Boevie
MF veteraan
Jep, de koelwaterpijpjes zijn mega ver heen.Als het de chroomlaag is die is aangetast door roest kan je er bijna zeker van zijn dat de chroomlaag zelf compleet weg is gevreten. De chroomlaag is maar enkele honderden tot tienden millimeters dik. Zolang het oppervlakkig kan je het met chroompoets of WD40/poetsdoek wegkrijgen. Maar let op, Roest betekend gewoon aanslag! Zit het te diep, dan kan je poetsen en poetsen tot je een ons weegt maar je schiet er nik mee op. Roest weg, morgen zit het er weer. Beste is om te kijken of je het opnieuw kan laten verchromen als de roest te diep zit (door de chroomlaag heen) en op het moedermateriaal zit.
Ik ben bang dat de roest op de 2e en 3e foto al door de chroomlaag heen zit.
De carbs moeten eraf om deze te vervangen.
En de pijpjes kunnen megavast gerot zitten.
Het hitteschild aan de achterkant van het blok is ook ver heen. Onherstelbaar, tenminste de chroomlaag. Spuiten kan nog wel.
Maar je kunt er niet fatsoenlijk bij, dus het hele blok moet dan gedemonteerd worden.
Als je dan toch bezig bent kun je net zo goed de hele motor strippen.
Of de optie, makkelijke onderdelen demonteren en matzwart spuiten.
En de rest gewoon ontvetten, schuren waar je bij kunt en dan matzwart. Dit word heel vaak gedaan, de laatste 10 jaar.
Een beetje een Ratlook, best grappig
Dan hoeft het spuitwerk ook niet perfect te wezen bij een Ratbike.
Een vuilnisbak looke met een technisch uitstekende motor.