Harde stukken in ketting DE oplossing

sjaak55

Die hard MF'er
2 mrt 2004
771
114
Bij 50.000 km met de ketting waren er schakels die moeilijk gingen draaien.
Er was echter geen speling en ook geen lengte toename.
Omdat de ketting dan ook nog niet versleten was
heb ik bedacht om de draaipunten op een andere plek te belasten
door de ketting om te draaien .
Zowel in richting als binnenste buiten.
Het voortandwiel was wel een beetje versleten.
En ik heb alleen het voortandwiel vervangen.

Nu bij 57.000 zijn de harde stukken verdwenen :]


Nu een jaar en 13000 km later
is de ketting nog perfect,
Dus 70 duizend km met een X-ring ketting.

 
Laatst bewerkt:
Ik hoop wel dat je ook de draairichting veranderd hebt, anders krijg je nogal snel last van "geheugen"slijtage, dwz dat de trekkracht weer op de zelfde slijtageplekken komt, en dus eerder op de zwakke punten gaat trekken

Op het werk doen wij dit al jaren, maar wij zetten wel de draairichting op de ketting.....
 
Ik hoop wel dat je ook de draairichting veranderd hebt, anders krijg je nogal snel last van "geheugen"slijtage, dwz dat de trekkracht weer op de zelfde slijtageplekken komt, en dus eerder op de zwakke punten gaat trekken

Op het werk doen wij dit al jaren, maar wij zetten wel de draairichting op de ketting.....
Ik heb zowel de draairichting en de binnen met buiten kant bij 50.000
verandert en bij 100.000 alleen de binnen met buitenkant.
 
Cardan heeft meer voordelen dan nadelen t.o.v. ketting. Nagenoeg onderhoudsvrij, geen vet aan je band velg en spatbord.

Duurdere bij aanschaf.
Duurder bij defect.
Slechtere wegligging door hoger onafgeveerd gewicht.
Hoger eigen gewicht.
En volgens mij ook meer verlies in de overbrenging.

Cardan kent ook nadelen, het is de vraag welke nadelen voor jezelf zwaarder wegen...

Doe mij maar een Belt :]
 
Ik heb zowel de draairichting en de binnen met buiten kant bij 50.000
verandert en bij 100.000 alleen de binnen met buitenkant.

Ik hoop wel dat jij de enige blijft die dit doet, en dat het geen andere mensen op een idee brengt.
De zogenaamde harde stukken in een ketting zijn gewoon verdroogde en vastgeroeste schakels. Maak er maar eens een open met een kettingbreker.
Die schakels kun je ook niet meer smeren, want de o-ring dicht nog wel genoeg af om het vet buiten te houden.
Een ketting met vaste schakels zal bij hoge belasting gewoon breken, met grote schade aan je motor en aan jezelf.
 
Ik hoop wel dat jij de enige blijft die dit doet, en dat het geen andere mensen op een idee brengt.
De zogenaamde harde stukken in een ketting zijn gewoon verdroogde en vastgeroeste schakels. Maak er maar eens een open met een kettingbreker.
Die schakels kun je ook niet meer smeren, want de o-ring dicht nog wel genoeg af om het vet buiten te houden.
Een ketting met vaste schakels zal bij hoge belasting gewoon breken, met grote schade aan je motor en aan jezelf.

Ik heb al moeilijk draaiende punten gevonden toen de ketting pas 40.000 km
gelopen had.
De ketting was niet geroest en altijd goed gesmeerd met dikke olie.
Het vastzitten van de draaipunten komt volgens mij niet door roest
maar door een erg precieze passing en enige vervorming van de bussen.
Door het omdraaien van de ketting worden de draaipunten op een
andere plek belast en zal de passing ruimer worden.
De ketting heeft na ruim 100.000 km nog steeds geen speling
en ook geen harde stukken.
 
Ik heb al moeilijk draaiende punten gevonden toen de ketting pas 40.000 km
gelopen had.
De ketting was niet geroest en altijd goed gesmeerd met dikke olie.
Het vastzitten van de draaipunten komt volgens mij niet door roest
maar door een erg precieze passing en enige vervorming van de bussen.
Door het omdraaien van de ketting worden de draaipunten op een
andere plek belast en zal de passing ruimer worden.
De ketting heeft na ruim 100.000 km nog steeds geen speling
en ook geen harde stukken.
Haal er een schakeltje tussenuit bij 150.000 km, en hij kan nog 100.000 km mee!! :')

WB doet amper 10 met een kettingset motorfiets. :9
Denkt met weemoed terug aan de gesloten kettingkast van een Jawa. :')
 
Laatst bewerkt:
Ik heb al moeilijk draaiende punten gevonden toen de ketting pas 40.000 km
gelopen had.
De ketting was niet geroest en altijd goed gesmeerd met dikke olie.
Het vastzitten van de draaipunten komt volgens mij niet door roest
maar door een erg precieze passing en enige vervorming van de bussen.
Door het omdraaien van de ketting worden de draaipunten op een
andere plek belast en zal de passing ruimer worden.
De ketting heeft na ruim 100.000 km nog steeds geen speling
en ook geen harde stukken.

Ik heb het niet over zichtbare, uitwendige roest.
Als een schakel vast zit, is de o-ring of x-ring door slijtage gaan lekken.
Het vet is uit de schakel verdwenen en er treedt roestvorming op. Dit is van buitenaf niet te zien. Als ik mijn ketting vervang, breek ik hem altijd open op een van de 'vaste' schakels. Het is dan duidelijk te zien waarom hij vast zat: een droog en roestig oppervlak van de pen.
De levensduur van een ketting is voor een groot deel afhankelijk van de kwaliteit van de o-ringen. Met smeren ga je alleen slijtage aan de buitenkant tegen.
Een goed gesmeerde ketting komt dan ook niet aan zijn eind door versleten rollen en tandwielen, maar door versleten o-ringen!
 
Eh, bizar verhaal... ik rijdt toch echt in 15-20 duizend kilometer een goed gesmeerde DID ketting aan gort.

Ik vindt het bij het vervangen van de set wel altijd jammer dat de andere kant van de tanden nog prima zijn.

Een klein jaar terug heb ik een kettingset transplantatie gedaan vanaf een donor motor, alleen zat het voorste tandwiel muurvast. Natuurlijk op zondag, dus ik kon ook geen nieuwe gaan halen.
Toen heb ik het oude (redelijk versleten) tandwiel andersom gemonteerd. Nu, 15000 km later, nog steeds prima!

Ik betwijfel eigenlijk of de draairichting veel uitmaakt, aangezien dezelfde scharnier punten in dezelfde richting belast wordt, en dezelfde kant op buigen.
 
Ik heb nu 190.000 km met de ketting gereden.
Een keer gedraaid van binnen naar buiten
en een keer van vooruit naar achteruit.
3 maal voortandwiel en 1 maal achtertandwiel vervangen.
De ketting loopt geruisloos en is nog niet
aan zijn maximaal toelaatbare lengte.
 
Laatst bewerkt:
ik ben ook aan het testen hoeveel kilometer een ketting mee gaat. zit al over de 500.000km en is nog steeds als nieuw (ja echt) :)



maar heb dan ook nog nooit water binnen gekregen in de koffer van mijn auto :+
 
Ik heb een DID X-ring .
Er ligt de standaard fabrieks maat 530 op.
Mijn motor heeft 50 pk.
De huidige motoren hebben een veel lichtere ketting.
Ik smeer de ketting elke 750 km met dikke
tractor cardan olie, dikte 140.
Ik ben een mooi weer rijder en rij dus nooit door de regen.
 
sjaak,

dus dat is nog steeds met die gr650 ?
Die was toch langs achter O-) in de prak gereden wat ik mij nog kon herinneren.


De prak was alleen blikschade van 3500 €.
Ik had nog een donor motor .
Na een week was de GR gerepareerd.
Alleen jammer dat de spiegels en knippers en spatbord
niet zo mooi blinken als de gesneuvelde.
 
Terug
Bovenaan Onderaan