Moto Martin Suzuki deel II

De netheid van het gebied onder het zadel en achter de carbs as nog wat voor verbetering vatbaar. Nooit veel aandacht aan besteed omdat er een plenum de meeste ruimte aan het opvullen was, maar dat is nu weg. Een origineel contactslot wat er met een beugeltje onder gebout is, twee gaten in de electrabak waar schakelaars zaten en een hoop bedrading achter/onder de inlaatkelken.

Bekijk bijlage 1944092

Universeel contactslot gehaald wat ik al meerdere malen heb gebruikt voor projecten, compact en betrouwbaar.

Bekijk bijlage 1944094

Scheelt ook weer 0.2 kg. :9

Bekijk bijlage 1944093

Wat ik ook mooi vind is dat er een aansluiting op zit waar je bijvoorbeeld je verlichting op aan kan sluiten. Je hebt dan de standen UIT, AAN en AAN MET LICHT.

Bekijk bijlage 1944095

Bekijk bijlage 1944096Bekijk bijlage 1944097

Eerste gat groter gemaakt met een stiftfreesje en het nieuwe contactslot in gezet, tweede gat maar opgevuld met een boutje.

Bekijk bijlage 1944099

Daarna die dradenbende wat georganiseerd... aan de linkerkant zitten de draden van de Dyna 2000 pickup, de oliedruk, neutraallampje, de dynamo en de startmotor. Aan de rechterkant de aardedraad van accu naar blok en de lambdasensor, daarnaast hing even aan de buitenkant de bedrading naar het achterlicht, die gaat nu weer....naar het achterlicht :P Die twee schroefdraden aan de gecombineerde motorsteun waren voor de benzinepomp en benzinefilter, die zijn nu overbodig. 🤔

Bekijk bijlage 1944100

Stukje netter zo.

Bekijk bijlage 1944101
Komen er luchtfilters op de carbs ?
 
Ik heb lang met open kelken gereden met zowel een Triumph T120 en een shovelhead, ging prima hoewel het natuurlijk wel extra slijtage oplevert.
 
Lange, misschien meerdelige post incoming!

Ik was op zoek naar andere dingen om aan de Moto Martin te doen behalve de kont mooi aan te laten sluiten op de tank, want dat is klooien met polyester en dat stel ik het liefste weer een jaar of 10 uit... toen dacht ik: Die plastic inlaatkelken zijn functioneel maar niet heel mooi, misschien kan ik die namaken uit alu. 🤔

IMG_2772.JPEG


IMG_2892.JPEG


De kelk heeft een radius op het uiteinde en loopt verder vrij recht maar licht knijpend tot de aansluiting bij de carburateur.
Met een stukje alu lastoevoeg heb ik de vorm overgenomen. Metertje alu buis besteld met een wanddikte van 2 mm en geprobeerd op de draaibank er dezelfde vorm in te krijgen door er met wat druk een voorgevormd stukje staal in te duwen, dat had slecht matig succes, wel veel rook en gallend alu.

IMG_2893.JPEG

IMG_2919.JPEG


Toen moest ik opeens denken aan die keer dat ik uitlaatpijp opgetrompt heb door het over een zelfgemaakte massief ijzeren doorn heen te persen met de 20-tons werkplaatspers, zo zou ik ook een wat ingewikkeldere vorm in buis kunnen maken. Nu zou ik natuurlijk op internet heel veel research kunnen doen, want alles is al een keer gedaan en sommige dingen al honderden jaren zelfs maar zelf dingen uitvogelen is ook best leuk. :P

Dus een massief stuk 70 mm staal afgezaagd, (duurde 14 minuten, arm lintzaagje).

IMG_2902.JPEG


Schuin deel draaien, laatste krappe radius met een apart beiteltje gemaakt.

IMG_2957.JPEG


En toen dat klaar was een beetje WD40 er overheen gespoten en de alu buis er overheen geperst!
Dat ging eigenlijk gewoon prima, het zal wel wat strak vast maar dat weerhield me niet om het op een losse reserve-carburateur te passen, cool man! *O*Wat is klooien met metaal toch leuk.

IMG_2918.JPEG


Oké later bleek het stuk alu muurvast te zitten en heb ik het door moeten slijpen om het los te krijgen. _O-
Na advies vragen in het draai-en-freestopic een paar verbeteringen toegepast, een andere, beter geschikte staalsoort toepassen paste financieel niet in dit experimentele plaatje, wel de doorn schuren en polijsten tot korrel 1000 en volbaggeren met vet!

IMG_2928.JPEG

IMG_2927.JPEG
IMG_2929.JPEG


Wordt vervolgd...
 
Waar blijft het vervolg?
Zo ongeduldig. :P

IMG_2930.JPEG
IMG_2932.JPEG


Nu was er ook maar 4 ton druk nodig in plaats van 8 ton bij de vorige poging.

Om het spul nu wel zonder schade los te kijgen heb een massieve prop gemaakt die ik in de draaibank kan klemmen die in het rechte deel van de kelk gaat, in de doorn heb ik een schroefdraadgat gemaakt waar mijn slaghamer in geschroefd kan worden, 30 seconden een vlam erop en twee keer een tik met de slaghamer en hij kwam los. *O* Nadat ik het nu te lange rechte deel afgedraaid heb kon ik kijken hoe het staat op een reserve set carbs.


Dat begint er wel op te lijken :Y

IMG_3086.JPEG


Tijd voor een betere versie! :9 Want de originele kelk heeft een brede stuk waar die over de carburateur heen schuif en gaat daarna naar ongeveer dezelfde diameter zodat je niet een rand hebt zoals nu bij deze kelk.
IMG_3087.JPEG


Nieuw stuk alu buis besteld, nu 46 mm buitendiameter in plaat van 50 mm, wel weer met 2 mm wanddikte.

:W
 
Sommige projectjes begin ik met slechts een vaag idee van het eindproduct en tijdens het maken ervan kom je er dan achter of iets technisch mogelijk is of soms toch beter kan, bij het kelken-project heb ik echt wel een paar van die momentjes gehad, daar later meer over. :P


Nieuwe doorn gemaakt in de nieuwe kleinere diameter, wel dezelfde hoek en radius. En gelijk maar gepolijst zoals de vorige.

IMG_2968.JPEG

IMG_3047.JPEG

IMG_3049.JPEG
IMG_3052.JPEG


Vlam er op om die weer los te krijgen, ook geleerd dat je toch echt wel een beetje extra materiaal moet uit laten steken om in de drieklauw te kunnen klemmen omdat je anders in plaats van dat je de doorn er uit trekt je de kelk uit de drieklauw lostrekt, dus dan maar later een stukje afdraaien en niet gelijk exact op lengte maken.

IMG_3055.JPEG

IMG_3056.JPEG


Nu loopt de kelk mooi over in de carburateur, zelfs mooier als dat de standaard kelken deden. :9

IMG_3085.JPEG


Daarna een doorn gemaakt voor de carburateur-kant van de kelk, heel simpel met een 15 mm diepe rand die 4 mm dikker is, maar die bleek maar niet mooi recht er op te persen zijn, elke keer ging die scheef, zag er niet uit. B|
Dus toen de beslissing genomen om het dikke deel los te maken en met een combinatie van licht er op persen en sterke Loctite aan het smallere deel te verbinden, en dat ziet er dan zo uit. (het is de rechtse ;)) De kelk die er daar in zit heb ik later nog een nieuwe voor gemaakt, dit exemplaar was niet genoeg over de doorn geperst maar wel goed genoeg om de verdikking te testen, later heb ik bij elke kelk de buitendiameter gecheckt voordat die van de pers af ging zodat ze meer gelijk waren.

IMG_3078.JPEG


En als je dat een paar keer doet heb je een setje van vier.

IMG_3075.JPEG


RVS slangeklemmen besteld en die mooi op maat afgeslepen, gekeken hoe breed die waren en tot die diepte vier sleuven in de kelken gemaakt zodat ze goed vastklemmen.

IMG_3093.JPEG


:W
 
De Moto Martin loopt erg goed op de kelken, op een klein gebiedje na, stationair is goed en alles vanaf een 1/8e gas, daartussen sputtert het een beetje en lijkt het alsof niet alle cilinders even goed mee doen, ook wordt de uitlaat van cilinder #3 net wat minder warm, 175 versus 200 graden. Als je gas gaf zag je ook dat de gasschuif minder snel omhoog ging als de andere drie, spul losgehaald en er is niets aan het membraan te zien 🤔 Gasschuif van een reservecarburateur gemonteerd en proefritje gedaan, loopt iets beter :Y

Het gaatje wat bepaald hoe snel de gasschuiven omhoog komen van de huidige set zijn ooit opgeboord als deel van een Dynojet kit en ik wil weten of een standaard gat beter werkt in deze situatie. Gat blijkt 2.5 mm te zijn.

1703950902559.jpeg


Ik heb drie gasschuiven liggen met een origineel gat er in dus ik moet één opgeboorde weer aanpassen naar 0.7 mm.
Originele gasschuif en wat er momenteel gemonteerd was, deze hebben al één dichtgemaakt gat, geen idee waarom:

1703951078240.jpeg


M3 schroefdraad getapt in het 2.5 mm gat maar net niet helemaal door en door, M3 bout er in gedraaid tot deze aan gelijk is aan de bovenkant met het gat, samen met zoveel mogelijk sterk borgmiddel, toen dat eenmaal droog was de bout afgeslepen en vlak met de gasschuif gemaakt. Met een 0.7 mm boortje aan de andere kant een nieuw gaatje geboord, helaas was het boortje te klein om in mijn boortol te passen dus heb die met het handboortje gedaan.

1703951298998.jpeg

1703951317542.jpeg

Spul gemonteerd en proefrit gedaan, weer een stuk beter lopen maar nog niet ideaal, wel is ondertussen het gebied waar de motor rommelig loopt teruggebracht van 0 tot 80 a 90 km/h tot circa 50 km/h. :Y
Nadenkend over welk circuit in de carb rond die gasstand het meest werk doet zit je voornamelijk op het stationaircircuit en het begin van de gasnaald. Stationaircircuit is schoon, gasnaald is schoon, gasnaaldbuizen zijn circa 10.000 km geleden er nieuw ingezet, zou die van #3 weer vervuild zijn??? 🤔

Spul weer op gehaald, gasnaaldbuis van #3 er uitgehaald en tegen het licht gehouden, de helft van de gaatjes zit dicht!
Voorzichtig de gaatjes doorgeprikt zonder ze groter te maken en de buis doorgeblazen met remreiniger en perslucht, spul weer gemonteerd, carbs gesynched voor de lol en proefritje gedaan, loop wéér beter! *O*Heel klein beetje onregelmatig lopen nog bij héél weinig gas geven. maar prima te doen, ook omdat het nu maar 10 graden is buiten dus andere atmosferische omstandigheden als wanneer de motor normaal wordt gebruikt. Uitlaatbocht van #3 wordt nu ook even warm als de rest!

1703951844361.jpeg


Als de nieuwe gaskabel binnen is ga ik de andere drie gasnaaldbuizen voor de zekerheid ook nog even bekijken maar verder is het prima nu. :)

:W
 
Terug
Bovenaan Onderaan