Gierende inflatie, knotsgekke prijzen voor je fiets?

Daar is iets van.
Vorige zomer kostte exact dezelfde configuratie 900 euro minder dan nu. Heb spijt dat ik toen niet had doorgebeten, maar 't was niet de moment toen.
900 euro op dat bedrag aan prijsopslag op een jaar, da's toch niet weinig.

Klopt, maar je krijgt nu dingen standaard waarvoor je vorig jaar moest betalen... zo is het altijd wel iets bij BMW.
 

Intelligent Emergency Call...

Maar als ik me niet vergis was eerst die RDC standaard en daar moet je nu wel weer voor bijbetalen.

Er is een aantal jaar geleden nog eens een prijsstijging geweest van iets meer dan 1000€, de LED verlichting die eerst niet veel minder kostte dan 1000€ zat er toen ook ineens standaard bij.


Feit is dat je nooit gewoon op de cijfertjes alleen af kan gaan als je echt wil gaan vergelijken.
 
RDC was zeker toen een optie, want ik wou hem erbij. Die Emergency is standaard nu, maar is dat niet omdat het een verplichte optie is bij een pack?
 
Het is nu hetzelfde als met huizen. Je huis is 100.000 meer waard, het volgende huis is ook €100.000 duurder.
Je motor levert €2.000 meer op, de volgende is €2.000 duurder.

Bij motoren heb ik echter heel sterk het Corona effect gezien. Men verveelt zich de tering en dat levert een ''vroeger wilde ik altijd al motorrijden op''. Vooral goedkope motoren van tot 1x vakantiegeld van Jan Modaal waren ineens niet aan te slepen en alles daar onder steeg ineens naar de ca €1.500 a €2.000. Dan komen de fietsen van wat een Jan Modaal aan spaargeld heeft aan de beurt...

Bij motoren en huizen die net buiten bereik van Jan en Janette Modaal liggen is me deze prijsstijging veel minder opgevallen.
Hier in de regio koop je tot €350.000 een normaal rijtjes/hoek huis. Bij €400.000 ineens vrij staand met een lompe garage etc. Waarom de grote stap? Eerder genoemd stel kan het simpelweg niet opbrengen/rond krijgen bij de bank.

Zelfde gaat voor motoren, in de hogere prijsklasse (nieuw) vind ik de prijsstijgingen veel minder extreem dan 2e hands. Zoals gezegd door de TS. Sommige motoren leveren nu meer op dan een paar jaar geleden terwijl ze geenszins in de noemer klassieker vallen, nog dat de komende 20 jaar al gaan doen.
 
Het is nu hetzelfde als met huizen. Je huis is 100.000 meer waard, het volgende huis is ook €100.000 duurder.
Je motor levert €2.000 meer op, de volgende is €2.000 duurder.

Bij motoren heb ik echter heel sterk het Corona effect gezien. Men verveelt zich de tering en dat levert een ''vroeger wilde ik altijd al motorrijden op''. Vooral goedkope motoren van tot 1x vakantiegeld van Jan Modaal waren ineens niet aan te slepen en alles daar onder steeg ineens naar de ca €1.500 a €2.000. Dan komen de fietsen van wat een Jan Modaal aan spaargeld heeft aan de beurt...

Bij motoren en huizen die net buiten bereik van Jan en Janette Modaal liggen is me deze prijsstijging veel minder opgevallen.
Hier in de regio koop je tot €350.000 een normaal rijtjes/hoek huis. Bij €400.000 ineens vrij staand met een lompe garage etc. Waarom de grote stap? Eerder genoemd stel kan het simpelweg niet opbrengen/rond krijgen bij de bank.

Maar het motor - forum is niet het medium hier om over huizen prijzen te gaan praten lijkt mij .
Daar heb je die stomme tv programma's voor -huis gezocht -kopen zonder kijken etc etc .
En daar zijn andere forums voor niet hier.

En let maar op die vervelers die in corona tijd een motor kopen komen er later weer achter het is niks voor me -hij staat te vaak stil -ik doe er niks mee .
En moeten dan weer van hun motor af.
Vaak kopen ze dan die bewuste motor in een bevlieging en hebben er niet goed over nagedacht.

In jaren 90 was er ook opeens zo een motor hype iedereen wilde opeens een motor liefst een chopper dus stonden motorzaken toen vol met import motoren.
Het was toen niet aan te slepen.
En later zijn die motoren bij bosjes gedumpt en meeste op de sloperijen terecht gekomen.
Nu is het weer zo aan de gang en let maar op over tijd word weer weer van alles gedumpt op de motormarkt.
 
Laatst bewerkt:
Maar het motor - forum is niet het medium hier om over huizen prijzen te gaan praten lijkt mij .
Daar heb je die stomme tv programma's voor -huis gezocht -kopen zonder kijken etc etc .
En daar zijn andere forums voor niet hier.

En let maar op die vervelers die in corona tijd een motor kopen komen er later weer achter het is niks voor me -hij staat te vaak stil -ik doe er niks mee .
En moeten dan weer van hun motor af.
Vaak kopen ze dan die bewuste motor in een bevlieging en hebben er niet goed over nagedacht.

In jaren 90 was er ook opeens zo een motor hype iedereen wilde opeens een motor liefst een chopper dus stonden motorzaken toen vol met import motoren.
Het was toen niet aan te slepen.
En later zijn die motoren bij bosjes gedumpt en meeste op de sloperijen terecht gekomen.
Nu is het weer zo aan de gang en let maar op over tijd word weer weer van alles gedumpt op de motormarkt.
Was mij meer ter vergelijking van dezelfde gekte en dat daarom de 2e hands markt zo idioot doet, niet om de discussie die kant op te trekken ;)

Maar verder heb je zeker gelijk. Zodra de Corona lockdowns over zijn wordt het gros van de motoren die de afgelopen 2 jaar gekocht zijn weer op de markt gedumpt. Als je klaar bent met motorrijden is dit het moment (nouja, over 3 maandjes dan met lekker weer) om je motor te verkopen, niet over 1/2/3 jaar wanneer men weer vrijuit allerlei andere hobby's kan doen.
De choppers worden momenteel massaal ingeruild op rollators, als je nu goedkoop wilt rijden moet je in die klasse kijken. Spul van 20 jaar oud, nog geen 5.000km gelopen voor wisselgeld. Zijn echter niet de ''opkomende klassiekers'' die de markt nu zoekt.

Nu heb je vooral een hype op All-Roaders. 25 jaar oude afgeragde wrakken voor bedragen waar je misselijk van wordt. Voor m'n 990 Adventure met over de ton gelopen wordt gewoon ijskoud aan de straat €2.000 meer geboden dan ik er 3,5 jaar en 45.000 km geleden voor betaald heb...
 
Verkopers vragen veel te veel voor hun spul. Misschien met gedacht dat een eventuele koper er 25% wilt vanaf doen?
Geen idee maar ik heb onlangs zowel in België en Nederland liggen kijken voor een tweede motor erbij en heel vaak ging er bijna niets van af. Men wilt de volle pot voor hun, in mijn geval, hun supersport.
Mooi verhaaltjes maar zo goed als geen onderhoud geschiedenis, max jaartje mee gereden en vaak als je voor de motor staat is er schade dat verzwegen was.

Dealers willen geen motorfiets van 2016 met 40K op de teller met opleg voor hun overprijsde motorfiets.

Uiteindelijk een eerlijke deal gedaan met in achterhoofd dat ik mss toch nog wel enkele honderdjes moet uitgeven...
 
Tijdsgeest speelt hoofdrol, naked bike, GS.
iets anders doet niet meer mee.
corona verveling en geld over.
hopelijk snel weer vrij normaal leven.
mss dat mijn K dan iets waard is.
Nu bijna niets, er is geen interesse meer in plastic op de fiets.
 
Of ze veel te veel vragen hangt er van af... Krijgen ze het er voor? Zo ja, dan hebben ze eerder te weinig dan teveel gevraagd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan