HD Sportster ombouw

@fishman... kun je nog iets zeggen over die zuigers?
of holle bolle of vlakke zijn?
 
En hier een plaatje van de motor met nu ook een comstar achterwiel

full


op de bank ligt de Supertrapp 2in1 uitlaat die erop komt
helaas niet echt goed te zien
 
Laatst bewerkt:
Vlakke zuigers. Heb ook nog een onstekingsmodule van Screamin' Eagle.
Maar daar hebben we het het weekend wel over....
 
Hier de meenemer die is doorgezaagd zodat het tandwiel 15mm dichter bij de naaf komt, na het zagen wat niet echt nauwkeurig is heb ik de zaak met de freesmachine nog gevlakt.
Er komt nog een adapter waarmee het tandwiel met een eigen lager op de as komt.

full


het is nog te overwegen om het afgezaagde deel te gebruiken als adapter, als ik deze omgekeerd monteer dan kom ik op hetzelfde uit.
De kleinste ring heb ik het eerst afgezaagd omdat het geheel anders niet was in te klemmen in de zaagmachine (dit was toch al lastig).
 
Het afgedraaide deel blijkt niet bruikbaar dus we gaan weer aan de slag met een vers stuk staal op de draaibank

full


Morgen (ehh straks) aan de slag om deze adapter te draaien
 
Velgjes staan d'r goed! Krijg door je topic zin om pa's sportster ook maar een keertje onder het stof vandaan toveren.
 
Velgjes staan d'r goed! Krijg door je topic zin om pa's sportster ook maar een keertje onder het stof vandaan toveren.

Ja ja, je kan er heel iets leuks van maken

bij mij alleen frame, blok, achterbrug en olietank nog origineel 8-)

en dan wordt het blok zelf ook nog aangepakt, 1200CC cilinders zijn onderweg als het goed is.

Ik wil dan nog de cilinderkoppen late flowen en voorzien van grotere kleppen waarmee het echt een bruut hok wordt.
 
Het draaien van de tandwieladapter heb ik uitbesteed, dit omdat binnendraaiwerk bij mij niet zo goed gaat en precisie hier belangrijk is. Verder zelf bezig met een nieuwe achteras van 20mm en heb inmiddels de kettingspanners nu ook aangepast. De achterbrug was met een kwartiertje vijlen ook aangepast, die nieuwe achters is ca 1mm dikker dan de originele.
De overbrenging gaat ook iets veranderen, het originele tandwiel is 48T en het wordt 44T.

Ondertussen nu ook voor het blok wat spullen binnen±

full


set cilinders van Buell 1200CC en zuigers
ook een ontstekings unit van buell welke een andere vervroegingscurve heeft dan die van een 883
 
Laatst bewerkt:
Wat het blok betreft zijn er verschillende opties

  1. alsnog nieuwe zuigers van Wiseco en dan de originele koppen monteren a 300 euro, dit levert in elk geval meer koppel maar geen spectaculaire vermogens winst.
  2. deze zuigers monteren en de koppen laten aanpassen met grotere kleppen a 800 euro, dit levert een blok op dat kwa specificaties bij Buell komt en dat is het dubbele als het originele 883blok!

Daarnaast nog een paar verbeteringen die ik al eerder gedaan heb om de motor wat beter in en uit te laten ademen.

S_S carburateur en een highflow lucht filter
Supertrapp 2in1 uitlaat.
 
Ga dan voor een MIKUNI HSR42 carb.
Mijn Buell is gisteren op de bank geweest: 100.1 PK en 122 Nm aan het wiel :9~
 
Ga dan voor een MIKUNI HSR42 carb.
Mijn Buell is gisteren op de bank geweest: 100.1 PK en 122 Nm aan het wiel :9~~

Dat is een mooi resultaat, dit is dus ook met een Harley te bereiken.......
ik ben al tevreden als ik tussen de 80 en 90Pk uitkom maar dan moet ik wel voor optie 2 kiezen..... en dat wordt het ook :Y .

Tja Mikuni.... heb die S&S al een poos in huis maar geloof zeker dat die Mikuni nog beter is.
Del Orto lijkt me ook wel wat.....
 
Je kan ook nog wat prutsen met pakkingen om een hogere compressie te krijgen. Ik heb pakkingen van COMET gebruikt. Deze zijn van staal en ik kom op 1:12.
 
Je kan ook nog wat prutsen met pakkingen om een hogere compressie te krijgen. Ik heb pakkingen van COMET gebruikt. Deze zijn van staal en ik kom op 1:12.

Als ik de 883 koppen er zo opzet zit ik ook aan een dergelijk hoge compressie maar dat wordt toch wel afgeraden.
 
Na stevig rekenen en overleggen met diverse mensen ben ik tot het volgende besluit gekomen:

Er worden Wiseco zuigers besteld voor de standaard boring, kosten ca 300 euro
ik bespaar dan op de kosten boren en nieuwe zuigerveren (geschat op 170 euro).
Hoef dan niets aan de koppen te doen
Compressie wordt dan 1:10

In een later stadium kan ik dan de koppen laten flowen
 
Waren de oude zuigers niet meer goed dan ?

Die KB zuigers zijn goed maar hebben een overmaat, daarom moet de cilinder naar diezelfde overmaat worden opgeboord. Verder komen er de kosten van nieuwe zuigerveren bij, omdat de compressie te hoog wordt moeten de kopen worden aangepast hetgeen een dure grap is. De belangrijkste reden is dat de Wiseco zuigers hol zijn waardoor de compressie meteen goed is in combinatie met de standaard 883 koppen, dus voor een 300 euro plus een pakkingset klaar.

Ik heb hierna ook een 883 cilinder zuigerset over
 
Laatst bewerkt:
Die KB zuigers zijn goed maar hebben een overmaat, daarom moet de cilinder naar diezelfde overmaat worden opgeboord. Verder komen er de kosten van nieuwe zuigerveren bij, omdat de compressie te hoog wordt moeten de kopen worden aangepast hetgeen een dure grap is. De belangrijkste reden is dat de Wiseco zuigers hol zijn waardoor de compressie meteen goed is in combinatie met de standaard 883 koppen, dus voor een 300 euro plus een pakkingset klaar.

Ik heb hierna ook een 883 cilinder zuigerset over

Ik weet niet van wie je dat advies hebt, maar bij een nieuwe set zuigers (of veren), zou ik altijd de cylinders opnieuw laten hohnen.

@ 4stroke De KB zuigers komen uit mijn oude M2 cylinders, waarvan de bussen losgeraakt waren. De Cylinders zijn van een XB met originele boring. Ik den kat opboren + nieuwe veren op de KB zuigers de betere en goedkopere oplossing is....
 
Terug
Bovenaan Onderaan