GS1000 Turbo

Net even gereden; BOV er af, nog steeds hetzelfde, turbo komt langzamer op druk dan de TD04, en niet meer dan zo'n 10psi.
Toen de wastegate actuator slang losgehaald, motor in z'n 3 en het gas er op... Nu knalt ie ver over de 10 psi in, ik zat een beetje te veel op de drukmeter te kijken, motor ging er eens heel hard vandoor, voorwiel een eind in de lucht, schrok me rot.
Naald van de drukmeter stond weer op 0, ik dacht al, daar gaat mijn nieuwe koppakking.. ;)

Ik dacht dat de VF23 standaard ergens rond de 20psi leverde, daar zat ik dus mis. De bleed valve er maar weer op.

Ik zit er ook aan te denken om het oude plenum te proberen. off boost loopt ie lekerder met het nieuwe plenum, reageert heel lekker op het gas, maar ik heb het idee dat ie met het oude plenum veel beter on boost liep, veel meer vermogen.
Het is goed mogelijk dat er grotere sproeiers in moeten, maar mijn O2 meter werkt niet meer, en is erg slecht afleesbaar..

Moet nog even zien wat ik doe.. Waarschijnlijk het best om te kijken of de afstelling beter kan.

Het lijkt er op dat de TD04 aardig wat sneller opspoelt dan de VF23, maar eenmaal boven de 10psi gaat ie best!!
 
Ik had laatst de AFR meter van een maat geleend, beugeltje voor gemaakt zodat ie mooi blijft zitten onder het rijden, hebben die draadeinden een rare maat schroefdraad, moest ik het alsnog met tape soort van vast zetten..

Net even een stukje gereden en deze meter valt ietsje beter af te lezen, deze heeft ook een digitale display, dat maakt het ook wat duidelijker.
Lijkt er op dat deze meter iets andere waarden aan geeft dan de mijne, ik heb meer vertrouwen in deze dan in de mijne.
Met de mijne lijkt het er op dat bij langzaam rijden de motor veel te rijk staat, met deze meter valt het wel wat mee.

Als ik nu vol gas geef geeft de meter tussen 10 en 11 aan, das een beetje rijk, er zit nu 132.5 sproeiers in, straks 130 sproeiers bestellen.

Ook de bleedvalve geinstalleerd, die moet nog iets strakker afgesteld worden, druk is nu zo'n 12psi.

Ik geloof dat de motor weer ietsje in moet rijden, want na een aantal malen goed op het gas begon ie toch wel weer goed te trekken.
 
  • Leuk
Waarderingen: RWB
Mijn ervaring is dat als je rond de 10-1 zit dat je al verbrandingen kan gaan missen, ik zou hem ideaal rond de 11-1/11,5-1 afstellen.
Heb je de meter gekalibreerd voordat je die er op zette?
 
Mijn ervaring is dat als je rond de 10-1 zit dat je al verbrandingen kan gaan missen, ik zou hem ideaal rond de 11-1/11,5-1 afstellen.
Heb je de meter gekalibreerd voordat je die er op zette?
Tussen 10 en 11 begint ie vermogen te verliezen heb ik gemerkt in het verleden.

Deze meter kun je niet calibreren geloof ik. Het is geen goedkoop, en er staat in de manual dat ie niet gekalibreerd hoeft te worden.
 
Net sinds lange tijd zo'n 50km gereden.

De kleinere sproeiers kwamen vandaag binnen, gelijk er in gezet, gelijk een proefritje gemaakt, voor wat ik kon zien op de AFR meter staat ie nu goed, tussen 12 en 13 staat ie nu.
Er zaten 125 sproeiers in, ik had er 132.5 in gedaan, en er zit nu 130 in. Klein beetje verschil in sproeiermaat maakt toch best een verschil.
Valt toch niet mee om op een bochtig weggetje op de weg te letten en op een meter te kijken terwijl de motor als een malloot er vandoor gaat ;)

AFR meter gaat er nu af.
De TD04 klapte wat harder, of bij lagere toeren in, deze komt wat geleidelijker in, en dan hoe hoger in toeren hoe beter ie gaat. Het voorwiel kwam wel even los bij zo'n 160km/h in z'n 4.

Het lek dat ik had heb ik nog steeds, en het is aardig wat erger geworden, het is de pakking tussen carter en dynamodeksel geloof ik.

Er is ook iets met de accu of het laadsysteem aan de hand. Ik heb het idee dat de accu naar z'n grootje is. Die dingen gaan altijd kapot bij mij.

Het blok trekt echt heerlijk vanaf 3000 toeren.

Was wel weer even lekker om een stukje te rijden.
 
Ik geloof/hoop dat ik het lege accu probleem heb opgelost.
Mijn acculader heeft 3 standen, normale accu, LiPo en 6 volt.
Ik had de lader op LiPo gezet omdat ik dacht dat ik dat had.
Als ik hem op LiPo zet laad ie de accu bij tot maar 11.5 Volt.
Als ik de lader op normaal zet laadt ie bij tot 13.5 Volt.

Morgen even verder kijken..
 
Ik geloof/hoop dat ik het lege accu probleem heb opgelost.
Mijn acculader heeft 3 standen, normale accu, LiPo en 6 volt.
Ik had de lader op LiPo gezet omdat ik dacht dat ik dat had.
Als ik hem op LiPo zet laad ie de accu bij tot maar 11.5 Volt.
Als ik de lader op normaal zet laadt ie bij tot 13.5 Volt.

Morgen even verder kijken..
Beter een lipo niet op normaal laden zetten. Een lipo bestaat uit verschillende cellen welke je gebalanceerd laden wilt, afgezien dat het de levensduur aanzienlijk verbeterd heb je bij gebalanceerd laden geen risico (minder risico) op celschade. Als een cel defect is ontbrand deze.

Een brandende lipo krijg je bijna niet uit en afhankelijk van het amperage van de lipo kan je met gemak vlambogen van een meter of 5 trekken.

Check voor de gein eens op youtube lipo fire...

Ik gebruik veel lipo's voor de rc's en die gaan altijd in de lipozak en alrijd laden ala ik in de buurt ben
 
Beter een lipo niet op normaal laden zetten. Een lipo bestaat uit verschillende cellen welke je gebalanceerd laden wilt, afgezien dat het de levensduur aanzienlijk verbeterd heb je bij gebalanceerd laden geen risico (minder risico) op celschade. Als een cel defect is ontbrand deze.

Een brandende lipo krijg je bijna niet uit en afhankelijk van het amperage van de lipo kan je met gemak vlambogen van een meter of 5 trekken.

Check voor de gein eens op youtube lipo fire...

Ik gebruik veel lipo's voor de rc's en die gaan altijd in de lipozak en alrijd laden ala ik in de buurt ben
Ik deed het altijd op LiPo stand, maar dan ging de accu niet helemaal vol.

Accu was 13.4 volt toen ik de lader er af haalde, dag er na nog maar 10.5 V

Totaal geen verstand van die dingen.

Eerder als ik een klein stukje reed was de accu gelijk weer vol genoeg, nu niet meer.
 
Beter een lipo niet op normaal laden zetten. Een lipo bestaat uit verschillende cellen welke je gebalanceerd laden wilt, afgezien dat het de levensduur aanzienlijk verbeterd heb je bij gebalanceerd laden geen risico (minder risico) op celschade. Als een cel defect is ontbrand deze.

Een brandende lipo krijg je bijna niet uit en afhankelijk van het amperage van de lipo kan je met gemak vlambogen van een meter of 5 trekken.

Check voor de gein eens op youtube lipo fire...

Ik gebruik veel lipo's voor de rc's en die gaan altijd in de lipozak en alrijd laden ala ik in de buurt ben
De lithium accu's voor motoren zijn iets minder gevaarlijk dan hierboven omschreven denk ik. De dingen in rc spulletjes zijn volgens mij een beetje anders en kunnen inderdaad wel behoorlijk in de fik. Ik heb heel erg geprobeerd (per ongeluk) om zo'n accu in de fik te krijgen en dat is niet gelukt. Deze plaatjes heb ik al eens vaker gepost. Veroorzaakt door een kapotte spanningsregelaar, veel te veel spanning naar de accu en die is behoorlijk overladen met prachtige plaatjes tot gevolg. Wel veel rook uit de accu, maar geen vlammetje aan te pas gekomen. En het stinkt enorm _O-


Ze zijn dus wel behoorlijk gevoelig voor te hoge spanning....
 
Net een nieuwe accu gehaald.
Die maten zijn dus all over the show, de accu niet groter was dan ik had is eigenlijk voor een 500cc of zo, 200ca, 7ah.
Maar de motor start er prima op, en hij was ongeveer een derde van de prijs van een lithium. Dit is een gel battery.

Hij is wat kleiner, dus wat opvullen.
Hopelijk straks ook even met de lekkende pakking bezig.

Er zit een zaak die alleen accu's verkoopt, daar verkopen ze geen lithiums meer, te veel drama er mee, schijnbaar.

IMG_20240220_152338.jpg
 
Net het dynamodeksel er af gehaald, toen werd gelijk duidelijk waarom ie lekte.
Ik wist niet meer dat ik er vloeibare pakking tussen had gesmeerd, maar schijnbaar ook een andere dan dat ik anders altijd gebruik.
Ik kan me wel herinneren dat ik ooit eens per ongeluk een verkeerde soort had gekocht.
Deze wordt dus hard..

Alles schoon gemaakt, straks weer in elkaar zetten.

IMG_20240220_200808.jpg

Rechts boven zit wat olie, vanaf daar stroomt het naar beneden lijkt het.
 
Klein beetje vloeibare pakking waar de twee carterhelften tegen elkaar zitten kan geen kwaad.
Het dynamodeksel checken op vlakheid ook niet. :Y
 
Weer terug van een week werken in the middle of nowhere, vandaag met de ouwe lullen op pad, was gelijk de proefrit van het werk wat ik eerder aan de motor had gedaan.
Vandaag 250km gereden.

Gisteravond met de motor bezig geweest, de nieuwe accu plaatsen, en de nieuwe stuurgewichten installeren.
De kleine accu werkt prima!
Ik had een aantal maanden geleden nieuwe stuurgewichten gekocht, maar 1 kant viel er steeds uit, en die was ik dus kwijt, ik vond hem terug in mijn jaszak.
Gister nieuwe gekocht, deze stuurgewichten zijn behoorlijk zwaar, en deze hebben 2 rubbers ipv 1.
Ik moest ze wel pas maken, ze zijn voor een gat van 16mm, mijn stuur heeft een gat van 14mm.
Deze gewichten werken erg goed.
IMG_20240302_193022~2.jpg


Het olielek wat ik probeerde te fixen heeft niets opgelevert. Lekt nog net zo veel als eerst.
Misschien lekt ie waar de draden van de dynamo door het deksel gaat, moet ik dus nog even uitvogelen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan