GSX1100 EF turbo

Mooi project, k'ep 'm bij Robinjo wel eens staan bewonderen. Gaaf apparaat *O* :t
Thanks, ik wil 'm graag technisch alsook optisch naar een hoger niveau brengen. Meerjaren plan, want er moet nog meer af, maar erg leuke uitdaging!
 
Laatst bewerkt:
Meerjaren plan...... er moet nog meer af..... je zou een broer van me kunnen zijn _O-
_O-

Mijn 2.1 liter FLH sleeper moet ook echt afkomen...en ik moet nog wat dingen doen aan mijn andere FLH...de KTM is bijna af, en dan moet ik nog twee motoren met vrienden afbouwen....
 
Momenteel wordt de motor gevoed door een S&S Super G carburateur die rechtstreeks op de compressorzijde van de turbo is gemonteerd zoals op deze foto te zien is.

De Thunderjet zit bovenop de carburateur gemonteerd, dit is een extra sproeier die ervoor zorgt dat de motor bovenin voldoende brandstof krijgt.
 

Bijlagen

  • 20230204_153137.jpg
    20230204_153137.jpg
    162,7 KB · Weergaven: 57
Ik heb een keer gekeken wat voor maat sproeiers er in ziten en opgeteld kwam het op hoofdsproeier 460 uit of zo iets belachelijks, die berg PK's vraagt véél brandstof.

Heb je al foto's van de Hays koppeling?
Dat ding en het blokdeksel wat het afdekt zijn echt kunstwerkjes.
 
En hier wat foto's van het koppelingshuis/deksel.

Dit is, net zoals de koppelingskorf, uit een billet aluminium gefreesd.
IMG_4569.JPG
IMG_4570.JPG
IMG_4569.JPG
IMG_4570.JPG
IMG_4569.JPG
IMG_4569.JPG
IMG_4570.JPG
IMG_4569.JPG
IMG_4570.JPG
IMG_4569.JPG
IMG_4570.JPG
 

Bijlagen

  • IMG_4571.JPG
    IMG_4571.JPG
    274,7 KB · Weergaven: 36
  • IMG_4572.JPG
    IMG_4572.JPG
    175,3 KB · Weergaven: 40
  • IMG_4573.JPG
    IMG_4573.JPG
    188,9 KB · Weergaven: 42
  • IMG_4574.JPG
    IMG_4574.JPG
    256,9 KB · Weergaven: 41
Laatst bewerkt:
Ik heb er de ballen verstand van :$ maar vind het allemaal geweldig mooi spul :Y. En lees dus rustig op de achtergrond mee (leer ik ook nog eens wat ;)).
 
De computer die de turbodruk regelt, AMS 1000, ziet er zo uit (groene display). Als je deze boostcontroller bypassed door een schakelaar te bedienen dan heb je enkel de maximale druk waarop de externe wastgate staat ingesteld door middel van een veer.

schakel je de boostcontroller in, dan kun je de turbodruk per versnelling, per tijdverloop en afstand regelen. Niet alleen de eindruk kun je hiermee regelen, maar ook de ramprate, dus hoe snel de druk wordt opgebouwd. Ook weer per versnelling, per tijdsverloop en afstand.

Je kunt de druk in de lagere versnellingen bijvoorbeeld wat drukken, maar deze in een hogere versnelling hoger op laten lopen. Je kunt dr drukopbouw ook geleidelijker laten verlopen, of juist niet.

Dit alles is eigenlijk enkel bedoeld voor dragracen, maar kan op straat ook handig zijn.

je kunt je wastegate bijvoorbeeld afregelen op 1 bar, en die als low boost gebruiken, en de AMS voor high boost.

Als de motor straks op KMS MD35 loopt, dan kan de turbodruk ook in de ecu per versnelling afgeregeld worden en kan in de ecu geschakeld worden tussen twee mappings, wat de AMS enigzins overbodig zal maken.
IMG_4517.JPG
 
De computer die de turbodruk regelt, AMS 1000, ziet er zo uit (groene display). Als je deze boostcontroller bypassed door een schakelaar te bedienen dan heb je enkel de maximale druk waarop de externe wastgate staat ingesteld door middel van een veer.

schakel je de boostcontroller in, dan kun je de turbodruk per versnelling, per tijdverloop en afstand regelen. Niet alleen de eindruk kun je hiermee regelen, maar ook de ramprate, dus hoe snel de druk wordt opgebouwd. Ook weer per versnelling, per tijdsverloop en afstand.

Je kunt de druk in de lagere versnellingen bijvoorbeeld wat drukken, maar deze in een hogere versnelling hoger op laten lopen. Je kunt dr drukopbouw ook geleidelijker laten verlopen, of juist niet.

Dit alles is eigenlijk enkel bedoeld voor dragracen, maar kan op straat ook handig zijn.

je kunt je wastegate bijvoorbeeld afregelen op 1 bar, en die als low boost gebruiken, en de AMS voor high boost.

Als de motor straks op KMS MD35 loopt, dan kan de turbodruk ook in de ecu per versnelling afgeregeld worden en kan in de ecu geschakeld worden tussen twee mappings, wat de AMS enigzins overbodig zal maken.
Bekijk bijlage 1845623
Help, dan heb je wat af te regelen..... moet je geen foutjes mee maken lijkt me _O- dan wordt het vliegen geblazen
 
De computer die de turbodruk regelt, AMS 1000, ziet er zo uit (groene display). Als je deze boostcontroller bypassed door een schakelaar te bedienen dan heb je enkel de maximale druk waarop de externe wastgate staat ingesteld door middel van een veer.

schakel je de boostcontroller in, dan kun je de turbodruk per versnelling, per tijdverloop en afstand regelen. Niet alleen de eindruk kun je hiermee regelen, maar ook de ramprate, dus hoe snel de druk wordt opgebouwd. Ook weer per versnelling, per tijdsverloop en afstand.

Je kunt de druk in de lagere versnellingen bijvoorbeeld wat drukken, maar deze in een hogere versnelling hoger op laten lopen. Je kunt dr drukopbouw ook geleidelijker laten verlopen, of juist niet.

Dit alles is eigenlijk enkel bedoeld voor dragracen, maar kan op straat ook handig zijn.

je kunt je wastegate bijvoorbeeld afregelen op 1 bar, en die als low boost gebruiken, en de AMS voor high boost.

Als de motor straks op KMS MD35 loopt, dan kan de turbodruk ook in de ecu per versnelling afgeregeld worden en kan in de ecu geschakeld worden tussen twee mappings, wat de AMS enigzins overbodig zal maken.
Bekijk bijlage 1845623
Respect voor de kennis en de moeite die hier in zit. Hoe regelt zo'n computer de druk? Met een soort regelbare waste gate? Of kan je ook een turbo met variabele geometrie gebruiken?
 
De Scramble functie vond ik ook een leuke touch.
Scramble kun je schakelen als instant overboost: met een druk op de knop geeft hij een vooraf ingestelde druk ongeacht het programma waar je in zit.

Andersom kan ook: met een druk op de knop verlaag je dan de turbodruk ongeacht het programma waar je in zit.

Het ding kan zoveel...je kunt 'm ook activeren door middel van een activatiesignaal van de koppeling en hij beschikt over datalogging functies. Het is dan ok echt puur bedoeld voor dragracers.

Ik ga rechts op het stuur de scramble functie aansturen middels een drukknop, en links op het stuur minder boost.
 
Laatst bewerkt:
Respect voor de kennis en de moeite die hier in zit. Hoe regelt zo'n computer de druk? Met een soort regelbare waste gate? Of kan je ook een turbo met variabele geometrie gebruiken?
Er zitten een aantal solenoids in het systeem verwerkt die de luchtdruk die normaal volledig naar de wastegate zou gaan, kunnen laten ontsnappen naar de buitenlucht, zodat de wastegate langer gesloten blijft en je zodoende meer druk opbouwt. Je ziet de externe wastegate rechtsonder op de foto, aan het korte pijpje dat afgetakt is van de uitlaat. Het is een Tial, en het gat dat je ziet is waar de uitlaatgassen door naar buiten gaan als de wastegate opent.
IMG_4567.JPG

Een turbo met variabele geometrie heeft enkel te maken met de opspoeltijd van de turbo, dat is een manier van het 'turbogat' te verkleinen, maar doet niets m.b.t. het controleren van de turbodruk.
 
De MAP (Manifold Absolute Pressure) sensor die de druk in de inlaat registreert zit eigenlijk te ver van de wastegate af, die ga ik nog verplaatsen wanneer ik e.e.a. ombouw naar injectie.
 
Nu nog zwart alcantara met diamond stitching eroverheen en we hebben een net en functioneler zadel.

Dan maar eens bedenken waar ik mee verder ga...
 
Ik wil de motor alleen technisch verbeteren/doorontwikkelen, maar ook het bling-gehalte wat verhogen...
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan