Het 14e Show je Gereedschaptopic, latex of nitril edisjon

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.237
10.835
Op reis
Facebook
Het 14e Gereedschapstopic na het ongelukkige 13e deel, we blijven natuurlijk wel veilig sleutelen ;)

Show hier dus al je nieuwe maar ook oude/antieke maar ook zelfbedacht maar vooral zelf gemaakte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​






Gereedschap gerelateerde Links:




Inbus mania : These 16 Hex Key and Driver Options are Anything But Ordinary

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:


full

ml01.jpg


Bekende merken gereedschap :

handgereedschap :
Gedore
Snap On
Teng Tools
Merkloos/huismerk zoals parkside
Facom
Hazet
Mannesmann (greenline)
Stahlwille
Pb Swiss
Werckman
Beta
Sonic
Wera
Bahco

Knipex (tangen)
Channellock (tangen)

electrisch gereedschap

Hitachi
Makita
Black&Decker
Bosch
Fein
Festool
Ferm
Parkside (lidl)
Elora
Metabo

Speciaal gereedschap

Laser
Midlock
BGS

Luchtgereedschap

Rodac


Overige

Calvé
Stroopwafels
Sonic-Tools-Mechanics-Tool-Assortment-Tray.jpg



En voordat men gaat klagen dat iemand offtopic bezig is :

Gereedschap - Wikipedia

Een gereedschap is een hulpmiddel om de bewerkingen uit te kunnen voeren die een mens (of dier) met zijn lichaam zelf niet of moeilijk kan uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
Ik zal eens kijken. Ik heb een hekel aan werken met de compressor. Altijd herrie en lekkage.
Ik gebruik hem zo min mogelijk.
Normaal pomp ik m'n banden op met de fietspomp maar deze band had wat meer overtuigingskracht nodig.
Compressor op 8 bar, ventiel uit de band, dikke slang er op en in 1 keer volblaffen was het enige dat een kans van slagen had.
Zelfs dat heb ik een aantal keer moeten proberen voordat het lukte.
 
Compressor is hier de grootste vriend haha, zou niet weten wat ik zonder moet.

Blaas veel schoon en/of droog en de slagtol maakt ook overuren. Huisraad, elektronica en bij het sleutelen.

Maar goed, hier is het een in elkaar geknutseld ding welke ook veel herrie maakt.
 
Een bikkelharde bit insert / stift zal langer maatvast blijven, maar eerder breken dan buigen. Een wat minder harde insert zal buigen en minder snel breken, maar verliest zijn maatvastheid dus ook sneller. Dus dat 't breekt maakt het niet eenduidig slecht, wellicht was een andere dop in een wokkel gedraaid.
 
Automatische afslag doet het niet meer of de gewenste druk word niet gehaald? Vaak trilt er iets los, gewoon weer vastzetten of evt. vernieuwen (met locktite behandelen) en klaar.

Pressostaat kost je al snel meer dan 60 euro, eerst de oorzaak maar eens achterhalen
Geeltje incl BTW, origineel Airpress.
 
Normaal pomp ik m'n banden op met de fietspomp maar deze band had wat meer overtuigingskracht nodig.
Compressor op 8 bar, ventiel uit de band, dikke slang er op en in 1 keer volblaffen was het enige dat een kans van slagen had.
Zelfs dat heb ik een aantal keer moeten proberen voordat het lukte.

was denk ik een band zonder binnenband, en dat de band dan niet mooi tegen de velgrand ligt waardoor je een grote lucht lekkage hebt.
daar heb ik pas live een mooie truuk voor gezien, was wel met een kruiwagen wiel, maar het schijnt met grotere banden ook te gaan.
als je van voor naar de band kijkt zie je het profiel, daar in het midden van (soms is dat een lange groef) een touwtje rondom de band en goed aan trekken zodat de band in het midden indeukt, band rand komt dan naar buiten richting velg rand, vervolgens kon de band zo worden vol geblazen.
oh....mike..its.....amazing :) (tel sell)
 
Laatst bewerkt:
Ja klopt. Was een hele oude, kneiterharde band.
Ideaal als zijspan band maar een draak om te monteren.
De truuk met het touwtje zal ik een volgende keer gebruiken, nu heb ik overmatig veel bandenvet en warm stoken met de verf föhn gebruikt.
 
Torx is minder sterk dan "veeltand" dus waarom ze daar dan niet voor kiezen is mij een raadsel..
Maar heb alle torxen wel een keer gebroken , die kut bouten bij ford remmen/fusee...
Welke idioot zet er op zulke roestgevoelige plaatsen een bolkop torx , maar ook andere...
kijk er al niet meer van op als ze breken buigen of barsten, gewoon "bedrijfsrisico " geworden
 
Leesvoer (grote PDF).

Euro nippels + een (1/4") slang: Minimaal 7mm binnenmaat. Als je een lange haspel wil gebruiken, beter een stap groter (3/8") slang, doorlaat 10mm. Of als je een leiding-netwerk aan legt 3/8" of 1/2" leiding gebruiken en pas op het laatst eindigen in een 1/4" of 3/8" haspel.
Oke, hier zat ik aan te denken. Mijn hefbrug komt straks tussen de gele en grijze cirkel te staan.

Blauw: Compressor
Geel: Luchthaspel
Paars: Aansluiting buiten voor luchtpistool voor motorbanden
Grijs: Bandenapparaat (heeft die ook een paar drupjes olie nodig?)
Groen: Luchtaansluiting bij werkbank
Rood: Luchtleiding
Bekijk bijlage 1527753
Met een haspel van 10m kan ik de hele schuur (grote deel) doorkomen. Dat is geen lange haspel neem ik aan?
Dus dan de rode lijnen 3/8” buis en haspel en korte slang bij werkbank van 1/4” met minimaal 7mm doorlaat. En Euro nippels dus.

Roy, ik heb een Airpress HL 425/100 230v (Klik hier) helaas 230v aangezien ik geen krachtstroom in mn hok (en huis) heb.
Ik ben zeer te spreken over deze compressor. Heb zon straalkast staan van HBM, dat kan hij ook redelijk bij benen, al draait hij dan op den duur wel constant.
Voor slagmoer sleutels en ander luchtgereedschap voldoet hij natuurlijk ook prima.
Deze compressor zie ik veel online zowel op kracht als netstroom. Is er een reden om dezelfde compressor op kracht of netstroom te kiezen als je beide hebt?

Volgens mij is zo’n compressor niet heul duur en ingewikkeld om eventueel een nieuwe zuiger en wat lagers in te gooien denk ik?

Airpress HK 425/100 of beter laten staan want die heeft zijn beste tijd gehad na 8 jaar?
Bekijk bijlage 1529261

8 jaar aan een voerinstallatie is dat veel? Ik heb geen idee hoelang zo’n compressor mee gaat?
Prijs is erg laag dus wellicht de moeite?
Gevonden dat je behalve olie, luchtfilter en snaar er eigenlijk lekker vanaf moet blijven zolang hij werkt.
Kan je de luchtopbrengst testen?
 
Ja. Op de buffertank staat hoe groot deze is. Als je er een goede manometer op zet en dan de tijd opneemt om van drukloos naar druk X te gaan heb je een idee van de opbrengst. Bij grotere vermogens is de grove vuistregel: Vermogen gedeeld door 6

In het geval van de 425/100 is de tank 100L en het vermogen is 2.2kw dus hoe reken je dan? Want druk X is relatief? Of ga je bij dit dan uit van 2200 delen door 6? Dat is 366 seconden/kleine 6minuten tot hij vol is?
 
Volgens de fabrikant is het 400 L/m bruto en 280 L/m netto. In mijn ervaring klopt dat.

Maar hoe bereken ik dan hoelang van 0 naar 10bar zou moeten mogen duren?

Of kan ik heel simpel zeggen mijn Airpress 360/50 zou eigenlijk (ongeveer) dubbel zo snel vol moeten zijn? (Want helft kleinere opslag) dus die ff timen en tijd maal 2?
 
Maar hoe bereken ik dan hoelang van 0 naar 10bar zou moeten mogen duren?

Of kan ik heel simpel zeggen mijn Airpress 360/50 zou eigenlijk (ongeveer) dubbel zo snel vol moeten zijn? (Want helft kleinere opslag) dus die ff timen en tijd maal 2?
Als je de 425/100 zou laten afslaan bij 8 bar is dat een redelijke vergelijking. Het stukje van 8 tot 10 bar is het zwaarste en traagste gedeelte.

Als aankooptest bij een gebruikte machine zou ik meer kijken naar het geluid bij starten van de elektromotor, de carter-druk (fikse druk uit de carter-ontluchting en lekkages in die hoek duiden op gare zuigers/veren) en even bij het luchtfilter luisteren of je duidelijk beide cilinders hoort aanzuigen en doorpompen (kleppen). Drupje olie ruiken en bekijken: Als het ruikt naar die gecremeerde kaaskorst die al een jaar in je oven hangt en het er uit ziet als inkt, machine laten staan.
 
Even graven in mn school periode.... maar volgens mij, als je een ketel hebt van 100 liter en deze wil je naar 8 bar krijgen, dan heb je 8x100=800 liter lucht nodig.
800/280= 2.86 minuten

*Edit*: de som zal vast niet zo eenvoudig zijn door het oplopen dan de druk in de ketel.
 
In het geval van de 425/100 is de tank 100L en het vermogen is 2.2kw dus hoe reken je dan? Want druk X is relatief? Of ga je bij dit dan uit van 2200 delen door 6? Dat is 366 seconden/kleine 6minuten tot hij vol is?
Druk X is een zelf te kiezen waarde. Stel jij laat hem naar 8 bar pompen op een tank van 100 liter en dat duurt 4 minuten dan is jouw opbrengst 800 gedeeld door 4 is 200 liter per minuut. In mijn werk vragen klanten wel eens hoeveel een compressor levert en dan hanteer ik de grove vuistregel van vermogen delen door 6. Een 30 KWdoet dan grofweg 5 kuub/minuut. Willen ze het exact weten dan pak ik de documentatie erbij maar met die vuistregel ben je aardig in de buurt. Alleen bij kleine vermogens is de afwijking van de vuistregel groter zoals in jouw geval. Een 2KWmachine zal ergens rond de 300 l/min doen
 
Laatst bewerkt:
Als je de 425/100 zou laten afslaan bij 8 bar is dat een redelijke vergelijking. Het stukje van 8 tot 10 bar is het zwaarste en traagste gedeelte.

Als aankooptest bij een gebruikte machine zou ik meer kijken naar het geluid bij starten van de elektromotor, de carter-druk (fikse druk uit de carter-ontluchting en lekkages in die hoek duiden op gare zuigers/veren) en even bij het luchtfilter luisteren of je duidelijk beide cilinders hoort aanzuigen en doorpompen (kleppen). Drupje olie ruiken en bekijken: Als het ruikt naar die gecremeerde kaaskorst die al een jaar in je oven hangt en het er uit ziet als inkt, machine laten staan.
:^
Als toevoeging, kijk even naar het peilglaasje. Als de olie “borrelt” zijn de zuigerveren slecht.
 
Even graven in mn school periode.... maar volgens mij, als je een ketel hebt van 100 liter en deze wil je naar 8 bar krijgen, dan heb je 8x100=800 liter lucht nodig.
800/280= 2.86 minuten

*Edit*: de som zal vast niet zo eenvoudig zijn door het oplopen dan de druk in de ketel.

De opbrengst is vaak een gemiddelde. Bij lage tegendruk doet ie vaak meer dan bij hogere tegendruk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan