmen: 69 79,3%
  • Bij 2 rijscholen

    Stemmen: 2 2,3%
  • Bij 3 rijscholen

    Stemmen: 1 1,1%
  • Bij meer dan 3 rijscholen

    Stemmen: 1 1,1%
  • Ik ben later naar een andere rijschool gegaan

    Stemmen: 14 16,1%

  • Totaal aantal stemmers
    87
Toevallig!

Ik ben op 4 mei in Oirschot. Dan heb ik mijn jaarlijkse applicatie van de (sorry!) KNMV.
 
allereerst: :} dat je op nagenoeg alle posts blijft reageren

Je ziet inderdaad iets over het hoofd: die 90% geeft niet moedwillig zo'n beperkte opleiding . . . ze wéten gewoon niet beter! Als ik zie, wat ik tijdens de KNMV-instructeursopleiding heb bijgeleerd en ook van de jaarlijkse applicatie steeds weer opsteek, kun je ze misschien verwijten, dat ze zich niet verder ontwikkelen. En daarvan is die motorrijder de dupe, die misschien met een betere opleiding niet in een rolstoel of een kist was beland.
volgens mij blijven we onzelf herhalen, maargoed, nog maar een keertje:
wederom geef je aan dat in jouw ogen 90% van de instructeurs de cursist tekort doet (moedwillig of niet) in en in jouw ogen (en waarschijnlijk volgens de richtlijnen van de KNMV) de cursist niet goed genoeg voorbereiden op het 'echte' werk. Daarnaast moet het CBR in jullie / jouw ogen dan ook te kort schieten aangezien die wel gewoon op die basis de a stempeltjes uitdeelt... Wanneer het daadwerkelijk zo slecht gesteld is als je doet voorkomen, dan is het toch belangrijker om, in het kader van de algehele veiligheid, de eisen te verhogen (bij deze (een beetje) gedaan door het 'verzwaren' van de BV's) dan de kosten op te schroeven? Zie het als het aanscherpen van de kwaliteitseisen: iets wat een bedrijf intern hoort te doen en dan vervolgens prat op gaat, zonder daar de kosten voor op te schroeven. Nogmaals: ik ben het volledig met je eens dat een cursist zo goed mogelijk voorbereid moet worden voordat ie 'vrijgelaten' wordt, echter vind ik het daarom verhogen van de kosten een beetje belachelijk.

Jammer genoeg wordt het wel jouw probleem, als jij nou toevallig die hiervoorgenoemde motorrijder bent, die een te beperkte rij-opleiding heeft gehad.
Zie hierboven. Dan ben ik dus de dupe van de incompetentie van de instructeurs... En dan is het niet mijn schuld omdat ik geen duurdere instructeur heb uitgekozen, dan is het een te laag niveau wat vereist wordt van instructeurs en zouden de eisen (wederom in het kader van de algehele veiligheid) voor dat beroep moeten worden aangescherpt...

Ja hallo! Daar ben ik dit hele gedoe toch mee begonnen! Ik wil jullie zo goed mogelijk opleiden en ik beweer, dat veel mensen daar niet genoeg geld voor over hebben. Conclusie: wij worden NIET betaald om de cursist voldoende voor te bereiden.
:? jullie worden niet betaald om de cursist voldoende voor te bereiden dus wordt het ook maar niet gedaan? zou je mij dan eens kunnen opgeven waar die extra kosten in gaan zitten? (afgezien van de kosten voor je applicatie en het verhoogde aantal lessen wat in mijn ogen valt onder het kopje: te lage eisen aan zowel de instructeur als voor het behalen van je rijbewijs)
Daarnaast heeft (en helemaal nu) een groot gedeelte van de Nederlanders een chronisch tekort aan geld en zal dus (of je het nu leuk vind of niet) kiezen voor de goedkoopste manier (bijvoorbeeld een 'spoedcursus'). Wanneer de goedkoopste oplossing niet veilig genoeg is wederom: verhoog de eisen. Daarnaast zal bij het verhogen van de eisen het slagingspercentage lager liggen, er meer lessen worden gevolgd en er meer winst worden gemaakt door de instructeurs... Als het dus daadwerkelijk zo onveilig is: waarom zijn die eisen nog niet aangescherpt en waar zijn de huidige eisen dan op gebasseerd?

Een ander probleem is hierboven al aangehaald: als je er wel voor betaald maar de verkeerde instructeur treft, denk je dat je goed bent voorbereid en rijdt je nog maar rond voor een zes-min. Vandaar ook mijn poll: als je niet gaat shoppen bij meerdere rijscholen (en dat doet bijna niemand!), kun je niet vergelijken en denk je, dat je goed zit, terwijl je voor een zes-min wordt opgeleid!
ben niet wezen shoppen, maar halverwege 'overgestapt' naar een andere instructeur (bij het checken van de knmv site moet ik zelfs concluderen dat ik van een gecertificeerd instructeur ben overgestapt op één die dat niet is! }) ) shoppen is inderdaad iets wat goed is, echter niet tot ieders mogelijkheid behoort. Daarnaast wederom: wanneer een 6- een onvoldoende blijkt te zijn moet er toch echt wat aan de eisen gedaan worden

wanneer ik geen goed werk aflever, zou jij me dan meer gaan betalen zodat ik het wel doe?
 
Als je op Lelystad wilt rijden en nog wel op tijd, zou ik het wel sportief vinden als een paar mensen hier en daar enige voorwerpen voor onze motoren mogen gooien. Wil ik wel eens zien, wie er dan het beste rond komt. Want daarop moet je op de openbarte weg namelijk rekenen. En dan begint het veilig rijden pas: gevaar herkennen en er mee om kunnen gaan!
Dom hard rondrijden op een circuit kan iedereen! En van degenen, die denken dat ze dat op de weg ook kunnen, zijn er toch veel verkeerd afgestapt. Veel meer dan je denkt!

Ik vind het prima als je wat dingen voor het wiel gooit hoor. Als er ook maar een rondje op een lege baan gereden kan worden :P

Dom hard rondrijden kan iedereen?
Vandaar dat Nederland zo goed vertegenwoordigd is in internationale motorsport (wegrace).
 
Dom hard rondrijden op een circuit kan iedereen! En van degenen, die denken dat ze dat op de weg ook kunnen, zijn er toch veel verkeerd afgestapt. Veel meer dan je denkt!
Right. :z Dom rondrijden op een circuit kan iedereen. Dom hard rondrijden op een circuit is maar voor een paar weggelegd (en niet voor mij, helaas. '( ).

En vlgs. mij zijn er van degenen die niet denken dat ze dat op de weg ook kunnen ook erg veel afgestapt. Lees de recente crashtopics er maar eens op na. Vlgs. mij wordt er maar een beperkt deel veroorzaakt doordat iemand eens ff lekker aan het knallen was en dan crasht. Het gros van de ongelukken gebeurt doordat mensen niet gezien worden, zelf iets niet zien (of te laat zien) of gewoon een fout maken. En ik denk dat de meesten die (vaak) op een circuit rijden of racen en dit goed kunnen over het algemeen ook wel een goede motorbeheersing en reflexen hebben.
 
Nou, ik ben nu bezig met het examen nieuwe stijl, bij een oude rot van een instructeur die ongeacht het weer op z'n 'toerbuffel' achter me/ons aan rijd. En ik vraag me ook wel eens af hoe goed ik moet worden wil die beste man geen commentaar meer hebben :P

Ook eerst alle BV's gedaan totdat ik het bloed van die man wel kon drinken. Maar ik heb wel het idee dat ik meer leer dan alleen het vooruit krijgen van de motor. En dat vind ik een veilig gevoel.

Los BV en wegexamen? Voor een examenvreesfiguur niet slecht...

Ik denk dat ik nog wel een lesje of twee bij 'm pak als ik m'n eigen motor heb. Dan kost het maar geld...
 
Toontje,

Leuk hoor die KNMV gediplomeerde instructeurs, zullen ongetwijfeld een gedegen opleiding gehad hebben. Maar je praat alsof alleen de KNMV gediplomeerde instructeurs een goede opleiding geven aan de leerlingen.
Dat wil ik toch zeker tegenspreken! Er zijn zat instructeurs die ook prima les geven en uitstekende didactische vaardigheden bezitten. Het overbrengen van de technieken van motorrijden is zeker net zo belangrijk als het rijden zelf, vind ik. Iemand kan nog zo gediplomeerd zijn (KNMV) als hij/zij niet de gave bezit om dit goed op de leerlingen over te brengen, heb je niets aan je diploma.
Verder zijn er rijscholen met gediplomeerde instructeurs, dan meld je je aan bij zo'n rijschool en wat blijkt, er is er maar één KNMV gediplomeerd en de rest van de instructeurs niet. Dan krijg ik toch de indruk dat die scholen het alleen maar doen om de status "KNMV gediplomeerd" te krijgen en er verder niet echt veel waarde aan hechten. Ik heb zelf in Zaandam bij Ronchetti gelest en heb prima les gehad van mijn instructeur (geen KNMV) Veel aandacht voor voertuigbeheersing en veiligheid en op een prettige, relaxte manier les.
Dit wilde ik toch even kwijt. :]
Groeten J.
 
Voor hoeveel % van alle mogelijke verkeerssituaties denk jij iemand te kunnen opleiden tegen een redelijke prijs en in een redelijke tijd?

Zeggen dat een 6- niet voldoende is is onzin zonder de schaal erbij tegeven.
Voor jou moet het minimaal een 8 zijn? Dan houdt het dus op jou schaal een 8 dus een 5.5 is. Zeg maar gewoon dat je het nivo omhoog wilt hebben en dus een zwaarder examen wilt hebben.
(btw. tijdens theorie moet je aardig wat beter scoren dan 55%)

Hoe meetbaar is hetgeen dat je wilt? Om de beoordeling over te laten aan het gevoel van de examinator gaat wel erg ver.

Ik ben een keer gezakt. Niet omdat ik een fout had gemaakt, ik had geneens een bijna fout gemaakt maar omdat ik niet genoeg ervaring had. Ze kon het ook niet verder uitleggen. En nu na 10 jaar rijbewijs vindt ik nog steeds dat ik nieuwe dingen leer in het verkeer.
 
Volgens mij leer je toch echt pas rijden als je rijbewijs hebt en begint met kilometers maken.

Verhaal van mijzelf:

6 lessen, toen nog 1 uurtje voor afrijden en in een keer gehaald

dat waren dus 7 lessen in totaal, kan ik dan motorrijden?? DENK HET NIET!

Wat ik wel kon en nog kan zijn speciale verrichtingen (misschien toevallig gewoon behendig met de motor :? )

Wat ik hier mee wil zeggen is dat die speciale verrichtingen alleen "leuke"oefeningen zijn en meer niet.
Je kan een chimpansee ook een achtje leren rijde maar daarmee kent ie nog lang niet alle mogelijke verkeerssituaties.
 
Ik vind het hele topic een vreemd verhaal. Soort spam. Toontje, wat wil je nou eigenlijk zeggen met de topictitel? Graag in maximaal 30 woorden.

Zoals de meesten hier heb ik al examen gedaan. Zo te zien was dat helemaal fout en blijkbaar ben ik nu een rijdend gevaar op de weg. Mijn instructeur had geen KNMV speldje en reed in een auto achter mij aan. Ik denk dat er betere waren maar hij was de enige in het dorp. Het is 13 jaar geleden dus oude stijl zonder theorie. Mijn doel was om mijn rijbewijs te halen en dat is gelukt. Leren rijden is daarna pas gekomen. Slipcursus, rem- en uitwijktraining heb ik later gevolgd. Zo werkt het nu eenmaal. Daar kun je met extra lessen en met extra geld niet zo heel veel aan verbeteren.

Heeft er iemand nog een leuk plaatje van een moraalridder? ;)
 
Ben ik weer!

Wicked,
Wij zijn helemaal eens over het feit, dat de eisen van het CBR eigenlijk een stuk zwaarder moeten. Waarom dat niet gebeurt, weet ik ook niet.
Maar jij denk dan, dat wij instructeurs jullie beter kunnen opleiden in dezelfde tijd. Je ziet hier ook al kreten van "rijbewijs in 12 lessen", maar in die tijd kan ik iemand niet goed opleiden. Ik heb voor een gemiddelde leerling zo ongeveer het dubbele aantal uren nodig. Maar dan ligt het niveau ook een stuk hoger.
Jij wilt dus een betere en snellere computer voor dezelfde prijs en dat zit er natuurlijk niet in.
Maar als een leek de eerste de beste computerwinkel instapt en het mooie verkoopverhaal gewoon aanneemt, dan heeft hij geen vergelijkingsmateriaal en denkt hij dat hij een geweldige koop doet. En dan kom ik als verkoper van een computerspeciaalzaak met het verhaal, dat hij een slechte koop heeft gedaan en dat valt natuurlijk niet lekker.
De poll geeft al aan, dat het grootste deel van de beginnende motorrijders naar een rijschool gaat en gewoon met lessen begint. Zolang hij het idee heeft, dat hij wat leert, is hij intens gelukkig met zijn nieuwe hobby. En als dan het CBR zegt, dat hij een geweldige motorrijder is, moet er niemand meer gaan zeuren, dat dat misschien toch niet helemaal waar is. En dus voelt hij zich op zijn pik getrapt als ik met mijn verhaal kom.
Ik vind, dat je de schuld van het lage opleidingsniveau moet delen tussen de instructeurs en de leerlingen. De instructeurs zouden meer moeite mogen doen om een betere opleiding te kunnen verzorgen en de leerlingen zouden meer moeite moeten doen om een rijschool met een top-motoropleiding te vinden. Uiteindelijk draait het weer om de poen, want de instructeurs vinden het wel best als hun klantjes met een simpele opleiding nog door het CBR-examen rollen en veel beginnende motorrijders zijn om dezelfde reden niet bereid om extra geld uit te geven voor een betere rijopleiding.
De simpelste oplossing ligt dus eigenlijk bij het CBR. Schroef de exameneisen nog verder op en de instructeurs en de leerlingen moeten mee.
Jouw baas heeft toch ook verschillende prijzen voor simpele en betere websites? Als je nu nog niet snapt, dat een betere opleiding meer tijd en dus meer geld kost dan geef ik het op.

PeeJay,
De meeste motorrijders denken dat als zij voor hun gevoel op het randje rondrijden, dat anderen dan ook niet harder kunnen. Ik heb qua scheuren geen circuitervaring, omdat me dat totaal niet boeit. Het is net als bij het trainen van noodstops: als je weet, dat je bij het kegeltje moet gaan remmen is het allemaal een stuk gemakkelijker dan wanneer het onverwacht in het verkeer moet gebeuren.

Orpheus,
Je hebt een heel eind gelijk en daarom moeten motorrijders ook goed getraind worden in het zien van gevaar, want veel vaker dan je denkt zijn ongevallen te voorkomen door de niet-schuldige partij. Maar dan moet die wel in de gaten hebben, wanneer er een verhoogde kans is op brokken en hoe er op te reageren als het toch spannend wordt.

DaBit,
Ik ben bang, dat je in jouw laatste gedachte de enige bent, maar wel de verstandigste.

Yama,
Tijdens de KNMV-instructeursopleiding heb ik zulke specifieke zaken op motorrij- en instructiegebied geleerd, dat ik me sterk afvraag of iemand daar zonder die opleiding ook achter komt. Als een instructeur alles van zijn vak wil weten, zou hij deze opleiding eigenlijk gewoon moeten doen.
Je hebt gelijk over het wel of niet kunnen overbrengen. Het zal niet iedereen even goed lukken om mensen te leren motorrijden. Maar als je dan ook nog alleen een basisopleiding hebt en je leerlingen hebben na hun rijopleiding meer kilometers gemaakt dan jij in al die jaren zelf . . . Maar de goedgelovige beginnende motorrijder ziet dit niet en meent dat hij een dijk van een rijopleiding krijgt.
De KNMV-erkenning is persoonlijk voor de instructeur en niet voor de rijschool. Als die KNMV-instructeur bij die rijschool weggaat, hebben ze niks meer. Als jij dit niet weet, heb je je nooit verdiept in wat een KNMV-erkenning inhoudt.
In sprak laatst een motorinstructeur, die op zijn motor woont en een heel hoog geslaagdenpercentage heeft. We hadden het over de nieuwe oefeningen en toen ik vertelde hoe ik bepaalde dingen deed, pakte hij een stukje papier om een aantal tips op te schrijven. Zonder die tips was zijn percentage echt niet gedaald, maar zo had hij er nooit naar gekeken. Die tips kwamen uit mijn KNMV-training.

Xanthos,
Het gaat niet om alle situaties een voor een door te nemen, het gaat om jou zodanig op te leiden, dat je zoveel mogelijk van die situaties goed kunt inschatten, liefst voorkomen en eventueel kunt oplossen.
Je hebt met de theorie een goed punt. Dan moet je een kleine 9 scoren (nu 44 uit 50), maar voor het rijden is een 6- al genoeg. Waarom dat zo is moet je het CBR vragen. Ik denk, dat als ze de eisen flink zouden opschroeven, het landelijke geslaagdenpercentage zou kelderen en er een storm van protesten zou opsteken omdat het motorrijbewijs voor velen onhaalbaar zou zijn. Niet omdat jullie het niet zouden kunnen, maar omdat de opleiders het niveau (nog) niet kunnen brengen. Je had ze eens moeten zien bij de demonstratiedagen van het CBR. Ze stonden massaal te zuchten. Van mij mogen die eisen omhoog! Dan dwing je een betere opleiding vanzelf af. Al zal het behalen van het motorrijbewijs dan wel duurder worden. En zo zijn we weer bij mijn allereerste stelling.

K.O.,
Ook jij hebt gelijk. Dit zegt wel veel over jouw instructeur. Die vindt het dus best, als jij maar slaagt. Al rij je dan maar voor een 6-. Je mist gewoon nog een aantal lessen in het verkeer.
Die oefeningen (en zeker de nieuwe) hebben allemaal een relatie met het rijden op de weg. Alleen moet je instructeur jou dat wel vertellen. Waarschijnlijk weet hij dat zelf ook niet. Alleen het nut van het rijden van 3 cirkels is niet te vertalen naar de praktijk; daarom is die oefening er nu ook uit.

Pink,
In maximaal 30 woorden? Jij bent geen lezer, hè?
Lees eerst de hele discussie maar eens door. Als je dan nog niet snapt, waar het over gaat, dan . . . dan . . . weet ik het ook niet meer.
Zo te lezen, heb jij gewoon veel geluk gehad, dat je niet in je eerste weken op je eigen motor hebt moeten uitwijken of remmen.
Jij zegt, dat je met extra geld en extra lessen niet veel had kunnen verbeteren en wat heb jij gedaan . . . extra geld uitgegeven aan extra training! Het is dus alleen de vraag of de volgorde slim is: eerst het rijbewijs voor een 6- en dan pas echt leren rijden, of eerst goed leren rijden en dan de weg op.
Ook het punt "spam" is al besproken. Zeg eerst eens voor wie ik dan reclame maak. De KNMV kan alleen maar verdienen als motorinstructeurs dit lezen en spontaan de opleiding voor KNMV-gediplomeerd instructeur gaan volgen. Verder weet niemand hier voor welke rijschool ik werk, zodat ik hier ook niets aan heb. De enigen, die hiervan kunnen profiteren, zijn beginnende motorrijders, die bereid zijn te betalen voor een betere opleiding, die hun misschien ooit nog eens uit een rolstoel of een kist houdt.


Zoals altijd op het gebied van het rijbewijs voelen mensen zich persoonlijk aangesproken bij een algemene opmerking. Dit is een gebied, waarin alle Nederlanders allemaal het beste zijn of op zijn minst ruim voldoende. En kritiek op het rijden kan al helemaal niemand hebben.
Toen ik in 1979 mijn eerste dag op de rij-instructeuropleiding had, begon de inleiding zo:
"Besef je goed, dat je je gaat bemoeien met een heel gevoelig onderwerp.
Als je tegen een slager zegt, dat zijn vlees niet deugd, zegt-ie dat je dan maar naar een ander moet gaan. Als je tegen diezelfde slager zegt, dat-ie niet kan rijden, komt-ie met zijn mes achter je aan."
"De beste manier om een feestje te verpesten is om tegen iemand vol te houden, dat-ie niet kan rijden."
 
=is hun eigen leven niet zoveel waard. De kans om op de motor dood te gaan is =altijd nog 12x zo groot als in de auto!


Volgens de KNMV-trainer is dat zelfs 15x !!!
5 cm helm betekent heel weinig (=niets) boven de 35km/u. :r

Geld is belangrijk om de lessen te kunnen betalen en een motor te kopen.
Veilig rijden is niet te koop, dat moet je leren.
Mogelijk krijg je daardoor wat extra kansen voor áls het fout gaat.
 
Ik weet nie hoe je aan die "wijsheid" komt maar een goeie helm kan met 80 km/u gelukkig genoeg hebben

Is géén "wijsheid", maar helaas realiteit, Deadeye.
Met 80km met je helm tegen een paaltje of een overstekende auto kun jij niet navertellen. Vraag maar na bij mensen die dat kunnen weten (politie en ambulance). De helmenleverancier zal het je misschien niet kunnen vertellen.
 
Bij directe impact tegen een vast voorwerp zal een helm boven de 30-35 km/h idd niet veel meer uithalen, bij 'gewoon' vallen op de grond(dus niet tegen een muur/paaltje/vangrail) zal je verticale impactsnelheid op de weg een stuk kleiner zijn dan die 30 km/h. Een helm helpt dus wel degelijk bij een snelheid boven de 35 km/h (bij een val glijd ik liever over het glasvezel van mijn helm dan over mijn kaak/schedel), maar niet bij een impactsnelheid van 35 km/h. Belangrijk verschil lijkt me ;)
 
Ik heb bijna het hele topic gelezen (tijd van de baas :z ) en wat mij een beetje opvalt is dat iedereen het heeft over de veiligheid van de motorrijder in combinatie met les of vro. Ik denk dat het zeker nuttig is om een VRO cursus te volgen (ga zelf 11 juni naar Lelystad), maar je moet wel eerst ervaring hebben op je eigen motor.
Ik denk ook dat je beter/sneller kan reageren na zo'n cursus, maar er blijven natuurlijk altijd nog koekblikken die helemaal niets hoeven leren om gebruik te mogen maken van de openbareweg |( Daar doe je soms met de beste cursus niets aan.

Wat ik wil zeggen, ik vindt al die extra dingen heel goed, maar dan moet er ook eens serieus naar het autorijbewijs gekeken worden.
 
Eerst even een reactie op het klok-zonder-klepel-verhaal over de helm:
Een goede helm kan heel veel hebben. De ellende is alleen, dat bij klappen van 30 km/u en harder binnenin je schedel van alles gaat afscheuren. De buitenkant blijft dus prima geconserveerd, maar de hersentjes liggen zodanig door elkaar, dat je zeker ophoudt met functioneren.

En Kok Ploffie,
Voor een aantal motorrijders is een geplande dag extra training gewoon te laat. Dat boeken van een VRO is prima, maar als je eerste rij-opleiding niet voldoende is, mag je hopen, dat je die VRO nog meemaakt. Vandaar mijn pleit voor een betere motoropleiding. En die is er al, maar dan moet je wel de goede rijschool uitzoeken.

En kijk dan maar naar de stand in de poll: meer dan 80% gaat naar de eerste rijschool, die ze tegenkomen. Als je zoiets lulligs als een walkman koopt, ga je nog naar meerdere zaken en geloof je het verhaal van de eerste verkoper waar je tegenaan loopt ook niet zomaar.
 
En kijk dan maar naar de stand in de poll: meer dan 80% gaat naar de eerste rijschool, die ze tegenkomen. Als je zoiets lulligs als een walkman koopt, ga je nog naar meerdere zaken en geloof je het verhaal van de eerste verkoper waar je tegenaan loopt ook niet zomaar.

Daar zit wel wat meer achter. In mijn geval:
- Vriend lest bij rijschool 1. De jongen is 18, heeft geen rijbewijs noch theoriecertificaat, en mag toch de weg op. Na zijn afrijden rij ik een stukje met 'm mee (op de brommer) en in amper 5km heeft-ie al 3x bijna een auto te pakken.

Rijschool 1 valt dus af.

- Rijschool 2 weet ik weinig over, behalve dat-ie groot is, maar 'iedereen' heeft er geen goed woord over te melden. Achteraf kwam ik erachter dat het slagingspercentage amper 65% is daar.

Rijschool 2 valt dus af.

- Rijschool 3 word door vele vrienden aangeraden, en zelfs een wildvreemde die ik spreek zegt: 'Oh, les je bij die rijschool? Dan leer je wel goed motorrijden'. Achteraf kwam ik erachter dat het eerste-keer slagingspercentage rond de 80% ligt, en dat het de enige rijschool is met KNMV-gecertificeerde instructeurs. Wat ik trouwens niet zo heel belangrijk vind omdat heel goed kunnen rijden niet hetzelfde is als heel goed iemand kunnen leren rijden. Een goede sportcoach is meestal niet beter in de sport dan z'n leerlingen. Wel heeft-ie een goed observerend en didactisch vermogen.

Dus een les genomen (nouja, gekregen van m'n vriendinnetje) bij rijschool 3, en dat beviel prima. Daar ben ik dus blijven hangen.

Tsja, ik heb dus in feite voor de eerste de beste rijschool gekozen...
 
Het instellen van 2 examens vind ik gewoon geld-uit-de-zak-klopperij. Die 10 minuten die die bijzondere verrichtingen in beslag nemen had best in hetzelfde examen gekunt voor een fractie van de kosten.

Als mensen examenvrees hebben en liever 2 examens doen: prima! Maar laat mensen dan zelf die keus. (net als die tussentijdse toets bij auto examen)

Verder vind ik die extra manouvres die in het examen verplicht worden gesteld best wel goed. Maar om dat nou apart te gaan toetsen...

Over die proefles:
Op zich kan je tegenwoordig toch ook op andere manieren de rijscholen met elkaar vergelijken? Ikzelf heb op KNMV diplomering gelet, op internet slagingspercentages bekeken en vooral rondvragen wat mensen van een rijschool zeggen. Zo kwam ik op een rijschool uit die prima beviel...
 
Laatst bewerkt:
Ikzelf les nu volgens het nwe 'model'. Ik ben 43 en heb 25 jaar rij-ervaring met de auto/vrachtauto/bus. Ik vind dat het stukje voertuigbeheersing erg goed is voor je zelfvertrouwen/veiligheid. Sinds 2 weken rij ik in het verkeer, kicken. Maar ken mijn eigen kwetsbaarheid ook. Moet nog afrijden voor VB (25 mei) maar zie het met vertrouwen tegemoet. Vind de oefeningen wel leuk ook. Over de mate van kwaliteit van de rijschool, mijn keuze werd grotendeels bepaald door het feit dat de instructeurs zelf op de motor achter de cursisten aankachelden. Ik vind het ook nix als ze in een autootje achter je aan rijden. Grootrijbewijs in dienst gehaald. Geen cijfers voor de verschillende onderdelen. Reden; als je slaagt met allemaal tienen op de lijst kun alsnog iemand dezelfde/volgende dag doodrijden. De boodschap was deze: met het halen van het rijbewijs rij je jezelf en een ander niet meteen dood. Echt rijden leer je door het te doen, met de basiskennis die je hebt meegkregen vanaf de start. 8-)
 
5 cm helm betekent heel weinig (=niets) boven de 35km/u. :r
Das een wel erg simpele voorstelling van zaken. Boven de 35 kph bij een directe impact helpt een helm idd niet meer. Dat heeft niet zozeer met de helm an-sich te maken maar meer met het feit dat de vertraging van je schedel die dan optreedt ervoor zorgt dat je hersenen zodanig hard tegen de binnenkant van de schedel klappen dat ze daar niet tegen kunnen.

Gelukkig komt een directe impact niet zo vaak voor. Meestal raak je iets onder een hoek (bijv. het asfalt). Of schuur je over de grond. Het moge duidelijk zijn dat het dragen van een helm dan wel heel veel scheelt en dat de kwaliteit van de helm dan ook wel wat ter zake doet.
 
Zolang je bij het CBR nog kan slagen met een zes-min, kan iedere instructeur, die een beetje zijn/haar best doet, een hoog slagingspercentage halen. Zelfs op zijn slippers in een otootje.
Als je kiest voor een KNMV-gediplomeerde instructeur, mag je toch aannemen, dat-ie niet voor niets een paar duizend euro heeft uitgegeven om veel meer van zijn vak te weten te komen.
Als een goedwillende sportcoach niet genoeg van zijn vak weet, kan hij nooit de beste resultaten bereiken, ook al doet-ie op zijn niveau nog zo zijn stinkende best.

Beste Wino,
Hoe denk jij zeven bijzondere verrichtingen in een standaard examen te persen? Dat lukt je nevernooitniet in 10 minuten!

En Mazzel,
Ook tegen jou de volgende opmerking: al kunnen de instructeurs nog zo graag en goed zelf motorrijden . . . ze missen gewoon een enorme hoeveelheid kennis. Ik heb zelf gemerkt, hoeveel meer er nog te leren is over het rijden met tweewielers in het verkeer. En daar kom je zelf echt niet op!
En wat betreft die basiskennis: is het dan niet heel verstandig om die zo groot mogelijk te laten zijn?
 
Hallo Toontje,

Je blijft bezig met je preken. Wat moeten de mensen hier op M-F daar mee? Ik heb me rijbewijs al en ga nou niet weer zeggen dat ik "geluk heb gehad" of zo. Als jij je zo druk maakt over het opleiden van motorrijders waarom hamer je dan zo op het CBR rijbewijs. Die hebben we al.

Je kunt nog zo goed trainen, maar ervaring krijg je pas door te rijden. Lopen leer je ook met vallen en opstaan en met motorrijden is het niet veel anders. (nee ik ben nog nooit onderuit gegaan). Ik heb diverse trainingen gevolgd en hoe goed ze ook waren, het blijven trainingen waarbij je weet wat en wanneer je iets gaat doen. Of je in de praktijk ook op tijd reageert en de juiste actie uitvoert dat kun je niet trainen. Die reflexen moeten er in slijten.

Waarom ga je met jouw ervaring niet de markt op en start een vervolgopleiding. Dan ben je vrij om je opleiding zo samen te stellen zoals jij dat zou willen. Wat kost dan een dagje trainen en wat leer ik dan???

[me]Pink houdt niet zo van mensen die zichzelf beter dan een ander vinden[/me]
 
Beste Pink,

In de allereerste regel van dit onderwerp reageer ik op opmerkibngen van anderen over de nieuwe opzet van het motorrijexamen. Ik probeer dus mensen te bereiken, die hun rijbewijs nog niet hebben. Als er (naar verhouding) 12 x meer motorrijders doodgaan in het verkeer dan automobilisten, blijkt het heel noodzakelijk, zoniet van levensbelang, te zijn, dat je vanaf de eerste dag zo goed mogelijk wordt getraind in deze blijkbaar toch redelijk gevaarlijke manier van voortbewegen.
Het is algemeen bekend, dat op het gebied van besturen van een voertuig bijna iedereen alles volgens hem-/haarzelf prima onder controle heeft. De statistieken bewijzen het tegendeel.
Je zegt zelf, dat je met vallen en opstaan hebt leren lopen. Je wilt toch niet zeggen, dat het motorrijden op dezelfde manier onder de knie hebt gekregen. Want dan mag je blij zijn, dat die knie het nog doet!

Feit: Motorrijden is behoorlijk link, als je het niet zo goed mogelijk beheerst!

Vervolgopleidingen hoef ik echt niet persoonlijk te organiseren. Die zijn er al voldoende. En anders zouden jullie toch maar zeggen, dat ik zit te spammen. Ik heb nog niemand van jullie bij mij op de rijschool gezien, dus dat zgn. spammen doe ik blijkbaar toch niet echt goed.

[me]Toontje vindt mensen die menen dat ze het allemaal zelf wel leren "een beetje dom"[/me]
 
Mijn pa zei altijd een goede motorrijder heeft 3 klappers overleefd...

Later begreep ik de verborgen boodschap pas en toen had je al die cursussen nog niet..Kopen maar 150pk+ fietsen van een safeplannetje, cursusje en dan gogogo..me hoela ga eerst maar een jaartje of 10 oefenen..

Maar goed het zal wel zinnig zijn.

Anderzijds bedoelde die nou het kaf wordt automatisch van het koren gescheiden? Hmmm kun je ook positief zien...Of doen we dan aan biologische selectie...

;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan