Grease geschikt voor ketting, of beter Lube gebruiken?

Doler

Rookie
7 aug 2018
5
0
Ik heb niet zo lang geleden Forté Red Chain Grease gekocht.
Zonder echt na te denken of dit wel goed is om te gebruiken.
Blijkt dat als je het internet mag geloven meestal 'lube' gebruikt word inplaats van 'grease'
Omdat bijvoorbeeld zand in de ketting komt hierdoor?
Klopt dit? wat is jullie mening? ik waardeer deze.

PS dit is mijn eerste topic, so be gentle.
full
 
Ik heb niet zo lang geleden Forté Red Chain Grease gekocht.
Zonder echt na te denken of dit wel goed is om te gebruiken.
Blijkt dat als je het internet mag geloven meestal 'lube' gebruikt word inplaats van 'grease'
Omdat bijvoorbeeld zand in de ketting komt hierdoor?
Klopt dit? wat is jullie mening? ik waardeer deze.

PS dit is mijn eerste topic, so be gentle.[afbeelding]
Waar wil je het aansmeren?
 
Helaas ben ik de Engelse taal onvoldoende machtig om het verschil tussen "grease" en "lube" te kennen.
Stel je vraag eens in het Nederlands. O-)
Volgens mij is grease meer een pasta en lube veel natter.
Ik wil het inderdaad gebruiken voor de ketting, om deze in te smeren van tijd tot tijd.
 
Chain Grease is kettingvet. Dat kun je op de ketting smeren met een kwast.
Met een spuitbus kettingvet, dat verdund is met een oplosmiddel, ben je sneller klaar en het is niet zo'n vies werkje. Bovendien blijft het langer zitten, nadat het oposmiddel verdampt is.
Desondanks gebruiken sommigen liever het potje met vet en een kwast.
 
Chain Grease is kettingvet. Dat kun je op de ketting smeren met een kwast.
Met een spuitbus kettingvet, dat verdund is met een oplosmiddel, ben je sneller klaar en het is niet zo'n vies werkje. Bovendien blijft het langer zitten, nadat het oposmiddel verdampt is.
Desondanks gebruiken sommigen liever het potje met vet en een kwast.
Top bedankt.
 
Vroeger toen ik nog jonger was (60 er jaren) kochten wij voor zes tientje een oude jawa, adler , matchles.
spatborden en nog wat overbodig plaatwerk er af een crossband er op en naar de hei.
die kettingen kookten we uit maar die waren meestal toch al ver weg, het was een pokkewerk en mijn straatfietsen hebben dus altijd cardan gehad en nog steeds.


rocket 3 en R100 RT
 
Laatst bewerkt:
Cardan is voor auto,s,een echte motor heeft een ketting.
Vet uit een pot of vloeibaar uit een spuitbus het werkt beide.
Zelf gebruik ik Muc-off kettingspray,super spul, in de 4000km dat ik dat gebruik mijn ketting nog niet hoeven te stellen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb niet zo lang geleden Forté Red Chain Grease gekocht.
Zonder echt na te denken of dit wel goed is om te gebruiken.
Blijkt dat als je het internet mag geloven meestal 'lube' gebruikt word inplaats van 'grease'
Omdat bijvoorbeeld zand in de ketting komt hierdoor?
Klopt dit? wat is jullie mening? ik waardeer deze.

PS dit is mijn eerste topic, so be gentle.[afbeelding]

Een oud topic hier over,
Forte Red Chain Grease - zin of onzin?
 
Ik heb niet zo lang geleden Forté Red Chain Grease gekocht.
Zonder echt na te denken of dit wel goed is om te gebruiken.
Blijkt dat als je het internet mag geloven meestal 'lube' gebruikt word inplaats van 'grease'
Omdat bijvoorbeeld zand in de ketting komt hierdoor?
Klopt dit? wat is jullie mening? ik waardeer deze.

PS dit is mijn eerste topic, so be gentle.[afbeelding]
Koop liever een spuitbus kettingspray geschikt voor motorfietsen...S100 oid...

Vroeger had ik een grote blik met kettingvet (Grease), kettingsplitsen, oprollen, erin drukken en op de gasbrander ‘koken’....stenentijdperk in de ‘70 jaren voor mij. Ik ben iig met de tijd meegegaan... 8-)
 
Laatst bewerkt:
Koop liever een spuitbus kettingspray geschikt voor motorfietsen...S100 oid...

Vroeger had ik een grote blik met kettingvet (Grease), kettingsplitsen, oprollen, erin drukken en op de gasbrander ‘koken’....stenentijdperk in de ‘70 jaren voor mij. Ik ben iig met de tijd meegegaan... 8-)

Dat is heel wat anders dan een potje met vet,uitkoken doe je met een gewone ketting.
Potje van de TS kan je wel op een o-ring ketting gebruiken,met een kwast
insmeren aan de binnenkant van de ketting.
 
Gister heb ik mijn ketting voor het eerst (na 6.000 km) schoongemaakt.
Was flink vies. Maar goed, ik ben een newbie, niemand in mijn directe omgeving heeft een motor, dus ik moet het zelf maar een beetje uitvinden... :$

Allereerst: is er iets van een stelregel wanneer je je ketting schoon moet maken? Of gewoon je boerenverstand gebruiken: als ie zwart is, moet je hem schoonmaken?
Ik rijd een Triumph Sprint ST1050, dus uitsluitend asfaltkilometers.

En dan ten tweede: wat heeft jullie voorkeur, lube of wax? Ik heb nu Putoline O/X Chain spray. Die heeft nog best wat 'fling'. Het schijnt dat wax nauwelijks of geen fling heeft. Wat is jullie ervaring en met welk merk?
 
Fabrikanten geven aan rond de 500 KM in te vetten en af en toe de ketting schoon te maken.
zo voorkom je slijtage en gebreken.
Hoe vaker je jouw ketting onderhoud hoe beter (indien je dit uiteraard wel goed doet).
Eerder in deze forum was ook aangegeven dat WD 40 slecht is voor je o of x ringen maar dat is niet het geval. het is alleen niet super goed spul in mee in te vetten.
Ik gebruik het vet wat op de afbeelding staat. wat jij gebruikt lijkt goed te zijn.
 
Schoonmaken zou ik ook niet te vaak doen. Waar zegt je gebruikshandleiding? Volgens mij staat het vak zelfs niet aangegeven dat kettingen moeten worden schoongemaakt.

Vwb kettingspray: putoline heb ik gebruikt en die plakt inderdaad niet heel fantastisch. Ik ben zelf groot fan van S100 kettingspray.
 
Fabrikanten geven aan rond de 500 KM in te vetten en af en toe de ketting schoon te maken.
zo voorkom je slijtage en gebreken.
Hoe vaker je jouw ketting onderhoud hoe beter (indien je dit uiteraard wel goed doet).
Eerder in deze forum was ook aangegeven dat WD 40 slecht is voor je o of x ringen maar dat is niet het geval. het is alleen niet super goed spul in mee in te vetten.
Ik gebruik het vet wat op de afbeelding staat. wat jij gebruikt lijkt goed te zijn.

Ik probeer redelijk netjes rond de fabrieksopgaaf rond de 300 km steeds de ketting te smeren. In het weekend dacht ik: "Hij is nu echt smerig, laat ik hem eens een goede opfrisbeurt geven". Ik had namelijk al Muc-Off chain cleaner. Superspul dat, ik kan het iedereen aanraden.

Maar de fling vind ik gewoon vervelend. Je achtervelg wordt er smerig van, en uit de kettingkast haalde ik echt bonken smurrie. Misschien ook wel een teken dat ik te lang mijn ketting niet heb schoongemaakt. Niet dat ik denk dat wax helemaal geen fling heeft en alles schoon blijft, maar als het minder fling geeft, vind ik dat al prettig.
 
Precies, met een oude doek smurrie/vuil mbv was benzine schoonmaken om daarna in en spuiten met S100 waarvan ik een fan van ben....andere sprays heb ik geprobeerd, maar met S100 komt het minste vet om mijn velg terecht.

Zodra de rollers beginnen te glinsteren dan spray ik....
 
Terug
Bovenaan Onderaan