Harton in opbouw (ja nog steeds 8>)

Volgens mij is er een type ironhead dat standaard een gedraaide cilinder heeft. Wel een zeldzaam blokje overigens.
Dat is een xr blok, maar volgens mij is dit blok een knap stuk huisvlijt (of iets aftermarket]


Ik heb nog een vraagje, er zit nu ongeveer 5L olie in het tankje. Is het raadzaam om een oliekoeler te monteren?

Normaal gesproken heeft vijf liter olie meer dan genoeg koelend vermogen voor zo een blok.
Het lijkt mij eerder iets te veel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik weet t ook niet goed. Ligt natuurlijk ook aan de lengte van je ritje, buitentemperatuur, toerental etc.
De meeste Harley s hebben er een zitten zag ik. Ook niet voor niks denk ik.
 
Meten is weten. De olietemperatuurmeter moet onder de 120 graden blijven daarboven loopje kans op motorschade. Echter een te lage olietemperatuurmeter is ook niet goed. Daarom kun je beter eerst meten wat je olie temperatuur is bij hoge belasting en temperatuur. Veel ducati rijders plakken hun oliekoeler deels of helemaal af bij lagere buitentemperaturen.
Let wel: een juiste olietemperatuur is geen garantie voor een juiste cilinderkop en zuigertemperatuur. Dit is weer afhankelijk van de hoeveelheid olie die er tegen of ingespoten wordt.
Een olietemperatuur die Tussen de 80 en 110 graden blijft is het mooist, maar dat valt niet mee met een luchtgekoelde motor.
 
De meeste Harley s hebben er een zitten zag ik. Ook niet voor niks denk ik.
Sportsters (ook de ijzerkopjes) niet.

Bij de meeste sportsters is drie en een halve liter genoeg om het spul koel te houden.
Misschien, als je serieus aan het gassen gaat met die motor, zou iets meer nodig zijn.

Maar zoals hoefijzer zegt: meten is weten.
En te koel is ook niet goed.
 
Oliekoeler (BMW) En de aangepaste toerenteller (Yamaha) zijn klaar en werkend !
Teller is eigenlijk niks meer dan het elektronische binnenwerk in een messing/bronzen behuizing.
Oliekoeler moest een luchtinlaat naar voren hebben ivm rijwind.
full
 
goed bezig simon maar had niet anders verwacht van je
thuis alles kits
 
Alles goed hier Peer. Veel tijd kwijt met het ding. En andere hobby's etc.. Misschien dat er deze zomer nog wel gereden gaat worden...
Moet m 300km inrijden en dat lijkt nogal een opgave voor iemand die sinds 2009 ongeveer 1000km.
De uren in de schuur zijn er beduidend meer....
 
Simon, ik stel me vrijwillig beschikbaar om deze motor voor je in te rijden ;) *D :P :9~ :} :] :9 8-) :Y _O- *O* :W
 
Hmmm, ik vertrouw de vrouw nog niet binnen een straal van 3m 8>)
Die maat van mij die dat blok gereviseerd moet ook rijden en ik dat die de enige is (tis dat t moet 8>)
 
Nee dat heb ik maar niet gedaan om het zaakje niet al te complex te maken. Normaal wordt dit in een widelineframe gemonteerd en dit is een slimline.
Misschien in de toekomst maar dit is prima zo.
 
Is de achterste kop niet verwisseld met een voorste ?

Zo te zien is hij alleen maar gedraaid, anders hadden de carburateur en uitlaat andersom gezeten.

Ben benieuwd hoe hij dat met de inkepingen voor de stoterstanghulzen op de koelribben heeft gedaan.


Hoe dan ook, ik vind het mooi spul allemaal.
 
Hey Simon zag je zaterdagmorgen test ritje maken.....
En hoe ging het?
 
Super fiets, en dat is voorzichtig gesproken.... en gelijk een vraag er achter aan. Hebje de spaakkrans voor zelf gefreesd? Zo ja, heb je er een cnc bestand van zo niet, een adres oid is ook welkom, heb de naaf wel liggen maar zoek die krans eigenlijk nog!
 
Is een 4ls trommelrem (waar men die honda naaf op vind lijken), die heeft altijd al spaken gehad.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan