Vandaag maar ff een uurtje gepakt om te kijken wat wat is...
Yep er is compressie, vonk is even een "dingetje"
Sprak de vorige eigenaar vandaag (hele aardige baas). Hij heeft deze ex-race 5+ jaar geleden gekocht als "lopend weggezet". Maar zelf noot gestart. Dit wist ik, ook dat er geen kickstarter meer op zit. En dat ie "12V" zou zijn; er zaten 2 -inmiddels verrotte- 12V accu's bij. Af fabriek was het systeem 6 volt....
Dus eerst maar es de tank er af; die is leeg/droog. Ziet er voelt er "hard" uit en is van binnen niet dramatisch denk ik zo. OF??
Mijn idee is:
- kranen er af en gaten pluggen
-paar liter gewone witte azijn van de Jumbo erin met een handvol boutjes en moeren
-schudden en rollen, laten staan, schudden en rollen. Na ? uur alles eruit gieten en inspecteren. REPEAT
-tuinslang er in en spoelen spoelen spoelen.
-grote bak heet water met Dreft oid erin, rond laten gaan er er uit laten lopen
-niet te hete föhn er op en in om goed te drogen.
-kranen er weer op en een paar liter ethanol vrije benzine (of wat motorolie) tegen vliegroest
Goed plan?
Ah ja, VONK!
Onder de tank tref ik een 12V bobine aan:
Achter het linker deksel verwacht ik de koppeling en een generator, spanningsregelaar en contactpuntje aan te treffen
Ah..........
Nu snap ik ook de dikke rode + draad van bobine naar waar de accu hoort te staan
Ik redeneer dus (correct me if I am wrong) dat op een racertje, zonder verlichting etc. het stroomverbruik laag is en er toch geen uren gereden wordt. Zet het er een 12V met een hoog Ah en je kunt een tijdje vooruit. De vraag is, hoe lang zou je met zeg een 14Ah accu kunnen rijden??
Het "voordeel" voor mij is dat ik nu ff de carburateur kan open maken om te zien hoe schoon/vies ie van binnen is. Of zeggen de kenners "ach man, verse benzine in je inmiddels schone tank en gewoon proberen"??
Heb ff een theelepel olie op de zuiger laten lopen; de bougie kwam er makkelijk uit en ziet er nieuw uit...
Paar keer (in zijn 2 van 4) aan het achterwiel gedraaid en de zuiger gaat soepel op en neer..
Dan dus accu aansluiten en aanduwen toch?
Gashand gaat zwaar/stroef, maar deze piston gaan omhoog en omlaag
In 2 van de reserve blokken zit een generator en S/R en een kickstarter dus als ie loopt kan ik verder plannen.
Paar extra fotokes, er zitten nog een paar mooie originele onderdelen op...
Toch de goede olie gekocht!!