Herfstraces 11-09-05

TYRI F1

MF veteraan
15 sep 2003
1.364
0
Nijkerk
Vandaag verreden:

Dutch Superbike


nrs 1 - 2 - 3


kwamen hem later nog tegen, pilsje in zn hand. wist ons te vertellen dat de rest te weinig lol had. wat n kerel! menzen is n toffe pik!

arno vischer toch mooi 5e

ONK 125cc

Litjens er hier nog leuk bij

z'n zus(je?) ging ook lekker :P

Gert Jan Kok kampioen :up:

hugo duidelijk laten zien dat ie aardig kan sturen :D

Europees Supersport Kampioenschap


insturen gt


blow up van henk van de lagemaat

en die zooi moet ook opgeruimd worden


1e plaats Sebastien Le Grelle

2e plaats Vesa Kallio

3e plaats Johan Veijer

4e plaats Alessio Aldrovandi

5e plaats Marco Opheij



pechvogel vos


mile pajic had ook geen gemakkelijk leven vandaag

Uitslagen staan op racesport.nl 8-)
 
Afgelopen weekeinde voor het eerst een keer langsgegaan bij het ONK, weer hand en span diensten leveren in de box bij Bert Grevink met daarbij natuurlijk Fausto Dhanis. Dit keer als gasten Uwe Pollheide (een gezette duitser waarvan ik me in begin afvraag of die fysiek in staat is een training te volbrengen) en Patrick Scheers. Rijders dus in de top en staart van het veld, gezellig bij elkaar in 1 volle box.

Jammer dat Toni er dit keer niet was. Want vorige keer had ik veel geleerd van de Spaanse coach van Maxime Berger, de Franse rijder uit de Superstock600. Met hem hele discussies gevoerd over de techniek van het racen, maar meer nog over tactiek en de mentale voorbreiding.
Tijdens het WSB weekeinde nog felle gesprekken met hem gehad over zaken waarin ik nog veel verbetering mogelijk zag, maar zijn ervaring en wijsheid dempten die voldoende om alleen echt zinvolle dingen bij de rijder aan te laten komen.
Maxime reed een sterke race, lag eerste bij de rode vlag. De herstart was ook goed en pas na een aanrijding met Canepa moest hij afhaken in de strijd om de koppositie.
Dit weekeinde dankt hij overigens zijn eerste overwinning in die klasse aan een aanrijding tussen Tiberio en Corti ...

Bert had de afgelopen weken weer voldoende kilometers gemaakt met de afstelling waarmee we op Assen waren geëindigd en ook andere compounds getest, zodat we over voldonede informatie over de setup beschikten én Bert zich prettig voelt op de motor. Samen met zijn goede resultaat, 9e, tijdens de vorige ONK-race in juni was dit een goede basis om met vertrouwen het weekeinde tegemoet te zien.

De sfeer op de paddock is overigens niet veel anders dan tijdens de Cup. Net zoveel contact met andere teams en 's avonds gewoon uit eten met de andere families. Wel wat grotere trucks en meer reserve materiaal, maar zeker niet storend. Kortom, goede race-sfeer.

De eerste zaterdag training heeft Bert er meteen de vaart in. Moet ook, want we willen de band en de setup testen. En dat kan alleen in racetempo.
In de eerste stint van 7 ronden komt hij zonder rijders in de buurt al uit op 1:28,057 . In het tweede deel wil hij proberen een tijdje achter Uwe Pollheide te rijden, tot dan de snelste man op de baan met 1:26,4. Uwe is heel ervaren en rijdt ogenschijnlijk zeer gemakkelijk zijn rondjes. Wil echter het liefst niemand in de buurt hebben rijden; ook deze keer dus niet en Bert komt in verkeerd verkeer terecht. Komt daarmee ook niet meer aan een snelle tijd.

Later blijkt de belangrijkste oorzaak een probleem met een oordopje dat klem zat. Afgesproken wordt dat hij de volgende keer meteen binnen komt bij zo'n voorval. Is zonde van de energie en banden, dus geld.

Fausto rijdt met 1:30,187 een nieuw PR, Patrick klooit nog te veel met zijn setup en Uwe is koning van de training: als enige een 1:26.

Na de training met Bert het gedrag van de motor besproken en de bandenslijtage nauwkeurig geanalyseerd. Aanpassingen aan doorsteek pakken goed uit en nu worden daarbij de lowspeed ingaande demping en stuurdemperinstelling aangepast.
Motor moet daarmee klaar zijn voor een nog betere middagtraining.


De lunch wordt verzorgd door Mirjam, de vrouw van Fausto, die ons een lekkere gevulde soep voorzet. Bert baalt. Hij houdt niet van ballen; geeft de voorkeur aan eitjes en krachtdrankjes.
Tijdesn de lunch bespreken we de training. Mij is opgevallen dat de motor zich bij het uitkomen GT en insturen Nationale prima gedraagt, maar dat Bert te laat klaar is met terugschakelen en te laat de bocht aanvalt. Dat laatste was ook zichtbaar bij Fausto, dus samen gaan de ze de middagtraining gebruiken om de insturende bochtensnelheid te verhogen.


De middagsessie wordt na 1 ronde af met rood afgevlagd. Marco Pietjouw heeft zijn motor bij Meeuwenmeer gesplitst. Het valt op dat de laatste tijd veel rijders de baan in die bocht verlaten. ik heb er tijdens de WSB eens goed op gelet hoe die jongens die bocht rijden, en heel veel verschillende lijnen gezien. Met Haga als spectaculairste: hij lijkt daar op het gas te blijven en pakte soms de binnenste curbs mee ... :}

Daarbij heeft ook Arno Visscher zijn gloednieuwe K5 neergelegd en daarbij ook nog eens zijn hand geblesseerd. Niet vallen blijft even het belangrijkste voor Bert.

Tweede deel van de sessie verloopt moeizaam. Bert moet wennen aan later remmen en harder insturen en Fausto maakt een aantal keren maximaal gebruik van het aanwezige asfalt in de buitenkant van de Nationale. Mentaal van belang is dat hij steeds de bocht haalt door ondanks de paniek toch in te sturen. Dat werkt bij Fausto, bij Bert nog niet.
Eerste 5 ronden van Bert gaan in 1:30 waarna het tempo gelukkig langzaam weer hoger wordt. Toch valt de 1:28,16 tegen en als Bert in druk verkeer komt storten de rondetijden weer in.

Dat harder insturen kost veel oefening (dus tijd) en waarschijnlijk zal de setup ook aangepast moeten worden, vandaar dat ik hoop dat Bert nog even binnenkomt voor een kleine aanpassing en wat benzine.
Pas met nog 3,5 minuten op de klok komt hij binnen en alleen omdat de benzine op is. Binnen 30 seconden is hij weer op de baan met een anderhalve liter in de tank. Helaas zonder snellere tijd, maar wel met nuttige informatie over het rijgedrag.

Fausto heeft zijn tijd niet kunne vebeteren en alle aandacht laten gaan naar het aanvallen van de bocht en Patrick heeft eindelijk een goed gevoel met zijn afstelling, al heeft dat nog niet geleid tot een tijd onder de 1:32.
Koning Uwe heeft zijn tijd nog verder aangescherpt een staat op pole voor zondag.
1 1:26,200 71 Uwe Polheide - Suzuki
2 1:26,278 41 Harry v Beek - Suzuki
3 1:27,035 5 Arno Visscher - Suzuki
4 1:27.043 2 Paul Mooijman - Yamaha
5 1:27.044 46 Robert Menzen - Suzuki
6 1:27.972 64 Alex Verleye -
7 1:28,057 74 Bert Grevink - Yamaha

Bert levert zijn beste prestatie in het ONK tot dan, al is hij nog ver van zijn PR verwijderd. Gelukkig weten we dat hij goed kan starten en dat de spanning tijdens de wedstrijd het maximale uit zijn rijden zal halen. Opvallend zijn overigens de geringe verschillen tussen nr1 en 2 en tussen 3,4 en 5!



full


Zondag kan ik er vanwege werkverplichtingen niet bij zijn. Ik moet het doen met 3 schermen van MyLaps. Een scherm in LIVE met alle rondetijden van de transponder van Bert, een scherm met de doorkomsten en een scherm met willekeurige transpondertijden.

Het volgen is goed te doen, zeker met de SMS-berichten uit de pitstraat van pitbordman Dolf. Bert start als 5e en komt de eerste ronden goed mee. Hij rijdt de eerste ronden in de 1:27 met als beste een PR van 1:27,062. Daarna slaat de vermoeidheid toe en laat hij zijn tempo wat zakken. Daarmee laat hij de dikke duitser lopen en houdt hij voldoende voorsprong op Arno Visscher die zijn start volledig verknald had.
Een mooie 5e finishplek dus, maar de technische keuring kan nog roet in het eten gooien. Dat gebeurt gelukkig niet; het wordt zelfs nog beter. De motor van Bert voldoet geheel aan de eisen van de keurmeester, zoniet de lichtschakelaar op de motor van stalgenoot Uwe. Op verzoek van de teams RSA en Serco wordt hij geschrapt uit de uitslag en daarmee schuiven Bert, Arno en Matthijs een plaatsje op. Bert is VIERDE in zijn 4e ONK wedstrijd!!!

Patrick heeft een mooi gevecht geleverd met Fausto en voormalig pitboxgenoot Dylan Kroeze en met 0,008s verschil van Fausto gewonnen. En daarbij ook nog eens zijn PR fors aangescherpt naar 1:30,2
Uwe baalt natuurlijk en ook Fausto is niet echt tevreden met zijn klassering, maar heeft wel lekker gereden en gevochten.


Het weekeinde heeft ons heel veel geleerd.

Allereerst dat we er met de banden nog niet zijn. Bandenspanning, -slijtage en de grip in Duikersloot zijn nog te onderzoeken onderwerpen. Dunlops zijn een stuk kritischer dan de SuperCorsa of de BT002, daarbij zijn er ook zo veel verschillende compounds.

Dan dat Bert de concurrentie in de Cup niet meer zou hoeven vrezen. Het gat is inmiddels erg groot geworden, zelfs met rivaal Rene Schokker (Stakker?). Vraag is wel of Bert zich ook in een minder veld zo goed kan opladen en of hij zichzelf kan overhalen om op kermisattracties als Eemshaven, Hengelo en Oss punten te gaan sprokkelen met gevaar eigen leven.

Dat je met een uitsluiting op technische gronden moet kunnen leven. Zeker als het initiatief voor die keuring of die constatering van de keuringscommissie zelf af komt. Wat anders wordt het als (teamleden van) collega-rijders gaan vragen om uitsluiting. Dan kan de concullega waarmee je eerst waardevolle informatie uitwisselt later ineens een echte vijand blijken als die achter je is geëindigd. Een vervelend idee is dat, moeten we maar snel vergeten.

En dat een podium de volgende ONK races eind september haalbaar moet zijn. Gaat die progressie zo door dan moet Bert een lage 1:26 kunnen gaan rijden. Als de conditie goed wordt houdt hij dat langer dan de huidige 11 ronden vol en pakt hij een podiumplek.

Als laatste dat we de grenzen van het materiaal gaan bereiken. In het begin van het seizoen werd Bert met zijn 1:29 nog verteld dat hij eerst hard moest gaan rijden eer hij moest gaan denken aan professionele ondersteuning bij zijn settings. Nu met 1:27,0 wordt duidelijk dat de schokbreker het niet meer kan bolwerken. De slijtageprofielen op de achterbanden verraden dat er revisie of vernieuwing nodig is.
Misschien toch nog even het seizoen mee uitrijden, en dan volgend seizoen aan de datalogging. Wordt het voor mij ook weer een interessant jaar.

Tot 25 september op Assen.
 
Laatst bewerkt:
Complimenten richting Bert, reed een strakke race. Toch zou ik die podiumplaatsen niet direct incalculeren. Mannen als Bob Withag en Ron van Steenbergen bemoeien zich normaal ook met de strijd, Arno had denk ik met een normale start ook voor hem gezeten....

Toch, hulde voor Bert Grevink! :}
Die zullen we ongetwijfeld vaker tegen gaan komen!
 
Met de tijden van afgelopen weekeinde heeft Bert uiteraard nog geen zicht op het podium, maar gezien de ontwikkelingen van de afgelopen weken voorzie ik dat met het oplossen van 2 technische probleempjes nog een forse sprong in het verlagen van de rondetijden gemaakt kan worden. Bert ontwikkelt zich nu zo veel sneller met meer concurrentie t.o.v. de Cup; van snellere rijders kun je immers het meest leren.

Of hij die snelheid constant vol zal kunnen houden wordt bepalend voor de klassering. De toppers van nu houden het tempo veel langer vast en rijden hun snelste ronden aan het einde van de race. Bij Bert trad het eerste verval al op na de 5e ronde. Niet geheel toevallig ook het moment waarop hij het directe zicht op de koplopers verloor.

Ik zit nog niet zo in de ONK-reglementen. Datalogging is in mijn ogen het belangrijkste in de trainingen, en dan zal het toch wel toegestaan zijn?
 
De KNMV is niet zo van vernieuwing, dus zou het in ieder geval even nakijken ;)
Lichtschakelaars zijn daar een leuk voorbeeld van O-) :+

Bert ontwikkelt zich inderdaad als een razende, goede zaak! Sowieso zijn er vrij veel Cuppers die de aansluiting vinden in de Superbike. Mooi om te zien! :)
 
Ik dus ook niet:

57.5 Bijkomende uitrusting
Bijkomende uitrusting welke niet op de gehomologeerde motorfiets aanwezig was mag niet worden toegevoegd (b.v. data informatie, boordcomputers, opneemapparatuur enz.). Art. 01.18 moet worden gerespecteerd. Telemetrie is niet toegestaan.
Zgn. laptimers zijn wel toegestaan.

Dat wordt dan dus veel trainen buiten ONK om.
 
:N

[me]Villie vindt de Superbike teveel Stock....[/me]
villie,

het is superstock1000 met een ander naampje. Hier door lijkt het veel op WSBK en klinkt het aantrekkelijk om te aanschouwen...
op racesport.nl zag je pas wat Bertus allemaal moest aanpassen om met de SBK's mee te doen, dan is dat nog wel aardig veel
 
Ik dus ook niet:

57.5 Bijkomende uitrusting
Bijkomende uitrusting welke niet op de gehomologeerde motorfiets aanwezig was mag niet worden toegevoegd (b.v. data informatie, boordcomputers, opneemapparatuur enz.). Art. 01.18 moet worden gerespecteerd. Telemetrie is niet toegestaan.
Zgn. laptimers zijn wel toegestaan.

Dat wordt dan dus veel trainen buiten ONK om.


Geen datalogging in het ONK? Niet toegestaan dus, wist ik ook niet.

Neem aan dat dat voor alle klassen geldend is (ss600?)
 
villie,

het is superstock1000 met een ander naampje. Hier door lijkt het veel op WSBK en klinkt het aantrekkelijk om te aanschouwen...
op racesport.nl zag je pas wat Bertus allemaal moest aanpassen om met de SBK's mee te doen, dan is dat nog wel aardig veel
Dat weet ik, maar het zijn van die kleine dingetjes waarmee je een Superstock meer op Superbike kan laten lijken. De kabelboom moet origineel (Stock) zijn, terwijl het geen tijdwinst oplevert om een mooie raceboom te installeren (SBK). Het ziet er net wat professioneler uit, maar doet de naam Superbike meer eer aan.

Het tunen van blokken hoeft nog niet direct te worden gedaan, zoals het nu is scheelt dat aardig wat geld. Maar dingen als kabelbomen, dataloggers, hoeveel kwaad kan het. Het staat toch prachtig om monteurs met een laptop data te zien downloaden.

Zijn van die dingen :N
 
kabelboom zegt me niets, maar dataloggen des te meer...
lijkt me veel toegevoegde waarde voor de coureur.
 
... dataloggers, hoeveel kwaad kan het...
Datalogging kost met opnemers en software ongeveer 6.000. Laptopje van 1000,- en dan nog een race kabelboom en je hebt een nieuwe kale racer uitgegeven.

Dus het is wel duur, maar ook ozo leuk en we kunnen de afstelling van de fiets echt goed krijgen in veel kortere tijd.

We zien wel hoe de reglementen van 2006 er uit komen te zien ...
 
Datalogging kost met opnemers en software ongeveer 6.000. Laptopje van 1000,- en dan nog een race kabelboom en je hebt een nieuwe kale racer uitgegeven.

Dus het is wel duur, maar ook ozo leuk en we kunnen de afstelling van de fiets echt goed krijgen in veel kortere tijd.

We zien wel hoe de reglementen van 2006 er uit komen te zien ...

Ligt eraan wat je allemaal wilt loggen, maar er zijn al hele leuke systemen voor weinig te koop. Zie ze in de supermono nog wel eens...
 
Waarom zou je meer toestaan als het nu al prima is? De stock1000 is al spannend met mooie gevechten op elke plek in het veld. Een andere kabelboom maakt het echt niet spannender, die veranderingen vergroten t gat tussen de top en sub top juist.

trouwens, raar om te zien hoeveel "motorracefreaks" nog nooit bij een ONK geweest zijn |(
 
Terug
Bovenaan Onderaan