Moto Martin Suzuki deel II

Ik heb een boorkop die ik in mijn boorkop kan doen, gekocht zodat ik boortjes kleiner dan 2mm kan inspannen.
Ik heb wel zoiets voor in de draaibank maar niet voor de boor, maar als je een boorkop in een andere boorkop doet krijg je dan niet veel runout? Een millimeter runout is best veel als je boor minder als een millimeter dik is. 🤔
Had je die carburateurs ook toen de turbo er nog op zat?

Zelfde carburateurs maar veel instellingen veranderd, gasnaaldhoogte, vlotterniveau, hoofdsproeiers... het maakt nogal wat verschil of de carbs benzine en lucht op druk aangevoerd krijgt of atmosferisch, er geen windmolentje in de uitlaat zit en de nokkenastiming anders is.
 
Ik heb wel zoiets voor in de draaibank maar niet voor de boor, maar als je een boorkop in een andere boorkop doet krijg je dan niet veel runout? Een millimeter runout is best veel als je boor minder als een millimeter dik is. 🤔


Zelfde carburateurs maar veel instellingen veranderd, gasnaaldhoogte, vlotterniveau, hoofdsproeiers... het maakt nogal wat verschil of de carbs benzine en lucht op druk aangevoerd krijgt of atmosferisch, er geen windmolentje in de uitlaat zit en de nokkenastiming anders is.
Die runout valt best mee.
Ik heb dat alleen gedaan in mijn kolomboor, niet in de draaibank.

Ah, ik had gelezen dat turbo en vlakschuiven niet samen gaan.. Had ik misschien toch mijn RS carburateurs moeten houden
 
Het zijn de carburateurs die standaard op dit blok zitten, ik weet niet of je die echte flatslides kan noemen als ze vacuüm gestuurd zijn, het is wat anders als een mooi setje RS'en :9. Voordeel van deze carbs is dat het bovenste deksel van staal is en met vier boutjes vast zit, de latere modellen hebben een plastic deksel met twee boutjes op de hoeken en kunnen bij teveel boost kapot gaan, dan kan je oplossen met dure CNC deksels.
 
Het zijn de carburateurs die standaard op dit blok zitten, ik weet niet of je die echte flatslides kan noemen als ze vacuüm gestuurd zijn, het is wat anders als een mooi setje RS'en :9. Voordeel van deze carbs is dat het bovenste deksel van staal is en met vier boutjes vast zit, de latere modellen hebben een plastic deksel met twee boutjes op de hoeken en kunnen bij teveel boost kapot gaan, dan kan je oplossen met dure CNC deksels.
Deksels er af blazen?! Dat heb ik niet eerder gelezen..
Later zat ik te denken, met die carburateurs wordt de luchtstroom gesmoort met de vlinderkleppen, dus de schuiven zakken dan ook. Dat is met echte vlakschuiven anders denk ik.
 
:Y De manier van gasgeven is anders inderdaad, bij echte flatslides (of rondschuifcarbs zoals ik op de SR, Mach III en RZ heb) zit de gaskabel direct aan de gasschuif, bij deze CV carbs bedien je de vlinderkleppen en als gevolg daarvan gaan de gasschuiven omhoog.
 
"echte" vlakschruiven zijn niet CV gestuurd. Daar zit je gaskabel direct aan de schuif. Soms nog een acceleratiepomp erop, zoms niet. Als je die carburateurs in één keer opentrekt kan je blok zich flink verslikken. Hoe dat in een turbo opstelling werkt heb ik geen idee van. Maar op een niet geblazen blok is het wel een stukje moeilijker rijden met die flat/round - slides

EDIT: precies wat @Robinjo dus schrijft....
 
"echte" vlakschruiven zijn niet CV gestuurd. Daar zit je gaskabel direct aan de schuif. Soms nog een acceleratiepomp erop, zoms niet. Als je die carburateurs in één keer opentrekt kan je blok zich flink verslikken. Hoe dat in een turbo opstelling werkt heb ik geen idee van. Maar op een niet geblazen blok is het wel een stukje moeilijker rijden met die flat/round - slides

EDIT: precies wat @Robinjo dus schrijft....
Ik was pas bezig met de 41 mm flatslides van mijn 900SS, heb ze los op de bank liggen en zit een beetje te pielen hoe alles werkt, trek de gasschuiven op en wordt zo in mijn gezicht gepist door de acceleratiepomp. _O-
 
Ik was pas bezig met de 41 mm flatslides van mijn 900SS, heb ze los op de bank liggen en zit een beetje te pielen hoe alles werkt, trek de gasschuiven op en wordt zo in mijn gezicht gepist door de acceleratiepomp. _O-
Mooi kak is dat, komt inderdaad een serieus straaltje benzine uit ja. Ik heb die 40mm dellorto's.... zelfde resultaat.
 
"echte" vlakschruiven zijn niet CV gestuurd. Daar zit je gaskabel direct aan de schuif. Soms nog een acceleratiepomp erop, zoms niet. Als je die carburateurs in één keer opentrekt kan je blok zich flink verslikken. Hoe dat in een turbo opstelling werkt heb ik geen idee van. Maar op een niet geblazen blok is het wel een stukje moeilijker rijden met die flat/round - slides

EDIT: precies wat @Robinjo dus schrijft....
Gas dicht schijnt het probleem te zijn, de turbodruk schijnt de gasschuiven tegen te houden van dicht gaan. Met de RS carburateurs wordt al geadviseerd om een dubbele gaskabel te gebruiken (open/dicht)
 
Dat kan ik me goed voorstellen inderdaad, ik had ook dubbele gaskabels op de RS carbs, ging ook best zwaar trouwens.
De R van de Keihin FCR41's van de Duc staat voor rollerbearing, de gasschuif loopt op twee lagers, mooie constructie waardoor het gas net zo licht gaat als origineel.
 
Dat kan ik me goed voorstellen inderdaad, ik had ook dubbele gaskabels op de RS carbs, ging ook best zwaar trouwens.
De R van de Keihin FCR41's van de Duc staat voor rollerbearing, de gasschuif loopt op twee lagers, mooie constructie waardoor het gas net zo licht gaat als origineel.
Ik had op mijn DR500 een Mikuni HSR42 carburateur, liep ook op rollenlagers. Bijzonder goede carburateur!
 
Dat kan ik me goed voorstellen inderdaad, ik had ook dubbele gaskabels op de RS carbs, ging ook best zwaar trouwens.
De R van de Keihin FCR41's van de Duc staat voor rollerbearing, de gasschuif loopt op twee lagers, mooie constructie waardoor het gas net zo licht gaat als origineel.
Dat gaf ook weer een mooi geluid kan ik me herinneren. Soort geritsel😀
 
Racekont goed aan laten sluiten op de benzinetank stond nog op het to-do lijstje.
Om te voorkomen dat ik door mijn hele voorraad metaalplaat heen ga om de beste vorm te vinden maak ik eerst voor beide kanten een probeersel uit karton, ik kwam op een modelletje uit wat op de onderkant van de tank aansluit aan de bovenkant en aan de onderkant de lijn van de onderkant van de racekont doortrekt, zit ik toch een cm of 16 langer als de oude situatie.

IMG_3172.JPEG


Aan de linkerkant zit de benzinekraan die me een tijd heeft weerhouden om aan dit klusje te beginnen... maar die blijkt gelukkig ver genoeg naar binnen te zitten om achter het nieuwe stuk weg te vallen maar toch nog te kunnen bedienen. *O*Mocht ik een onweerstaanbare drang hebben om perse de kraan in het zicht te hebben en vanaf het zadel te kunnen bedienen dan zou ik heb montagepunt in de tank een stukje kunnen verlengen zodat deze wat lager komt.

IMG_3173.JPEG


Vorm van de kartonnen malletjes overgenomen in 2 mm aluminiumplaat en in vorm geknipt met deze jongens, het heeft wel wat om metaal te kunnen knippen alsof het dik papier is, en het geeft minder rotzooi als mijn trouwe maatje de haakse slijper.

IMG_3187.JPEG
IMG_3182.JPEG


Die haakse slijper kwam voor de laatste afwerking alsnog tevoorschijn trouwens, als het te smal is om te knippen.
Daarna even de powerfile er over voor een wat betere afwerking als hier op de foto. :P

IMG_3183.JPEG


Lipjes die achter de tankcover haken om te voorkomen dat de punten losse uitsteeksels zijn.
Ik dacht ze mooi vast te plakken in plaats van te lassen zodat je niets aan de voorkant ziet, maar dan moet ik iets beters gebruiken als Hylomar vloeibare pakking denk ik, meer iets van kit of zo? 🤔

IMG_3185.JPEG


De tank loopt nog best breed uit trouwens.

IMG_3184.JPEG


En zo ziet het er uit met een laagje zwart er op, ik vind de vorm prima zo. :Y

IMG_3191.JPEG


Ik zou van deze plaatjes een mal kunnen maken en glasvezel plaatjes kunnen maken die ik samen kan voegen met het ook glasvezel racekontje, dan heb je geen naad en popnagels meer in het zicht. Echter is het zitje zelf ook niet supermooi en weet ik niet of ik deze tank voor altijd ga houden, dus vandaag deze methode, er is dus wel over nagedacht en het is niet alleen pure luiheid en aversie van glasvezel... maar slechts voor een groot deel. _O-_O-_O-
 
Nu het zitje beter aansluit vallen andere dingen weer wat meer op, in dit geval de spullen die onder het zitje uitkomen.

IMG_3195.jpeg


Het kastje van de Dyna 2000 ontsteking en de montage ervan, dit was eerst een compleet zijdeksel en heb ik een tijdje terug al wat geminimaliseerd maar ik vind het nog steeds wat storend dus gaan we dat anders doen.

IMG_3196.jpeg


De montagepunten zijn schroefgaten aan de achterkant, nu zit het kastje aan de linkerkant want daar heb je wat montagepunten zitten voor dingen die er vroeger zaten, komt nu mooi uit. :9

IMG_3199.jpeg


Nu het ontstekingskastje weg is valt het electrabakje weer meer op 😅, daar achter zit het accubakje maar dat ontbreekt hier al op de foto want ik heb een plan!

IMG_3222.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb heel de boel weggehaald inclusief alle bedrading, heb het zitje gemonteerd en met plakband afgetekend tot waar het komt, daaronder wil ik niks in het zicht hebben.
IMG_3229.jpeg


Maten opgetekend

IMG_3233.jpeg

2 mm aluminiumplaat, knippen buigen en lassen.

IMG_3234.jpeg
IMG_3235.jpeg


IMG_3236.jpeg
IMG_3237.jpeg
IMG_3238.jpeg


Tot je iets op de werkbank hebt liggen wat op je slordige tekening lijkt. :)

IMG_3239.jpeg
 
Ooit zal hij toch wel een soort van af zijn? 😅
Ik heb letterlijk al een andere motor klaar staan om aan te beginnen maar dit moest toch nog effe gedaan worden.
Ik heb het al moeilijk om 2 fietsen "circuit waardig" te houden _O- Als ik meer motoren zou hebben wordt het een drama...
 
Ik heb het al moeilijk om 2 fietsen "circuit waardig" te houden _O- Als ik meer motoren zou hebben wordt het een drama...
Mijn K5 is nog helemaal oké, die staat braaf te wachten op het nieuwe seizoen. :t
De Moto Martin was er eigenlijk ook weer helemaal klaar voor... tot ik die weer uit elkaar haalde. :')

Wel grappig om te zien dat zowel de techniek niet stil staat, de reden dat ik nu die bak zo kan maken is vanwege de kleine en lichte Lithium accu, en die kan nu van alu in plaats van staal omdat ik een lasapparaat heb wat meer mogelijkheden heeft als degene die ik een jaar of 10 geleden had toen ik de vorige accu- en electrabak maakte, het is ook allemaal weer een stukje lichter naast (hopelijk) fraaier. :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan