Help!! GS1000 wil niet starten

Michel1984

MF'er
11 jun 2014
61
0
Groningen
Goedemiddag,

Na het zelf opknappen van mijn GS850 heb ik met mijn vader een GS1000 gekocht met het doel deze op te knappen! De motor liep perfect toen we deze kochten. We hebben de motor optisch opgeknapt (zie foto!) en we hebben nieuwe olie in het blok gegooid (15W50 op aanraden van een motorzaak). Daarna hooguit nog 10 tot 15km meegereden waarna de motor slechter begon te starten en nu start hij helemaal niet meer. Aanvankelijk dachten we dat het een carb probleem was en daarom hebben we de carburateurs ultrasoon laten reinigen. Ook dit mocht niet baten.

We hebben de compressie gemeten en deze zit rond de 85 PSI. Niet veel, maar voldoende om te starten (toen ik mijn eerste gs850 kocht had deze minder en startte alsnog). Als ik de luchtfilters er afhaal en mijn hand voor de lucht inlaat houd voel ik wel een zuigende kracht, maar deze is naar onze mening, niet sterk genoeg. De kleppen staan goed (wph erbij gehad), maar starten zit er niet in...

Aangezien we al een behoorlijke tijd op zoek zijn naar het probleem en er maar niet uitkomen spelen we nu zelfs met de gedachte om de motor te verkopen :? , maar aangezien het een schitterend apparaat is wil ik jullie toch nog om hulp vragen! Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn?

Alvast bedankt!
full
 
Ehm., ik/ iemand kan hier domme vragen gaan stellen maar noem eens op wat je op werking hebt gecontroleerd?
 
Vonk, staat van de bougies, massa van de bobines, gaat de startmotor rond, zijn de carburateurs schoon (overheen gelezen), wil de motor wel aan gáán slaan of doet hij helemaal niks? *D
 
Laatst bewerkt:
Hebben jullie met het 'optisch aanpakken van de motor' (wat overigens goed gelukt is), zelf de open K&N filters gemonteerd?

En de sproeierbezetting niet aangepast? ( kom op.. dat zou wel heel erg.. |( zijn..)
Samen met een andere 'demper''..
 
Laatst bewerkt:
Spuit eens wat contactspray op die filters als hij dan nog niet start zit het niet in de carbs.
dan heb je of toch te weinig compressie of een ontsteking probleem.
kapotte bobine,slechte bougiekappen,slechte kabels,of kapotte pulsgever als er elektronische ontsteking opzit.Of in geval van punten een kapotte condensator of ingebrande of niet goed afgestelde punten.
Als je aanzuigkracht niet voldoende is dan heb je ergens of lekkende kleppen of versleten of gebroken zuigerveren,of ergens een lekkende koppakking.Met een lektest is dat eventueel op te sporen.Kijk ook al je stekkerverbindingen goed na op corrosie of slecht contact.
en de meest onwaarschijnlijke ,maar die toch nog regelmatig voorkomt, }) of je noodstopknop niet ingeschakeld staat.
Overigens is 85psi rijkelijk laag,dat is nog geen 6 bar ,duidelijk ergens lekkage.
Die hoort rond de 9 bar te zijn.
En hoe is dat gemeten,met warme of koude motor?
 
Laatst bewerkt:
Juiste en goede bougies? Contactpunten ok en op juiste afstand? Benzinekraan op on?Accu voldoende spanning?Dodemansknop op on?Zekeringen en kastje nagelopen?

Groet,Auke.
 
Laatst bewerkt:
Krijgt hij wel vonk? zo nee, wat heb je gedaan om het euvel te verhelpen?
Je geeft bitter weinig info.. zo kan niemand je helpen...
 
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb het verhaal vanochtend snel op mijn werk getypt, maar ik had inderdaad iets meer info kunnen geven:) Dus hierbij iets meer informatie!

De motor wil aan gaan slaan, maar start uiteindelijk dus niet. De bougies vonken, de ontsteking hebben we afgesteld en de zekeringen zijn gecheckt. De motor liep perfect met deze open filters (er zitten grotere sproeiers in). Ik heb wat olie in het bougie gat heb laten lopen en heb daarna een compressie meting gedaan. Dan schiet de compressie omhoog naar 150 psi. Zonder de olie met koude motor is de compressie 85 psi. Dit zou wijzen op zuigerveren, maar het vreemde vind ik dat de motor eerder wel goed liep en we hebben er hooguit 15 km mee gereden..

De noodstop knop staat goed (was ook wel heeel erg geweest:). Ik dacht zelf ook aan de kleppen, maar deze staan juist afgesteld volgens het WPH.

Gr.

Michel
 
Vaak moet je naast ultrasoon reinigen ook de sproeiers er uit schroeven en stuk voor stuk nakijken op vuil in de kleine vele gaatjes,kleine extra moeite.
 
Lijkt een beetje overkill, maar is de startmotor niet gewoon op?
Hij maakt dan net niet genoeg snelheid waardoor het lijkt dat de compressie slecht is.
Keertje proberen aan te duwen sluit dit uit.
 
Spanning meten tijdens starten. Mogelijk kakt de spanning te ver in. Kan ook overleden accu zijn of slecht laadsysteem.
 
Laatst bewerkt:
en de bougies blijven droog....

Nou benzine probleem dus, hoe ziet de tank er uit van binnen is die nog netjes?? Als in die tank roestdeeltjes zitten dan blijf je dit probleem houden, sproeiers hebben maar heel klein beetje vuil nodig om dicht te gaan zitten.
Spuit anders eens wat benzine of startspray in de carbs als hij dan wel wil starten ben je al een eind op weg.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan