Gilera Motoleggera 125/150/175?? "Sport"

In plaats van kicken zonder kickstarter kan je ook een boormachine met een passende dop op de bout van de krukas zetten. Dit kan eigenlijk alleen als de bout met het draaien van de krukas vast gezet wordt, dus rechtsom.
 
Zo, de tank maar eens onder handen genomen....


IMG-20191012-WA0004.thumb.jpeg.038c080a25bab84fd7d424acfb51a1cf.jpeg


IMG-20191012-WA0017.thumb.jpeg.6c2ef09de92ad9148ac40eb0255e662c.jpeg



IMG-20191012-WA0005.thumb.jpeg.4cbcfe4cd86baabe6c5e0476e9c811b6.jpeg



Hier resultaat "1"
IMG-20191012-WA0009.thumb.jpeg.f6b61c1ed011d5a841d31e49e2425719.jpeg


IMG-20191012-WA0011.thumb.jpeg.45671251f9f5d37be6e0fc35b372262d.jpeg



2
IMG-20191012-WA0013.thumb.jpeg.b758d8fa7a8d0baa1242eeaa5d5445d1.jpeg


IMG-20191012-WA0015.thumb.jpeg.c517c6baa26cccf8a734d2213d959981.jpeg



nor 3 en 4 azijn en bouten shaken herhaald

Daarna goed gespoeld, daarna heet water+Dreft, spoelen en snel drogen met föhn. WD40 er in en droog op de vliering.



Kraantjes waren "rotto", dus ff nieuwe gehaald in Soest.. En meteen maar extra filtertjes en nieuw slang erbij.

IMG-20191014-WA0025.thumb.jpeg.2a16f2bccc4e12def05d78578d80005e.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Werkt dat? Föhn voor de binnenkant? Ik moet ook nog een tank ontroesten(hele project staat daarom stil) maar weet niet goed hoe het water er uit te krijgen/opnieuw roesten te voorkomen..
 
Ik heb zo'n lange flexibele grijper. Schud het meeste water eruit en klem een droog keukendoekje aan de grijper. Veeg de binnenkant zo goed mogelijk droog.
en dan inderdaad een -niet te hete- föhn. Het lak werk van de tank -s dik/beroerd overgespoten. Dus dan jeukt het wat minder. Maar bij een gave tank zou ik zeker geen hete lucht pistool gebruiken.
 
De vorige eigenaar heeft er nooit iets aan deze motor gedaan.

Het klepdeksel kwam goed los, pakking ok. Misschien conservatie door vorige eigenaar.

Olie afgetapt, zwart maar geen troep. Maar 350cc
IMG-20191016-WA0012.jpeg


Ik pomp zo ff een liter verse olie door het blok. Heb ik toch over...

15712185450948075936695489027104.jpg
 
Gespoeld met deze olie, die kwam er na flink rondpompen best weer schoon out. Het klepdeksel heeft een oliepassage en die stroomt ook door..
Verse CASTROL 50W er in (~1,4-5 liter)



Carburateur heeft zo te zien geen gum of drab....

IMG-20191016-WA0063.thumb.jpeg.596d15b46ebaadf411a4accdd0b963f8.jpeg



dit poestte zo weg
IMG-20191016-WA0060.thumb.jpeg.e412023098dc7053f9efb2a846e4134b.jpeg




IMG-20191016-WA0065.thumb.jpeg.4b76f02adeb40c09a06a6e2f60eb0a22.jpeg




IMG-20191016-WA0067.thumb.jpeg.bb0f5fd030a7f0df61e420d6c16f096c.jpeg
 
Gisteravond carburateur in ultrasoon badje schoon gemaakt, vandaag 1e poing om na 5 jaar het blokje weer te starten..

Korte samenvatting:
electrisch systeem is door een vorige eigenaar omgebouwd naar 12V, dynamo eruit, kickstarter er af..

Ik dus een goede, volle 12A accu aangesloten, gecontroleerd dat de bougie vonkt en duwen maar.....
Maar helaas, pindakaas...
Had een paar keer het gas opengetrokken maar toen liep de benzine door het luchtinlaattrachtertje naar buiten... OK, niet doen dus...



Na flink wat heen en weer geduw, het maar voor vandaag opgegeven.
Wel ff de uitlaat er af (ging makkelijk, niks vast gerot) en hup naar huis.

IMG-20191022-WA0008.thumb.jpeg.6ba0d5602094479c33c87d588e97871c.jpeg



En aan de slag met chemie en een metaalborstel op de accu boor

IMG-20191022-WA0010.thumb.jpeg.93be849d19e985b829b721740a59cc16.jpeg





En dan nu het bizarre..... na de pijp flink onderhanden genomen te hebben tilde ik m verticaal met de uitlaat demper omhoog....



Komt er een STROOM van zand en roest uit!!
IMG-20191022-WA0012.thumb.jpeg.2fe6efa150b49abf8855bed9ecc4ccd3.jpeg



IMG-20191022-WA0013.thumb.jpeg.4939eeb6628884ab5b5968c358453011.jpeg


IMG-20191022-WA0016.thumb.jpeg.a380d0df293d9bec5bbad1f58fe08326.jpeg



Zou dit de uitstroom van het blokje zo erg beperkt kunnen hebben dat dit het aanslaan bemoeilijkte?


Donderdag of vrijdag poging 2......
 
Gaaf ding!!! Ik heb een 150 Sport gehad van 1952. Gilera/Aermachi club is erg leuke club met veel kennis bij de leden. Zal eens kijken of ik nog een foto heb van de mijne.
 
Probeer voor de zekerheid een nwe bougie... Compressie voelt goed?
Ik heb weinig referentie materiaal. Maar tussen wel/geen bougie erin zit een groot verschil. In zijn 1 trek ik m met achterwiel met echt moeite doir de compressie slag.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga toch maar een nieuwe klepdeksel pakking snijden denk in. Toen in de deksel eraf haalde zat er rondom (verse) olie op...
 
heb zelf goede ervaringen met een kurken pakking voor de kleppendeksels. neemt ook meer oneffenheden op dan normale pakking.
 
Heb wat gekocht bij jmpb maar dat zijn niet hele grote vellen. Had nog wel rollen liggen maar die waren "versteend". Kurk pakking was nog goed maar ook al zeker 30 jaar oud.
 
Ipv stempelen had (als hadden komt) ik ook ff de oude pakking als template kunnen gebruiken. Die kwam er perfect af...
 
Karton van een mueslidoos of als je wat dikker wil(met plastic tussennlaagje) melkpak kan ook prima..
 
Komende week maar eens het blok aan de praat zien te krijgen; met wat hulptroepen.


Deze zat er nog niet op/bij. En dat MOET natuurlijk _O-
fender.jpeg
 
Zou hem makkelijk demonteerbaar maken , er zijn nogal ambtenaren die de verkeerswet nogal letterlijk nemen wat betreft "scherpe uitstekende delen aan de voorkant van het voertuig "
Al blijft het wel een detail wat er op hoort te zitten datdanweerwel :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan