Halflive heeft weer een Guzzi

Intussen ook wat grotere ritjes gemaakt. Het begint te smaken naar meer. Maar natuurlijk is hij niet af.

Twee punten:

  • De overgang tussen se Sport spruitstukken en de Cali koppen is niet goed, daar zit een harde rand tussen. Ik denk dat hij beter loopt zonder die rand.
  • De Sport heeft een stoerdere nokkenas en hogere compressie zuigers. Meer Sport dus, dat trekt me wel.
Ik wil de Cali koppen niet bewerken, ik wil het blok straks weer kunnen verkopen.

Dus een pakkingset besteld om het Sport blok op te bouwen. Ik had intussen ook al een setje LM4 koppen gekocht. Maar nu komt de grap. In de pakkingset zitten geen O-ringen. Die haal ik wel bij Vota, dan moet ik alleen de hel binnen de A10 in, maar daar kom ik wel overheen.

Maar ook geen seegerringen/circlips voor de zuigerpennen. Op zich is dat niet zo gek. Ik kan natuurlijk de oude hergebruiken, maar ik ben aangeleerd om die dingen te vervangen, het is tenslotte dubbeltjes spul waar je geen risico mee neemt.

Maar niet bij Guzzi!

Voor GU90351038 waarvan je er dus 4 nodig hebt wordt tussen de 7.50 en 15 euro per stuk gevraagd.

Waar kopen jullie je circlips? Want dat ik de Guzzi juwelier niet ga sponsoren met deze woekerprijzen staat wel vast. Het zijn domme stalen veertjes zoals in elke zuiger zitten en normaal tussen de 50 cent en twee euro kosten.
Als je nu binnen de ring komt is het nog relatief rustig vanwege zomertijd, mijn Guzzi heeft het nu prima naar de zin, binnen de ring.
 
Ik zal morgen eens kijken.
Intussen heb ik ook de pistonpen en de circlip opgemeten. De pistonpen is 22. volgens DIN 9926 hoort daar een circlip bij van 2mm dik. En zoals je kunt raden is Guzzi voor optimale gewichtsreductie gegaan en heeft clips 1,5mm gemaakt (zou ook 1,6 kunnen zijn). Gelukkig zetten de verkopers van de clips de maten er niet bij. Dat maakt zoeken ook niet eenvoudiger.
 
22 x 1,5 is wat Herr BMW gebruikt in de modellen tot '80.
En in diverse blikmotoren.

Google op c22-1,5, ik kom ze al tegen voor 95 cent.

En anders heb ik er hier ook nog wel wat, moet wel even zoeken.
 
Zou ik me niet zo druk om maken.. als je ze niet forceert bij het verwijderen en ze bij montage gewoon lekker strak zitten kunnen die dingen verder nergens heen.. ze worden niet belast verder en zorgen er alleen voor dat de zuigerpen ongeveer in het midden blijft zitten
Ze kunnen de cilinderwand in en dat wil je echt niet. Zijn er geen toeleveranciers die de juiste maat hebben ?
 
Ze kunnen de cilinderwand in en dat wil je echt niet. Zijn er geen toeleveranciers die de juiste maat hebben ?
Heb ooit gehoord om ze te vervangen voor teflon propjes, maar zelf nooit de behoefte gehad om te experimenteren met dit soort dingen.
Geef jezelf een dag om aan de gedachte te wennen, dan bestellen en meteen de herinnering aan de prijs verdringen.
Het leven is te kort.
 
Heb ooit gehoord om ze te vervangen voor teflon propjes, maar zelf nooit de behoefte gehad om te experimenteren met dit soort dingen.
Geef jezelf een dag om aan de gedachte te wennen, dan bestellen en meteen de herinnering aan de prijs verdringen.
Het leven is te kort.
Voor 30euro vier generieke ringetjes met een reële waarde van 75cent. Ik ben niet zuinig maar ook niet gek. Ik zou een vervangende zoeken
 
Heb ooit gehoord om ze te vervangen voor teflon propjes, maar zelf nooit de behoefte gehad om te experimenteren met dit soort dingen.
Geef jezelf een dag om aan de gedachte te wennen, dan bestellen en meteen de herinnering aan de prijs verdringen.
Het leven is te kort.
Teflon proppen verzamelen vuil en dat beschadigd de boel weer, wel vaak gebruikt in dragrace blokken.
 
Heren, dank. Ik denk dat het die VW ringetjes gaan worden. Nog even kijken of die ook dezelfde dikte hebben. Teflon heb ik overwogen, maar dat is volgens mij meer voor getunde motoren die regelmatig open gaan. Met jullie suggesties kom ik ook bij Porsche terecht.
Ik kom op N0122781 dat is een algemene VAG circlip
 
Geïnspireerd door de Daytona van Mille108 ben ik aan het piekeren gegaan om mijn achterwiel om te bouwen. Mijn Sport heeft het 18"achterwiel. Een rare bandenmaat voor een sport motor en dus ook beperkt in bandenkeuze. Mille heeft een heel mooi breed Aprillia wiel omgebouwd. Er zijn ook mensen die een wiel van een latere V11 kopen, dat past zomaar.


Nu heb ik geen behoefte aan een hele brede band, noch lichtgewicht wielen. Toen kwam ik uit op het achterwiel van een CBR 600F van rond 1990. Ze zijn ook 4,5" breed, hebben een neutraal spaakpatroon en ook dezelfde as diameter. En zeker niet onbelangrijk, ze zijn vrijwel gratis. Ik heb een kattebelletje in het gevraagd topic geplaatst waar ktemmetje op reageerde.

Op het Guzzi forum kreeg ik een tekening van een PVM wiel.

1703424596763.png

Er staat hier dus een fluor oranje Honda wiel in de schuur. Maar ik kon nu wel wat eerste metingen doen.

Van het midden van het wiel naar de rand van de meenemer trommel is 68mm Van die rand terug naar de bodem van de trommel gemeten is 37mm. Dan is van het midden wiel naar de bodem dus 31mm. Ik moet de flens van de meenemer nog even opmeten, maar als die 2mm is moet ik 10mm opvullen tussen de bodem van de meenemer trommel en de onderkant van de Guzzi meenemer. Het klinkt hoopvol. Correctie: de flens van de meenemer is 5mm en er zit een centreer randje aan van 4mm hoog, Ik moet dus 7mm opvullen.


hart klein.jpg
trommel diepte klein.jpg
 

Bijlagen

  • 1703424553593.png
    1703424553593.png
    28,9 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
Ik was weer lekker bezig. De nokkenasketting is bijna nieuw, maar er zit zo'n lullig lepel spannertje op. Ik had wel gelezen dat de motor rustiger loopt met een Stucchi spanner. Het ziet er ook logischer uit.

Dus plaatjes bestudeerd en tot de conclusie gekomen dat het mogelijk moest zijn om het plaatje van de Stucchi spanner onder de ketting door te lepelen. Dus bij JRE samen met een krukaskeerring zo'n spanner besteld.

De oude krukaskeerring zat muurvast. Met parkers lostrekken was geen doen, dat werd dus een ronde schroevendraaier. De nieuwe zat er dan zo weer in.

Vervolgens de oude kettingspanner uit uit halen. Daar had ik even buiten de Italianen gerekend. De oude zit op een dikke strip die onder het nokkenaskettingwiel door zit. Spannertje van het bracket af, dat hielp niet. Dan maar het bracket verbuigen. Dat ging goed, totdat het asje van de spanner nergens onderdoor gaat. Dan maar het asje buigen. Nog niet voldoende. Dan een drevel gepakt en het asje verder geslagen tot er een helft afbrak. Dus een uur verder had ik het bracket er uit.

Volgende verrassing, De Stucchi spanner kwam een bout lager als waarop ik gerekend had. Dan moet de bout er uit die nipt achter het oliepomp kettingwiel zit. Eerst krijg je er geen dop op. Dan maar een 1/4 dopje met verloopje. Nadat ik eerst een 1/4 verlengstukje afgebroken had kwam hij los. Met een steeksleuteltje vlakje voor vlakje losdraaien, totdat blijkt dat de bout vastloopt tegen het pomp kettingwiel. Toen heb ik met een vijl hoekje voor hoekje het zeskant rond gemaakt. En gewonnen!

Toen kon ik inderdaad de nieuwe kettingspanner er zo inlepelen en vastzetten met twee inbus bouten.

Weer een stapje verder, nog de carterpan er onder en het blok kan er weer in.
 
Ik was weer lekker bezig. De nokkenasketting is bijna nieuw, maar er zit zo'n lullig lepel spannertje op. Ik had wel gelezen dat de motor rustiger loopt met een Stucchi spanner. Het ziet er ook logischer uit.

Dus plaatjes bestudeerd en tot de conclusie gekomen dat het mogelijk moest zijn om het plaatje van de Stucchi spanner onder de ketting door te lepelen. Dus bij JRE samen met een krukaskeerring zo'n spanner besteld.

De oude krukaskeerring zat muurvast. Met parkers lostrekken was geen doen, dat werd dus een ronde schroevendraaier. De nieuwe zat er dan zo weer in.

Vervolgens de oude kettingspanner uit uit halen. Daar had ik even buiten de Italianen gerekend. De oude zit op een dikke strip die onder het nokkenaskettingwiel door zit. Spannertje van het bracket af, dat hielp niet. Dan maar het bracket verbuigen. Dat ging goed, totdat het asje van de spanner nergens onderdoor gaat. Dan maar het asje buigen. Nog niet voldoende. Dan een drevel gepakt en het asje verder geslagen tot er een helft afbrak. Dus een uur verder had ik het bracket er uit.

Volgende verrassing, De Stucchi spanner kwam een bout lager als waarop ik gerekend had. Dan moet de bout er uit die nipt achter het oliepomp kettingwiel zit. Eerst krijg je er geen dop op. Dan maar een 1/4 dopje met verloopje. Nadat ik eerst een 1/4 verlengstukje afgebroken had kwam hij los. Met een steeksleuteltje vlakje voor vlakje losdraaien, totdat blijkt dat de bout vastloopt tegen het pomp kettingwiel. Toen heb ik met een vijl hoekje voor hoekje het zeskant rond gemaakt. En gewonnen!

Toen kon ik inderdaad de nieuwe kettingspanner er zo inlepelen en vastzetten met twee inbus bouten.

Weer een stapje verder, nog de carterpan er onder en het blok kan er weer in.
DIT VRAAGT OM EEN UITGEBREIDE FOTOREPORTAGE VAN ALLE GESLOOPTE SPULLEN.
 
In ontwerp misschien, maar ik zie toch duidelijk verschillen
1704625087228.png

Het bracket is anders en ik zie de trekveer niet bij de v50. Het is wel apart dat Guzzi niet in de jaren '70 gelijk met de kleine guzzi's is overgegaan op dat lange spanblad.
 
en hap.... :P

Spanner kleine modellen heeft inderdaad geen trekveer, de veerkracht komt uit de bolling van het blad waar de ketting langs loopt, maar verder heb je gelijk, het is raar dat ze in de meeste grote modellen nooit zijn overgeschakeld op de spanner zoals ontworpen voor het kleine blok.
 
Terug
Bovenaan Onderaan