Harton in opbouw (ja nog steeds 8>)

Zo daar zijn we weer.
Oliekoeler is reeds gemonteerd (wel alle aansluitingen om moeten lassen) inc airscoop.
De vier voorremschoenen zijn afgesteld.

Nog 1 probleempje en dat zit in de de dynamo. Het is een gelijkstroom dynamo die niet oplaadt. Iemand enig idee waar deze gereviseerd te koop zijn? Of een werkende 2dehands is ook prima.
Ik heb m in de draaibank gehad om te testen met 2 verschillende regelaars maar niks. Ook heb ik m opnieuw gepolarizeerd maar dit bracht ook niks.
Ik moet dus een andere hebben vrees ik.
Alle tips zijn welkom.
Foto's volgen als ik meer tijd heb 8>(

mvg

Simon
 
Gespot op spa
eiky15.jpg
 
Zo daar zijn we weer.
Oliekoeler is reeds gemonteerd (wel alle aansluitingen om moeten lassen) inc airscoop.
De vier voorremschoenen zijn afgesteld.

Nog 1 probleempje en dat zit in de de dynamo. Het is een gelijkstroom dynamo die niet oplaadt. Iemand enig idee waar deze gereviseerd te koop zijn? Of een werkende 2dehands is ook prima.
Ik heb m in de draaibank gehad om te testen met 2 verschillende regelaars maar niks. Ook heb ik m opnieuw gepolarizeerd maar dit bracht ook niks.
Ik moet dus een andere hebben vrees ik.
Alle tips zijn welkom.
Foto's volgen als ik meer tijd heb 8>(

mvg

Simon
Zijn ombouw sets voor, wisselstroom dynamo met regelaar erbij op.
 
Heb een gelijkstroomdynamo gevonden voor een redelijk bedrag. Kijk dit even aan en als ik er niet al te veel ellende mee heb dan magtie blijven. Anders gaan we wisselen letterlijk en figuurlijk 8>)
 
Daar zijn we weer. Een aantal probleempjes opgelost en enkele steken de kop op:

In het kort, Het dynamo probleem is opgelost met een andere (gelijkstroom) dynamo en regelaar. Test opstelling in de draaibank gemaakt en met 2000rpm wer er dus geladen.
Gemonteerd en klaar is de jas.

Het volgende (en wellicht is wat advies gewenst 8>) :

Als ik de motor koud aantrap, is dit binnen 1 kick voor elkaar, loopt mooi stationair, rijden etc geen probleem.
Het probleem dient zich aan als ik m na 5 min uitzet en opnieuw probeer aan te trappen. Vergeet t maar , lukt je niet.
Na 45 min start ie weer als vanouds.

Ik heb een vermoeden dat de uitlaat te dicht tegen de vlotterkamer aan zit en daar de daar aanwezige benzine begint te verwarmen.
Zo ben ik net gaan meten met een infraroodthermometer en het volgende gemeten:

Uitlaat bij vlotter : 185 C
Vlotterkamer : 139 C
Brandstofkraan : 70 C
Inlaatspruitstuk : 75 C
Tankonderkant : 70 C

Nu zijn mijn vragen :

- Kan de brandstof in de vlotterkamer deze temperatuur aan of begint de benzine dan te verdampen?
- Is het mogelijk dat er "vapour lock" optreedt (veel over gelezen maar geen ervaring mee).

De mogelijke oplossing lijken me : een hitteschild plaatsen tussen uitlaat en vlotterkamer, isolater plaatsen tussen spruitstuk en carburateur.

Iemand ervaring met dit fenomeen?

ps. Kleppen staan goed, bougies hebben juiste warmtegraad etc.

Alvast bedankt voor de reakties

mvg

Simon
 
Benzine begint al te dampen bij -23 graden celsius. Dus wat denk je wat er gebeurt met de benzine in de vlotterkamer? Juist die verdampt helemaal. Daardoor wordt de temp van de vlotterkamer nog hoger en vervolgens verdampt de benzine die er in komt stromen ook meteen. Oftewel je motorblok is volledig "verzopen" en zuigt geen brandbaar mengsel meer aan. Er zit dan veel te weinig zuurstof in het aangezogen mengsel om te kunnen ontsteken.
 
Hallo,

Zo'n vermoeden had ik ook maar ik wilde dit even bevestigd zien.
Denk dat ik maar eens een degelijk hitteschild moet gaan maken en weer eens moet gaan meten wat de temperatuur is.
En een isolator tussen spruitstuk en carb.
Als de motor loopt is het natuurlijk geen probleem omdat er doorstroming is?
Bekend met dat welbekende "vapour lock"?
 
Vapour lock betekent letterlijk damp slot en dit ontstaat vooral in de toevoerleiding tussen tank en carb en dan vooral bij koekblikken. Het verdampen van de benzine in de leiding, door de hitte om de leiding heen,gaat dan sneller als dat er benzine aanvoer is en hierdoor krijg je letterlijk een dampslot in de leiding.
Bij motorfietsen zou dit normaal gesproken niet moeten kunnen.

Een isolator tussen carb en spruitstuk is iig een heel goed idee want 139 graden voor een carb is wel erg hoog en een hitteschild zal zeker mee helpen.
 
Laatst bewerkt:
Isolator is gemaakt en hitte schild is in de maak.
Ik denk dat een RvS variant gaat worden aangezien dat het minst warmte geleidt tov aluminium of iets anders.
Vaporlock heb ik denk ik geen last van maar dat zou een volgende stap kunnen zijn als t andere niks uithaalt.
 
Vapour lock is met normaal al een probleem, helemaal als de uitlaat vlak langs de carburateur gaat zoals bij jou.
Toen mijn sportster nog origineel was sloeg hij op hete dagen stationair al af....erg leuk bij het verkeerslicht....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Daar heb ik nu nog geen last van gelukkig. Als ie loopt/rijdt gaat dat allemaal prima.
Iemand nog een mening over het materiaal van een hitteschild? Normaal is het aluminium met een isolator. Ik dacht dat aluminium juist warmte goed doorgaf (wat je juist niet wil).
Daarom neig ik naar rvs vanwege de slecht warmte geleiding.
 
Een niet-zo-frisse bobine ( die gaat doorslaan als hij warm is) zou ook een oorzaak kunnen zijn..
 
Isolator is gemaakt en hitte schild is in de maak.
Ik denk dat een RvS variant gaat worden aangezien dat het minst warmte geleidt tov aluminium of iets anders.
Vaporlock heb ik denk ik geen last van maar dat zou een volgende stap kunnen zijn als t andere niks uithaalt.

Warmtegeleidingsco%C3%ABffici%C3%ABnten.png


maw metalen zijn zeer goede warmte geleiders.

reflectie is de oplossing denk ik zo
 
Ik denk dat de huidige hitteschilden ook zo werken. Alu geleidt dan wel goed warmte maar het reflecteert de straling in ieder geval terug richting uitlaat.
Nu maak ik t denk ik zo: een plaatje alu, isolatie,alu plaatje.
Bobine zou kunnen maar ik verdenk eerst de hitte naar de carb toe. Mocht dit niet baten dan gaan we verder zoeken.
 
Klopt ja. Had ik om de vorige uitlaten (toen het nog Triton was) ook zitten. Vindt t spuuglelijk en vooral een klein stukje.
Die uitlaten waren dusdanig beschadigt dat het moest maar deze rvs uitlaten pak ik niet in.
 
Terug
Bovenaan Onderaan