Gezocht: 3 motorrijders klaverblad Heerenveen - ongeluk

Wel erg toevallig, want heb gister bij t zelfde klaverblad bijna hetzelfde meegemaakt, alleen liep het beter af voor de auto.

Bocht vanaf hveen richting zwolle, ik reed al op uitvoegvoegstrook en een automobilist die al bezig was met insturen op de uitvoegstrook, juist op de plek waar ik precies reed, gelukkig kon ik op tijd remmen en zag hij mij wel even later (in de spiegel.....)
 
hier ben ik het voledig mee eens.
jammer van je shade maar eens een slip cursus gaan doen leer je gelijk wat overstuur is en onderstuur en hoe jij je auto uit de vangrail kan houden.
al waren die jongens gestopt jij bent fout jij voegt in .

Een tankslapper gebeurt doordat een motorfiets de druk op het voorwiel kwijt raakt waardoor het stuur van links naar rechts tegen de tank aan slaat.

In principe kun je met een auto ook de druk op je voorwielen kwijt raken maar dat heet geen tankslapper dan en het heeft al helemaal niets te maken met het uitbreken van de achterkant.

Kortom, je lult aardig, maar de praktijk is dat je een motorrijder willens en wetens geen voorrang hebt willen geven, dat net op tijd wist te corrigeren en toen de vangrail raakte. Het is zeer waarschijnlijk dat die motorrijders dat helemaal niet hebben meegekregen dat jij de vangrail hebt geraakt maar alleen even gas hebben ingehouden om van de adrenaline kick af te komen.

Maakt verder ook niet uit, het voorval is geheel aan je eigen rijgedrag te wijten.
 
Als het een verzekering gevecht wordt, dan wordt er zeker! niet uitbetaald door de maatschappij waarbij de motor is verzekerd. Dus.....................

Hopen op de goedheid van de motorrijder :)

Waarbij ik geen schuldige aanwijs, daar is het verhaal veel te eenzijdig voor.
 

+1 voor het scherpe inzicht ;)

kansloos eenzijdig ongeval.

En meelei tonen is een hart onder de riem, maar als iedereen die vind dat de motorrijder verkeerd zat ook ff 100 euries overmaakt naar MX-5, dan zaagt zo'n reactie nog hout.

MX 5 blijft kansloos met schadeverhalen.

case closed.

})
 
Laatst bewerkt:
Wat een onzin allemaal, zijn jullie motorrijders?
Als de auto aan het eind van de invoegstrook met knipperlicht aan in gaat voegen mag hij dat! zeker op een klaverblad!
dat een motorrijder bedenkt dat hij er met een peut gas nog ff snel langs kan, dat is gewoon stom! en asociaal weggedrag.
als je je als een puber op de weg gedraagt ben je gewoon stom bezig.
en mag je de autorijder die uitwijkt op je knietjes danken! doorrijden getuigd van een nog asocialere instelling van deze motorrijder.

Je kan het ook omdraaien: dat de auto vóór de motor wil/moet invoegen.
Gelegenheid geven tot voorrang.
Maar de meeste SUV's gaan ervan uit dat ze die gelegenheid ook hebben.
Tja, dat is in dit geval dus pech, voor de SUV.

Als,als, als

En hier en daar wat hoofdletters maakt het ook duidelijker
 
Je kan het ook omdraaien: dat de auto vóór de motor wil/moet invoegen.
Gelegenheid geven tot voorrang.
Maar de meeste SUV's gaan ervan uit dat ze die gelegenheid ook hebben.
Tja, dat is in dit geval dus pech, voor de SUV.

Als,als, als

En hier en daar wat hoofdletters maakt het ook duidelijker

SUV ??? Een MX5 is meer een dameskappers mobiel :+

En voorrang héb je niet, dat kríjg je... de invoegende chauffeur hééft duidelijk géén voorrang, en kreeg het dus ook niet van de motorrijder, die op zijn beurt dan weer niet verplicht is om ruimte te geven...
De invoeger zal moeten zorgen dat hij ruimte heeft dmv het aanpassen van zijn/haar snelheid, en dat is meestal al waar het fout gaat :Y
En als je dan ook nog eens een motorrijder over het hoofd ziet die in je dode hoek rijdt, wordt het een zooitje zoals TS aan den lijve heeft mogen ondervinden.
 
Je kan het ook omdraaien: dat de auto vóór de motor wil/moet invoegen.
Gelegenheid geven tot voorrang.
Maar de meeste SUV's gaan ervan uit dat ze die gelegenheid ook hebben.
Tja, dat is in dit geval dus pech, voor de SUV.

Als,als, als

En hier en daar wat hoofdletters maakt het ook duidelijker
:X

niet bepaald een SUV:
mx5.jpg
 
het spijt me dat zo veel rijders zo kort aangebonden zijn en niet veel verder denken dan hun eigen voorwiel.
wat doe je nu als je de rechter bocht hebt genomen van een klaverblad, richting aangeven om uit te voegen, op de enkeling na die verkeerd is gereden en die meteen weer rechts af wil; dat zijn er dus zeer weinig. als motorrijder dien je evengoed bewust te zijn dat rechtsaf slaan na de eerste bocht evengoed een bijzondere manoeuvre is, je slaat namelijk af en 2, bijna nul komma nul procent gaat daarvan uit. ja alleen jij en de anderen die dit ook doen. verder remt een auto die de afslag oprijdt af en geeft een motor die de bocht uitkomt gas. je bent niet helemaal 100% erbij als je denkt dat je een af slaande auto die voor je rijdt even nog snel moet inhalen omdat die een zogenaamde bijzondere beweging maakt en jij dat dus mag doen. dat is dus asociaal. dikke vinger kan zo'n rijder krijgen. maar nogmaals, de motorrijder maakt evengoed een bijzondere manoeuvre door nogmaals af te slaan.
in uit voeg stroken zijn gewoon oppassen en je mag blij zijn dat je als motorrijder het niet verliest bij een conflictueuze situatie, beter nog is voorkomen, dus verder kijken dan je voorwiel.
dat de mx5 rijder de wagen niet goed in de hand heeft staat buiten kijf en is ook geen discussie punt. dat deze zaak niet wordt opgelost lijkt mij ook duidelijk. dat er nog genoeg te anticiperen valt is ook wel duidelijk.
 
het spijt me dat zo veel rijders zo kort aangebonden zijn en niet veel verder denken dan hun eigen voorwiel.
wat doe je nu als je de rechter bocht hebt genomen van een klaverblad, richting aangeven om uit te voegen, op de enkeling na die verkeerd is gereden en die meteen weer rechts af wil; dat zijn er dus zeer weinig. als motorrijder dien je evengoed bewust te zijn dat rechtsaf slaan na de eerste bocht evengoed een bijzondere manoeuvre is,

Waar in de wet staat dat dat een bijzondere manoeuvre is?
 
Wie kan mij de link naar google maps van deze plaats geven?

Als we dan toch discussiëren over hoe dit ongeval had vermeden kunnen worden/wie wat moet doen, wie wanneer voorrang heeft, is het beter dat we allemaal over dezelfde situatie spreken.
 
Kom er net als Dirty Damien vrij regelmatig, zie er een hele enkele keer een TLS maar de kans dat die ook meeleest op Motor-Forum is denk ik heel klein !!!!

Greetz, Vosjuh (rode TLR :X )
 
Even van de site van een verkeersschool geplukt.:


3.5 Invoegen - uitvoegen

Zowel het invoegen (vanaf de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden) als het uitvoegen (vanaf de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden) wordt als een bijzondere manoeuvre aangemerkt.
Een invoeg- of uitrijstrook is een weggedeelte dat door een blokmarkering van de doorgaande rijbaan is afgescheiden. Bij het invoegen en het uitvoegen moet een aantal handelingen op de juiste wijze worden uitgevoerd, zodat geen gevaar of hinder voor het overige verkeer wordt veroorzaakt.

De belangrijkste handelingen zijn:

* het kijkgedrag;
* de snelheid;
* het juiste gebruik van het beschikbare weggedeelte.

Een goed gebruik van de invoegstrook vergemakkelijkt het oprijden van de doorgaande rijbaan, zonder dat het verkeer op die rijbaan wordt gehinderd.
Een goed gebruik van de uitrijstrook vergemakkelijkt het verlaten van de doorgaande rijbaan, zodat het verkeer op de doorgaande rijbaan ongehinderd zijn weg kan vervolgen.

Er zijn ook invoegstroken in combinatie met een uitrijstrook. Zowel het verkeer dat wil gaan invoegen, als het verkeer dat zich op de doorgaande rijbaan bevindt en wil invoegen, maakt in die situatie gebruik van deze gecombineerde invoeg- en uitrijstrook.

Het komt bij deze wegconstructie voor dat, komend van een toeleidende weg en rijdend op de gecombineerde invoeg- en uitrijstrook, niet wordt ingevoegd en evenmin wordt uitgevoerd.

Er is dan slechts sprake van de weg vervolgen, waarbij men zich echter bewust moet zijn van het bijzondere karakter van dat weggedeelte.
De wijze van rijden, in het bijzonder het kijkgedrag en de snelheid, daar op afstemmen; vooral op de plaats waar de gecombineerde strook en de doorgaande rijbaan samen komen.

Invoegen

Zonder invoegstrook zou het oprijden van de doorgaande rijbaan in veel gevallen tot gevaarlijke situaties leiden, in het bijzonder bijauto(snel)wegen waar het verkeer meestal met hoge snelheden rijdt.
Bij het invoegen is het belangrijk dat de snelheid van het verkeer dat vanaf de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijdt nagenoeg gelijk is aan de snelheid van het verkeer op die doorgaande rijbaan.
Een goed gebruik van de invoegstrook maakt het invoegende bestuurders mogelijk de snelheid aan te passen aan het verkeer op de doorgaande rijbaan.

Invoegen vanaf een vluchtstrook, parkeerstrook of parkeerplaats gebeurt op dezelfde wijze zoals omschreven in dit hoofdstuk. Dat geldt ook voor het invoegen vanaf de gecombineerde invoeg- en uitrijstrook.

Belangen andere weggebruikers

Er mag geen hinder ontstaan voor andere bestuurders.

Invoegen in de volgorde waarin met andere bestuurders de invoegstrook is opgereden.
Zo wordt geen ruimte benut waarop eigenlijk een voorligger recht heeft een vermoedelijk op heeft geanticipeerd.

Tijdens het rijden op de invoegstrook niet onnodig verkeer op de doorgaande rijbaan rechts inhalen.

Rechts inhalen van een voertuig op de doorgaande rijbaan kan bij een gecombineerde invoeg- en uitrijstrook wél geoorloofd zijn. Bijvoorbeeld door de wegstructuur of het verkeersaanbod.

Opmerking

Bij het rechts voorbijgaan op invoeg- en uitrijstroken rekening houden met onder andere:

* het wegvallen van de zichthoeken (linkerrijstrook);
* de lengte van de invoeg- c.q. uitrijstrook;
* het onderlinge snelheidsverschil;
* rijgedrag en positie van andere bestuurders.

Bij het berijden van een gecombineerde invoeg- en uitrijstrook, voor en tijdens het invoegen rekening houden met uitvoegend verkeer.

Bij het berijden van een korte gecombineerde invoeg- en uitrijstrook (bijvoorbeeld de verbinding tussen twee kwadranten van een klaverblad) zo snel als mogelijk invoegen. Zo wordt plaats gemaakt voor bestuurders die willen uitvoegen.

Een toerrit kan ook rechtstreeks overgaan in een tot de doorgaande rijbaan behorende rijstrook. Bij het oprijden van die strook rekening houden met het verkeer dat op de doorgaande rijbaan naar rechts kan uitwijken.

Kijkgedrag

Bij het invoegen goed opletten.

Het is belangrijk al in een zo vroeg mogelijk stadium op de toerit naar de invoegstrook het verkeer op de doorgaande rijbaan te observeren. Zo kan worden vastgesteld of er invoegmogelijkheden zijn.
Tijdens het rijden op de invoegstrook (al dan niet gecombineerd met een uitrijstrook) regelmatig de situatie achter de auto observeren, door te kijken in spiegels.

Juist vóór het oprijden van de doorgaande rijbaan bovendien over de linkerschouder kijken om te controleren of er geen voertuig is in de zogenoemde “dode hoek”.

Bij voorkeur allen dan over de schouder kijken wanneer zich een reële invoegmogelijkheid voordoet.
Zo blijft er zicht op eventueel vertragend of afremmend verkeer. Hierdoor kan ongewenste koersverandering optreden. Bovendien ziet men dan niet wat er vóór de auto gebeurt.

Wordt ingevoegd in een stilstaande of zeer langzaam rijdende file, dan aan het begin van de invoegstrook daartoe de gelegenheid “vragen” door middel van oogcontact met de betrokken bestuurders in combinatie met gebruik van de richtingaanwijzers.

Wanneer men bij het oprijden van de gecombineerde invoeg- en uitrijstrook niet invoegt, maar rechts blijft rijden om als het ware direct weer uit te voegen, op dezelfde wijze kijken als bij het invoegen.

Als de toerit overgaat in de doorgaande rijbaan extra aandacht besteden aan bestuurders die zich naar rechts verplaatsen.

Voor laten gaan

Bij het oprijden van de doorgaande rijbaan, het verkeer op die rijbaan voor laten gaan.

De wetgever eist van zowel de invoegende als de uitvoegende bestuurder dat het overige verkeer wordt voorgelaten.

Deze bepaling kan problemen veroorzaken bij een gecombineerde invoeg- en uitrijstrook.
In die situatie is dan ook het uitgangspunt dat invoegende bestuurders uitvoegende bestuurders voor laten gaan. Zo kan het verkeer op de doorgaande rijbaan, ongehinderd zijn weg vervolgen.

Bij een gecombineerde invoeg- en uitrijstrook zijn de onderlinge snelheidsverschillen vaak aanzienlijk. Rekening houden met elkaar en het anticiperen spelen dan een nog grotere rol dan anders.

Plaats op de weg/plaats van handeling

De invoegstrook over een zodanig lengte benutten als nodig is.

Ook als er op de doorgaande rijbaan geen verkeer is, de invoegstrook toch over voldoende lengte benutten. Op die manier kan op de voorgeschreven manier worden gekeken en de snelheid worden opgevoerd.

Van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden gebeurt in een vloeiende lijn.
Met name in geval van zeer korte “doodlopende” invoegstroken (stroken waarvan de lengte onvoldoende is om een aangepaste snelheid te bereiken), kan het voorkomen dat er zoveel verkeer op de doorgaande rijbaan is, dat niet kan worden ingevoegd.
Afhankelijk van de snelheid van het verkeer op de doorgaande rijbaan wordt óf met geringe snelheid de invoegstrook opgereden óf wordt aan het begin daarvan gestopt.

Zo kan worden gewacht op een gunstig moment om in te voegen. Daarna wegrijden op een moment dat tijdens het invoegen nog een zoveel mogelijk aangepaste snelheid kan worden bereikt.

In één beweging doorgaan van de invoegstrook naar een andere rijstrook dan de meest rechtse, is niet geoorloofd. Als de invoegstrook overgaat in een vluchtstrook, bij het invoegen in beginsel geen gebruik rijbaan maken van die strook.

Te dicht invoegen achter een ander voertuig dat zich op de doorgaande rijbaan bevindt, dient te worden vermeden.

(Volg)afstand houden

Tijdens invoegen voldoende afstand houden.

Vooral op een gecombineerde invoeg- en uitrijstrook afstand houden en zorgen dat “werven” mogelijk wordt.
De volgafstand wordt mede bepaald daar het soort voertuig dat gevolgd wordt en de snelheid waarmee wordt gereden. Indien een voorganger de indruk wekt af te slaan, extra afstand houden. Vaak stopt deze bestuurder pas op het laatste moment om andere verkeer voor te laten gaan.

Snelheid

De snelheid op de invoegstrook zoveel mogelijk aanpassen aan het verkeer op de doorgaande rijbaan.

De snelheid op de invoegstrook ook afstemmen op die van voorliggers.

De eerste invoegmogelijkheid kan worden benut als de snelheid voldoende is aangepast aan het verkeer op de doorgaande rijbaan. Bij langzaam rijdend fileverkeer snelheid zodanig regelen dat bij voorkeur niet op de invoegstrook gestopt behoeft te worden.

Ook als wordt ingevoegd via een gecombineerde invoeg- en uitrijstrook, de snelheid zoveel mogelijk aanpassen aan het verkeer op doorgaande rijbaan en aan het uitvoegende verkeer.

Wanneer vanaf de invoegstrook de doorgaande rijbaan van een auto(snel)weg wordt opgereden op het moment dat geen of nagenoeg geen andere bestuurders naderen, dient de snelheid zoveel mogelijk te zijn afgestemd op die welke gebruikelijk is op die weg.

Als bij het berijden van de gecombineerde invoeg- en uitrijstrook niet wordt ingevoegd, rekening houden met verkeer dat vanaf de doorgaande rijbaan wil uitvoegen door de snelheid daarop af te stemmen.

Geven van/reageren op signalen

Tijdig voordat vanaf de invoegstrook de doorgaande rijbaan wordt opgereden,een teken met de richtingsaanwijzer geven.

Het richting aangeven mag nimmer gebruikt worden als dwangmiddel.

Bij gecombineerde invoeg-/uitrijstroken kan het nodig zijn eerder richting aan te geven om het overige verkeer beter op de situatie te kunnen laten anticiperen.
Het richting aangeven beëindigend zodra met het gehele voertuig de blokmarkering overschreden is.

Wanneer bij het oprijden van een gecombineerde invoeg- en uitrijstrook niet wordt ingevoegd, wordt kort vóór de plaats waar invoeg- en uitrijstrook en doorgaande rijbaan samenkomen, richting aangegeven naar rechts.

Rijdend op een invoegstrook letten op achteropkomende bestuurders op de doorgaande rijbaan die richting aangegeven naar links. Als deze links uitwijken, kan worden gereageerd op de geboden gelegenheid om in te voegen.

Met name bij gecombineerde invoeg-/uitrijstroken letten op tekens van uitvoegende bestuurders. Op die manier kan op hen goed worden gereageerd.

Vertragen, remmen, stoppen

Indien de omstandigheden dit eisen tijdig afremmen en zonodig stoppen

Niet zonder noodzaak zodanig remmen dat daardoor gevaar of hinder voor het overige verkeer ontstaat of kan ontstaan.

De wijze van afremmen moet steeds zijn afgestemd op de betreffende situatie.

Uitvoegen

Bij het uitvoegen is er veelal sprake van grote snelheidsverschillen tussen de uitvoegende bestuurder en de bestuurder die de doorgaande rijbaan blijft volgen. Om er voor te zorgen dat die grote snelheidsverschillen niet tot gevaarlijke confrontaties leiden, is er voor de uitvoegende bestuurder in de meeste gevallen een uitrijstrook beschikbaar.

Het is van groot belang dat, onder nominale omstandigheden, pas op die uitstrook de snelheid wordt verminderd. Zodoende kan het verkeer op de doorgaande rijbaan ongehinderd zijn weg vervolgen.

Een uitrijstrook kan zowel links als rechts langs de doorgaande rijbaan zijn gelegen.

Belangen andere weggebruikers

Er mag geen hinder ontstaan voor andere bestuurders.

Tijdens het rijden op de rijstrook niet zonder noodzaak verkeer op de doorgaande rijbaan rechts inhalen, zeker als er rechts geen vluchtruimte aanwezig is.

Bij een blokmarkering is het weliswaar toegestaan bestuurders die zich hier links van bevinden rechts in te halen, maar alleen als daarbij geen gevaar of hinder voor het overige verkeer ontstaat of kan ontstaan.

Voor een vlotte verkeersafwikkeling kan het rechts inhalen via een gecombineerde invoeg- en uitrijstrook gewenst of noodzakelijk zijn.

Opmerking

Bij het rechts voorbijgaan op invoeg-/ uitrijstrook onder andere rekening houden met:

* het wegvallen van de zichthoeken(links gelegen rijstroken);
* de lengte van de invoeg- en uitrijstrook;
* het onderlinge snelheidsverschil;
* het rijgedrag en de positie van andere bestuurders.

Kijkgedrag

Bij het invoegen goed opletten.

Het is belangrijk al in een zo vroeg mogelijk stadium op de doorgaande rijbaan het verkeer op de uitrijstrook (eventueel gecombineerd met een invoegstrook) te observeren.

Bij het naderen van een rechtsgelegen uitrijstrook in de binnenspiegel, in de rechterbuitenspiegel (indien aanwezig) en over de rechterschouder kijken.
Zo kan achteropkomend verkeer dat eveneens wil uitvoegen, worden opgemerkt.
Bij het naderen van een linksgelegen uitrijstrook in de binnenspiegel, in de linkerbuitenspiegel (indien aanwezig) en over de linkerschouder kijken.
Zo kan achteropkomend verkeer dat eveneens wil uitvoegen, worden opgemerkt.

Om zich te overtuigen of de manoeuvre op veilige wijze kan worden uitgevoerd, juist vóór het verlaten van de doorgaande rijbaan nogmaals kijken zoals hierboven vermeld.
Het over de schouder kijken mag niet ontaarden in achterom kijken, te vaak of onnodig lang over de schouder kijken. Hierdoor kan ongewenste koersverandering optreden. Bovendien ziet men dan niet wat er vóór de auto gebeurt.

Wordt uitgevoegd in een stilstaande of zeer langzaam rijdende file (vaak op een gecombineerde invoeg- en uitrijstrook), dan aan het begin van de uitrijstrook daartoe gelegenheid “vragen”door middel van oogcontact met de betrokken bestuurders. Dit in combinatie met gebruik van de richtingaanwijzer.

Voor laten gaan

Bij het uitvoegen verkeer op de uitrijstrook voor laten gaan.

De wetgever eist van zowel de uitvoegende als de invoegende bestuurder dat het overige verkeer wordt voorgelaten.
Dit kan problemen veroorzaken bij een gecombineerde invoeg- en uitrijstrook waarop zich bestuurders bevinden die willen invoegen.

In die situatie is het uitgangspunt dat invoegende bestuurders uitvoegende bestuurders voor te laten gaan. Zo kan het verkeer op de doorgaande rijbaan ongehinderd zijn weg vervolgen.

Bij een gecombineerde invoeg- en uitrijstrook zijn de onderlinge snelheidsverschillen vaak aanzienlijk. Rekening houden met elkaar en het anticiperen zijn dan van nog meer belang dan anders.

Plaats op de weg/plaats van handeling

Uitvoegen geschiedt aan het begin van de uitrijstrook.

Alvorens uit te voegen tijdig (circa 600 meter van tevoren) de rijstrook gaan berijden die grenst aan de uitrijstrook. Vanuit die positie, na uitvoering van de voorbereidende handelingen (kijken en richting aangegeven) de uitrijstrook oprijden.
Alleen een erg langzaam rijdend voertuig op het begin van de uitrijstrook mag, wanneer dit een lange uitrijstrook is, nog worden ingehaald via de doorgaande rijbaan.

Het vanaf de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden, gebeurt in een vloeiende lijn. Te dicht uitvoegen achter een voertuig, dat zich op de uitrijstrook bevindt, dient te worden vermeden.

Het is niet toegestaan bij het verlaten van de doorgaande rijbaan via de vluchtstrook de uitrijstrook op te rijden.

Het kan voorkomen dat bij een gecombineerde invoeg- en uitrijstrook uitvoegen aan het begin va die strook niet mogelijk is in verband met verkeer op die strook.
In dat geval mag bij een strook van grotere lengte op de doorgaande rijbaan worden doorgereden.
Echter alleen als er elders op die strook wel een mogelijkheid is tot uitvoegen. Voorkomen moet worden dat op de doorgaande rijbaan wordt gestopt.
Een uitrijstrook kan bestaan uit twee naast elkaar gelegen rijstroken. Het gebruik van de linkerrijstrook is afhankelijk van de richting die gevolgd gaat worden en de intensiteit van het verkeer.

(Volg)afstand houden

Tijdens uitvoegen voldoende afstand houden.

Vooral op een gecombineerde invoeg- en uitrijstrook afstand houden en zorgen dat “werven” mogelijk wordt.

Juist in deze situatie, waarbij vaak sprake is van sterke snelheidsvermindering, is afstand houden erg belangrijk.

Snelheid

De snelheid waarmee op de doorgaande rijbaan gereden wordt, in beginsel aanhouden tot op de uitrijstrook.

Op de uitrijstrook de snelheid, indien wenselijk verder aanpassen.

Snelheidsvermindering op de doorgaande rijbaan is onder andere toegestaan als:

* de uitrijstrook onvoldoende gelegenheid biedt (te kort) tot snelheid minderen;
* andere omstandigheden eisen de snelheid aan te passen;
* indien de verkeerssituatie het toelaat de gastoevoer te verminderen (energiezuinig rijden).

In voorkomend geval gebeurt dit zo geleidelijk mogelijk.

Bij een gecombineerde invoeg- en uitrijstrook de snelheid tevens aanpassen aan de totale situatie. De lengte van deze strook en het verkeersaanbod zijn hierbij mede bepalend.

Geven van/reageren op signalen

Rijdend op de rechterrijstrook, tijdig (circa 300 meter van tevoren) richting aangeven.

De richtingaanwijzer buiten werking stellen ter hoogte van de plaats waar de strook zich van de doorgaande rijbaan afscheidt. Op een uitrijstrook, gecombineerde invoeg- en uitrijstrook van grotere lengte of een uitrijstrook met meerdere rijstroken, kan de richtingsaanwijzer eerder buiten werking worden gesteld. Voor de duidelijkheid naar het andere verkeer kan het zinvol zijn tussentijds en kort voor het einde van de uitrijstrook nogmaals richting aan te geven.

Vertragen, remmen, stoppen

Indien de omstandigheden dit eisen tijdig afremmen en zonodig stoppen

Niet zonder noodzaak zodanig remmen dat daardoor gevaar of hinder voor het overige verkeer ontstaat of kan ontstaan.

De wijze van afremmen moet steeds zijn afgestemd op de betreffende situatie.




Zo even lezen en dan verder zwetsen :+ :+ _O- _O-
 
bedankt

[afbeelding]
Maar ik zie nu dat hier de verkeerstekens noch de wegmarkeringen op staan...


Misschien moet je even de gemeente aldaar bellen, die hebben een zeer gedetailleerde kaart voor je. Maar ga eens bij jezelf na, zowel de a32 als de a7 zijn 4 baans hoe zal de wegmarkering er dan uitzien bij een standaard klaverblad??
 
Tja als je zoiets op een motorforum post is het ook wel te verwachten dat volgens de motorrijder de automoblist hier fout is.

Wat ik begrijp uit het verhaal had zwartemx5 de motorrijders allang goed in het vizier (hij zag het aantal en schatte de snelheid correct in) en dacht hij in te kunnen voegen en deed dit ook door netjes richting aan te geven. Als ik m'n handtekening kon zetten dat vanaf nu iedere automobilist zo oplettend zou rijden had ik dat direct gedaan, want de meesten komen ingevoegd door hun knipperlicht als afdwingmiddel te gebruiken en of je nou opzij gaat of niet is niet hun probleem.

Dat dan terzijde, maargoed als zo'n supersport ineens vol gas geeft kun je dat als automobilist nooit van z'n leven aan zien komen, die is echt binnen 2 sec. bij je, bovendien had die motorrijder ook allang kunnen zien dat de automobilist in wilde voegen en daar rekening mee moeten houden.

Het is dus niet zo dat de invoeger hier altijd fout is, voorrang moet je krijgen en mag je niet nemen en de motorrijder heeft hier gewoon schijt gehad aan de autombilist en op een asociale manier voorrang afgedwongen. Ben het overgens wel met jullie eens dat dit lastig te bewijzen zal zijn (zonder opnamen of getuigen).

Ik weet niet of er camera's hangen op dat klaverblad, dan zou je misschien bij RWS nog eens de beelden kunnen opvragen.

Maar nogmaals, het is niet zo dat wanneer je een bijzondere manouvre maakt je altijd fout bent, hoe de situatie ook is! Ik weet dat het tegenwoordig standaard is om ten koste van alles voorrang te nemen ipv te geven maar dat wil niet zeggen dat het mag!
 
Tja als je zoiets op een motorforum post is het ook wel te verwachten dat volgens de motorrijder de automoblist hier fout is.

Wat ik begrijp uit het verhaal had zwartemx5 de motorrijders allang goed in het vizier (hij zag het aantal en schatte de snelheid correct in) en dacht hij in te kunnen voegen en deed dit ook door netjes richting aan te geven. Als ik m'n handtekening kon zetten dat vanaf nu iedere automobilist zo oplettend zou rijden had ik dat direct gedaan, want de meesten komen ingevoegd door hun knipperlicht als afdwingmiddel te gebruiken en of je nou opzij gaat of niet is niet hun probleem.

Dat dan terzijde, maargoed als zo'n supersport ineens vol gas geeft kun je dat als automobilist nooit van z'n leven aan zien komen, die is echt binnen 2 sec. bij je, bovendien had die motorrijder ook allang kunnen zien dat de automobilist in wilde voegen en daar rekening mee moeten houden.

Het is dus niet zo dat de invoeger hier altijd fout is, voorrang moet je krijgen en mag je niet nemen en de motorrijder heeft hier gewoon schijt gehad aan de autombilist en op een asociale manier voorrang afgedwongen. Ben het overgens wel met jullie eens dat dit lastig te bewijzen zal zijn (zonder opnamen of getuigen).

Ik weet niet of er camera's hangen op dat klaverblad, dan zou je misschien bij RWS nog eens de beelden kunnen opvragen.


Maar nogmaals, het is niet zo dat wanneer je een bijzondere manouvre maakt je altijd fout bent, hoe de situatie ook is! Ik weet dat het tegenwoordig standaard is om ten koste van alles voorrang te nemen ipv te geven maar dat wil niet zeggen dat het mag!


Nee. daar hangen geen camera's, Ik ben er met mooi elke woensdag avond. en ik heb daar nog nooit een camera gezien.

ik ken 2 mensen met een rode TL. de één heeft zich hier al gemeld. maar die had je nooit gezien ;) en die andere TL... Die rijdt niet voor fun op't klaverblad.

Heb je meer info? kleur helm? kleur pak? type pak? zat er een "herrie" uitlaat onder?

:W
 
Tja als je zoiets op een motorforum post is het ook wel te verwachten dat volgens de motorrijder de automoblist hier fout is.

Wat ik begrijp uit het verhaal had zwartemx5 de motorrijders allang goed in het vizier (hij zag het aantal en schatte de snelheid correct in)

Als hij de snelheid correct had ingeschat, was dit niet gebeurd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan