Help!!!!50km op snelweg,mag dat???

Kwam ik toevallig tegen.......


Het gaat mij om het volgende:

De wet schrijft dwingend voor dat de snelheid op een autosnelweg niet verder kan worden beperkt met toepassing van permanente borden dan tot 80 km/h (behoudens tijdelijk i.v.m. b.v. file of wegwerkzaamheden.) Als de gedeelten waar de permanente borden 50 zijn geplaatst tot de autosnelweg behoren, zijn die dus onwettig.

Als bestuurder die de wet goed kent weet jij immers dat een permanent bord 50 op een autosnelweg niet mogelijk is. De plaatsing is dan onwettig, is onzorgvuldig jegens de weggebruiker en tast mede jouw rechtszekerheid als weggebruiker aan. Jij gaat er immers van uit dat de overheid zich aan de wettelijke bepalingen houdt. Alsdan zou ik er graag een bonnetje willen krijgen.

Als hier jurisprudentie van te vinden is moet de TS toch een mogelijkheid bieden om bezwaar aan te tekenen. Ervanuitgaande dat Panrider Mofkap het niet uit zijn duim gezogen heeft :P
 
Nog een interessante quote van Mofkap die specifiek betrekking heeft op klaverblad Ressen

Het bord slipgevaar J20 heeft altijd betrekking op een wegvak, onder dit bord moet een onderbord zijn geplaatst waarop de lengte van het wegvak waarop dat bord betrekking heeft wordt aangegeven.

Op een autosnelweg wordt op wegvakken geen andere maximumsnelheid vastgesteld dan 80 of 100 km/h.

Dus volgens de voorschriften mag het niet en moet het bord A4 adviessnelheid worden geplaatst.

Mocht je een bon krijgen dan kom je wel voor de rechter te staan en moet je aantonen dat de wegbeheerder dit niet heeft mogen doen, omdat het niet volgens de voorgeschreven regels is, dit onzorgvuldig is jegens jou, dat het niet volgen van de uitvoeringsvoorschriften onduidelijkheid teweeg brengt en dat daarmee de rechtszekerheid van jou als de weggebruiker is aangetast. Immers de regels zijn standaard en zo eenvoudig mogelijk en als afgeweken wordt is onduidelijkheid troef.
 
Laatst bewerkt:
tegenwoordig vraag ik gelijk aan het begin of ze zelf ook motorrijden en zo nee, dan ga ik op ja-knikker-modus en draai ik mijn oren in de het-ene-oor-in-het-andere-oor-weer-uit-stand :z


Nou als je door 2 motoragenten aan de kant word gezet hoef ik dat nie te vragen. ;)
 
Nog een interessante quote van Mofkap die specifiek betrekking heeft op klaverblad Ressen


Klingt intresant,zou alleen mooi zijn als dar ergens terug te vinden is,zodat het ook te onderbouwen is,bedoel ken de persoon ik kwestie niet,dus op welke feiten is het gebaseert,het zou wel mooi zijn om op die manier der onderuit te kommen.
 
Kijk bij het klaverblad Badhoevedorp (A4/A9) daar zijn de borden maximumnelheid 50 weggehaald en vervangen door adviessnelheid 50.


In Ressen staan ze nog steeds,alleen is nu het volgend het geval,kom je vanaf Arnhem of Nijmegen dan rij je op een autosnelweg A325,maar kom je vanaf Bemmel/Huissen(richting Rotterdam) of Rotterdam,dan rij je weer op dat punt autoweg.
Dus dat zou niet mogen????op een autosnelweg dan???,daar bij staan de borden ook maar aan 1 kant van de weg(rechter) en niet zoals gebruikelijk aan beide kanten.
 
kweenie of dit geheel toepasselijk is op bovenstaande maar op de matrix borden worden ook max snelheden aangegeven, ook wel 70 of 50 km/u...

dus... (?)
 
kweenie of dit geheel toepasselijk is op bovenstaande maar op de matrix borden worden ook max snelheden aangegeven, ook wel 70 of 50 km/u...

dus... (?)

Er staat ook duidelijk dat een permanent bord 50 op de autosnelweg niet mogelijk is. Matrix is niet permanent
knotno.gif
 
goed als er dus geen minimum snelheid is!! gaan we een keer 50 rijden op de snelweg!! kijken hoelang het duurt voordat je van de weg word gehaald (en een bon krijgt)of word aangereden!! |( |( |(

Aan de andere kant, dán staat er geen bordje met max 50 én krijg je ook een probleem in de file/bij langzaam rijdens verkeer. Want dán ben je dus écht de pisang met die theorie over de minimum snelheid op de snelweg.
Verloren zaak lijkt me en zwaar balen!
 
ehm,

hoop dat dit nog ff duidelijk gemaakt gaat worden want ben momenteel bezig met theorie :)

en in mijn boekje van 3 jaar oud staat >

snelweg > voertuig moet minimaal 60 km/u kunnen
autoweg > "" "" " " " 50 " " "

en heb bij vragen op het internet volgens mij hetzelfde ingevuld en dit werd goed bevonden.

zal dan idd wel de minimale snelheid zijn die je MOEST rijden, da's weer wat anders natuurlijk...

Wat jij aanhaalt gaat over de constructiesnelheid van een voertuig. Staat idd los van te rijden min. of max. snelheden op de weg.
 
ehm,

hoop dat dit nog ff duidelijk gemaakt gaat worden want ben momenteel bezig met theorie :)

en in mijn boekje van 3 jaar oud staat >

snelweg > voertuig moet minimaal 60 km/u kunnen
autoweg > "" "" " " " 50 " " "

en heb bij vragen op het internet volgens mij hetzelfde ingevuld en dit werd goed bevonden.

zal dan idd wel de minimale snelheid zijn die je MOEST rijden, da's weer wat anders natuurlijk...
Nee, je leest het verkeerd. Je voertuig moet minstens 5
0 kunnen en mogen.
Dus je brommer die 80 kan mag niet. Een motorvoertuig mag gewoon met 50 rijden daar hoor.
 
Maar waar ik me het meest aan stoorde is de uitspraak van de betreffende agent,(ze hebben mij zo'n,6/7km gevolg vanaf tankstation),hey daar gaat een sportmotor dus die zal vast wel iets fout gaan doen(echt waar is zijn uitspraak)

Geef 'm eens ongelijk. Ben het helemaal met die kerel eens.
 
@TS: Ik vrees toch dat dit een geval van:

Aanwijzingen gaan boven
verkeerstekens, gaan boven
verkeersregels, gaan boven
gedragsregels ...

Ondanks dat het een snelweg betreft, is het bord wel degelijk rechtsgeldig. Dus: betalen... B|
 
Ik zie hier een hoop opmerkingen zonder enige vorm van argumentatie of bronvermelding. Het gaat hier NIET om persoonlijke meningen, maar om feiten. :Z
Is het bord rechtsgeldig of niet, is de wegbeheerder fout of niet :?
 
@TS: Ik vrees toch dat dit een geval van:

Aanwijzingen gaan boven
verkeerstekens, gaan boven
verkeersregels, gaan boven
gedragsregels ...

Ondanks dat het een snelweg betreft, is het bord wel degelijk rechtsgeldig. Dus: betalen... B|
Dat is waar. Alleen gaat het hier niet om een verkeersregel maar om een wettelijk voorschrift. Het gaat hier niet om de vraag of het bord terecht en met in achtneming van de juiste procedures is geplaatst, want dat verlies je.

Het gaat hier om de bevoegdheid van de wegbeheerder een dergelijk bord te plaatsen. Je weet immers dat de wegbeheerder de wet overtreedt.

Als je een aanwijzing krijg om de sloot in te rijden moet je die dan ook opvolgen?
 
oke hier de beste tip van allemaal
ga naar je rijschoolhouder waar je ooit gelest heb en vraag het
of als je die niet wil zien zoek een andere op
de rijinstructeurs weten het soms beter dan menig agent
vraag ook of hij het kan aantonen
zo ja met dit bewijs een bezwaar indienen
eventueel met de instructeur als getuige :P
 
Kijk bij het klaverblad Badhoevedorp (A4/A9) daar zijn de borden maximumnelheid 50 weggehaald en vervangen door adviessnelheid 50.
Waar zouden we zijn zonder PanRider MofkaP :}

Dit verklaart ook waarom de borden "maximumsnelheid 70" op de verbindingsweg van de A27 naar de A15 (knp. Gorinchem) onlangs weer zijn vervangen door "adviessnelheid 70"... Wat trouwens flauwekul is; je kunt er makkelijk met 120 doorheen (in blik iig) :X
Dat is waar. Alleen gaat het hier niet om een verkeersregel maar om een wettelijk voorschrift. Het gaat hier niet om de vraag of het bord terecht en met in achtneming van de juiste procedures is geplaatst, want dat verlies je.

Het gaat hier om de bevoegdheid van de wegbeheerder een dergelijk bord te plaatsen. Je weet immers dat de wegbeheerder de wet overtreedt.

Als je een aanwijzing krijg om de sloot in te rijden moet je die dan ook opvolgen?
Dat is wel een interessante... Haalde jij onlangs niet nog een voorbeeld aan waar boze dijkbewoners zélf een bord "maximumsnelheid 50" (of iets dergelijks) hadden geplaatst? Ik meen dat het daarbij ook niet aan de weggebruiker was om te bepalen of dit bord rechtsgeldig is of niet.
 
Dat is wel een interessante... Haalde jij onlangs niet nog een voorbeeld aan waar boze dijkbewoners zélf een bord "maximumsnelheid 50" (of iets dergelijks) hadden geplaatst? Ik meen dat het daarbij ook niet aan de weggebruiker was om te bepalen of dit bord rechtsgeldig is of niet.
Het verschil hier is: het bord mag op de autosnelweg gewoonweg niet staan.
Op een andere weg mag (en kan) het wel.
 
Het verschil hier is: het bord mag op de autosnelweg gewoonweg niet staan.
Op een andere weg mag (en kan) het wel.


Is ergens op internet hier een bewijs van te vinden,want daar zou ik gebaad bij zijn,dan ga ik mijn bekreuring straks aanvechten.
Zal der nu nix aan hebben omdat zij mijn rijbewijs hebben.
 
Nou probeer ik me de max. snelheden op knooppunt Ressen voor de geest te halen maat het lukt me niet helemaal.
- De hoofdrijbaan van de A325 (Arnhem-Nijmegen) is 120 kmh
- De parellelrijbanen van de A325 zijn 120 kmh
- De A15 gaat op / ter hoogte van knp Ressen over van snelweg naar autoweg, maar waar die overgang is ben ik niet zeker van
De afslag A325 - A15 (arnhem ri. R'dam) en de afslag A15 - A325 ( R'dam ri Nijmegen) zijn 120 kmh
- De lussen zelf zijn 50 kmh

zie schets

full


Heeft het feit dat knp Ressen een knooppunt is tussen een snelweg en een autoweg nog invloed op dit gebeuren :?

Overigens staan de borden "50" zo ongelukkig dat een automobilist ze pas kan zien op het moment dat je bezig bent aan de lus. Hierdoor heb ik regelmatig domme remacties gezien van mensen die op het allerlaatste moment het bord pas zien en dan nog willen afremmen.
 
De borden "50" zijn trouwens geplaatst nadat er verschillende zware ongelukken met motorrijders zijn gebeurd op Ressen. De wegbeheerder was vorig jaar aan het kijken of er maatregelen genomen kunnen worden om de situatie veiliger te maken en als tussenoplossing zijn deze borden geplaatst.
 
Terug
Bovenaan Onderaan