GPS verboden in Zwitserland!!!

cranium

Die hard MF'er
19 apr 2004
918
0
Komende weken nog even op wintersport? Wel opletten dan want sinds 10 januari is het in Zwitserland verboden gebruik te maken van ’saboterende flitssoftware’, waarmee via het navigatiesysteem waarschuwingen voor flitspalen en mobiele snelheidscontroles worden gegeven. De boete voor dit zware misdrijf bedraagt maximaal 1863,- euro en het GPS-apparaat wordt bij controle in beslag genomen…

Flitsinformatie en info over snelheidscontroles maken het mogelijk om tot op de meter nauwkeurig politie- en verkeerscontroles te ontwijken. Erg handig dus, maar zeer gevaarlijk volgens woordvoerder Frederic Revaz van het Zwitserse ministerie van Verkeer. Revaz adviseert om de gps uitsluitend te gebruiken voor routeaanwijzingen.

Alle nieuwe TomTom’s en alle oudere apparaten voorzien van een software-update zijn echter standaard met het waarschuwingssysteem uitgerust. Potentieel probleempje, want de Zwitserse politie en de douane jagen vanaf nu op automobilisten met dit soort waarschuwende gps-systemen. Zibb schrijft dat het agenten daarbij is toegestaan om de apparatuur te doorzoeken op ‘illegale’ software…

In Zwitserland is een verkoopstop van navigatie-systemen afgekondigd. Dit is een direct gevolg van het verbod op waarschuwingen voor flitslocaties.

Verkoopstop op PND's in Zwitserland. Sinds 10 januari van dit jaar is het in Zwitserland verboden gebruik te maken van waarschuwingen voor flitspalen en mobiele snelheidscontroles middels een navigatiesysteem. Ook het gebruik van POI-categorieën met locaties van vaste camera's is niet meer toegestaan.

De Zwitserse politie controleert actief bij automobilisten die een navigatiesysteem, van welk type dan ook, in hun auto hebben. Bij overtreding wordt het apparaat in beslag genomen en zelfs vernietigd. De automobilist kan daarnaast ook nog een boete tegemoet zien. Naast het actief gebruik van devices met de mogelijkheid tot het waarschuwen voor snelheidscontroles is ook het produceren, invoeren en verkopen van de apparaten verboden. Eén en ander is op 8 januari door de wegenautoriteit ASTRA meegedeeld.

Beroering
In binnen- en buitenland heeft de maatregel tot grote beroering en vele vragen geleid. Bezitters van een navigatiesysteem wilden precies weten welke apparaten verboden zijn en in welke situatie de nieuwe maatregel van kracht is. Kort gezegd komt het er op neer dat de maatregel geldt voor alle typen systemen en voor alle manieren waarop waarschuwingen voor snelheidscontroles worden gebruikt. ASTRA heeft een document opgesteld met veelgestelde vragen en bijbehorende antwoorden.

Als klap op de vuurpijl heeft de Zwitserse overheid de mededeling aan winkeliers gegeven om te stoppen met het verkopen van navigatiesystemen. Zoals hierboven al aangegeven is een aantal van de systemen illegaal verklaard. Gerechtelijk onderzoek loopt op dit moment om te bepalen in hoeverre de nieuwe wetgeving toegestaan is. Verkopers van navigatiesystemen hebben een lijst ontvangen van systemen die zij niet meer mogen verkopen. Op de lijst staan onder andere de apparaten van TomTom, Garmin, Mio, Navman, Medion, Route 66, Packard Bell, Sony en ViaMichelin.

TomTom stuurde ons onderstaande reactie op deze zaak:

"Wij zijn bekend met het feit dat het Zwitserse Federal Highways Department (ASTRA) zich heeft uitgesproken tegen GPS-navigatie in combinatie met waarschuwingen voor flitspalen. Echter, TomTom ontwikkelt al zijn producten en services altijd met een prioriteit op gebruiksgemak en veiligheid. We geloven dan ook dat onze flitspaal-oplossing juist een gunstige uitwerking kan hebben op de
veiligheid van de Zwitserse wegen en zijn er van overtuigd dat deze service volledig legaal is, zowel qua gebruik als qua verkoop ervan. Dat neemt niet weg dat we in overleg zijn met ASTRA om hun zienswijze in deze zaak te doorgronden."

Oppassen
Voor buitenlanders die in Zwitserland op vakantie gaan of op doorreis zijn naar een andere bestemming is het dus oppassen geblazen. Het gebruik van een navigatiesysteem is op zich niet verboden, dit geldt ook voor de systemen met de mogelijkheid tot het vastleggen van de posities van snelheidscontroles. Deze mogelijkheid mag echter niet worden gebruikt binnen Zwitserland en het navigatiesysteem mag tevens geen data over deze controles bevatten.

De Zwitserse overheid is nog niet gereed met het nemen van maatregelen met betrekking tot de informatie over snelheidscontroles. De verspreiding van de locaties via bijvoorbeeld Internet, radio en SMS-diensten wordt binnenkort ook aangepakt.

bron: http://www.flitsservice.nl/algemeen...ce.nl/cm_php/nieuws/nieuwsbericht.php?id=2755
en Met je GPS naar Zwitserland? Even opletten…
 
En als je de palen aankruist op een kaart? Kaart in de fik?
En als je de palen uit je hoofd leert? Kop er af?
Dat gezeik moet maar eens een keer ophouden...
 
Wat een onzin :N Slaat werkelijk helemaal nergens op om op een dergelijke manier te handelen.

Snelheidscontroles zijn noodzakelijk. Die mening is mij toebedeeld. Ik vind echter wel dat een snelheidscontrole een bepaald nut moet hebben. Dat doel, moet in mijn mening, het vergroten van de verkeersveiligheid zijn.

Sommige standpunten van sommige overheden kan ik werkelijk helemaal niet volgen.
 
Laatst bewerkt:
Zal niet lang duren of ze gaan het hier ook doen...

Dat denk ik niet, je mag in nederland gewoon tegen iemand vertellen waar zon ding staat. En ook op de radio mag het verteld worden. Als Nederland dat zou doen zou ik het heel zwak vinden want dan gaat het eigenlijk tegen hun eigen prencipes en wetten in die ze nu hebben..
Die palen staan vaak op plekken waar het gevaarlijk kan zijn, en ook vaak gewoon erg zichtbaar. Juist omdat mensen zo gaan afremmen en dus ''veiliger'' rijden. Dus ookal zie je dat op een kaartje, dat geeft toch niet. De mensen gaan zachter rijden. Anders zouden ze die dingen wel verstoppen op zo een marnier zodat iedereen er met 150 voorbij komt zetten en een mooie prent krijgt...
 
Laatst bewerkt:
2008 ik ga op vakantie en ik rij door:
België
Zwitserland
Frankrijk
Spanje
Portugal
Duitsland
..............
 
Dat denk ik niet, je mag in nederland gewoon tegen iemand vertellen waar zon ding staat. En ook op de radio mag het verteld worden. Als Nederland dat zou doen zou ik het heel zwak vinden want dan gaat het eigenlijk tegen hun eigen prencipes en wetten in die ze nu hebben..
Die palen staan vaak op plekken waar het gevaarlijk kan zijn, en ook vaak gewoon erg zichtbaar. Juist omdat mensen zo gaan afremmen en dus ''veiliger'' rijden. Dus ookal zie je dat op een kaartje, dat geeft toch niet. De mensen gaan zachter rijden. Anders zouden ze die dingen wel verstoppen op zo een marnier zodat iedereen er met 150 voorbij komt zetten en een mooie prent krijgt...

Naar mijn weten draaien er proeven met nagenoeg ontzichtbare manieren om op snelheid te controleren.

Maar aan de andere kant.... Er wordt ook niet geflitst bij een trajectcontrole. Dus in principe vrij onopvallend. Aan de andere kant wordt je er van tevoren voor gewaarschuwd. Wellicht omdat in die gevallen het primaire doel niet is : het vergroten van de verkeersveiligheid maar wel : minder luchtverontreiniging veroorzaken. En omdat dit niet aan te tonen was in bepaalde gebieden zijn de snelheden weer opgeschroeft.
 
vignet om er te mogen rijden B|

Dank je. Net een stukje zitten lezen op NRC daarover. Belgen worden gecompenseerd via hun wegenbelasting. Ze verdienen er ongeveer 20-36 miljoen (ruime schatting van ze ja) extra aan. (Vignet = 50 euro komt pas in 2008 en wellicht komt er een goedkopere versie voor kortere periode)

Moet Nederland ook gaan doen. En dan ons minder laten betalen.

Leuk hoor een E.U.. Gelijke monniken en de rest gaat niet op.
 
Laatst bewerkt:
wat een onzin,
en dan nog.... wat al eerder gezegd word... maar van elke paal een wegrestaurant,
of een speciale bezienswaardigheid.... dit kan je toch niet verbieden,
en laten we ff ophouden over die Vignetten, ik wordt er knetter van,
toen de euro ingevoerd werd,
werd er gezegd dat dit eenvoudiger was om de grensen te openen,
en de prijzen recht te trekken,
ik heb er nog geen donder van gezien :N ,
heel die euro is een corrupte zaak,
en wij verzetten ons er niet tegen...... |(
en dan ook nog belasting betalen op je pensioen,
dus eerst 1x belasting betalen elke maand nu,
om daarna als je er recht op hebt, nog een keer te betalen... :(

gefrustreerd ben ik ervan........ :r

zo dat is eruit
 
Laatst bewerkt:
Eerlijk duurt het langst :P

Ik snap je wel.... En ik denk meerdere.... Alleen je er druk over maken is kost alleen nog meer energie die wel nuttiger te besteden is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan