Gezocht: 3 motorrijders klaverblad Heerenveen - ongeluk

Als we het werkelijk over de situatie hebben van even snel gas geven en er naast rijden om voorrang af te dwingen, is het wel een erg lompe motorrijder. Ik kan je bijna garanderen dat zo'n aktie bij mij (als ik achter het stuur zit) een innige kennismaking met het spatbord tot gevolg heeft.

Sorry, maar met zulke gekkigheid hou ik ook geen rekening.
 
Sorry, maar met zulke gekkigheid hou ik ook geen rekening.

Behoor je wel te doen eigenlijk.

Je hebt nou eenmaal types die zich als slak voordoen, maar ineens toch een sprinkhaan blijken te zijn.
Vaak zijn deze lieden er ook nog heer en meester in om precies daar te gaan rijden waar ze het moeilijkst te spotten zijn.
Voor alle duidelijkheid, deze types bevinden zich niet alleen op de motor.

Verzeringtechnisch heeft de MX5 geen poot om op te staan.

Verkeerstechnisch heeft de motorrijder net zo goed een duit in het zakje gedaan.

@ Fuck: +1 voor het inzicht maar 2x dezelfde reactie van jezelf quoten is pas echt kansloos. _O- :W B| :P
 
Ik kijk in de spiegel, ik kijk over de schouder, ik zet het knippertje uit en dan ga ik naar links. Als een motorrijder in zijn ongeduld dan zo lomp is om precies daar te gaan rijden waar hij kan verwachten (vrijwel zeker weten....) dat ik daar ook wil rijden, is het imho een motorrijder die willens en wetens geen verkeersinzicht wenst te hebben.

Maar, met wat geluk zijn er binnenkort enkele hoognodige organen in de aanbieding.

(Je zal maar met zo'n figuur een rondje rijden en de automobilist trapt in een schrikreactie knetterhard op de rem. Staat er ineens "Mazda" tussen je voortanden...... )





Dat TS in deze situatie geen schadevergoeding kan verwachten is jammer.
 
Even van de site van een verkeersschool geplukt.:


3.5 Invoegen - uitvoegen

Zowel het invoegen (vanaf de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden) als het uitvoegen (vanaf de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden) wordt als een bijzondere manoeuvre aangemerkt.
Een invoeg- of uitrijstrook is een weggedeelte dat door een blokmarkering van de doorgaande rijbaan is afgescheiden. Bij het invoegen en het uitvoegen moet een aantal handelingen op de juiste wijze worden uitgevoerd, zodat geen gevaar of hinder voor het overige verkeer wordt veroorzaakt.

De belangrijkste handelingen zijn:

* het kijkgedrag;
* de snelheid;
* het juiste gebruik van het beschikbare weggedeelte.

Een goed gebruik van de invoegstrook vergemakkelijkt het oprijden van de doorgaande rijbaan, zonder dat het verkeer op die rijbaan wordt gehinderd.
Een goed gebruik van de uitrijstrook vergemakkelijkt het verlaten van de doorgaande rijbaan, zodat het verkeer op de doorgaande rijbaan ongehinderd zijn weg kan vervolgen.

Er zijn ook invoegstroken in combinatie met een uitrijstrook. Zowel het verkeer dat wil gaan invoegen, als het verkeer dat zich op de doorgaande rijbaan bevindt en wil invoegen, maakt in die situatie gebruik van deze gecombineerde invoeg- en uitrijstrook.

Het komt bij deze wegconstructie voor dat, komend van een toeleidende weg en rijdend op de gecombineerde invoeg- en uitrijstrook, niet wordt ingevoegd en evenmin wordt uitgevoerd.

Er is dan slechts sprake van de weg vervolgen, waarbij men zich echter bewust moet zijn van het bijzondere karakter van dat weggedeelte.
De wijze van rijden, in het bijzonder het kijkgedrag en de snelheid, daar op afstemmen; vooral op de plaats waar de gecombineerde strook en de doorgaande rijbaan samen komen.

Invoegen

Zonder invoegstrook zou het oprijden van de doorgaande rijbaan in veel gevallen tot gevaarlijke situaties leiden, in het bijzonder bijauto(snel)wegen waar het verkeer meestal met hoge snelheden rijdt.
Bij het invoegen is het belangrijk dat de snelheid van het verkeer dat vanaf de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijdt nagenoeg gelijk is aan de snelheid van het verkeer op die doorgaande rijbaan.
Een goed gebruik van de invoegstrook maakt het invoegende bestuurders mogelijk de snelheid aan te passen aan het verkeer op de doorgaande rijbaan.

Invoegen vanaf een vluchtstrook, parkeerstrook of parkeerplaats gebeurt op dezelfde wijze zoals omschreven in dit hoofdstuk. Dat geldt ook voor het invoegen vanaf de gecombineerde invoeg- en uitrijstrook.

Belangen andere weggebruikers

Er mag geen hinder ontstaan voor andere bestuurders.

Invoegen in de volgorde waarin met andere bestuurders de invoegstrook is opgereden.
Zo wordt geen ruimte benut waarop eigenlijk een voorligger recht heeft een vermoedelijk op heeft geanticipeerd.

Tijdens het rijden op de invoegstrook niet onnodig verkeer op de doorgaande rijbaan rechts inhalen.

Rechts inhalen van een voertuig op de doorgaande rijbaan kan bij een gecombineerde invoeg- en uitrijstrook wél geoorloofd zijn. Bijvoorbeeld door de wegstructuur of het verkeersaanbod.

Opmerking

Bij het rechts voorbijgaan op invoeg- en uitrijstroken rekening houden met onder andere:

* het wegvallen van de zichthoeken (linkerrijstrook);
* de lengte van de invoeg- c.q. uitrijstrook;
* het onderlinge snelheidsverschil;
* rijgedrag en positie van andere bestuurders.

Bij het berijden van een gecombineerde invoeg- en uitrijstrook, voor en tijdens het invoegen rekening houden met uitvoegend verkeer.

Bij het berijden van een korte gecombineerde invoeg- en uitrijstrook (bijvoorbeeld de verbinding tussen twee kwadranten van een klaverblad) zo snel als mogelijk invoegen. Zo wordt plaats gemaakt voor bestuurders die willen uitvoegen.

Een toerrit kan ook rechtstreeks overgaan in een tot de doorgaande rijbaan behorende rijstrook. Bij het oprijden van die strook rekening houden met het verkeer dat op de doorgaande rijbaan naar rechts kan uitwijken.

Kijkgedrag

Bij het invoegen goed opletten.

Het is belangrijk al in een zo vroeg mogelijk stadium op de toerit naar de invoegstrook het verkeer op de doorgaande rijbaan te observeren. Zo kan worden vastgesteld of er invoegmogelijkheden zijn.
Tijdens het rijden op de invoegstrook (al dan niet gecombineerd met een uitrijstrook) regelmatig de situatie achter de auto observeren, door te kijken in spiegels.

Juist vóór het oprijden van de doorgaande rijbaan bovendien over de linkerschouder kijken om te controleren of er geen voertuig is in de zogenoemde “dode hoek”.

Bij voorkeur allen dan over de schouder kijken wanneer zich een reële invoegmogelijkheid voordoet.
Zo blijft er zicht op eventueel vertragend of afremmend verkeer. Hierdoor kan ongewenste koersverandering optreden. Bovendien ziet men dan niet wat er vóór de auto gebeurt.

Wordt ingevoegd in een stilstaande of zeer langzaam rijdende file, dan aan het begin van de invoegstrook daartoe de gelegenheid “vragen” door middel van oogcontact met de betrokken bestuurders in combinatie met gebruik van de richtingaanwijzers.

Wanneer men bij het oprijden van de gecombineerde invoeg- en uitrijstrook niet invoegt, maar rechts blijft rijden om als het ware direct weer uit te voegen, op dezelfde wijze kijken als bij het invoegen.

Als de toerit overgaat in de doorgaande rijbaan extra aandacht besteden aan bestuurders die zich naar rechts verplaatsen.

Voor laten gaan

Bij het oprijden van de doorgaande rijbaan, het verkeer op die rijbaan voor laten gaan.

De wetgever eist van zowel de invoegende als de uitvoegende bestuurder dat het overige verkeer wordt voorgelaten.

Deze bepaling kan problemen veroorzaken bij een gecombineerde invoeg- en uitrijstrook.
In die situatie is dan ook het uitgangspunt dat invoegende bestuurders uitvoegende bestuurders voor laten gaan. Zo kan het verkeer op de doorgaande rijbaan, ongehinderd zijn weg vervolgen.

Bij een gecombineerde invoeg- en uitrijstrook zijn de onderlinge snelheidsverschillen vaak aanzienlijk. Rekening houden met elkaar en het anticiperen spelen dan een nog grotere rol dan anders.

Plaats op de weg/plaats van handeling

De invoegstrook over een zodanig lengte benutten als nodig is.

Ook als er op de doorgaande rijbaan geen verkeer is, de invoegstrook toch over voldoende lengte benutten. Op die manier kan op de voorgeschreven manier worden gekeken en de snelheid worden opgevoerd.

Van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden gebeurt in een vloeiende lijn.
Met name in geval van zeer korte “doodlopende” invoegstroken (stroken waarvan de lengte onvoldoende is om een aangepaste snelheid te bereiken), kan het voorkomen dat er zoveel verkeer op de doorgaande rijbaan is, dat niet kan worden ingevoegd.
Afhankelijk van de snelheid van het verkeer op de doorgaande rijbaan wordt óf met geringe snelheid de invoegstrook opgereden óf wordt aan het begin daarvan gestopt.

Zo kan worden gewacht op een gunstig moment om in te voegen. Daarna wegrijden op een moment dat tijdens het invoegen nog een zoveel mogelijk aangepaste snelheid kan worden bereikt.

In één beweging doorgaan van de invoegstrook naar een andere rijstrook dan de meest rechtse, is niet geoorloofd. Als de invoegstrook overgaat in een vluchtstrook, bij het invoegen in beginsel geen gebruik rijbaan maken van die strook.

Te dicht invoegen achter een ander voertuig dat zich op de doorgaande rijbaan bevindt, dient te worden vermeden.

(Volg)afstand houden

Tijdens invoegen voldoende afstand houden.

Vooral op een gecombineerde invoeg- en uitrijstrook afstand houden en zorgen dat “werven” mogelijk wordt.
De volgafstand wordt mede bepaald daar het soort voertuig dat gevolgd wordt en de snelheid waarmee wordt gereden. Indien een voorganger de indruk wekt af te slaan, extra afstand houden. Vaak stopt deze bestuurder pas op het laatste moment om andere verkeer voor te laten gaan.

Snelheid

De snelheid op de invoegstrook zoveel mogelijk aanpassen aan het verkeer op de doorgaande rijbaan.

De snelheid op de invoegstrook ook afstemmen op die van voorliggers.

De eerste invoegmogelijkheid kan worden benut als de snelheid voldoende is aangepast aan het verkeer op de doorgaande rijbaan. Bij langzaam rijdend fileverkeer snelheid zodanig regelen dat bij voorkeur niet op de invoegstrook gestopt behoeft te worden.

Ook als wordt ingevoegd via een gecombineerde invoeg- en uitrijstrook, de snelheid zoveel mogelijk aanpassen aan het verkeer op doorgaande rijbaan en aan het uitvoegende verkeer.

Wanneer vanaf de invoegstrook de doorgaande rijbaan van een auto(snel)weg wordt opgereden op het moment dat geen of nagenoeg geen andere bestuurders naderen, dient de snelheid zoveel mogelijk te zijn afgestemd op die welke gebruikelijk is op die weg.

Als bij het berijden van de gecombineerde invoeg- en uitrijstrook niet wordt ingevoegd, rekening houden met verkeer dat vanaf de doorgaande rijbaan wil uitvoegen door de snelheid daarop af te stemmen.

Geven van/reageren op signalen

Tijdig voordat vanaf de invoegstrook de doorgaande rijbaan wordt opgereden,een teken met de richtingsaanwijzer geven.

Het richting aangeven mag nimmer gebruikt worden als dwangmiddel.

Bij gecombineerde invoeg-/uitrijstroken kan het nodig zijn eerder richting aan te geven om het overige verkeer beter op de situatie te kunnen laten anticiperen.
Het richting aangeven beëindigend zodra met het gehele voertuig de blokmarkering overschreden is.

Wanneer bij het oprijden van een gecombineerde invoeg- en uitrijstrook niet wordt ingevoegd, wordt kort vóór de plaats waar invoeg- en uitrijstrook en doorgaande rijbaan samenkomen, richting aangegeven naar rechts.

Rijdend op een invoegstrook letten op achteropkomende bestuurders op de doorgaande rijbaan die richting aangegeven naar links. Als deze links uitwijken, kan worden gereageerd op de geboden gelegenheid om in te voegen.

Met name bij gecombineerde invoeg-/uitrijstroken letten op tekens van uitvoegende bestuurders. Op die manier kan op hen goed worden gereageerd.

Vertragen, remmen, stoppen

Indien de omstandigheden dit eisen tijdig afremmen en zonodig stoppen

Niet zonder noodzaak zodanig remmen dat daardoor gevaar of hinder voor het overige verkeer ontstaat of kan ontstaan.

De wijze van afremmen moet steeds zijn afgestemd op de betreffende situatie.

Uitvoegen

Bij het uitvoegen is er veelal sprake van grote snelheidsverschillen tussen de uitvoegende bestuurder en de bestuurder die de doorgaande rijbaan blijft volgen. Om er voor te zorgen dat die grote snelheidsverschillen niet tot gevaarlijke confrontaties leiden, is er voor de uitvoegende bestuurder in de meeste gevallen een uitrijstrook beschikbaar.

Het is van groot belang dat, onder nominale omstandigheden, pas op die uitstrook de snelheid wordt verminderd. Zodoende kan het verkeer op de doorgaande rijbaan ongehinderd zijn weg vervolgen.

Een uitrijstrook kan zowel links als rechts langs de doorgaande rijbaan zijn gelegen.

Belangen andere weggebruikers

Er mag geen hinder ontstaan voor andere bestuurders.

Tijdens het rijden op de rijstrook niet zonder noodzaak verkeer op de doorgaande rijbaan rechts inhalen, zeker als er rechts geen vluchtruimte aanwezig is.

Bij een blokmarkering is het weliswaar toegestaan bestuurders die zich hier links van bevinden rechts in te halen, maar alleen als daarbij geen gevaar of hinder voor het overige verkeer ontstaat of kan ontstaan.

Voor een vlotte verkeersafwikkeling kan het rechts inhalen via een gecombineerde invoeg- en uitrijstrook gewenst of noodzakelijk zijn.

Opmerking

Bij het rechts voorbijgaan op invoeg-/ uitrijstrook onder andere rekening houden met:

* het wegvallen van de zichthoeken(links gelegen rijstroken);
* de lengte van de invoeg- en uitrijstrook;
* het onderlinge snelheidsverschil;
* het rijgedrag en de positie van andere bestuurders.

Kijkgedrag

Bij het invoegen goed opletten.

Het is belangrijk al in een zo vroeg mogelijk stadium op de doorgaande rijbaan het verkeer op de uitrijstrook (eventueel gecombineerd met een invoegstrook) te observeren.

Bij het naderen van een rechtsgelegen uitrijstrook in de binnenspiegel, in de rechterbuitenspiegel (indien aanwezig) en over de rechterschouder kijken.
Zo kan achteropkomend verkeer dat eveneens wil uitvoegen, worden opgemerkt.
Bij het naderen van een linksgelegen uitrijstrook in de binnenspiegel, in de linkerbuitenspiegel (indien aanwezig) en over de linkerschouder kijken.
Zo kan achteropkomend verkeer dat eveneens wil uitvoegen, worden opgemerkt.

Om zich te overtuigen of de manoeuvre op veilige wijze kan worden uitgevoerd, juist vóór het verlaten van de doorgaande rijbaan nogmaals kijken zoals hierboven vermeld.
Het over de schouder kijken mag niet ontaarden in achterom kijken, te vaak of onnodig lang over de schouder kijken. Hierdoor kan ongewenste koersverandering optreden. Bovendien ziet men dan niet wat er vóór de auto gebeurt.

Wordt uitgevoegd in een stilstaande of zeer langzaam rijdende file (vaak op een gecombineerde invoeg- en uitrijstrook), dan aan het begin van de uitrijstrook daartoe gelegenheid “vragen”door middel van oogcontact met de betrokken bestuurders. Dit in combinatie met gebruik van de richtingaanwijzer.

Voor laten gaan

Bij het uitvoegen verkeer op de uitrijstrook voor laten gaan.

De wetgever eist van zowel de uitvoegende als de invoegende bestuurder dat het overige verkeer wordt voorgelaten.
Dit kan problemen veroorzaken bij een gecombineerde invoeg- en uitrijstrook waarop zich bestuurders bevinden die willen invoegen.

In die situatie is het uitgangspunt dat invoegende bestuurders uitvoegende bestuurders voor te laten gaan. Zo kan het verkeer op de doorgaande rijbaan ongehinderd zijn weg vervolgen.

Bij een gecombineerde invoeg- en uitrijstrook zijn de onderlinge snelheidsverschillen vaak aanzienlijk. Rekening houden met elkaar en het anticiperen zijn dan van nog meer belang dan anders.

Plaats op de weg/plaats van handeling

Uitvoegen geschiedt aan het begin van de uitrijstrook.

Alvorens uit te voegen tijdig (circa 600 meter van tevoren) de rijstrook gaan berijden die grenst aan de uitrijstrook. Vanuit die positie, na uitvoering van de voorbereidende handelingen (kijken en richting aangegeven) de uitrijstrook oprijden.
Alleen een erg langzaam rijdend voertuig op het begin van de uitrijstrook mag, wanneer dit een lange uitrijstrook is, nog worden ingehaald via de doorgaande rijbaan.

Het vanaf de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden, gebeurt in een vloeiende lijn. Te dicht uitvoegen achter een voertuig, dat zich op de uitrijstrook bevindt, dient te worden vermeden.

Het is niet toegestaan bij het verlaten van de doorgaande rijbaan via de vluchtstrook de uitrijstrook op te rijden.

Het kan voorkomen dat bij een gecombineerde invoeg- en uitrijstrook uitvoegen aan het begin va die strook niet mogelijk is in verband met verkeer op die strook.
In dat geval mag bij een strook van grotere lengte op de doorgaande rijbaan worden doorgereden.
Echter alleen als er elders op die strook wel een mogelijkheid is tot uitvoegen. Voorkomen moet worden dat op de doorgaande rijbaan wordt gestopt.
Een uitrijstrook kan bestaan uit twee naast elkaar gelegen rijstroken. Het gebruik van de linkerrijstrook is afhankelijk van de richting die gevolgd gaat worden en de intensiteit van het verkeer.

(Volg)afstand houden

Tijdens uitvoegen voldoende afstand houden.

Vooral op een gecombineerde invoeg- en uitrijstrook afstand houden en zorgen dat “werven” mogelijk wordt.

Juist in deze situatie, waarbij vaak sprake is van sterke snelheidsvermindering, is afstand houden erg belangrijk.

Snelheid

De snelheid waarmee op de doorgaande rijbaan gereden wordt, in beginsel aanhouden tot op de uitrijstrook.

Op de uitrijstrook de snelheid, indien wenselijk verder aanpassen.

Snelheidsvermindering op de doorgaande rijbaan is onder andere toegestaan als:

* de uitrijstrook onvoldoende gelegenheid biedt (te kort) tot snelheid minderen;
* andere omstandigheden eisen de snelheid aan te passen;
* indien de verkeerssituatie het toelaat de gastoevoer te verminderen (energiezuinig rijden).

In voorkomend geval gebeurt dit zo geleidelijk mogelijk.

Bij een gecombineerde invoeg- en uitrijstrook de snelheid tevens aanpassen aan de totale situatie. De lengte van deze strook en het verkeersaanbod zijn hierbij mede bepalend.

Geven van/reageren op signalen

Rijdend op de rechterrijstrook, tijdig (circa 300 meter van tevoren) richting aangeven.

De richtingaanwijzer buiten werking stellen ter hoogte van de plaats waar de strook zich van de doorgaande rijbaan afscheidt. Op een uitrijstrook, gecombineerde invoeg- en uitrijstrook van grotere lengte of een uitrijstrook met meerdere rijstroken, kan de richtingsaanwijzer eerder buiten werking worden gesteld. Voor de duidelijkheid naar het andere verkeer kan het zinvol zijn tussentijds en kort voor het einde van de uitrijstrook nogmaals richting aan te geven.

Vertragen, remmen, stoppen

Indien de omstandigheden dit eisen tijdig afremmen en zonodig stoppen

Niet zonder noodzaak zodanig remmen dat daardoor gevaar of hinder voor het overige verkeer ontstaat of kan ontstaan.

De wijze van afremmen moet steeds zijn afgestemd op de betreffende situatie.




Zo even lezen en dan verder zwetsen :+ :+ _O- _O-
amen ;)
Maar goed, als het allemaal in een flits gebeurt . . . .
 
Toch grappig... automobilist meld zich op forum en word toch wel als schuldige aangewezen. Ipv dat er huldes zijn voor het feit dat hij tenminste uitweek word er nogal gezeurd over het wel of niet van zijn handelingen...

Het is natuurlijk het verhaal van 1 kant maar daar ging het niet om... de TS zoekt de tegenpartij om het netjes af te handelen.
 
Ik kijk in de spiegel, ik kijk over de schouder, ik zet het knippertje uit en dan ga ik naar links.

Bijna goed.

Vergeet niet de NAcontrole voordat je daadwerkelijk gaat.
Zeker als motorrijder, anders zijn er idd wellicht binnenkort wat organen beschikbaar. ;)
 
Waarom gaat bijna iedereen er vanuit dat het verhaal van de TS correct is? Misschien heeft de TS tijdens het invoegen de snelheid van de motorrijder niet goed ingeschat en zijn MX5 gewoon bot voor de wielen van de motorrijder gegooid?

Hoe dan ook, invoegen is een bijzondere verrichting. Of die motorrijder nu harder of zachter ging rijden maakt niet veel uit, hij had daar altijd voorrang.
 
Vanmiddag net na 17:00 sloeg ik op het klaverblad bij Heerenveen af naar Leeuwarden, er kwamen op dat moment drie motoren aanrijden waarbij de derde en achterste veel vaart minderde zodat ik met ~90 (momenteel max snelheid aldaar) invoegde en gezien zijn snelheid op dat moment ook in kon voegen. Op het moment dat ik vrijwel geheel ingevoegd was zag ik de motorrijder niet in mijn spiegel en riep mijn bijrijder 'pas op' gezien hij de motor ter hoogte van mijn achterwiel zag. De motorrijder had blijkbaar besloten alsnog gas bij te geven om mij voorbij te komen.

Ik ben daarop uitgeweken wat een slip tot gevolg had waardoor ik de vangrail raakte en nu plaatschade aan mijn auto heb. De motorrijders reden vervolgens langzaam verder op het klaverblad, maar kwamen niet weer terug... Mijn bijrijder, zelf motorrijder, gaf aan dat als ik niet uitgeweken was ik vrijwel zeker de motorrijder de vangrail had ingedrukt.

Mocht je de persoon op de motor zijn, bij deze het verzoek om contact met me op te nemen, dat kan door me op ZwarteMX5@gmail.com te mailen. Aan de andere twee motorrijders, of mensen die weten wie de persoon is het verzoek hem te vragen contact met mij op te nemen.

update: het betreft vrijwel zeker een rode Suzuki tl1000s.

Nou, ben je mooi klaar mee.

En lekker doorrijden :r
 
Waarom gaat bijna iedereen er vanuit dat het verhaal van de TS correct is? Misschien heeft de TS tijdens het invoegen de snelheid van de motorrijder niet goed ingeschat en zijn MX5 gewoon bot voor de wielen van de motorrijder gegooid?

Hoe dan ook, invoegen is een bijzondere verrichting. Of die motorrijder nu harder of zachter ging rijden maakt niet veel uit, hij had daar altijd voorrang.

Zou kunnen, weet wij nooit.

Dat die motorrijder standaard voorrang heeft, is niet helemaal correct.
Ondanks die lap tekst van een site van een rijschool hierboven.

Als het verhaal van TS helemaal op waarheid berust, dan veroorzaakt de motorrijder een onnodige gevaarlijke situatie, danwel hinder. En das niet netjes.

Als je bij het invoegen de snelheid aanpast, kijkt, richting aangeeft, kijkt, invoegt wanneer het kan, en dan toch nog iemand opeens gas gaat geven of remmen, dan ligt dat niet per definitie aan de invoeger.

En 'rekening houden met' gaat niet echt op, tenminste juridisch niet. Dat betekent dat je niet zou kunnen invgoegen als je ook maar één motorrijder ergens op de snelweg ziet; die kan immers met wat trucen binnen 2 seconden bij je zijn.

En ook achter verkeer invoegen kan niet; die zouden plotseling zonder reden kunnen remmen, en daarom kun je nooit achterom kijken, terwijl dat wel moet voordat je van richting veranderd.

Maar goed, das een eindleoze discussie, en we waren er niet bij.

Ik blijf het raar vinden dat ie doorrijdt, en zelfs dat ie ook maar de auto dicht bij laat komen.

Wie van jullie blijft rijden op dezelfde plek, als een auto bijna tegen je aan rijdt? Ik niet in ieder geval.
 
Bijna goed.

Vergeet niet de NAcontrole voordat je daadwerkelijk gaat.
Zeker als motorrijder, anders zijn er idd wellicht binnenkort wat organen beschikbaar. ;)

In Engelse literatuur over veilig motorrijden noemen ze die nacheck ook niet voor niets de "life saver", want dat is het letterlijk.
 
Met het verschil dat ik met de auto in het gekste geval een piroutte draai en met de motor in een kistje lig. Op de motor kijk ik dus inderdaad liever een keer te veel dan een keer te weinig.

Maar met een auto? Dan rij ik in een voertuig met verkreukelrandje rondom en ik neem de moeite te kijken of ik veilig naar de andere baan kan. Aan de motorrijder achter mij de keuze of hij het knipperlichtje wil negeren of er toch maar achter blijft hangen.


TS heeft het over een drietal motorrijders die ACHTER hem reden. Zoveel klaverbladracers in auto's zijn er niet en een klaverbladracer in een MX5 zal je niet zo makkelijk bijsloffen....






P.s. Mijn grote groene station is al een keer als grap voor begrafenisauto uitgemaakt. Bespaar mij een spatbord en maak deze grap geen waarheid.
 
Met het verschil dat ik met de auto in het gekste geval een piroutte draai en met de motor in een kistje lig. Op de motor kijk ik dus inderdaad liever een keer te veel dan een keer te weinig.

Maar met een auto? Dan rij ik in een voertuig met verkreukelrandje rondom en ik neem de moeite te kijken of ik veilig naar de andere baan kan. Aan de motorrijder achter mij de keuze of hij het knipperlichtje wil negeren of er toch maar achter blijft hangen.


TS heeft het over een drietal motorrijders die ACHTER hem reden. Zoveel klaverbladracers in auto's zijn er niet en een klaverbladracer in een MX5 zal je niet zo makkelijk bijsloffen....






P.s. Mijn grote groene station is al een keer als grap voor begrafenisauto uitgemaakt. Bespaar mij een spatbord en maak deze grap geen waarheid.

Ik zou toch ook bij het autorijden de moeite nemen die extra check te doen.

FlagTruck2.jpg


Deze "grote auto's" komen nog wel eens voor op de rechterstrook v/d snelweg. En naar mijn bescheiden mening bied jouw groene station met kreukelrandje rondom hier weinig bescheming tegen en lig jij net als op de motor ook in je kistje.
 
Met het verschil dat ik met de auto in het gekste geval een piroutte draai en met de motor in een kistje lig. Op de motor kijk ik dus inderdaad liever een keer te veel dan een keer te weinig.

Maar met een auto? Dan rij ik in een voertuig met verkreukelrandje rondom en ik neem de moeite te kijken of ik veilig naar de andere baan kan. Aan de motorrijder achter mij de keuze of hij het knipperlichtje wil negeren of er toch maar achter blijft hangen.


TS heeft het over een drietal motorrijders die ACHTER hem reden. Zoveel klaverbladracers in auto's zijn er niet en een klaverbladracer in een MX5 zal je niet zo makkelijk bijsloffen....


P.s. Mijn grote groene station is al een keer als grap voor begrafenisauto uitgemaakt. Bespaar mij een spatbord en maak deze grap geen waarheid.


Kijk eens op scheurijzer.nl onder de button 18+ ( als je een zwakke maag hebt, niet doen trouwens.)
Daar verblijven heel wat automobilisten die hetzelfde dachten als jij. ( één maal kijken is genoeg )
Check vooral die Poolse S80 en die groene Seat.
In of op ieder voertuig dient hetzelfde kijkgedrag te worden vertoond.

Anders loop je een groter risico om jezelf of anderen iets aan te doen.

Naar wat ik trouwens heb begrepen uit de OP waren de eerste 2 motorijders al voorbij.

P.s. Ik begrijp de intentie van het laatste wel maar zet je dan ook door bij een dikke vrachtauto?
 
nou, lees ik hier regelmatig dat je vooruit moet kijken, dat je ervan uit moet gaan dat de koekblikker je niet, dat je voor twee moet denken als motorrijder etc etc.

als er één ding duidelijk is: dat heeft deze motorrijder dus niet gedaan. Juridisch gezien trekt de koekblikker aan het kortste eind (nl gebrek aan bewijs) maar het is in mijn ogen de motorrijder die het had kunnen voorkomen en zich motorrijder onwaardig heeft gedragen.

Als TS een goede getuige heeft die kan bevestigen dat de motor inderdaad zijn snelheid fors verhoogde boven de vmax aldaar dan kan het er toch nog wel eens zo zijn dat de schuld richting motorrijder opschuift. Logisch dat hij zich niet meldt.
 
als er één ding duidelijk is: dat heeft deze motorrijder dus niet gedaan. Juridisch gezien trekt de koekblikker aan het kortste eind (nl gebrek aan bewijs) maar het is in mijn ogen de motorrijder die het had kunnen voorkomen en zich motorrijder onwaardig heeft gedragen.

De koekblikker trekt niet aan het korte eind vanwege gebrek aan bewijs, maar gewoon om hij heeft verzuimd voorrang te verlenen tijdens het uitvoeren van een bijzondere manoeuvre.

Of de motorrijder dat had kunnen voorkomen kan ik op grond van het verhaal van TS niet bepalen. Wellicht hield hij in omdat hij dacht dat TS zonder kijken van strook ging veranderen, zag dat TS hem toch zag en gaf toen weer gas bij. Wellicht zette hij hem inderdaad opzettelijjk ernaast om voorrang af te dwingen. Of misschien heeft TS de snelheid wel helemaal verkeerd ingeschat en heeft hij helemaal niet ingehouden en weer gas bijgegeven.

Kan allemaal en is niet te beoordelen.
 
Wat wel te beoordelen is, is dat de in/uitvoegstroken erg kort zijn. En zowieso is het onverstandig van de motorrijder om naast een auto te gaan rijden die waarschijnlijk zal invoegen. Het gebeurt immers genoeg dat mensen zonder te kijken invoegen, zeker in de noordelijke provincies. Als de motorrijder niet defensiever gaat rijden, gaat het vanzelf een keer mis.
 
@ mike, ik lees in het verhaal van de rijschool dat uitvoegen een bijzondere manoeuvre, dat klopt.
wettelijk moeten de uitvoegende en de invoegende voorrang verlenen, lees ik in het stuk en ook lees ik dat de invoegende of dezelfde rijstrook houdende voorrang moet geven aan de uitvoegende opdat de doorstroming op de doorgaande weg is gegarandeerd. verder lees ik dat je vooral niet te veel achter je moet kijken anders mis je te veel voor je (richtlijn uit de tekst). zie je een motor in je spiegel dan moet die gewoon achter je blijven, hij moet zijn snelheid aanpassen, volgens bovenstaande leslectuur.
volgens deze tekst en de OP van TS zie ik weinig kans om de mx5 iets toe te rekenen wat hij fout heeft gedaan volgens de regeltjes.
 
"Wegmisbruiker" maakte zijn opmerking met de bedoeling dat je erover na zou denken. Dat heeft niet iedereen begrepen geloof ik.

@TS: hoewel ik hoop dat de motorrijder zich meldt, denk ik dat de kans klein is. Als de motorrijder besloot door te rijden ondanks dat hij wist dat jij schade had, denk ik niet dat hij nu ineens terugkomt. Als de motorrijder niet zag/wist/dacht dat jij schade had, zal 'ie zich niet aangesproken voelen... Kan het waarborgfonds niets voor je betekenen?

Groeten, Karl
 
Voorrang afdwingen met een motor door in de blinde hoek van een auto te gaan rijden?? Haal dan lekker een doosje pillen bij de apotheker zodat je niemand tot last bent. Hoe haal je zoiets uberhaupt in je hoofd?

Het is knap dat een aantal mensen zich geroepen voelt om op basis van assumpties als een kip zonder kop wat waarde-oordelen en one-liners rond te gooien. Ga lekker in een onzin of kletstopic rondhangen. Ik ben een wat ervarener rijder die al meer dan gemiddeld rondkijkt en o.a. van de Ring weet hoe snel een motor bij je kan zijn en in 'onzichtbare' posities achter je kan hangen. Ik heb zelfs een tijd overwogen om mijn motor rbw te halen, maar daarvan afgezien omdat ik geen ruimte heb om de motor te stallen en ik er geen behoefte aan had om een paar dagen in het jaar als mooiweerrijder een motor te huren. Ik snap best dat jullie een hoop plezier hebben op die klaverbladen, maar dat betekend niet dat je je als een god in het verkeer moet gaan gedragen - dat doen genoeg autorijders al ;)
De reden dat ik het verhaal wat uitgebreider opgeschreven heb is omdat ik verwachtte dat er met een kort stukje toch alleen maar 'kijk uit je doppen' opmerkingen zouden volgen. Mijn insteek is om eerst maar eens met de motorrijder te gaan praten en daarna te zien wat er verder te doen is. Mensen maken nou eenmaal fouten en misschien heb ik die daar ook wel gemaakt.

Ik kwam zelf vanaf de richting Joure en de motorrijders komende vanuit de richting Leeuwarden zaten op het uiterste punt van de bocht recht naast me. De voorste twee accelereerden door naar 100-110 km/u terwijl de laatste langzaam door bleef rijden. Ik ging er vanuit dat hij ruimte gaf omdat hij mij en de auto achter me gezien had omdat wij al richting aangaven op dat moment. Op de plek waar de blokjes beginnen heb ik nog in mijn spiegel en opzij gekeken en daar was genoeg ruimte voor de auto achter mij en misschien zelfs nog een tweede om in te voegen voor de motor. Ik ben vervolgens langzaam ingevoegd tot ik onder de brug met mijn linkervoorwiel zo'n beetje op de stippellijn reed ik in mijn achteruitkijk spiegel keek en de motor niet zag, op dat moment riep mijn bijrijder. Hij zag op dat moment dat de motor met zijn voorwiel ter hoogte van mijn achterwiel zat.

Ook de autorijder die achter me in zou voegen en al bijremde gaf aan dat de motorrijder hierin fout zat. Achteraf gezien ben ik blij dat hij zo oplettend was, voor hetzelfde geld was er meer gebeurd na de spin. In mijn ogen heeft de motorrijder alle tijd gehad om bij te remmen, zelfs al vond hij dat ik fout zat.

Tijd voor kenteken, details e.d. heb je op zo'n moment niet, je staat achterstevoren op een invoegstrook waar verkeer met hoge snelheden invoegt waardoor je eerste prioriteit is de auto naar de vluchtstrook en van de rijbaan af te krijgen. Ik ben zelfs vergeten mijn alarmlichten aan te doen...

Prima dat iedereen hier theorieen verzint over de schuldvraag, maar dat wordt uiteindelijk door verzekeringsmaatschappijen of eventueel door justitie bepaald. Ik ben al lang blij dat ik los van de schuldvraag niet iemand in de vernieling gereden heb, alleen zit ik nu helaas zelf wel met schade.



Maar goed, de insteek is simpelweg dat de motorrijder contact met me opneemt wat nog niet gebeurd is. Mocht je de persoon vroeger of later spreken over dit voorval, dan zou ik het erg op prijs stellen als je hem verzoekt contact met mij op te nemen.
 
Als iedere "koekblikker" op dezelfde manier zou redeneren als de zwarte mx5, dan zou het een stuk veiliger voor ons zijn op de snelweg.

De motorrijder had gewoon even moeten stoppen, even kijken of er geen gewonden zijn en zijn gegevens achter laten voor afhandeling. Dat heet verantwoording nemen en dat mag je verwachten van iemand die oud genoeg is om zijn rijbewijs te halen.
Voor hetzelfde geld heeft iemand erg behoefte aan medische hulp en had de motorrijder de enige geweest die dat op dat moment had kunnen regelen.
Doorrijden of voorbij rijden aan een ongeval wat net gebeurt is enorm asociaal, zeker als angst voor een paar centen van de verzekering je motief is. Slaat totaal nergens op om andere mensen daarom maar aan hun lot over te laten.

Verzekeraars zoeken de schuldvraag dan lekker samen uit, daar heb je tenslotte een verzekering voor.

Verder niets dan lof voor de zwarte mx5 die het leven van een motorrijder gespaard heeft..
 
@ mike, ik lees in het verhaal van de rijschool dat uitvoegen een bijzondere manoeuvre, dat klopt.
wettelijk moeten de uitvoegende en de invoegende voorrang verlenen, lees ik in het stuk en ook lees ik dat de invoegende of dezelfde rijstrook houdende voorrang moet geven aan de uitvoegende opdat de doorstroming op de doorgaande weg is gegarandeerd. verder lees ik dat je vooral niet te veel achter je moet kijken anders mis je te veel voor je (richtlijn uit de tekst). zie je een motor in je spiegel dan moet die gewoon achter je blijven, hij moet zijn snelheid aanpassen, volgens bovenstaande leslectuur.
volgens deze tekst en de OP van TS zie ik weinig kans om de mx5 iets toe te rekenen wat hij fout heeft gedaan volgens de regeltjes.


:}

Jij hebt de bedoeling van deze lap tekst begrepen. ;)

En aangezien de in/uitvoegstrook op Heerenveen aan de korte kant is, zou het niet maken van ruimte voor in of uitvoegende voertuigen betekenen, dat in of uitvoegen onmogelijk wordt gemaakt.
 
Laatst bewerkt:
De motorrijder had gewoon even moeten stoppen, even kijken of er geen gewonden zijn en zijn gegevens achter laten voor afhandeling. Dat heet verantwoording nemen en dat mag je verwachten van iemand die oud genoeg is om zijn rijbewijs te halen.

Zie daar het probleem, als je al niet eens een invoegende auto ziet of wilt zien waarom zou je het dan wel zien als iemand achter je tegen de vangrail klapt.

Dit was duidelijk een onbekwame motorrijder (even aannemende dat de uitgebreide versie van het verhaal klopt) en verantwoording nemen hebben dat soort gastjes nog nooit van gehoord, zolang hun KD maar niet mislukt want dan vloeken ze de automobilist stijf in hun helm.

Als motorrijder schaam ik me dood voor dit soort halve zolen die het A-rijbewijs totaal niet waard zijn |(

Kinderachtig gedoe dat racen op die klaverbladen, speeltuin of waar dan ook. Als je dan toch alleen motor rijdt om te KD-en en the wheelien ga dan naar het circuit denk ik dan. :N
 
Terug
Bovenaan Onderaan