Grote schoonmaak na de winter

Interactive

Rookie
28 jun 2016
26
0
Hey,

Nu de winter weer een beetje op zijn einde loopt wil ik me schatje een grote schoonmaakbeurt geven (ja ik weet hoe dit klinkt _O- ).

Ik heb de hele "winter" doorgereden en regelmatig het pekel er vanaf gespoten. In de weekenden waar het een beetje redelijk weer was heeft ie een snelle handmatige schoonmaak beurt gehad.

Een van de dingen die mij het meeste opviel/irriteerde is het vergrauwen van het spruitstuk.
Ik rijd een Kawasaki Z800 (2016) en die is redelijk naakt.

Waarmee kan ik het beste mijn spruitstuk schoonmaken? "Gewoon" schoonmaakmiddel werkt niet!

Thnx!

full
 
Een heel goed middel is 'Elbow Grease'. Wel gebruiken in combinatie met een schuursponsje of Brillo pad.


Even serieus, er is geen middel hiervoor. Het is gewoon goed poetsen en daarna evt oppoetsen. Maar als nieuw wordt het vaak niet meer.
 
Laatst bewerkt:
Hoe staat ie er nu bij?

Als het niet te veel is aangetast kun je met een metaalpoets/polijst-middel een heel eind komen :Y
Anders zul je moeten schuren en daarna heel goed polijsten.
 
Een heel goed middel is 'Elbow Grease'. Wel gebruiken in combinatie met een schuursponsje of Brillo pad.


Even serieus, er is geen middel hiervoor. Het is gewoon goed poetsen en daarna evt oppoetsen. Maar als nieuw wordt het vaak niet meer.

"Elbow grease" is geen probleem. Snap dat ie helaas niet meer wordt wat ie was maar zou hem graag wel zo dichtbij mogelijk krijgen.

Schuursponsje of Brillo pad? Serieus of niet?
 
Hoe staat ie er nu bij?

Als het niet te veel is aangetast kun je met een metaalpoets/polijst-middel een heel eind komen :Y
Anders zul je moeten schuren en daarna heel goed polijsten.


Zal straks als ik een peukie ga doen even een foto maken....
 
Polijsten met Brasso, dan worden die doffe plekken weer glanzend.

Is te koop bij de meeste supermarkten.

Edit: en misschien de volgende keer de onderkant van de motor / uitlaat behandelen van FS365 of ACF50 voordat je door gaat rijden in de winter.

116194_R_Z001
 
Laatst bewerkt:
Oke, dat is do-able.. maar gaat je wel wat uurtjes kosten.
Vooral die bruine vlekken/sproeten zijn naar om goed weg te krijgen.

Met een metaalpoets kun je het wel opboenen, maar wordt niet als nieuw (blijft donkerbruin met vlekken). Daarvoor moet je echt gaan schuren en polijsten.
 
Laatst bewerkt:
Oke, dat is do-able.. maar gaat je wel wat uurtjes kosten.
Vooral die bruine vlekken/sproeten zijn naar om goed weg te krijgen.

Met een metaalpoets kun je het wel opboenen, maar wordt niet als nieuw (blijft donkerbruin met vlekken). Daarvoor moet je echt gaan schuren en polijsten.

Do-able klinkt goed.
However. Wat voor spul kan ik hier het beste voor gebruiken?
 
Ik gebruik hier doorgaans een fijn polijstmiddel zoals Belgom chroom/alu voor, en voor de zwaardere plekken een fijne korrel schuurpapier/scotchbrite.
O.a.. Hornbach verkoopt korrel 1000-2000-3000
 
Ik heb zelf Belgom ALU/RVS gebruikt + staalwol/sponsje en licht schuurpapier (korrel 1000 geloof ik).

How-to Uitlaten polijsten met belgom ALU
Stap 1: Demonteren.
Haal de uitlaat onder de motor vandaan.
Stap 2: Schuren.
Nu ga je de uitlaat opschuren. Afhankelijk van hoe vies (roest/aanslag) de uitlaat is bepaal je de korrelgrootte. Als de uitlaat er nog redelijk goed uitziet kun je beginnen met een fijne korrel (800 waterproof). Als de uitlaat er niet meer uitziet, lekker met een korrel van 200/300/400 beginnen (eveneens waterproof).
Als je je uitlaat hebt opgeschuurd ziet het er ongeveer zo uit:
http://img185.imageshack.us/img185/5435/dsc03362yu8.jpg
Stap 3: Polijsten, het echte werk.
Nadat je de uitlaat volledig hebt afgenomen met een schone doek kun je hem gaan polijsten. Neem een heel klein beetje Belgom Alu op de schone doek en wrijf dit eerst rustig over het te polijsten oppervlak. Hierna met een schoon stuk van de doek stevig inwrijven totdat het begint te glimmen.
Stap 4: Afnemen.
Als al het zwarte van de Belgom van de uitlaat af is, kun je er met een schone doek overheen om het af te nemen.
Stap 5: Genieten.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf Belgom ALU/RVS gebruikt + staalwol/sponsje en licht schuurpapier (korrel 1000 geloof ik).
Ppff. Die instructie is fijn maar het eerste punt.... Haal de uitlaat van de motor af...
Die wordt lastig. Ben niet zo een held als ik niet snap hoe of wat....

Ik denk dat ik het ga doen terwijl hij er nog op zit! Dan zijn bepaalde plekjes wat lastig maar daar vinden we dan wel weer wat op!
 
Ppff. Die instructie is fijn maar het eerste punt.... Haal de uitlaat van de motor af...
Die wordt lastig. Ben niet zo een held als ik niet snap hoe of wat....

Ik denk dat ik het ga doen terwijl hij er nog op zit! Dan zijn bepaalde plekjes wat lastig maar daar vinden we dan wel weer wat op!

Onderste ophangpunt van de radiator los halen, kantelen en de uitlaten bij de cilinderkop losschroeven.

Als je het echt netjes wil maken is demonteren wel de enige manier. Ik ben het overigens niet eens met de opmerkingen dat je het niet zo mooi krijgt als nieuw. Met wat tijd en flink poetsen krijg je het mooier dan nieuw :Y
 
Onderste ophangpunt van de radiator los halen, kantelen en de uitlaten bij de cilinderkop losschroeven.

Als je het echt netjes wil maken is demonteren wel de enige manier. Ik ben het overigens niet eens met de opmerkingen dat je het niet zo mooi krijgt als nieuw. Met wat tijd en flink poetsen krijg je het mooier dan nieuw :Y


Ik ga er eens op me gemak voor zitten. Ben nogal schichtig voor dat soort dingen.
Thnx in ieder geval!
 
Of je investeert in een poetser. Ik laat hem gewoon wassen en poetsen bij de dealert.
Kost me € 99, maar ik ben meer van rijden dan poetsen.
DSC_0110_zpsd5472a58.jpg
 
Laatst bewerkt:
"Elbow grease" is geen probleem. Snap dat ie helaas niet meer wordt wat ie was maar zou hem graag wel zo dichtbij mogelijk krijgen.

Schuursponsje of Brillo pad? Serieus of niet?

Opschuren is gewoon serieus bedoeld. De corrosie moet je er echt af schuren. Later kun je hem met Belgom wel oppoetsen zoals hierboven was aangegeven.
 
Ik denk dat je al te laat bent om dat nog mooi glimmend te krijgen.
Zou het niet zo gauw met brillo of een schuurspons doen.
Dat geeft krassen wordt het dof.
Probeer eerst een poetsmiddel zoals :

full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan