Band kan best wel wat hebben. Velgrand invetten en aan de buitenkant vd band naar beneden douwen dan glijd hij er als het ware omheen. Bij mij was de voorband bij monteren wat gaan vervormen, trok later weg bij op druk zetten.Net bezig geweest met het verwijderen van een
Bridgestone BT016.
Leeg laten lopen ging gelukkig goed ;-)
Band los "breken" van de velg ging uiterst gemakkelijk.
Dan het verwijderen van de band van de velg, best een uitdaging met zo'n stugge band. De lepel ging er niet helemaal lekker onder en dan over het apparaat heen. Uiteindelijk gelukt.
Dan het terug plaatsen van de nieuwe band. Het begin, super makkelijk.
Uiteindelijk de laatste rand over de velg krijgen blijkt een hele uitdaging. Met zweetparels op het voorhoofd moet ik uiteindelijk opgeven voor vandaag.
Morgen met hernieuwde kracht het nog maar eens proberen.
Vraag die wel bij mij op komt, wanneer verneuk je je band zo erg dat ie niet meer te gebruiken is.
Enigszins beschaamd stop k er mee voor vandaag. Morgen hopelijk meer.
De bestelling is binnen. Heb het starterspakket gepakt.
Inhoud pakket:
1. Max2H EVO 2 bandenapparaat
2. Balanceerbok
3. Bandenvet
4. Kwast
5. Ventieltooltje
6. Bandenlichter
7. Krabber (voor oude gewichten af te halen)
8. Balanceerlood
De eerste indruk is positief. Zwaar, oogt kwalitatief hoogwaardig.
Nu de eerste banden maar eens gaan wisselen. Ik zal hier nog wel even een "reviewtje" plaatsen.
Bandenvet > Montagepasta / Bandenpasta
Remolie > Remvloeistof
De gemene deler is dat in beide middeltjes beslist geen olie/vet mag zitten
Controleer het balanceerapparaat even. Heb ik afgelopen zaterdag gehaald en in sommige zit een productiefout waardoor de basis (voet) krom is. Ik mag hem omruilen.
Nee, bij HBM. Maar daar heb je hem dus niet vandaan begrijp ik nu uit je reactie
Punt is vooral dat mensen het gaan gebruiken in de verkeerde toepassing als de benaming verwarrend is. Ik heb daadwerkelijk eindgebruikers gezien die banden monteren met olie, en ja, ook goedbedoelde hobbyisten die een scheut hydrauliek olie in het rempotje donderen.Meen begrepen te hebben van de oliesjeik.(.rsv oid ) dat remvloeistof wel degelijk familie genoemd mag worden gezien het technisch gezien als basis een pag olie is. Dat ie veranderd icm dopes en what so ever zou niks moeten uitmaken.
Neem het van een prof aan dat je NOOIT moet invetten. Je moet inzepen, en dus geen vet gebruiken.Band kan best wel wat hebben. Velgrand invetten en aan de buitenkant vd band naar beneden douwen dan glijd hij er als het ware omheen.
En olie tast rubber aan (omdat rubber van olie gemaakt wordt). Bij een ouderwetse binnenband kan je zo je vinger er doorheen steken als hij een tijd in de motorolie heeft gelegen.Neem het van een prof aan dat je NOOIT moet invetten. Je moet inzepen, en dus geen vet gebruiken.
Waarom? Vet blijft glad, en de band kan dus gaan roteren op de velg.
Zeep gaat kleven zodra het droog is, en houdt de band dus mooi op zijn plaats op de velg. Anders is balanceren nutteloos......
En olie tast rubber aan (omdat rubber van olie gemaakt wordt). Bij een ouderwetse binnenband kan je zo je vinger er doorheen steken als hij een tijd in de motorolie heeft gelegen.
Dat is precies de spraakverwarring die ik bedoel: "Bandenvet" is een vetvrije zeep substantie.En hoe zit het dan met het vet dat erbij wordt geleverd? Speciaal vet? Want het was in no time weer weg
Punt is vooral dat mensen het gaan gebruiken in de verkeerde toepassing als de benaming verwarrend is. Ik heb daadwerkelijk eindgebruikers gezien die banden monteren met olie, en ja, ook goedbedoelde hobbyisten die een scheut hydrauliek olie in het rempotje donderen.
Het kan echt heel stroef gaan , al behoorlijk wat bandjes omgelegd met m'n handmatige , maar bij een continental voorband moest ik opgeven
en naar de -pro- gaan voor hydraulische assistentie.
Je zal eerder je "hefboom" ( die zwarte banden wipper die er bij zit ) krom drukken als de band stuk trekken.
Waar is dat filmpje gebleven van die "boer" op klompen die zelf zijn motorbanden wisselt met een tuinschep?
Ik kan hem niet meer vinden....
@Big Vin Je legendarische bandenwissel-filmpje is onvindbaar! Waar is 'ie gebleven?
Jawel hoor nog steeds met n steekschop.