Helicoil uit cilinder gekomen

Chineesboer

MF veteraan
29 apr 2006
1.405
476
Frl
Ivm met een lekke koppakking de kop van mn motor gehaald, oorzaak: 2 helicoils die eruit gekomen zijn.

Bouten zijn m8x1.25, gat wat er nu in zit is 10mm.

Nu heb ik al even gezocht naar een oplossing maar ik kan het even niet vinden. Meest ideaal zou zijn een helicoil met buitendiameter m12 en binnen m8.

Iemand een idee waar ik zoiets kan halen of een andere oplossing?
full
 
Misschien heb ik het mis. Maar dr zit nu dus draad in voor helicoils. Da's toch ander draad dan metrisch? Dan moet er toch ook ander draad getapt worden voor een metrische draadbus?

db
 
Misschien heb ik het mis. Maar dr zit nu dus draad in voor helicoils. Da's toch ander draad dan metrisch? Dan moet er toch ook ander draad getapt worden voor een metrische draadbus?

db

De draad die erin zat voor de helicoils is er door de helicoil uitgetrokken. Dus ik kan gewoon met een m12x1.5tap die bus erin zetten.
 
Niet zo gek dat die helicoil er uit is gekomen.

De draadlengte van de helicoil is veel te kort om de krachten aan te kunnen waarmee je de kopbouten aan trekt.
Dit probleem ga je ook krijgen met die draadbus inserts. Of ze moeten dubbel zo lang zijn als de helicoil
 
Ivm met een lekke koppakking de kop van mn motor gehaald, oorzaak: 2 helicoils die eruit gekomen zijn.

Bouten zijn m8x1.25, gat wat er nu in zit is 10mm.

Nu heb ik al even gezocht naar een oplossing maar ik kan het even niet vinden. Meest ideaal zou zijn een helicoil met buitendiameter m12 en binnen m8.

Iemand een idee waar ik zoiets kan halen of een andere oplossing?
[afbeelding]

En gewoon M12 tappen, gat in kop op boren en dan met bout M12 vast zetten. :? Of iets te simpel gedacht?
 
Niet zo gek dat die helicoil er uit is gekomen.

De draadlengte van de helicoil is veel te kort om de krachten aan te kunnen waarmee je de kopbouten aan trekt.
Dit probleem ga je ook krijgen met die draadbus inserts. Of ze moeten dubbel zo lang zijn als de helicoil

Zat daar ook aan te denken. Op mijn werk hanteren we de volgende vuistregel voor benodigde draadlengte in verschillende materialen:

Staal: 1 x d
Gietijzer: 1.5 x d
Aluminium: 2 x d

Dit zijn meestal wel verbindingen waar serieus kracht op komt te staan...
 
Niet zo gek dat die helicoil er uit is gekomen.

De draadlengte van de helicoil is veel te kort om de krachten aan te kunnen waarmee je de kopbouten aan trekt.
Dit probleem ga je ook krijgen met die draadbus inserts. Of ze moeten dubbel zo lang zijn als de helicoil

Bouten worden vastgezet met 28NM. Wat die helicoils exact kunnen hebben weet ik niet maar ze zijn inderdaad korter dan de normale lengte schroefdraad die in het alu zit. Dat is uiteraard ook wat stuk getrokken is nu.
als iets "serieus" moet vast zetten, zet ik 2 helicoils achter mekaar.

Goed idee als je lengte tekort komt :)

En gewoon M12 tappen, gat in kop op boren en dan met bout M12 vast zetten. :? Of iets te simpel gedacht?


Daarvoor is er niet genoeg vlees in de kop, en dat staat ook niet echt sjiek :P

Op mijn werk gebruiken we altijd Ensat schroefdraadbussen.
Ook M8 binnen met M12x1.5 buiten.
Ik kan je er wel 2 opsturen..........

:t je hebt pb
 
er is iets anders wat niet klopt, met 28 Nm trek je er geen helicoils mee uit.
( heb ik in 40 jaar nog niet meegemaakt. )
oplossing , als er ruime is
a- groter tappen en een tapeind maken met verzet
b- groter tappen, en een alu stuk plaatsen, en hierin weer de originele schroefdraad plaatsen
 
Heb aardig wat kilometers gemaakt voordat dit gebeurde, de helicoils zijn niet losgekomen door het aandraaien vd bouten.

Het gaat om een 600 1 pitter. Deze blokjes gaan vaak uit elkaar en ik weet niet of de de kopbouten (rekbouten) hergebruikt zijn. Mogelijk zou dit oorzaak zou kunnen zijn van het probleem.

En wat betreft het aanhaalmoment houd ik de specs vh WPHB aan.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan