Glijden in bocht (nee geen ongeluk of schuiver)

Wat ook niet onbelangrijk is : bewaar de rust, zowel in jezelf als in de motor...houd de snelheid constant. Dus gewoon goed de bocht door blijven kijken en ipv dat stomme afschuinen wat je op rijles leerde de motor juist van je af duwen.

92329864.jpg
 
Hoe vaak hebben jullie gegleden totdat de reflex eruit was om het gas eraf te halen ?
Het gebeurt mij nog steeds, als ik maar onverwacht genoeg opzij schuif :(
 
Soort van trail en error. Ik had een keer dat hij een stukje gleed en ik het gas los liet en mijn motor een lelijke zwieper maakte. De keer daarna het gas erop gehouden en dat ging veel vloeiender. Sindsdien dus ;)
 
Wat ook niet onbelangrijk is : bewaar de rust, zowel in jezelf als in de motor...houd de snelheid constant. Dus gewoon goed de bocht door blijven kijken en ipv dat stomme afschuinen wat je op rijles leerde de motor juist van je af duwen.

[afbeelding]


Misschien stomme vraag, maar bedoel je dan de motor van je afduwen in de richting van de bocht, of juist de andere kant op (dmv counter-steering?)

Ik gebruik wel countersteering om hem af te schuinen, behalve op rotondes vind ik het juist niet fijn om te doen (ivm snelheid).

Ben trouwens begonnen met het bestuderen van keith code's boeken en filmpje, moet zeggen dat je daar best nuttige tips van krijgt! Alleen wel stapje voor stapje, want het is wel heel veel techniek wat je daaruit kan leren!

Ik weet niet hoe oud mijn bandjes zijn. Achterband is halverwege, heb de motor vorig jaar gekocht. Heeft toen minstens een jaar stil gestaan.. Het zou misschien helpen als je bij iemand achterop kan die ervaren is, en het glijden kan laten voelen:P Want nu breekt het zweet me uit als het gebeurt haha!

Net nog even bochtjes gereden op knooppunt A325/A15, zijn er 4 achter elkaar. Dat ging dan wel weer goed, voelde hem niet glijden. Wel fijn om te weten dat glijden niet gelijk neergaan betekent, maar dat het wel een teken is van rustig aan doen. Gaat me nog wel even duren voordat ik erin heb zitten dat ik niet het gas moet terugdraaien als ik de motor voel glijden..
 
Ik weet niet hoe oud mijn bandjes zijn. Achterband is halverwege, heb de motor vorig jaar gekocht. Heeft toen minstens een jaar stil gestaan.. Het zou misschien helpen als je bij iemand achterop kan die ervaren is, en het glijden kan laten voelen:P Want nu breekt het zweet me uit als het gebeurt haha!

Lees de Dotcodes eens af op je banden?
 
beetje glijden is niet erg dat gebeurt gewoon wel eens met nat wegdek wen je zelf aan. Maar met dit weer net na de winter zijn de wegen nou niet op hun best, dus daarom moet je in de lente (als je die al begonnen vindt) nog een extra stapje rustiger zijn.

Ligt nog veel troep olie, stenen, zand, en andere drek op de weg. Paar goede (echt) regen buien en paar keer weer hele droge weg ( worden de water kanaaltjes in het wegdek weer schoon gespoeld.) . dan pas heb je weer echte fijne grip op veel wegen. Dan is de weg ook veel sneller weer goed berijdbaar als rond deze tijd.
 
~
Ik ben op een oude CX met keiharde Chineze banden :+ toch wel eens driftend de oprit vanaf de N201 naar de A9 overgegaan :X
quote]

Je geeft zelf in je reactie al een oorzaak aan...
uiteraard is het rijgedrag van belang, maar bij defensief rijgedrag rekeninghoudend met slechte(re) weersomstandigheden denk ik dat bandengrip in vergelijking met droog weer niet zoveel scheelt...
 
Ben ook wel eens in een bochjet weggegleden. Voor en achter tegelijk.! Is best schikken. Automatische draai je dan het gas iets dicht en zet je de motor rechtop. Weg daarna vervolgen met trillende benen, trekt weg na een aantal bochten die weer goed gaan. Oorzaak is vaak het loskomen van olie en vuil als het net begint te regenen. Pas als het wat langer regent spoelt het van het wegdek. En juist bij kruizingen waar veel verkeer stilstaat, optrekt en remt is de olie troep het ergst.
 
Ik had het daarstraks toevallig even, van een rotonde wegtrekkend nog schuin over een witte streep (fietspadoversteekplaats aangegeven met wat korte streepjes) gleed de achterkant even weg. Verder geen aandacht aan besteed, gas derop gehouden en hoppa terug was de grip.

Best leuk om te voelen en te ervaren hoe je grip geowon weer terugkomt :Y
 
ow, en als je veilig wlt oefenen:

Ga met nat weer over putdeksel in bochten rijden. Eerst een stukje en later gewoon in midden er overheen. Glijden en daarna weer grip. Is wel grappig :)
 
Ik ben op een oude CX met keiharde Chineze banden :+ toch wel eens driftend de oprit vanaf de N201 naar de A9 overgegaan :X

Je geeft zelf in je reactie al een oorzaak aan...
uiteraard is het rijgedrag van belang, maar bij defensief rijgedrag rekeninghoudend met slechte(re) weersomstandigheden denk ik dat bandengrip in vergelijking met droog weer niet zoveel scheelt...

Klopt, met goede banden is het verschil op goed asfalt niet zo groot (die Chineze banden is al jaren geleden). Het grootste gevaar is dat je met regen de smurrie op de weg niet goed genoeg ziet, en die is wel glad.
 
Laatst bewerkt:
Regen kan je heel makkelijk laten glijden, in combinatie met het wegdek..
In de regen heb je weinig nodig om te glijden.
Dat verhaal gaat niet helemaal op, hoor. Afgelopen weekend heb ik nog in een waterbak gespeeld en daar is remmen en uitwijken bij hoge snelheden geen probleem. Je moet alleen geen hele abrupte dingen doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan