Harton in opbouw (ja nog steeds 8>)

moonert

MF'er
22 jan 2009
34
0
Veldhoven
Hallo,

Zoals beloofd ging ik een nieuw topic openen over de Harton (zie topic van roughneckk)
Om het een en ander te introduceren kun je historie hier teruglezen (forum is op sterven na dood vandaar).

Search classicbikes.actieforum.com

De triton is inmiddels geen triton meer maar dus de onbekende Harton.
Helemaal klaar ist ie nog niet maar dit seizoen moet ik toch wel kunnen (proef)rijden.

De volgende onderdelen zijn erop gekomen (of zaten erop bij aanschaf in 2008)

- Slimline featherbed frame
- gereviseerd ironhead xlch 1000cc '72
- High shoulder boranie velgen
- Dresda boxed achterbrug
- Leitha alu race tank
- Manx zitje (na val 1 opnieuw moeten laten bekleden met leer)
- RVS clip-ons handgemaakt
- Custom olietank
- Custom toerenteller (niet deze op de foto's)
- Conische naaf achter
- 4LS remtrommel
- Norton short roadholder

En dan nog talloze dingen die ik niet meer weet.

De foto's zijn al wat ouder en dus zijn er enkele dingen weer verandert (kentekenplaat achterop, handvatten bruin/diament, toerenteller van messing etc)

full

full


full

full
 
Laatst bewerkt:
En een echte caferacer ondanks dat er zo'n brok usa steel in hangt.
Mooie fiets man.
Engels blijft toch wel de basis om een echte oldscool cafe racer te bouwen.
 
:} Mooie fiets, dat past nog behoorlijk goed in zn Featherbed frame.
Mijn vader heeft in 1974 een nieuwe Sporter gekocht en die is nog steeds in ons bezit. Ook staat er nog een Triton onder een kleedje (idd met Featherbed frame) waar die jaren mee geraced heeft (naja....soort van). Ik had nooit gedacht dat dat zo in elkaar zou passen. :)
Roughneckk heeft de aluminium delen gemaakt zeker. *D :9~ Mooi hoor dat hoort bij zn fiets.

"70 jaren Harley's is de AMF periode toch? Dat was niet goed. O-) Althans die van mijn vader stond al stil met een warm loper toen hij er mee van de dealer naar huis reed. _O- Echt waar. Later bleek dat de cilindervoet scheef was.
 
Mooie fiets man, zoiets was ik ook ooit nog eens van plan..
Zou er persoonlijk wel spatbordjes op gooien om het af te maken, hij oogt nu ietwat kaal...(mijn mening).
Oliekoelertje erop, zeker als je langdurig het gas erop gaat houden is geen overbodige luxe.
have fun!
 
Spatborden vind ik niet mooi. Hebben er wel opgezeten hoor. Blok is compleet uitelkaar geweest, nieuwe zuigers, lager etc. Hoop daar geen rotzooi mee te krijgen.
Had een ongelukje gehad en de tank heeft roughneckk vakundig weer gerepareerd (ook het interne gedeelte).
De andere aluminium delen zijn aangepast (olietankje heeft een hap eruit etc).
Die van Erik is eigenlijk een niveautje hoger met de beltdrive en de twee carburateurs. Zover wilde ik (nog) niet gaan.
Eerst maar eens gaan rijden en kijken hoe het geheel zich houdt.
 
Hey Simon met Peer

Mooi geworden man :9~

Zelf zou ik er ook alu spatborden op zetten, maarja het is niet mijn fiets

Ben je al verhuisd?

Anders pm me effe je nieuwe adres


gr Peer :W
 
Mooie fiets alleen verkeerd blok!

Hoezo?

Wel eens een vincent in real gezien?
Dit vloekt echt niet en als zo'n blok netjes en goed opgebouwd is dan zijn ze echt wel betrouwbaar. En zeker niet onbetrouwbaarder als het originele engelse spul. En deze elektra werkt iig. Beter als dat prince of darkness spul op het origineel.
 
Laatst bewerkt:
Spatborden vind ik niet mooi. Hebben er wel opgezeten hoor. Blok is compleet uitelkaar geweest, nieuwe zuigers, lager etc. Hoop daar geen rotzooi mee te krijgen.
Had een ongelukje gehad en de tank heeft roughneckk vakundig weer gerepareerd (ook het interne gedeelte).
De andere aluminium delen zijn aangepast (olietankje heeft een hap eruit etc).
Die van Erik is eigenlijk een niveautje hoger met de beltdrive en de twee carburateurs. Zover wilde ik (nog) niet gaan.
Eerst maar eens gaan rijden en kijken hoe het geheel zich houdt.

Als dit netjes gebeurd is en alles is opgemeten en nagekeken, dan zal de motor beter zijn dan nieuw. Ik heb het over de periode van toen jouw motor nieuw was. AMF periode dat was geen kwalitatief goede periode. Maar die problemen zijn ondertussen ook aan motoren van die jaren echt wel al lang weer verholpen. Want zover kwam je er gewoon niet mee, zo slecht waren ze nieuw. _O-
Zoals bijv die van mn vader, 74'er Sportster nieuw uit de zeecontainer. En binnen 50 km zo vast als een huis. Blok is door een revisie bedrijf compleet uit elkaar gehaald en weer opnieuw opgebouwd. En heeft nu ondertussen 80.000 km door heel Europa gereden. Dus maak je geen zorgen. ;)
 
Hallo,

De reden dat ik voor een Harley blok gekozen heb is omdat het wat zeldzamer is dan de Triumph motor (was eerst een triton).
Vooral in een slimline zie je ze nagenoeg niet. Dat maakt het leuk.
Een goeie kameraard van me werkt al 15 jaar bij Harley en heeft het blok compleet uitelkaar gehad en vervangen wat vervangen moest worden. Start bij de eerste trap dan ook.
Ook ik was eerst sceptisch over een Amerikaans blok inbouwen maar vind maar eens een ander blok dat 1000cc is en oldschool.
En ik moet zeggen, het loopt zo mooi stationair!
 
Wat wil je weten over de achterste cilinderkop?

1 hij wordt heter zoals bij elke Harley.
2 hij zit niet omgedraaid zoals bij erik zijn harton.
 
Ok, andere machine dus.
Ik vroeg me af hoe je het regelt met nokkenassen. Is al een poosje geleden dat ik aan een Sportster gerwerkt heb en simpelweg de nokkenassen mee verhuizen klinkt weel heel eenvoudig...
 
Volgens mij is er een type ironhead dat standaard een gedraaide cilinder heeft. Wel een zeldzaam blokje overigens.

Ik heb nog een vraagje, er zit nu ongeveer 5L olie in het tankje. Is het raadzaam om een oliekoeler te monteren?
 
Vijf liter is een flinke olievoorraad. Ik zou zeggen: maak er een olietemperatuurmeter op dan weet je het.
Het zegt alleen weinig over de temperatuur van de zuigers en koppen maar dat blijft een lastig verhaal bij een lucht gekoeld blok.
Bij mijn AJS de olie niet warmer dan pis lauw, toch wordt de cilinderkop erg warm.
Ze zijn natuurlijk niet voor niets uiteindelijk allemaal op waterkoeling overgestapt (Niet alleen om millieu redenen) omdat de temperatuur dan beter te regelen is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan