GPS wettelijk ongeschikt voor snelheidsmeting

Revz

MF veteraan
23 mei 2003
6.180
34
Een automobilist die een bekeuring voor een snelheidsovertreding binnen een trajectcontrolesysteem aanvocht met GPS als bewijs, is door de kantonrechter in het ongelijk gesteld. De rechter volgde de uitleg van het Nederlands Meetinstituut (NMi).
Het instituut stelt dat GPS een plaatsbepalingssysteem is, dat niet primair is bedoeld om de snelheid weer te geven. De snelheidsweergave van GPS loopt achter op de werkelijke snelheid, wat duidelijk wordt bij accelereren en afremmen.

In deze zaak trok de betrokkene verder in twijfel of een trajectcontrolesysteem een wettig meetmiddel is, omdat het niet wordt genoemd in de Regeling Meetmiddelen Politie uit 1997.
Ook dit werd door de kantonrechter terzijde geschoven met verwijzing naar een uitspraak van de Hoge Raad uit 2000.
De HR stelt dat een meetmiddel niet in de lijst opgenomen moet zijn om ingezet te kunnen worden, zolang het middel geldige -geijkte- snelheidsmetingen verricht.

Trajectcontrolesystemen meten over een bepaalde afstand de gemiddelde snelheid van passerende voertuigen. Op punt A start de meting die op punt B wordt beëindigd. De tijd die het voertuig erover doet, wordt afgezet tegen de afstand tussen A en B en resulteert in een gemiddelde snelheid. Bij trajectcontrole hangen camera’s op verschillende punten langs de weg, die opnames maken van ieder passerend voertuig.
Alle in Nederland opererende trajectcontrolesystemen voor snelheidscontroles worden door het NMi uitgebreid onderzocht en getest waarna certificering plaatsvindt. Jaarlijks worden de individuele trajectsystemen aan een keuring onderworpen.

Bron: http://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/nieuwsbrief/nieuwsbrieven/nieuwsbrief_20_mei/
 
Een automobilist die een bekeuring voor een snelheidsovertreding binnen een trajectcontrolesysteem aanvocht met GPS als bewijs, is door de kantonrechter in het ongelijk gesteld. De rechter volgde de uitleg van het Nederlands Meetinstituut (NMi).
Het instituut stelt dat GPS een plaatsbepalingssysteem is, dat niet primair is bedoeld om de snelheid weer te geven. De snelheidsweergave van GPS loopt achter op de werkelijke snelheid, wat duidelijk wordt bij accelereren en afremmen.

In deze zaak trok de betrokkene verder in twijfel of een trajectcontrolesysteem een wettig meetmiddel is, omdat het niet wordt genoemd in de Regeling Meetmiddelen Politie uit 1997.
Ook dit werd door de kantonrechter terzijde geschoven met verwijzing naar een uitspraak van de Hoge Raad uit 2000.
De HR stelt dat een meetmiddel niet in de lijst opgenomen moet zijn om ingezet te kunnen worden, zolang het middel geldige -geijkte- snelheidsmetingen verricht.

Trajectcontrolesystemen meten over een bepaalde afstand de gemiddelde snelheid van passerende voertuigen. Op punt A start de meting die op punt B wordt beëindigd. De tijd die het voertuig erover doet, wordt afgezet tegen de afstand tussen A en B en resulteert in een gemiddelde snelheid. Bij trajectcontrole hangen camera’s op verschillende punten langs de weg, die opnames maken van ieder passerend voertuig.
Alle in Nederland opererende trajectcontrolesystemen voor snelheidscontroles worden door het NMi uitgebreid onderzocht en getest waarna certificering plaatsvindt. Jaarlijks worden de individuele trajectsystemen aan een keuring onderworpen.

Bron: http://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/nieuwsbrief/nieuwsbrieven/nieuwsbrief_20_mei/

Enige tijd geleden is iemand vrijgesproken van een snelheidsovertreding op de A10, zijn TomTom gaf 80 aan en werd bekeurd voor 84 kmpu of zo. :Y
 
anderen geen rechten konden ontlenen aan de uitspraak.

maar zolang de beboete persoon met gps log gegevens kan aantonen dat hij in een tijdsbestek van 10 minuten voor en na het tijdstip van meeting niet te / zo hard heeft gereden, lijkt me dat gerede twijvel.
zeker als het een goed (geinstalleerd) systeem betreft die doorde specialist als zeer naukeurig word gezien
 
Niet iedere GPS is geschikt voor (piek)snelheidsmeting, wel voor gemiddelde metingen over langere afstand.
RACELOGIC - Racelogic | Experts in Data Logging, Video and GPS Simulation
Bovenstaande toestel doet GPS metingen aan 100HZ, wat voldoende zou moeten zijn om de hardste versnellingen en sterkste vertragingen van gelijk welk voertuig bij te houden.
Hoe kan een GPS ontvanger zo nauwkeurig versnellingen en vertragingen meten als je R95 nog altijd een paar meter is?
 
Wanneer gps gegevens als geldig meetmiddel word gebruikt dan kan in de toekomst iedere auto een black box verwachten en daarop een bekeuring krijgen wanneer men te hard op een bepaalde weg rijd.
Klinkt een beetje overdreven, maar wanneer je de wetsvoorstellen omtrent het verkeer van de laatste jaren bekijkt dan zou men dat in de toekomst best wel eens kunnen voorstellen. (ze weten van gekkigheid niet wat ze moeten bedenken)
Dus van mij hoeven ze de gps niet te gebruiken bij het in het beroep gaan van snelheidsovertredingen.


En daarbij kan je de gps wel gebruiken voor je zelf om te kijken welke afwijking er ongeveer in je km teller zit en kan je er rekening mee houden.
 
Laatst bewerkt:
Daar heeft mckay een goed punt. Met die uitspraak zal Eurlings niet blij zijn want het betekent in ieder geval dat er ook géén snelheidsbekeuringen op basis van GPS gedaan kunnen worden. Hartelijk dank, rechter! :} :Y
 
Een automobilist die een bekeuring voor een snelheidsovertreding binnen een trajectcontrolesysteem aanvocht met GPS als bewijs, is door de kantonrechter in het ongelijk gesteld. De rechter volgde de uitleg van het Nederlands Meetinstituut (NMi).
Het instituut stelt dat GPS een plaatsbepalingssysteem is, dat niet primair is bedoeld om de snelheid weer te geven. De snelheidsweergave van GPS loopt achter op de werkelijke snelheid
, wat duidelijk wordt bij accelereren en afremmen.

In deze zaak trok de betrokkene verder in twijfel of een trajectcontrolesysteem een wettig meetmiddel is, omdat het niet wordt genoemd in de Regeling Meetmiddelen Politie uit 1997.
Ook dit werd door de kantonrechter terzijde geschoven met verwijzing naar een uitspraak van de Hoge Raad uit 2000.
De HR stelt dat een meetmiddel niet in de lijst opgenomen moet zijn om ingezet te kunnen worden, zolang het middel geldige -geijkte- snelheidsmetingen verricht.

Trajectcontrolesystemen meten over een bepaalde afstand de gemiddelde snelheid van passerende voertuigen. Op punt A start de meting die op punt B wordt beëindigd. De tijd die het voertuig erover doet, wordt afgezet tegen de afstand tussen A en B en resulteert in een gemiddelde snelheid. Bij trajectcontrole hangen camera’s op verschillende punten langs de weg, die opnames maken van ieder passerend voertuig.
Alle in Nederland opererende trajectcontrolesystemen voor snelheidscontroles worden door het NMi uitgebreid onderzocht en getest waarna certificering plaatsvindt. Jaarlijks worden de individuele trajectsystemen aan een keuring onderworpen.

Bron: http://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/nieuwsbrief/nieuwsbrieven/nieuwsbrief_20_mei/

Nu weet ik niet of het hier om een simpel tomtometje ging, Maar in mijn bedrijfswagen zit een halve boordcomputer. Deze houd voor mij alle stopplaatsen bij voor de belasting. Voor mijn werkgever kan er nog veel meer uitgelezen worden, onderandere snelheid en toerental. Ook de laatste paar minuten voor een eventueel ongeluk zijn uit te lezen.

Als je het mij vraagt zijn dit soort gps systemen wel goed gekeurd door het NMi. Anders lijkt het mij dat de belastingdienst ook geen genoegen zou nemen met de aangeleverde gegevens.
 
Terug
Bovenaan Onderaan