Harley gekocht met schade verleden, kan de motor ingevoerd worden? (België)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nee, dat zijn ze niet..
Je verward consumenten recht met een particulieren verkoop.
Als je de motor in België gekocht had zouden de regels die je noemt misschien relevant zijn. Dat zijn ze nu echt niet. Ik denk dat de verkoper achteraf veel liever verkocht had aan een Nederlander,..dan zou de motor gewoon weer rijden. Dit Belgische probleem is niet zijn probleem, echt niet. Ik vind het rot voor je maar je hebt gewoon pech.
 
Als je de motor in België gekocht had zouden de regels die je noemt misschien relevant zijn. Dat zijn ze nu echt niet. Ik denk dat de verkoper achteraf veel liever verkocht had aan een Nederlander,..dan zou de motor gewoon weer rijden. Dit Belgische probleem is niet zijn probleem, echt niet. Ik vind het rot voor je maar je hebt gewoon pech.


verkeerde ;p ik probeer hem uit te leggen dat er verschillen zijn dat ie particulier heeft verkocht vs een bedrijf.
En dat ie gewoonweg geen poot heeft om op te staan.
 
Praten jullie eigenlijk uit jullie gat of wat is dat? Wat snap je er niet aan als de verkoper niet zegt dat dit ooit een dwaling was is er een kwestie van gebrek, je hebt daar allemaal regels voor, ookal kon deze motor ingeschreven worden DIT MAAKT NIET UIT, hij heeft nog steeds verborgen dat deze motor een salvage was!
Als hij aan kan tonen dat hij bij aanschaf een marktconforme prijs heeft betaald, en hij dus minimaal 3e eigenaar was ( 1 in de US en 1 hier), dan hoeft hij niet te vermoeden dat het om een ex schademotor gaat-ging
Maar helaas hoef je dat in NL nooit te vermelden , in tegenstelling tot veel andere landen, ook al vraag je dat op de man af, als hij het niet weet, heb je als koper gewoon pech
 
2 voorbeelden .. het gaat in het voorbeeld even om een brood van 100,-

Jij staat bij mij thuis voor de deur, en koopt voor 100,- het brood.
Jij vind het brood niet lekker, en wilt het terug geven.
Ik hoef dit niet te accepteren.

Jij staat bij mij in de winkel voor de deur, en koopt voor 100,- het brood.
Jij vind het brood niet lekker, en wilt het terug geven.
Ik moet dit wel accepteren.

Jij verkoopt broden van 60 meter? 🤪
 
Hoi, als ik deze zou willen verkopen aan een nederlander, momenteel heb ik de hollands export kenteken bewijs, kan ik dit zo direct terug verkopen?
Waarschijnlijk wel, gezien er al een Nederlands kenteken voor is afgegeven zal het ook wel niet lastig zijn om 'm weer opnieuw hier in Nederland gekentekend te krijgen. Waarschijnlijk zelfs hetzelfde kenteken weer.
Praten jullie eigenlijk uit jullie gat of wat is dat? Wat snap je er niet aan als de verkoper niet zegt dat dit ooit een dwaling was is er een kwestie van gebrek, je hebt daar allemaal regels voor, ookal kon deze motor ingeschreven worden DIT MAAKT NIET UIT, hij heeft nog steeds verborgen dat deze motor een salvage was!
En jij hebt niet even gegoogled op het framenummer. Jij kon dus bij de koop al weten dat dit een salvage was.

Evenmin heb jij ernaar gevraagd bij aankoop.

Feit is, die motor stond op kenteken. Al meer dan 10 jaar. Feit is ook, dat dat 'salvage' voor Nederland dus kennelijk geen probleem was. En een feit is ook, dat jij in een ander land woont met kennelijk andere regelgeving wat betreft importeren. Dat dat nu spaak loopt kun je de verkoper niet echt kwalijk nemen.

Jij bent teleurgesteld, en dat is logisch, maar deels ook je eigen schuld. Je had vooraf misschien beter je huiswerk moeten doen?
 
de regels dat ik heb geplatatst zijn geldig voor nederland en belgie
En toch zul je in Nederland moeten procederen. En daar zul jij dwaling hard moeten maken en wel op zo'n wijze dat de rechter volledig met jouw visie meegaat.

En hetzelfde geldt voor de verkoper, die zal stellen 'hoe moet ik nou weten dat Belgie zo moeilijk doet? Hier staat die motor al 10 jaar op kenteken, nooit een probleem mee gehad. Waarom doet Belgie zo moeilijk? Koper heeft er ook niet naar gevraagd bij aankoop, heeft proefritje gemaakt, was bij aankoop zo blij als een tante Sylvana met 7 bananen... Waarom zou ik die motor moeten terugnemen?


Ik denk dat je te rooskleurig kijkt..
 
Laatst bewerkt:
2 voorbeelden .. het gaat in het voorbeeld even om een brood van 100,-

Jij staat bij mij thuis voor de deur, en koopt voor 100,- het brood.
Jij vind het brood niet lekker, en wilt het terug geven.
Ik hoef dit niet te accepteren.

Jij staat bij mij in de winkel voor de deur, en koopt voor 100,- het brood.
Jij vind het brood niet lekker, en wilt het terug geven.
Ik moet dit wel accepteren.
Nee, ook in geval 2 hoef je het niet terug te nemen.
 
Als hij aan kan tonen dat hij bij aanschaf een marktconforme prijs heeft betaald, en hij dus minimaal 3e eigenaar was ( 1 in de US en 1 hier), dan hoeft hij niet te vermoeden dat het om een ex schademotor gaat-ging
Maar helaas hoef je dat in NL nooit te vermelden , in tegenstelling tot veel andere landen, ook al vraag je dat op de man af, als hij het niet weet, heb je als koper gewoon pech
Ex-schademotor is onjuist: salvage betekent simpelweg dat een verzekeraar er ooit voor heeft uitgekeerd. Dat kan een economisch total-loss zijn, maar ook een diefstal (na 30 dagen wordt normaliter uitgekeerd in NL, weet niet hoe dat daar is).

Salvage auto/motor hoeft dus niks mis mee te zijn. Er kan van alles mis mee zijn.. maar dat geldt voor iedere 2e hands motor/auto/voertuig.

En als het 1hd vs het 5hd verhaal het probleem is: dat kan je de verkoper al helemaal niet aanrekenen: bijna geen Nederlander snapt de Belgische regels, en zo te lezen hebben de Belgen er ook moeite mee ;)

Het is erg naar voor @Ozan O - maar als je deze motor écht graag wil hebben moet je op zoek naar een frame, liefst al met Belgische papieren, en klussen maar. En deze vorm van 'omkatten' is overigens niet illegaal, zoals je eerder beweerde: zie het als (een extreme vorm van) een voertuig als onderdelen-donor inzetten. Niks anders dan gebruikte componenten bij de sloop kopen, maar daar heb je de rest vh voertuig niet bij.
 
Ex-schademotor is onjuist: salvage betekent simpelweg dat een verzekeraar er ooit voor heeft uitgekeerd. Dat kan een economisch total-loss zijn, maar ook een diefstal (na 30 dagen wordt normaliter uitgekeerd in NL, weet niet hoe dat daar is).

Salvage auto/motor hoeft dus niks mis mee te zijn. Er kan van alles mis mee zijn.. maar dat geldt voor iedere 2e hands motor/auto/voertuig.

En als het 1hd vs het 5hd verhaal het probleem is: dat kan je de verkoper al helemaal niet aanrekenen: bijna geen Nederlander snapt de Belgische regels, en zo te lezen hebben de Belgen er ook moeite mee ;)

Het is erg naar voor @Ozan O - maar als je deze motor écht graag wil hebben moet je op zoek naar een frame, liefst al met Belgische papieren, en klussen maar. En deze vorm van 'omkatten' is overigens niet illegaal, zoals je eerder beweerde: zie het als (een extreme vorm van) een voertuig als onderdelen-donor inzetten. Niks anders dan gebruikte componenten bij de sloop kopen, maar daar heb je de rest vh voertuig niet bij.
Ha ha
Ik kreeg een aanrijding met de auto..eerst leek alles OK met de tegenpartij, en later trok ze haar verklaring in...politie was er bij geweest dus wat kon me gebeuren...ja van alles dus, maar uiteindelijk bleek het rapport zoek..het hele verhaal zal il besparen
Koop een zelfde auto in dld, dus bel de RDW :
Hallo met K@W@, hoeveel mag ik overbouwen zonder dat ik gekeurd moet worden..??
Uhm ja daar zijn niet echt richtlijnen voor, maar u mag NIET AAN HET CASSISNUMMER komen of iet s veranderen..

HMMMM daar kan ik wel wat mee...
Slijptol gepakt, mijn wrak rond mijn chassisnummer weggeslepen...
donorauto het chassisnummer uit weggeslepen, en dat rond mijn chassisnummer gelast...
In principe heb ik precies gedaan wat RDW gezegd had....
Enfin

Jaar of drie later in een grote controle...auto in beslag vanwege omkatten..
OK ik zie jullie straks wel weer..

Uiteindelijk vrijgesproken, had de aankooppapieren van de donorauto , en had me aan de regels gehouden, maar of ik niet begreep dat ik me op het randje had begeven....ja zekers, maar niet er overheen
 
Wel interessant om te lezen.
En kan de belg best begrijpen.

Ook ooit een auto verkocht aan een Belg.
Bij het RDW al het papierwerk geregeld, export etc...
Kenteken ingeleverd en meer van dat geneuzel.

De koper had ik zich er goed in verdiept en vroeg om documenten bij de balie waar ik het bestaan niet vanaf wist.

Wellicht nog een optie om via een verzekeraar proberen te achterhalen waar het 'salvage' vandaan komt?
Technisch los?!?
Diefstal?!?
Economisch los verklaard?!?

Probeer mee te denken in oplossingen met @Ozan O
 
jongentje, wat snap je er niet aan, OOKAL KAN DE MOTOR INGESCHREVEN WORDEN ( ik zeg het nog eens) OOKAL KAN DE MOTOR INGESCHREVEN WORDEN! IS DIT NOG STEEDS EEN GEVAL VAN DWALING, DIT MOTOR WAS EEN SALVAGE OF OOIT GESTOLEN, dit is verborgen informatie, ben je ooit naar school geweest of what the fuck is dit, gebruik je iets van internet of heb je iets van ervaring of opzoek werk gedaan? als iemand voor de rechter word getrokken geldt alleen maar de wet, particulier of niet, wanneer dit om een som gaat boven de 10000 euro, word dit serieus aangenomen, IK MOEST SOMMEN BETALEN om erachter te komen dat dit een salvage was! GA EEN OPLEIDING VOLGEN IPV zo ignorant te doen amai
Volgens mij ben jij de enige die "ignorant" is. Je blijft hangen in wat volgens jou de wet zou moeten zijn in Nederland.
 
Ik eis ten eerste een volledige nietiging van het verkoopcontract met teruggave van de motor aan de verkoper, met volledige teruggave van het aankoopbedrag.

Ik eis daarboven compensatie van het bijkomende verlies dat ik eraan heb geleden (de kosten die ik ondertussen betaald heb voor de motor, namelijk de kosten voor VINcheckup (€15), de kosten voor het klein onderhoud die is uitgevoerd (€100) , en de kosten voor het homologatie proces in gang te zetten (€80)).

Een verkoopovereenkomst die tot stand kwam onder invloed van wilsgebrek/bedrog/dwaling (= de situatie waarbij een overeenkomst tot stand komt zonder goede voorstelling van zaken, terwijl geldt dat als de koper wel een goede voorstelling van zaken hadden gehad, ziet meer een overeenkomst zou hebben gesloten), vernietigbaar is en de dwalende partij dus onder de aangegane verplichting uit kan komen (Art. 1641, Art. 6:228 en Art. 1134).

Arthur had ten eerste een precontractuele informatieplicht (het aangeven dat de motor een gestolen/defect voertuig is uit de VS). Dit gaat verder door het feit dat Arthur dit “gebrek” kende, en verzweeg (toen ik vroeg achter de historie van de motor). Hij loog bewust dat de motor nooit een accident of ander probleem heeft gekend, wat wijst op te kwader trouw handelen. Hierdoor is hij bij wet verplicht (art. 1645) tot teruggave van de prijs die hij heeft gekregen voor de motor, en bovendien de schade dekt die de koper heeft geleden door de aankoop.

-----
jongentje, alles is al opgesteld door een advocaat :) alvast bedankt voor de betweters hier dat niets weten over de wet :)))
Je eist! Ik hoop voor je dat je eisen worden ingewilligd,..ik weet wel iets over de Nederlandse wetten,..je juridisch adviseur zou beter moeten weten naar mijn mening. (Is dat een Belg?)
 
jongentje, wat snap je er niet aan, OOKAL KAN DE MOTOR INGESCHREVEN WORDEN ( ik zeg het nog eens) OOKAL KAN DE MOTOR INGESCHREVEN WORDEN! IS DIT NOG STEEDS EEN GEVAL VAN DWALING, DIT MOTOR WAS EEN SALVAGE OF OOIT GESTOLEN, dit is verborgen informatie, ben je ooit naar school geweest of what the fuck is dit, gebruik je iets van internet of heb je iets van ervaring of opzoek werk gedaan? als iemand voor de rechter word getrokken geldt alleen maar de wet, particulier of niet, wanneer dit om een som gaat boven de 10000 euro, word dit serieus aangenomen, IK MOEST SOMMEN BETALEN om erachter te komen dat dit een salvage was! GA EEN OPLEIDING VOLGEN IPV zo ignorant te doen amai
nee jij wilt graag je gelijk hebben, maar krijg je niet..
Dit is voor de verkoper niet te achterhalen, of geweest, want hij was hier niet de 1e bezitter, en ik heb nog nooit gehoord dat je je eigen voertuig moet gaan controleren als je die wilt verkopen..
Hoeveel eigenaren moet je volgens jouw terug gaan om een eventuele schade MET KENNIS nog te kunnen gebruiken als dwaling..
En twee , wat is de NEDERLANDSE officiele wettelijke term voor salvage...
Misschien is de eigenaar wel gaan rijden, en was te dronken om zijn motor nog terug te vinden en heeft hem als gestolen gemeld.
misschien wel proberen de verzekering daar op te lichten..

Kom eerst met de verklaring wat salvage officieel betekend , en dan kun je uitzoeken of het terecht is

Oh en was het van jouw kant niet veel verstandiger geweest als je eerst 15 euro voor een vincheckup had gedaan, waar indeze is jouw verantwoordelijkheid
 
Succes en bedankt dat je ons betweters noemt. Volgens mij zijn er echt mensen met goede raad geweest.
Al zal je tekst afkomstig zijn van een advocaat. Er staan punten die heel moeilijk hard te maken zijn. Nogmaals succes en hou ons op de hoogte, dan kunnen we er allemaal van leren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan