karpax
Rookie
Onderstaande had ik eerder bij het grote gs topic geplaatst, maar ik ben er nog steeds niet uit.
Dus mede brik rijders. Denkt u even mee?
Hulp gevraagd voor mijn GS 650 GL "82. ze loopt op 2 cylinders
Afgelopen weekend mijn Suzuki uit de garage gehaald na een winterstop. Ze liep niet echt lekker. Sterker nog na een paar minuten werd mij al duidelijk dat ze niet boven de 90 km/uur uit ging komen. Vast een pit minder. Even voortzichtig voelen bij de uitlaatbochten doet mijn vermoeden versterken. Buitenste pijpen lauw warm, binnenste heet.
Snel weer geparkeerd en vandaag maar eens gezellig, samen met mijn zwager, een grondigere analyse gedaan. En nu heb ik jullie hulp nodig want ik ben door mijn opties heen.
Wat heb ik gedaan.
stap 1. bougie check.
Bougie 1 (buiten links) ontkoppeld, losgedraaid en weer aangekoppeld. Geaard op blok. starten maar en... geen vonk.
bougie 2 (binnen links) ontkoppeld. etc.. wel vonk.
bougie 3 (binnen rechts) zelfde verhaal, wel vonk.
Bougie 4 (buiten rechts) zelfde verhaal, geen vonk.
Hee ik zie een patroon, 2 buitenste bougies vonken niet. Komt overeen met koude buitenste pijpen.
nog even gedacht aan de bougiekappen, maar twee bougies tegelijkertijd die ook nog eens aan dezelfde bobine gekoppeld zijn is verdacht.
stap 2. Bobines checken.
Tank eraf, 2 bobines gespot.
Buitenste bougies (1 en 4) zijn verbonden met de linker bobine.
Binnenste (2 en 3) met rechter bobine
oke dan zou de linker stuk kunnen zijn.
aansluitingen van de linker en rechter bobine (witte draad en zwart/gele draad) verwisseld. En nogmaals bougiecheck gedaan.
en wat blijkt. Nu vonken alleen de buitenste bougies.
Beide bobines zijn in staat de bougies te laten vonken dus werken ze lijkt mij.
Aansluitingen voor de netheid weer terug naar originele staat.
+ zowel links als rechts = oranje wit
- linker bobine = wit
- rechter bobine = zwart geel
Stap 3. mogelijk een draadbreuk
oranje/wit doorgemeten, geen draadbreuk
witte draad.
op basis van redenatie bovenstaand moet de witte draad het probleem zijn.
multimeter aangesloten op witte draad bij bobine, draad gevolg tot stekkerblok onder zadel.
doormeten. Geen draadbreuk.
zwart/geel
doorgemeten tot stekkerblok, geen draadbreuk.
stap 4. Vloeken
stap 5. Spoel doormeten
ohmmeter aangesloten tussen de blauwe en groene draad aan de linkerkant van mijn fiets.
volgens WPH moet deze tussen de 250-360 ohms aangeven.
CHECK. 295 keiharde ohmpjes !
spoel is orde.
stap 6. Ignitor Unit test
Eerst alle aansluitingen van de kabelboom schoongemaakt en weer aangesloten.
Zou niet weten hoe te testen dus een tweedehands gekocht bij roukema. "32900 34210".
Vandaag aangesloten. Starten en...... Nog steeds maar twee cylinders.
Blijkbaar was de originele toch nog goed.
Herhaling van stap 4.
Stap 7. Gebeld met echte monteur die mij adviseerde om de pickupspoel door te meten. Deze schijnt ook iets te doen met cylinders 1/4 en 2/3.
Nu mijn vraag.
Hoe meet ik die pickup spoel door (blijkbaar anders dan stap 5)
En hoe vind ik daaruit het probleem!
Dus mede brik rijders. Denkt u even mee?
Hulp gevraagd voor mijn GS 650 GL "82. ze loopt op 2 cylinders
Afgelopen weekend mijn Suzuki uit de garage gehaald na een winterstop. Ze liep niet echt lekker. Sterker nog na een paar minuten werd mij al duidelijk dat ze niet boven de 90 km/uur uit ging komen. Vast een pit minder. Even voortzichtig voelen bij de uitlaatbochten doet mijn vermoeden versterken. Buitenste pijpen lauw warm, binnenste heet.
Snel weer geparkeerd en vandaag maar eens gezellig, samen met mijn zwager, een grondigere analyse gedaan. En nu heb ik jullie hulp nodig want ik ben door mijn opties heen.
Wat heb ik gedaan.
stap 1. bougie check.
Bougie 1 (buiten links) ontkoppeld, losgedraaid en weer aangekoppeld. Geaard op blok. starten maar en... geen vonk.
bougie 2 (binnen links) ontkoppeld. etc.. wel vonk.
bougie 3 (binnen rechts) zelfde verhaal, wel vonk.
Bougie 4 (buiten rechts) zelfde verhaal, geen vonk.
Hee ik zie een patroon, 2 buitenste bougies vonken niet. Komt overeen met koude buitenste pijpen.
nog even gedacht aan de bougiekappen, maar twee bougies tegelijkertijd die ook nog eens aan dezelfde bobine gekoppeld zijn is verdacht.
stap 2. Bobines checken.
Tank eraf, 2 bobines gespot.
Buitenste bougies (1 en 4) zijn verbonden met de linker bobine.
Binnenste (2 en 3) met rechter bobine
oke dan zou de linker stuk kunnen zijn.
aansluitingen van de linker en rechter bobine (witte draad en zwart/gele draad) verwisseld. En nogmaals bougiecheck gedaan.
en wat blijkt. Nu vonken alleen de buitenste bougies.
Beide bobines zijn in staat de bougies te laten vonken dus werken ze lijkt mij.
Aansluitingen voor de netheid weer terug naar originele staat.
+ zowel links als rechts = oranje wit
- linker bobine = wit
- rechter bobine = zwart geel
Stap 3. mogelijk een draadbreuk
oranje/wit doorgemeten, geen draadbreuk
witte draad.
op basis van redenatie bovenstaand moet de witte draad het probleem zijn.
multimeter aangesloten op witte draad bij bobine, draad gevolg tot stekkerblok onder zadel.
doormeten. Geen draadbreuk.
zwart/geel
doorgemeten tot stekkerblok, geen draadbreuk.
stap 4. Vloeken
stap 5. Spoel doormeten
ohmmeter aangesloten tussen de blauwe en groene draad aan de linkerkant van mijn fiets.
volgens WPH moet deze tussen de 250-360 ohms aangeven.
CHECK. 295 keiharde ohmpjes !
spoel is orde.
stap 6. Ignitor Unit test
Eerst alle aansluitingen van de kabelboom schoongemaakt en weer aangesloten.
Zou niet weten hoe te testen dus een tweedehands gekocht bij roukema. "32900 34210".
Vandaag aangesloten. Starten en...... Nog steeds maar twee cylinders.
Blijkbaar was de originele toch nog goed.
Herhaling van stap 4.
Stap 7. Gebeld met echte monteur die mij adviseerde om de pickupspoel door te meten. Deze schijnt ook iets te doen met cylinders 1/4 en 2/3.
Nu mijn vraag.
Hoe meet ik die pickup spoel door (blijkbaar anders dan stap 5)
En hoe vind ik daaruit het probleem!