Kijk, ik vind het helemaal niet leuk als bazen zich op deze manier met mijn werk gaan bemoeien, maar eerlijk is eerlijk, het schrijven van bonnen hoort bij mijn werk, en het is nu eenmaal iets dat "meetbaar" is. Het enige dat mij hieraan echt stoort, is dat door sommige chef HÉT aantal zaligmakend is. Zo van:
Wel, Janssen, ik zie dat je dit jaar maar 170 bonnen hebt geschreven, da's niet zo mooi.
Ja meneer, maar ik heb wel 40 straatdealers aangehouden, 8 autokrakers, 3 straatrover en laatst die inbreker.
Kan wel zijn, Janssen, maar het aantal bonnen blijft toch wel wat achter...
Gelukkig zijn de meeste chefs wat realistischer.
Het doel van straffen is ander (gewenst) gedrag afdwingen. In theorie zou het aantal bonnen dus gaan afnemen. Tot op zekere hoogte klopt dat ook wel. Ik las laatst in de krant dat het aantal fietsers met licht is toegenomen tot 64 % en ik weet zeker dat die "onzinnige" verlichtingscontroles daartoe hebben bijgedragen. Kijk maar eens om je heen in Amsterdam hoeveel automobilisten nu gewoon hun gordel dragen. Helemaal uitbannen zal nooit lukken, dus er zullen bonnen geschreven blijven worden. En inderdaad, je straft je kindern niet standaard 1 maal per dag. Maar als je, zoals ik, enkele tienduizenden "kinderen" hebt, ontkom je er gewoon niet aan. In dat licht bezien is 1,5 keer per dag niet eens zo veel. Nogmaals, dat hele gedoe met aantallen is compleet uit zijn verband gerukt.
De pest met straffen is dat je ermee door moet gaan. Neem nou bijvoorbeeld de trajectcontroles. Pakkans 100 %, 24/7. Je ziet dat op dergelijke trajecten (mits zij duidelijk zijn aangegeven) het aantal overtredingen tot vrijwel nul gereduceerd wordt. Onoplettende chauffeurs houd je natuurlijk altijd. Hef de trajectcontrole op, en het hardrijden begint weer. Als het nu alleen maar zou gaan om rijden zonder gordel, rijden zonder helm, en fietsen zonder licht, dan zou dit zonder meer uit te roeien zijn. Als je 10 bonnen hebt gehad, dan ga je wel een keer naar de fietsenmaker voor een verlichtingsetje, nietwaar? Er zijn echter zo onnoemelijk veel feiten waarvoor ik kan, mag en soms zelfs moet schrijven, dat ik, als ik elke overtreding zou beboeten, er een dagtaak aan heb. En de rest van de Nederlandse dienders ook. Op een gegeven moment sloeg dat door naar de andere kant en schreven dienders nog maar 5 bonnen per jaar. Daar werk je toename van overtredingen alleen maar mee in de hand. Als je een fietser die door rood rijdt daar alleen maar op aanspreekt, gaat hij al tekeer alsof je zijn mensenrechten schendt. Dus het is niet zo heel gek dat er iets aan gedaan werd. Maar nogmaals, om dat nu direct te gaan vertalen naar starre aantallen....
Flutbekeuringen, wat zijn dat eigenlijk?
Okee, ik ben het met je eens als je je vraagtekens zet bij flitsbonnen van 4 km overschrijding op een kaarsrechte snelweg, maar verder?
Even een stukje zonder helm moet kunnen. Net als even over de stoep rijden omdat je dan dichter bij de winkel komt, een eenrichtingstraat inrijden (tegen de verplichte richting) omdat dat omrijden scheelt (Goed voor het milieu) en of ik een gordel draag maak ik zelf wel uit, het is mijn kop die door de voorruit gaat. En parkeren? Ik sta maar een paar minuten op de stoep omdat ik even iets moest halen.
Als laatste een woord over de kliklijn.
Ik begrijp om te beginnen niet wat je bedoelt met "zonder bewijs".
Ik ben beëdigd opsporingsambtenaar en mijn opsporingsbevoegdheid behoud ik, ook als ik vrij ben. Als ik iemand door rood zie rijden, zie ik dat in mijn vrije tijd nét zo helder als onder diensttijd. Het is niet zo dat ik van de baas een bril krijg die na diensttijd ingeleverd moet worden.
Bonnen voor hardrijden bijvoorbeeld, waargenomen uit/vanaf het prive-voertuig (dus zonder gecontroleerde snelheidsmeter) worden niet geaccepteerd.
De gemiddelde diender zal echt geen fout geparkeerde auto doorbellen naar die kliklijnen hoor, maar alleen de echt asociale overtredingen.
En zeg nou zelf, zie jij nooit iets gebeuren waarvan je denkt : als ík bonnen mocht schrijven, had die %%^&$$^& er eentje gehad, of roep je tegen je vrouw: "waarom is er nou net geen smeris die dit ziet?"
Voor dit soort overtredingen zijn dus de "kliklijnen".
Niet om de dienders aan hun verplichte aantal bonnetjes te helpen, maar om de echte aso's te laten merken dat ze vaker het bokje kunnen zijn dan ze denken. In iedere auto kán een diender zitten. Dat je ze niet ziet, zegt niet dat ze er niet zijn.
Een goed voorbeeld zie je soms bij die programma's als blik op de weg en zo. Iemand rijdt asociaal hard, nog even een beetje bumperkleven, rechts inhalen, je kent het wel. Opeens gaat deze meneer zich weer heel normaal gedragen. Korte tijd later komt een opvallende surveillancewagen in beeld. Auto is uit het zicht, asdo waant zich weer veilig en vervalt weer in zijn oude gedrag. Tot dat akelige bordje op de hoedenplank verschijnt.
Voor dit soort dingen (met uitzondering van het rechts inhalen dan) kun je de kliklijn niet bellen, maar als jij met je kinderen op het zebrapad oversteekt en de vouwen worden uit je broek gereden door een aso die nog even een rood lichtje pikt, vind jij het dan echt erg als ik even bel?