Hangt er van af wat je spuit natuurlijk....
Overigens gebruik ik altijd een "Preval" spuitje. Da's een spuitbus met een of andere vloeistof, die schroef je op een glazen potje waar de spuitklare verf in gaat. Verkrijgbaar in de verf speciaalhandel. Het gekke ding blijft druk houden tot ie vrijwel leeg is, in tegenstelling tot gewone spuitbussen. Is de enige manier waarop je professionele spuitverf óók mag verwerken.
Voorwerk is natuurlijk het belangrijkste. Werkstuk schoonmaken. Dan GOED ontvetten, dán schuren (eindig met tenminste 400 papier, liever nog wat fijner) Vlak voor het spuiten je werkstuk ff met een "kleefdoekje" (ook bij de verfhandel verkrijgbaar) afnemen tegen stof en vuil. NOOIT met je vette takken aan je werk komen....
Als eerste spuit je de kleur. Eerst een -dun- laagje spuiten. 2 minuten wachten, dan een dikkere laag. Dan een kwartiertje wachten en dan -in kruisgang- de laatste laag er op. Laat je werk ten minste 2 dagen drogen voor je weer gaat spuiten. Bescherm je werkstuk tegen vette handjes.
Daarna gaat de 2 componenten laklaag er op, op dezelfde manier.
Blijkt dat de laag niet goed is (zakkers oid) dan een dagje laten drogen, licht opschuren en een dag later weer spuiten. Verf heeft na het spuiten een dag of 3 nodig om écht uit te harden. Laat dus alles ff liggen en schroef het niet meteen weer op de motor.
Oh ja, spuit bij voorkeur midden op de dag, zeker in onverwarmde ruimtes wordt het vanaf een uur of 4 al weer behoorlijk vochtig, dat kan een "waas" op je verf veroorzaken.
Ik gebruik een stuk bouwplastic als "spuitcabine". Van te voren ff met een plantenspuit wat water vernevelen om het stof neer te laten slaan. Mooiste is natuurlijk een verwarmde spuitcabine met stofafzuiging....
Vaak is ongeduld de belangrijkste oorzaak van lelijk spuitwerk. Spuit je de nieuwe laag te vroeg dan krijg je vaak een sinaasappelhuidje. Dat wordt ook veroorzaakt door spuiten bij te hoge of te lage temperatuur.