Hallo, (alvast excuses voor het lange verhaal, maar wil het probleem zo duidelijk mogelijk maken)
Ik heb een R6 uit 2003 (injectie) en er is iets heel raars aan de hand met mijn stationair loop. Ik begin me onderdehand toch best zorgen te maken, en niemand die ik tot nu toe gesproken heeft weet wat het zou kunnen zijn. Dus ik hoop dat iemand hier me uit de brand kan helpen, of me iig in de goede richting kan wijzen.
Dit zijn de feiten: Ik heb hem gekocht met 9000 op de teller, heb bij 10000 een grote beurt laten uitvoeren, en nu staat er 13000 op. Er zit een yoshimura open demper op, en K&N luchtfilters.
Ik had hem netjes stationair afgesteld na aanschaf (okt 2007) maar een paar maanden later viel hij bijna uit na lange ritten. Dus weer opnieuw afgesteld en een paar weken later hetzelfde verhaal. Hij loopt zeer onregelmatig stationair, verspringt zo'n 300 a 400 toeren, en bij stilstaan, of tijdens uitrollen slaat hij soms gewoon af. Ik heb hem pas op de testbank gehad voor een uitdraai, en het vermogen was ok. 105,4pk aan het achterwiel, met acceleratie test 108. Hij liep wel veel te arm.
Maar het meest vreemde was nog wel gister, ik ben toen naar de motorbeurs geweest, ik kom zelf uit Rdam. Ik had hem van te voren wat te hoog stationair afgesteld en dus onderweg heb ik hem, toen hij warm was even op het tankstation afgesteld op +/- 1800 toeren(is wat hoog, maar om uitval te voorkomen). In utrecht aangekomen viel hij weer bijna uit, 1000 toeren met het verspringen. Toen op de terugweg, was alles weer in orde, 60km snelweg, en bij aankomst op bestemming bleef hij op 2500 stationair hangen.Na een korte pauze daar terug naar mijn woning gereden, 20km stukje snelweg stukje stad, en toen ik bijna thuis was viel hij weer uit. Ik snap er niksmeer van!
Iemad die weet wat het kan zijn??
hoi denny,
ik weet misschien wat het is, maar ik hoop het niet voor je.......
ik heb hetzelfde probleem gehad met een '01 r6, er zat een gat in m'n cilinderwand waardoor er heel veel druk langs de zuiger het carter in werd geblazen en het blok dus eigenlijk zichzelf zoveel tegendruk van onder geeft dat'ie zichzelf dus uitblaast....
het enige wat je kan doen om vast te stellen dat dit het niet is, is een "lektest" te laten doen. ik heb hem bij dynojet laten repareren, maar mischien dat de "gewone"garage het ook kan.
suc6
wouter
...
Is dat hij ontzettend kan klappen uit de uitlaat. Als ik vanaf zo'n 7000 a 8000 toeren het gas loslaat dan komen er echt behoorlijke blauwe steekvlammen uit de pijp. Hoe hoger in toeren hoe erger het wordt. Ik had de ploffen wel gehoord, maar toen die op de testbank stond werd het pas echt duidelijk. Het extreemst doet hij dit wanneer je hem terug laat vallen in toeren en toch nog een heel klein beetje het gas openhoudt. Of is dit normaal?
Dat is onverbrande benzine in de uitlaat. Heb je een foto van je bougie's. Hoe ze er nu uitzien? Als er ergens een "gat" in je wand zit zou er ook veel meer olie bij de verbranding zitten en dat kan je aan je bougies zien. Dus als je een foto hebt van alle 4 de bougie's zijn er vast wel mensen hier die je verder kunnen helpen. ALS dat het is iig.
Hebben ze bij de grote beurt wel alle vacuum slangen vastgemaakt? Als dat slangetje van je carburateurs niet aan je luchthuis vastzit kan dat ook een oorzaak zijn van onregelmatig lopen.
Succes
Iemad die weet wat het kan zijn??
Kolere....
Ik hoop het niet voor je Den...
Nee ik ook niet!
Ik zou wel wat meer info willen hierover Cor. Wat was er precies bij jou aan de hand?Ook te arm en doorgereden, of iets anders? Bleef hij wel gewoon rijden met die kapotte zuigers? Had je ook last van die ploffen, vermogensverlies misschien etc? Heb je de oorzaak achterhaald?
Ik hoop wat te horen
Dit .... Het gekke eraan is dat ik niets merkte tijdens het rijden. Geen merkbaar vermogensverlies, een brandstofverbruik van 1 op 18, gewoon netjes. Na deze foto's gelooft niemand dat ik niets merkte. Maar degenen die op mijn fiets gereden hebben zullen het beamen. Een compressietest zal veel verduidelijking opleveren.
Cor.
Langzamerhand maar toewerken naar het zwartgeblakerde zuigers verhaal.Voordat ik daar ben hoop ik het natuurlijk anders opgelost te hebben. Een compressie test schijnt nogal wat werk te zijn. (nogmaar niet te denken aan wat daarna komt)
De radiateur etc moet er dan ook af. Ik hoop echt dat dit het niet is.
Suggesties blijven welkom! En bedankt allemaal voor de respons
Bij de compressietest moeten de bougies eruit. Dus als je toch al de bougies eruit haalt om deze na te kijken doe dan gelijk een compressiemeting. Je kan in ieder geval een stuk beter slapen als alle cilinders een goede compressie hebben
\[edit] dat de zuigers zwart zijn heb ik geen problemen mee, maar die grote gaten aan de zijkant en dat de cilinderwanden zo bekrast zijn heeft mij menig *#$&*(@*((#@-woord doen uitlaten.
had even geen tijd om te reageren, maar ik had ook geen last van vermogen verlies.
die van mij had nog geen half jaar daarvoor ook nog op de testbank gestaan en was er niks aan de hand (dacht ik)
maar dit was wat er al wel in zat:
[afbeelding]
had even geen tijd om te reageren, maar ik had ook geen last van vermogen verlies.
die van mij had nog geen half jaar daarvoor ook nog op de testbank gestaan en was er niks aan de hand (dacht ik)
maar dit was wat er al wel in zat:
[afbeelding]
Aaiaai
Maar wat ik begrijp uit je reactie heb je er geen nieuw blok onder hoeven te hangen?
En had jij ook dezelfde problemen met stationair lopen? Of andere zaken?
Ik heb ondertussen iig een afspraak voor de 18e dat hij weggaat voor een lektest. Maar eigenlijk duurt me dat wat te lang, dus heb misschien nog een mogelijkheid dat het wat sneller kan. En hopelijk goedkoper!Het gaat me zo'n 250 mooie ronde Euries kosten! Is dit normaal? Volgens de 'garage' kost het gewoon heel veel tijd om alles van de motor te halen. Incl radiateur etc. Iemand ervaring hiermee?
En kun je cilinderwanden van een R6 honen en overmaatse zuigers plaatsen, zoals in de goude oude scootertijd?
Greet!
Nou heb net even gebeld. Kan mijn motor vanavond wegbrengen bij die andere zaak, en dan worden de tests morgen uitgevoerd, voor ongeveer de helft van het geld
Nu maar duimen!
Al gecontroleerd of de gasklep positie sensor (TPS) vervangen is?Ik heb nog even met mijn motorzaak gebeld. Deze man is yamaha specialist en wist mij te vertellen dat bij Yamaha toen der tijd bij de 2003 modellen een terugroep is uitgebracht wat te maken had met de gasklep(pen) waardoor de motor erg slecht stationair kon lopen. Dus ik ga straks eens met het framenummer erbij de fabrikant bellen.
Al gecontroleerd of de gasklep positie sensor (TPS) vervangen is?
Aaiaai
Maar wat ik begrijp uit je reactie heb je er geen nieuw blok onder hoeven te hangen?
En had jij ook dezelfde problemen met stationair lopen? Of andere zaken?
Ik heb ondertussen iig een afspraak voor de 18e dat hij weggaat voor een lektest. Maar eigenlijk duurt me dat wat te lang, dus heb misschien nog een mogelijkheid dat het wat sneller kan. En hopelijk goedkoper!Het gaat me zo'n 250 mooie ronde Euries kosten! Is dit normaal? Volgens de 'garage' kost het gewoon heel veel tijd om alles van de motor te halen. Incl radiateur etc. Iemand ervaring hiermee?
En kun je cilinderwanden van een R6 honen en overmaatse zuigers plaatsen, zoals in de goude oude scootertijd?
Greet!