hardheid brugbouten remklauw?

klont

Die hard MF'er
18 mei 2004
356
0
De twee delen van mijn achterste remklauw zitten met twee imbusbouten aan elkaar verbonden.

Één van deze bouten krijg ik met geen mogelijkheid los. Ik ben al in de weer geweest met kruipolie en een slagschroevendraaier, maar ik kom niks verder. Inmiddels is de kop verrot en heb ik een setje van twee linksdraaiende boortjes/ bout verwijderaars gekocht a 36 euri.

Deze zijn geschikt voor een hardheid tot 10.9 (welke schaal weet ik niet). Iemand enig idee wat de hardheid van zo'n brugbout ongeveer zal zijn? Werkplaatshandboek zegt hier ook niks over.

Anders kan ik het terug brengen voor ik dingen sloop.
 
Al met een slagschroevendraaier geprobeerd ?

Jep, had ik geprobeerd.

Ik had de kop ingeslepen met een dremel, probleem bij wat grotere imbusbouten is alleen dat het breedste bitje van mijn slagschroevendraaier net wat smal is. Ben bij een ijzerwarenspeciaalzaak op zoek geweest naar een nog breder bitje, maar schijnbaar hadden ze dat verzoek al vaker gehad en was het via hun leveranciers niet te krijgen.

Uiteindelijk heb ik de hoeken van mijn bitje dus krom geslagen en zat de bout nog steeds vast. -O-
 
Wel eens aan gedacht om gewoon een nieuwe klauw op de sloop te halen?
Scheelt een boel moeite (zie hem maar eens lekvrij te monteren) en kost vaak niet veel.
En als je geluk hebt zitten er nog nieuwe blokken in ook.

Ik heb wel een hele tijd zitten kloten, maar of het nou minder werk is om een nieuwe remklauw te gaan zoeken? Aankloten kost sowieso niks, :) behalve een nieuwe bout dan.

Alleen de bout is beschadigd, maar daar komt een nieuwe voor. Er is geen sprake van weg te schrapen corrosie aan de binnenkant zoals in het remrevisie topic wordt beschreven, dus denk dat lekvrij monteren niet echt een probleem zal zijn.
 
Je bent al 36 euries kwijt aan een setje boren en linkse tappen. Die dingen heb ik nog nooit kunnen betrappen op enige werking of heelblijven, vandaar.
Ik sleutelde veel aan CB250 lesfietsjes en dan was een nieuwe (CBR600) remklauw bijna netzo duur als een setje remblokken.
Die hadden gelijk ook nieuwere zuigers van betere kwaliteit.
Het splitsen van remklauwen heb ik geen ervaring mee alleen slechte verhalen over gehoord. Ik pomp bvk de zuigers eruit om eea schoon te maken.
 
Je bent al 36 euries kwijt aan een setje boren en linkse tappen. Die dingen heb ik nog nooit kunnen betrappen op enige werking of heelblijven, vandaar.
Ik sleutelde veel aan CB250 lesfietsjes en dan was een nieuwe (CBR600) remklauw bijna netzo duur als een setje remblokken.
Die hadden gelijk ook nieuwere zuigers van betere kwaliteit.
Het splitsen van remklauwen heb ik geen ervaring mee alleen slechte verhalen over gehoord. Ik pomp bvk de zuigers eruit om eea schoon te maken.

Ja, die waren wel duur inderdaad. Maar heb ze uiteindelijk niet gebruikt en kon ze gelukkig terug brengen en kreeg mijn geld terug. :)

Als je je remklauw splitst werkt het toch wel makkelijker met schoonmaken. Er is ook maar één punt waar remvloeistof doorheen loopt. Daar zit een klein rubbertje dat wordt vervangen. Denk dat het eerder gaat lekker rond je zuigers dan tussen je remklauw.
 
Je bent al 36 euries kwijt aan een setje boren en linkse tappen. Die dingen heb ik nog nooit kunnen betrappen op enige werking of heelblijven, vandaar.
Ik sleutelde veel aan CB250 lesfietsjes en dan was een nieuwe (CBR600) remklauw bijna netzo duur als een setje remblokken.
Die hadden gelijk ook nieuwere zuigers van betere kwaliteit.
Het splitsen van remklauwen heb ik geen ervaring mee alleen slechte verhalen over gehoord. Ik pomp bvk de zuigers eruit om eea schoon te maken.

pff om een remklauw te splitsen hoef toch geen universiteit gedaan te hebben hoor, 4 boutjes losdraaien en je hebt de beide delen in je hand.

Linkse tappen werken ook best wel goed hoor, gebruik ze op werk ook wel eens, gaat meestal wel goed.
 
pff om een remklauw te splitsen hoef toch geen universiteit gedaan te hebben hoor, 4 boutjes losdraaien en je hebt de beide delen in je hand.

Linkse tappen werken ook best wel goed hoor, gebruik ze op werk ook wel eens, gaat meestal wel goed.

Die universiteit heb ik ook niet gedaan om remklauwen te splitsen.
Het lekvrij monteren van de twee delen kan wel een uitdaging zijn. En nu zal het bij kawa wel meevallen, maar bij Yamaha ben je waarschijnlijk een vermogen kwijt voor een nieuwe seal.
En als het nu niet gaat met zo'n linkse tap, wat dan? :P
 
Is al los door bout af te vlakken met een dremel en vervolgens los te draaien met een bahco. :)
Maar wacht nog steeds op een nieuwe bout + seal. :N

Bij elkaar maar iets van 7 euro gelukkig.
 
het is niet de hardheid maar de treksterkte die ermee wordt aangegeven.

10*100 =1000n/mm2 = max treksterkte
10*9*10 =900N/mm2 = vloeigrens/elastisiteits grens(voor het punt dat het materiaal blijft vervormd)

Thanks. :)

Toevallig ook nog een idee wat dan de treksterkte en vloeigrens van een bout in de remklauw zal zijn?
 
Terug
Bovenaan Onderaan