gouden ventiel?

Tja, dan geeft het nog een beetje inzicht of wat gevraagd wordt nog in verhouding staat met wat je wil. Niet veel anders doe je met de pond of dollar.

Nee dat is onzin. Want de nederlandsche lgulden bestaat niet meer en dat is nogal een groot verschil met een dollar of pond.

Plus het rekensommetje wat jij zo simpel toepast mocht je gebruiken toen de euro uitkwam.
Dat is dus heel ies anders dan de acurate wisselkoers van de dollar of pond toe te passen.
Mocht je dit al niet duidelijk zijn bij het typen van je reactie. Raad ik je echt een cursusje economie aan. De mijne ontving ik op de basischool. Een aanrader!

;)
 
Laatst bewerkt:
BS
Dat doen ze omdat een compressor e.d. ook geld kost wat ze graag terug willen zien.
Niet omdat ze incidenteel een deel moeten vervangen.

Toch gewoon een stukje service van een tankstation of niet?
Ik kom dat soort onzin ook alleen in NL tegen, betalen voor lucht :/
 
Ja, maar waar gaat jouw vergelijking heen? :?
Bij een auto kunnen de bandjes hun kleefkracht/truukjes e.d. uitspreiden over 4 banden en bij motorfietsen over 2 bandjes. De band voor een 1000cc SS past bijv. ook onder je 500 en dan wordt hij niet goedkoper?
Anders de volgende keer aan de dealer vragen of hij de meest goedkope poepbanden onder je fiets wil steken 'omdat het maar een 500-tje is'. :X
Afijn, dat had je allemaal wel al uitgevogeld.

Wat mij trouwens opvalt is dat er steeds meer personen zijn die iets uit laten voeren en daarna gaan lopen klagen over de prijs?
Zijn er dan zoveel schapen die naief hun spul maar uit laten voeren zonder op voorhand te weten wat het ze gaat kosten?

Mijn vergelijking geeft enkel aan dat michelin energy echt niet de goedkoopste band is en ik alleszins niet van plan ben te bezuinigen op mijn motor dan wel auto , loop ook niet te klagen , je kent me niet , dus zou je ook weten dat het niet in mijn karakter ligt om dit te doen, had idd al een beetje uitgezocht wat een band kost en wist ook dat de demonteer kosten vrij hoog zaten in vergelijking met andere zaken in de buurt.(35,00)

Ben zelf echter geen shopper dwz mijn olie haal ik niet bij zaak a en mijn remblokken bij zaak b, en aangezien mijn vaste dealer een aantal jaren geleden gestopt is, vindt ik het zelf wel prettig om mijn motor bij een zaak te laten onderhouden , waar ik gewoon voor alles terecht kan.

Jouw aangenomen reactie is leuk bedacht maar raakt helaas kant noch wal, maar dat merk ik wel vaker dat er vaak zaken worden aangenomen , zonder de persoon te kennen, :Z
 
Vorige week m'n Duc weggebracht, nieuwe set banden (MPR3 achter, MPP voor) nieuwe kettingset + tandwielen en een klein beurtje.

Rekening: EUR 700,-

Hiervoor legde ik altijd een MPP achter maar met dat bandje deed ik maar een kilometer of 5000 dus dat werd wel heel erg duur ;)

Ergste is, bij 23.000 heeft ie een revisiebeurt gehad á 1200 euries en hij staat nu op 35K, dus over een km of 8 a 10k mag hij weer.

Maargoed dat is motorrijden, het is een hobby en die mogen geld kosten. Ik ken gasten die vissen en die betalen 1000 euro voor alleen dat molentje wat aan de hengel zit. Of mensen die een cameralens kopen van 800 euro of een voorversterker van 1100 euro omdat ze denken dat ze het verschil in geluid dan toch echt horen.
 
Vorige week m'n Duc weggebracht, nieuwe set banden (MPR3 achter, MPP voor) nieuwe kettingset + tandwielen en een klein beurtje.

Rekening: EUR 700,-

Dat vind ik toch een heel nette prijs.

Vorig jaar een 20k beurt uit laten voeren voor de Guzzi.

750 euro. Slik. Ik vragen of ze zich niet hadden vergist. Nee, het was gewoon veel werk.

Nou dat zal dan wel maar ik voel me gewoon genaaid.
 
Dat vind ik toch een heel nette prijs.

Vorig jaar een 20k beurt uit laten voeren voor de Guzzi.

750 euro. Slik. Ik vragen of ze zich niet hadden vergist. Nee, het was gewoon veel werk.

Nou dat zal dan wel maar ik voel me gewoon genaaid.


Ligt eraan wat voor guzzi het is, de oudere moderne guzzi,s is bv het oliefilter vertopt achter de carterpan, die moet eraf filter wisselen en pan er weer onder, maar idd grote beurt zonder banden en remblokken is het best wel aan de prijs :?
 
Vorige week m'n Duc weggebracht, nieuwe set banden (MPR3 achter, MPP voor) nieuwe kettingset + tandwielen en een klein beurtje.

Rekening: EUR 700,-

Hiervoor legde ik altijd een MPP achter maar met dat bandje deed ik maar een kilometer of 5000 dus dat werd wel heel erg duur ;)

Ergste is, bij 23.000 heeft ie een revisiebeurt gehad á 1200 euries en hij staat nu op 35K, dus over een km of 8 a 10k mag hij weer.

Maargoed dat is motorrijden, het is een hobby en die mogen geld kosten. Ik ken gasten die vissen en die betalen 1000 euro voor alleen dat molentje wat aan de hengel zit. Of mensen die een cameralens kopen van 800 euro of een voorversterker van 1100 euro omdat ze denken dat ze het verschil in geluid dan toch echt horen.

WTF :o
700 euri voor een banden wissel? damn son, you've been con'd!

nee dat is toch echt te veel. een beetje meer bij een dealer betalen vind ik ook niet erg, maar dit is niet een beetje meer meer...

bij AFS gekeken, duurste achterband die ik zo ff kon vinden was 250 euro (190-55) voor 200 eu. dit zijn dan dus de top banden (in prijs) uit de categorie race.
pilot powers, minder dan 125 euro voor enpilot road 3 170 achter...
ja er mag verschil in zitten maar damn...

en hoor jij dat verschil in geluid dan niet bij die versterkers? zet em maar eens iets harder :')

en als ik dan eens goed ga lezen zou ik hebben gezien dat dit niet voor banden was... '(
en vind ik het ook een nette prijs.
 
Laatst bewerkt:
WTF :o
700 euri voor een banden wissel? damn son, you've been con'd!

nee dat is toch echt te veel. een beetje meer bij een dealer betalen vind ik ook niet erg, maar dit is niet een beetje meer meer...

bij AFS gekeken, duurste achterband die ik zo ff kon vinden was 250 euro (190-55) voor 200 eu. dit zijn dan dus de top banden (in prijs) uit de categorie race.
pilot powers, minder dan 125 euro voor enpilot road 3 170 achter...
ja er mag verschil in zitten maar damn...

en hoor jij dat verschil in geluid dan niet bij die versterkers? zet em maar eens iets harder :')

en als ik dan eens goed ga lezen zou ik hebben gezien dat dit niet voor banden was... '(
en vind ik het ook een nette prijs.

Wel blijven lezen hé, incl. kleine beurt en kettingset.

Setje banden € 300,00
Kettingset € 175,00 ?
Vloeistoffen en filters € 100,00 ?

Blijft er voor arbeid nog € 225,00 € 125,00 euro over. Lijkt me vrij reëel gezien de werkzaamheden. goedkoop zelfs.
 
Laatst bewerkt:
Wel blijven lezen hé, incl. kleine beurt en kettingset.

Setje banden € 300,00
Kettingset € 175,00 ?
Vloeistoffen en filters € 100,00 ?

Blijft er voor arbeid nog € 225,00 € 125,00 euro over. Lijkt me vrij reëel gezien de werkzaamheden. goedkoop zelfs.

:+
ja, dat las ik dus inderdaad nadat ik hem had geplaatst.
ik weet niet waar hij hem heeft heen gebracht maar duur zijn ze zeker niet als ik het zo lees :)
 
Nee dat is onzin. Want de nederlandsche lgulden bestaat niet meer en dat is nogal een groot verschil met een dollar of pond.

Inderdaad, de gulden bestaat al tien jaar niet meer. Met een gemiddelde inflatie van 2% (en dat is aan de lage kan geschat) is de euro van nu ruim 20% minder waard dan de euro van 2002.

Als je dus al omrekent naar guldens moet je op dit moment niet de omrekenfactor van 2.2 gebruiken maar 1.75.
 
Nee dat is onzin. Want de nederlandsche lgulden bestaat niet meer en dat is nogal een groot verschil met een dollar of pond.

Plus het rekensommetje wat jij zo simpel toepast mocht je gebruiken toen de euro uitkwam.
Dat is dus heel ies anders dan de acurate wisselkoers van de dollar of pond toe te passen.
Mocht je dit al niet duidelijk zijn bij het typen van je reactie. Raad ik je echt een cursusje economie aan. De mijne ontving ik op de basischool. Een aanrader!

;)

Weet jij misschien wat de accurate omrekenfactor is? Tot die tijd is er niets op tegen om 2 komma en een beetje te hanteren. Voor het gemak 1:2.
En inderdaad, in mijn tijd leerde wij op de basisschool rekenen met guldens en niet met euro's, dat is blijkbaar meer jouw tijd. :z
 
Inderdaad, de gulden bestaat al tien jaar niet meer. Met een gemiddelde inflatie van 2% (en dat is aan de lage kan geschat) is de euro van nu ruim 20% minder waard dan de euro van 2002.

Als je dus al omrekent naar guldens moet je op dit moment niet de omrekenfactor van 2.2 gebruiken maar 1.75.

Kun je de inflatie niet geheel buiten beschouwing laten? Je mag er immers van uit gaan dat de inflatie onafhankelijk is van de munteenheid. Want of we nu gulden, euro, dollar, eurodollar of wat dan ook zouden hebben. In alle gevallen hadden we een inflatie gehad.
 
Weet jij misschien wat de accurate omrekenfactor is? Tot die tijd is er niets op tegen om 2 komma en een beetje te hanteren. Voor het gemak 1:2.
En inderdaad, in mijn tijd leerde wij op de basisschool rekenen met guldens en niet met euro's, dat is blijkbaar meer jouw tijd. :z

Haha dat kan je zo makkelijk niet terugrekenen. Je rekent terug naar een munt uit het verleden en dat is ontzettend lastig. Inflatie is een factor maar in 10 jaar tijd is er veel meer veranderd.
Dus om dan je rekensommetje van ruim 10 jaar terug te hanteren...

Je laatste opmerking slaat trouwens echt nergens op, want of ik economie kreeg in euros,guldens,marken,dollars of old scool dukaten.
Dat maakt helemaal geen zak uit de principes blijven hetzelfde.
 
Laatst bewerkt:
Weet jij misschien wat de accurate omrekenfactor is? Tot die tijd is er niets op tegen om 2 komma en een beetje te hanteren. Voor het gemak 1:2.

In de post hiervoor stelde ik 1,75 als reëele omrekenfactor. Ik zal even voorrekenen hoe ik daar op kwam.

Ik heb geen zin om exact de inflatie over de laatste 10 jaar op te zoeken, maar met gemiddeld 2% zit je nog wat aan de conservatieve kant. Met die 2% rekenend kom je op het volgende.

10 jaar inflatie van 2% leidt tot 21,9% waardevermindering (berekening 1.02^10=1,21899).

De omreken factor van gulden naar euro was in 2002 2,20371 (m.a.w 1 euro was toendertijd 2,20371 gulden waard).

78,1% van 2,20371 is 1,72.

Ik zat dus nog aan de hoge kant met mijn 1,75 uit het hoofd gerekend.
 
Kun je de inflatie niet geheel buiten beschouwing laten? Je mag er immers van uit gaan dat de inflatie onafhankelijk is van de munteenheid. Want of we nu gulden, euro, dollar, eurodollar of wat dan ook zouden hebben. In alle gevallen hadden we een inflatie gehad.

Nee die kun je niet buiten beschouwing laten omdat je huidige prijzen in euro's vergelijkt met prijzen in guldens van 10 jaar geleden.
 
Ook als je dan het uurtarief vergelijkt met een berekening uit de tijd van de gulden is kortzichtig.
Er is immers veel veranderd aan motortechniek. Deze vereist tegenwoordig meer kennis, duurdere materialen, en gereedschap dan je nodig had bij de gemiddelde motor die in de jaren 90 de garage binnen gereden werd.
 
Laatst bewerkt:
Nee die kun je niet buiten beschouwing laten omdat je huidige prijzen in euro's vergelijkt met prijzen in guldens van 10 jaar geleden.

Als je het gaat vergelijken met 10 jaar geleden heb je gelijk.

Maar als je dan die prijzen in guldens van toen weer gaat terugrekenen naar wat dat nu in guldens zou zijn, moet je de gulden van toen dus weer gaan corrigeren met de inflatie over de afgelopen 10 jaar.
 
Als je het gaat vergelijken met 10 jaar geleden heb je gelijk.

Maar als je dan die prijzen in guldens van toen weer gaat terugrekenen naar wat dat nu in guldens zou zijn, moet je de gulden van toen dus weer gaan corrigeren met de inflatie over de afgelopen 10 jaar.

Maar dat laatste doen degenen meestal niet die vergelijken met gulden-prijzen. Je komt inderdaad op hetzelfde uit als je eerst de prijzen in guldens van toen met 21,9% verhoogd en dan de "oude" omrekenfactor van 2,2 hanteert.

Omdat ik nu toch even benieuwd was naar de inflatiecijfers heb ik daar naar gezocht. Het ligt volgens het CBS positiever dan ik had ingeschat. Met hun cijfers rekenend kom ik op 19,97% sinds de invoering van de euro. Dan was mijn hoofdberekening van 1,75 als een realistische omrekenfactor van guldens naar euro op dit moment zo gek nog niet.

M.a.w. je kunt de europrijzen van nu (of eigenlijk die van eind 2011) vermenigvuldigen met 1,75 en dan vergelijken met de gulden-prijzen eind 2001. Dan heb je in ieder geval de inflatie correct meegenomen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb afgelopen voorjaar,bij een niet nader te noemen motorketen,(motoport)ff olie en filter laten vervangen.
Ik was toch daar en het kon direct,da's makkelijk dacht ik.Niet gevraagd wat het kost,bedoel olie en filter,wat kan het zijn toch?
kuch € 135,00 kuch,ik verslikte me in de toch niet helemaal gratis kopje koffie.
Na protest van mijn zijde dat ik snap dat het duurder is dan zelf doen maar dit toch wat te gortig is,heeft men een code gewijzigd en werd het €105,-.
Nog steeds duur maar weer wat bijgeleerd,vooraf prijs vragen of gewoon lekker zelf doen.
 
Ik heb afgelopen voorjaar,bij een niet nader te noemen motorketen,(motoport)ff olie en filter laten vervangen.
Ik was toch daar en het kon direct,da's makkelijk dacht ik.Niet gevraagd wat het kost,bedoel olie en filter,wat kan het zijn toch?
kuch € 135,00 kuch,ik verslikte me in de toch niet helemaal gratis kopje koffie.
Na protest van mijn zijde dat ik snap dat het duurder is dan zelf doen maar dit toch wat te gortig is,heeft men een code gewijzigd en werd het €105,-.
Nog steeds duur maar weer wat bijgeleerd,vooraf prijs vragen of gewoon lekker zelf doen.


Wees blij dat ze er geen €1350,- voor gevraagd hebben.
 
Maar dat laatste doen degenen meestal niet die vergelijken met gulden-prijzen. Je komt inderdaad op hetzelfde uit als je eerst de prijzen in guldens van toen met 21,9% verhoogd en dan de "oude" omrekenfactor van 2,2 hanteert.

Omdat ik nu toch even benieuwd was naar de inflatiecijfers heb ik daar naar gezocht. Het ligt volgens het CBS positiever dan ik had ingeschat. Met hun cijfers rekenend kom ik op 19,97% sinds de invoering van de euro. Dan was mijn hoofdberekening van 1,75 als een realistische omrekenfactor van guldens naar euro op dit moment zo gek nog niet.

M.a.w. je kunt de europrijzen van nu (of eigenlijk die van eind 2011) vermenigvuldigen met 1,75 en dan vergelijken met de gulden-prijzen eind 2001. Dan heb je in ieder geval de inflatie correct meegenomen.

1991 Rood licht 150 gulden
2001 Rood licht 180 gulden
2002 Rood licht 90 Euro
2012 Rood licht 220 euro

220 x 1.75 = 385 gulden
 
Laatst bewerkt:
.....
Er is immers veel veranderd aan motortechniek. Deze vereist tegenwoordig meer kennis, duurdere materialen, en gereedschap dan je nodig had bij de gemiddelde motor die in de jaren 90 de garage binnen gereden werd.

Volgens dit zou het uurtarief voor een motor uit de jaren 90 lager moeten zijn (verouderde techniek).
Maar waar ligt vervolgens het omklappunt van laagtarief naar een hoger tarief (voor een modernere motor)?
 
Volgens dit zou het uurtarief voor een motor uit de jaren 90 lager moeten zijn (verouderde techniek).
Maar waar ligt vervolgens het omklappunt van laagtarief naar een hoger tarief (voor een modernere motor)?

Geen idee, heb ik het over een omklappunt??
Ik toon alleen aan dat je vergelijking totaal achterhaald is. En je conclusies nog meer.

*Zie nu dat je de tijd hebt genomen om mijn typefoutjes te onderstrepen. Wat schattig! :Y

Alleen inhoudelijk reageren op mijn commentaar is blijkbaar toch iets te hoog gegrepen voor je.*
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan