GSX R 600 schademotor kopen?!

Rebuild-Dave

Rookie
19 okt 2014
28
0
Hallo,

Ben al een tijdje opzoek naar een motor. In eerste instantie gewoon naar een schadevrije motor alleen is mijn oog plots gevallen op een schade motor. Aangezien in vrij handig ben en mijn vader mij ook goed overweg kan helpen lijkt het mij leuk deze uitdaging aan te gaan.

Alleen vraag ik mij af of het in mijn voordeel zal zijn?

Het gaat om de volgende motor:


wm.php


wm.php


wm.php
 
Repareren bestaat niet alleen uit het vervangen van wat klompen plastic.
Deze motor is waarschijnlijk total loss verklaard met schade aan wielen, voorvork, achtervork en frame.
Vaak verschijnen dit soort motoren weer op de weg na "reparatie" door een malafide handelaar.
 
Zo'n motor kun je misschien wel mooi opknappen maar het blijft dan toch een schade motor. Ook kunnen er bepaalde onderdelen in het blok kapot gegaan zijn wat je op het eerste gezicht niet ziet. Mijn ervaring is dat zo'n motoren weliswaar goedkoper zijn dan schadevrije motoren, maar als je alle reparaties en onderdelen en spuitwerk etc. bij elkaar optelt kom je meestal op hetzelfde bedrag uit als waar je zo'n motor schadevrij voor koopt. Ook zul je bij verkoop (mits je een eerlijk persoon bent) moeten aangeven dat het een schademotor was en dan bemoeilijkt weer de verkoop. En inderdaad wat RR zegt: structurele zaken zoals de voorvork, achterbrug enz. kunnen krom zijn en dat is ontzettend duur om te vervangen. Al met al zeg ik: niet doen :N
 
Laatst bewerkt:
Lijkt op het eerste gezicht wel interresant, maar als je nader gaat rekenen wat de kosten van de onderdelen zijn kom je vaak hoger uit als een schade vrije motor.
De schade fietsen staan altijd veels te duur aangeboden ijn inziens.

Als je handig bent, je hebt bewijs dat het frame recht is zou je heb kunnen kopen maar wel voor weinig.
 
Ik heb een keertje een motor total-loss gereden (reparatiekosten kwamen boven de € 5000,- uit). Deze heb ik via de verzekering kunnen veilen aan een onbekend persoon (niet voor particulieren bedoeld).

Zie ik hem vervolgens op Marktplaats staan voor een prijs die je niet wilt geloven als je eens wist wat er allemaal precies kapot aan was. Dat de achterbrug krom was en er schroeven uit het motorblok waren gescheurd stond niet eens vermeld. Ik kan me herrinerren dat ze het in de advertentie hadden over een "motor met lichte schade".

Schandalig. Ik zou persoonlijk nóóit een schademotor aanschaffen. Als je een projectje wil kan je beter een oude motor opknappen dan eens schademotor.
 
Laatst bewerkt:
TS, vraag je eens af waarom de verkoper deze motor niet zelf van het ontbrekende plasticwerk voorziet en voor een (veel?) hoger bedrag verkoopt?
Als je er kijk op hebt, twee rechterhanden en een goede inschatting kunt maken van het werk dat er aan vast zit, is er soms winst op te halen. Maar zo'n verkoper is ook niet gek......
 
@Rebuild Dave.

Ligt eraan of het schuifschade of echte 'boem is ho' en de eventueel daarbij horende salto's-schade is. Als het 'ordinaire' schuifschade is en mits de vervangende onderdelen redelijk makkelijk aan te komen zijn lijkt het mij ook wel een uitdaging.
 
Niet doen, de hoeveelheid schade inschatten is vrij moeilijk. Als dit je eerste motor is ben je daar zeker niet toe in staat.
 
Ik koop meestal ook schade motoren en mijn huidge komt bij Boonstra vandaan met glijschade.

Het begint al met hoe de fiets wordt aangeboden. Zijn de poten niet krom? Velgen goed? Is het frame en subframe niet krom (voor zover je dat kan beoordelen als je gaat kijken).

Als ik naar deze fiets kijk zie ik nogal veel schade. Lijkt wel alsof die een wheelie heeft gemaakt en te ver is gegaan.

Ik weet niet wat de fiets moet kosten maar ik zie een nieuwe kuipset, koplamp, tank zit niet goed en het subframe heeft een goede tik gehad dus is die nog wel recht? De teller ontbreekt ook en het achterlicht lijkt stuk (vandaar dat ik denk dat die een wheelie gemaakt heeft)

Afhankelijk van wat de fiets kost en welke onderdelen er eventueel bij geleverd worden had ik het zelf overwogen maar dan moet die fiets wel 2500 euro kosten ofzo anders is het de moeite en het risico niet waard. Eigenlijk is dat nog iets te veel vanwege mijn gedachten dat er door een wheelie gecrasht is. Wheelies zijn niet erg bevorderlijk voor een fiets....

Mijn huidige fiets had enkel wat kapschade aan 1 kant en dat komt niet in de buurt bij de schade van deze fiets.
 
Laatst bewerkt:
@turboO.

Ik denk dat je je wat dat achterlicht betreft vergist. Maar zou bij een wheelie-crash niet ook de nummerplaat geknakt zijn? Of heel de kont vernield? En hoe verklaar je dan dat voorspatbord, gezien de schade die de frontpartij heeft?
 
Bedankt voor de reacties. Ik snap natuurlijk het repareren niet alleen uit een aantal kappen vervangen bestaat. Had zelf al een ruime schatting gemaakt van de reparatiekosten en kwam uit op zo'n €1500,-.

Onderdeel Prijs
Voorvork € 400,00
Voorlicht € 200,00
Kappen € 500,00
Knipperlicht € 25,00
Teller € 150,00
Totaal onderdelen € 1275,00

Motor € 2750,00
Totaal € 4025,00

€2750,- vind ik zelf ook te veel. Want ook de km stand is onbekend. Maar mocht de motor goed lopen en het frame nog recht zijn zit ik met €1500,- reparatiekosten toch wel in de goede richting?
 
Bedankt voor de reacties. Ik snap natuurlijk het repareren niet alleen uit een aantal kappen vervangen bestaat. Had zelf al een ruime schatting gemaakt van de reparatiekosten en kwam uit op zo'n €1500,-.

Onderdeel Prijs
Voorvork € 400,00
Voorlicht € 200,00
Kappen € 500,00
Knipperlicht € 25,00
Teller € 150,00
Totaal onderdelen € 1275,00

Motor € 2750,00
Totaal € 4025,00

€2750,- vind ik zelf ook te veel. Want ook de km stand is onbekend. Maar mocht de motor goed lopen en het frame nog recht zijn zit ik met €1500,- reparatiekosten toch wel in de goede richting?

Ik ging met m'n vorige motor een paar jaar geleden onderuit. Belangrijkste schade: kuipje voor, de plastic kont en een geschaafde tank. Kosten: ruim 2000 Euro. Daar zat uiteraard wel arbeidsloon in, maar dat was relatief weinig, omdat er alleen wat plastic en de (nieuwe) tank op- en afgeschroefd moesten worden.

Bij deze motor zie ik zo al meer schade. Ik kan me dus niet voorstellen dat jij er met 1500 Euro uit komt...... :N
 
Hoe kom je aan de prijzen? Een gok of nagevraagd bij Suzi dealer?

De hele voorkant ontbreekt (dus niet alleen voorlicht) wellicht is het stuur en de clipons beschadigd, de (olie) kap rechts op het motorblok is beschadigd die moet je vervangen, de uitlaat is beschadigd die moet je vervangen.

Ik ben bang dat je het te rooskleurig inziet..

Maargoed wij kunnen je natuurlijk niet zeggen wat je moet doen, we kunnen alleen tips geven ;)
 
Laatst bewerkt:
hoe kom je aan 500 euro aan kappen?
ik neem aan dat je daarvoor een imitatieset van ebay plukt want met 500 euro kom je er met originele (2e handse) kappen niet.
 
Ik heb zelf onlangs met hetzelfde model Suzuki een schuiver gemaakt, had zo op het gezicht vergelijkbare schade, maar bij mij kwam het schade bedrag al op € 3.100,00 uit via de dealer, dus met arbeidsloon, maar alsnog een heel verschil met de € 1.500,00 die jij zelf noemt.

Dus ik vraag me ook wel af of je het voor € 1.500,00 gaat redden. Overigens werd er op mijn motor/wrak € 2.150,00 geboden.
 
Laatst bewerkt:
Zitten de sleutels erbij? Zijn de contactsloten nog intact.. (dat kan nl HEEL prijzig zijn)

€500,- voor de alle kappen? Dan krijg je geen OEM kappen maar een (bijna nooit passend) setje van www.kappenset.nl


www.marktplaats.nl/855770210 (ik ken deze persoon niet, gewoon van MP geplukt)
€4400,- en er kan heus nog wel wat vanaf..
 
Laatst bewerkt:
Zitten de sleutels erbij? Zijn de contactsloten nog intact.. (dat kan nl HEEL prijzig zijn)

€500,- voor de alle kappen? Dan krijg je geen OEM kappen maar een (bijna nooit passend) setje van www.kappenset.nl


www.marktplaats.nl/855770210 (ik ken deze persoon niet, gewoon van MP geplukt)
€4400,- en er kan heus nog wel wat vanaf..
http://www.marktplaats.nl/a/motoren...da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr
hele waslijst met extra's en vervanging slijtageonderdelen.
tegenwoordig levert een motor 2e hands niks meer op.
Door nieuwe RBW systeem en dat dure hobby is zie je MP vol staan met lui die hun beestje kwijt willen.
heb de mijne gewoon 300 a 400 onder de laagste prijs te koop gezet, en dan nog doen mensen moeilijk :')
 
Ik ging met m'n vorige motor een paar jaar geleden onderuit. Belangrijkste schade: kuipje voor, de plastic kont en een geschaafde tank. Kosten: ruim 2000 Euro. Daar zat uiteraard wel arbeidsloon in, maar dat was relatief weinig, omdat er alleen wat plastic en de (nieuwe) tank op- en afgeschroefd moesten worden.

Bij deze motor zie ik zo al meer schade. Ik kan me dus niet voorstellen dat jij er met 1500 Euro uit komt...... :N


Ja, maar zo'n ouwe sok als jij, die op een B(lijf)M(aar)W(erken) rondkachelt en dan onderuit gaat, kan in de regel op een hogere schadepost rekenen..

:+
 
Bedankt voor de reacties. Ik snap natuurlijk het repareren niet alleen uit een aantal kappen vervangen bestaat. Had zelf al een ruime schatting gemaakt van de reparatiekosten en kwam uit op zo'n €1500,-.

Onderdeel Prijs
Voorvork € 400,00
Voorlicht € 200,00
Kappen € 500,00
Knipperlicht € 25,00
Teller € 150,00
Totaal onderdelen € 1275,00

Motor € 2750,00
Totaal € 4025,00

€2750,- vind ik zelf ook te veel. Want ook de km stand is onbekend. Maar mocht de motor goed lopen en het frame nog recht zijn zit ik met €1500,- reparatiekosten toch wel in de goede richting?


Ga je niet redden met origineel spul. Ik zou er vanaf blijven, maar ik ben ook niet handig dus dat speelt ook mee.

Wil je en eenn gave motor, en lekker klussen, koop een goede streetfighterbasis en bouw zoiets helemaal tot in de puntjes uit tot een vette fighter. En lol, en een gave bike.
 
Laatst bewerkt:
Ja, maar zo'n ouwe sok als jij, die op een B(lijf)M(aar)W(erken) rondkachelt en dan onderuit gaat, kan in de regel op een hogere schadepost rekenen..
:+

Volgens mij ben jij een beetje in de war welke ouwe lul er hier BMW rijdt..... O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan