Het alles dominerende NX650 Dominator topic - deel 2

Ik zal gewoon naar hyperpro gaan kan echt niet zo.

Mij is toen ooit verteld dat er echt wel degelijk verschil inzit tussen RD02 en 08
Ikzelf heb hyperpro voor en achter en dat werkt super!

Zo te zien heb je nu best wat stoppie power als ik het zo bekijk.

Veel succes met de verbouwingen en keep us posted!
 
Maar eerst moet de vering in orde... kan nu niet eens rijden! Grrrrrrrr!!! en het word bijna weer klote weer... hoe moet dat nou?
YSS schokbreker? Iemand ervaring met de standaard RD02 variant? Geen zin in 800 euro daaraan uitgeven.... liever de ZX9 shocko reviseren en mooi veertje erop. Eibach heeft hele goeie motor schokbrekerveren, (USA) maar degene die op mijn brommer passen gaan maar tot 12kg....
Eibach word hier geleverd door HK suspension.
Prima adres om de vering aan te laten passen.
 
Hallo allemaal!

Ik heb een Honda NX650 uit '88 met het volgende probleem: Hij loopt erg slecht stationair doordat hij ploft in de inlaat. In het donker zie je steekvlammen uit het inlaatspruitstuk komen. Het spruitstuk is kapot. Ik heb het spruitstuk al een keer vervangen door een nieuwe, maar doordat hij zo ploft ging deze ook meteen stuk. Het ligt dus niet aan het spruitstuk.

https://www.youtube.com/watch?v=XKcTP8SUcyY

Het tikken doet de motor alleen bij lage toeren. Verder loopt de domi super.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Kan het iets met de kleppen te maken hebben? Automatische kleplichter die voor problemen zorgt? Ik heb een tijd geleden een stuk van de klep afgehaald zodat de automatische kleplichter als het goed is niet meer functioneert.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Grz Koert9
 
Laatst bewerkt:
- Controleer je klepspeling. (Te weinig speling betekend dat je klep niet goed zal sluiten)
- Draai de bougie er eens uit en kijk eens naar binnen (spiegeltje) of daar wat te zien is, met vooral aandacht voor vervuiling of beschadiging aan kleppen.
- Controleer of je compressie hebt
 
Hoi Koert,

Klinkt inderdaad niet helemaal lekker,
Je had het over een een stuk van de klep afgehaald? oftewel de steel van de klep?
En hoe heb je deze afstand weer gecorrigeerd ten behoeve van de kleptuimelaar?? (En waarom de kleplichter 'uitgeschakeld'?)

Verder heb je het ook over steekvlammen uit het inlaatspruitstuk komen. Wat bedoel je exact?
Echt het inlaatspruitstuk (dit is van rubber) tussen carburateur en blok. Of het uitlaattraject. Oftewel wat aan de voorzijde van de motor(-blok) eruit komt en naar de uitlaten gaat. Dit is mij niet helemaal duidelijk als het inderdaad in het inlaattraject zit kan het niet anders dan dat een klep of kleppen niet goed afdichten want er gaat een brandstofmengsel van de carburateur de cilinder in via de inlaatkleppen. In de cilinder word het ontstoken door de bougie. Daarvoor horen de inlaatkleppen dicht te zitten (evenals de uitlaatkleppen) want de motor bouwt compressie op en onsteekt dan. Als je vlammen daadwerkelijk uit het inlaattraject ziet komen kan je hier dus wel van uit gaan...

Nieuwe bougie al eens geprobeerd?
Evenals een CDI onstekingsunit van iemand geleend?

Kan ook nog eens valse lucht zijn.


We komen er met ze alle vast uit ;)
 
@koert9
Ik heb ongeveer hetzelfde gehad op mijn dominator.(zie eerdere post of filmpjes.)
Bij mij was de cdi uiteindelijk stuk!!
Ik kreeg m op het laatst zelfs niet meer aan.
Ik ben met mn elektronica naar www.hpi.be geweest en die man heeft alles getest op de werking.
De cdi had hij aan een apparaatje gehangen en toen liet hij zien tov nieuwe wat er scheelde aan de oude.
Ik had de oude opengemaakt zoals timieh uitgelegd heeft en alles was op het eerste zicht OK.
 
Het is allemaal mogelijk en wanneer de ontsteking er iets mee te maken blijkt te hebben is het gelukkig eenvoudig op te lossen. (Ontstekingsmodules zijn tegenwoordig aftermarket rond de 80 € te vinden)
Wanneer vlammen uit je inlaatspruitstuk komen zijn je kleppen toch echt de eerste verdachten. Die wil je niet in de soep draaien. Daarom blijf ik er bij dat je er goed aan doet om die eerst na te kijken. Dat kan eenvoudig en de motor hoeft er niet voor te lopen.
Zijn de kleppen correct afgesteld, niet vervuild en heb je ook compressie, dan wordt het tijd om naar de ontsteking te kijken. Daarbij kan ik opmerken dat ik nu al een aantal keren heb gezien dat problemen met ontsteking aan de bougie blijken te liggen, die er verder nog normaal uit kan zien en ook vonkt.

Kortom: Het kan best zijn dat er wat moeilijks aan de hand blijkt te zijn, maar je zult zeker moeten stellen dat de basiszaken gecontroleerd en in orde zijn. Mogelijk heb je dat al lang gedaan, maar dat kunnen wij zo niet zien.

Succes, Rob
 
@stormpje,
Heb je soms enkele duidelijke foto's van je achter veer?
Mijn originele is ook wat te zwak ondanks extra bus van 15mm ertussen.
Wat waren de problemen tijdens het plaatsen?
Groetjes
 
@gixxer
Ik heb mn ZX9 schokbreker vorige week naar HK gebracht, zij reviseren 'm en zetten er een WP 17kg veer op. Origineel RD02 is 15kg (RD08 ca 9kg)
Ben erg benieuwd hoe dat aan gaat voelen. Was erbij toen de oude olie uit de schokbreker kwam, tjeemig wat een meur! Maar intern verder nog dikke prima. Japanse kwaliteit he?
Ik krijg de shock volgende week weer terug, zal er wat foto's van maken en als je maten of andere gegevens wilt weten, let me know. Met een paar verloop busjes van 12 naar 10mm past de shock er zo in...340/345mm HOH
Enige optie als je shock te slap is is om echt een andere veer te plaatsen. Opvullen met bussen heeft in mijn ogen bij veren geen zin.....
 
oja, en als je Dominator kl&*&^*&te loopt.....

check svp je benzineslang....

daar zit origineel een bochtje in, gebruikt je die niet en pas je een universele benzineslang toe dan knikt ie naar verloop van tijd dicht en gaat je domi ook als boven beschreven lopen... Had ik ook...gelukkig niet te lang mee rond gereden, want je domi vind dit echt niet fijn... knallen en sputteren in de uutlaat, dan weer goed en zomaar ineens weer klote...Maar bovenal veeeeeel te arm en hij heeft 't altijd al zo heet....
CDI kan zeker ook, maar meten is weten. (pas op voor gare chinese ebay troep als je er eentje gaat kopen) Hier heb ik m gekocht (nog een echte japanse: Piets Motorradladen
Niet op z'n website te vinden maar gekocht via ebay.de, wel iets van 140 euries, maar ja alles voor de domi)

@koert9
Stuk van de klep afgehaald... ik vind dat echt heeeeeeeeel raar....dat vraagt om toelichting.
 
zo zat de slang er bij mij op:
full
 
@stormpje,
ja je mag me altijd foto's laten zien.
ik heb de originele schokdemper maar is echt pudding.
de reden waarom ik de foto's-maten wil hebben(montage van demper +lengte leiding naar reservoir, is dat mn dominator verbouwd is. Ik heb niet veel plaats meer, want vlak achter mn k&n open luchtfilter zit mn batterij en mn electronica.
291l4r5.jpg

aeadd2.jpg

15fnjps.jpg


groetjes
 
Coole machine! Qua uitlaat dempers wil ik ooit ook nog iets doen, paar oude Akra's pas maken oid. Die van jou staan ook erg tof. Zelf gemaakt?
 
:9 HBM mini motorlift binnen gekregen.
Voor de aanschafprijs van €59.95 ex verzending kun je zo'n ding niet zelf maken.
motorlift.jpg

Met behulp van een dop 22 en je accuboor kan hij dan makkelijk en snel met de wieltjes in de lucht.
De Dommie staat er zeer stabiel op.
Let op: er zijn ook smallere te verkrijgen, maar die zijn bedoeld voor gebruik op een heftafel, waarbij één van de wielen is ingeklemd.

Grts, Rob
 
ik heb ook zo'n ding! ideaal
Wel geloof ik de grotere/langere uitvoering, maar de werking is natuurlijk hetzelfde...en maar 50 piek ofzo.
 
oja, en als je Dominator kl&*&^*&te loopt.....

check svp je benzineslang....

daar zit origineel een bochtje in, gebruikt je die niet en pas je een universele benzineslang toe dan knikt ie naar verloop van tijd dicht en gaat je domi ook als boven beschreven lopen... Had ik ook...gelukkig niet te lang mee rond gereden, want je domi vind dit echt niet fijn... knallen en sputteren in de uutlaat, dan weer goed en zomaar ineens weer klote...Maar bovenal veeeeeel te arm en hij heeft 't altijd al zo heet....
CDI kan zeker ook, maar meten is weten. (pas op voor gare chinese ebay troep als je er eentje gaat kopen) Hier heb ik m gekocht (nog een echte japanse: Piets Motorradladen
Niet op z'n website te vinden maar gekocht via ebay.de, wel iets van 140 euries, maar ja alles voor de domi)

@koert9
Stuk van de klep afgehaald... ik vind dat echt heeeeeeeeel raar....dat vraagt om toelichting.

Klep stelen inkorten gebeurt wel vaker maar volgens mij hou dan bij een domi weinig ruimte meer over....
 
Laatst bewerkt:
@stormpje
jep heb de domi volledig zelf verbouwd.
dempers zijn eigenlijk veel te luid,wat ik eigenlijk liever niet wou want zo horen ze me al te goed afkomen!!
zowel op straat als in het bos.
verbouwverhaal kan je ergens eerder hier opvolgen.
groetjes
 
Hallo Domi rijders!

Allereerst dankjewel allemaal voor jullie snelle reactie!

Over het stuk van de klep afhalen: Ik schreef het verkeerd. Ik bedoelde dat ik een stuk van de kleptuimelaar af heb gehaald. 1 van de 4 kleppen had een lipje voor de automatische kleplichter. Dat heb ik verwijderd zodat de automatische kleplichter de klep niet meer kan lichten. Dit zou verder niet voor problemen moeten kunnen zorgen.
Overigens heb ik de automatische kleplichter uitgeschakeld, omdat ik dacht dat daar de oorzaak zat van het probleem wat er nu nog steeds is.

Over de steekvlammen; Deze komen echt uit het (rubberen) inlaatspruitstuk dat aan de onderkant stuk is. Het inlaatspruitstuk is stuk gegaan door de knallen.


Wat ik tot nu toe gecontroleerd/vernieuwd heb:
- de klepspeling, staat allemaal goed (nog niet zo lang geleden zijn deze gesteld)
- kleppen zijn goed
- bougie vervangen
- bougie kabel gecontroleerd (of hij aan beide zijden goed vast geschroefd zit)
- compressie heb ik meer dan genoeg (hij rijdt echt super op het stationair lopen na)
- benzinekraan gecontroleerd op doorloop
- benzineslangetje gecontroleerd op afknelling


Ik denk dus dat het aan de CDI of de ontsteking ligt waarbij ik de CDI als hoofdverdachte zie.

Een half jaar geleden heb ik al een tweede CDI aangeschaft. Echter is dat wel een tweedehandse (studentje) die misschien wel net zo oud en vaak gebruikt is als de andere. Ook bij deze CDI doet hij hetzelfde.

Zojuist heb ik al een mailtje naar Piet gestuurd (dankje Stormpje!).

Nog een fijn weekend allemaal!
 
Laatst bewerkt:
@koert9
Geen dank!
Enige kantekening die ik moet plaatsen bij de CDI van Piet, is dat degene die ik daar heb gekocht voor een domi met zijstandaard schakelaar is. (ik heb die niet)

Heb je die niet, dan moet je een pin van de CDI aan massa leggen. Om dit netjes te kunnen maken moet je een extra contact in je CDi stekker plaatsen, dit is een speciale maat stekker en niet zomaar overal te koop. Ik zou Piet vragen of ie die erbij kan leveren (incl afdicht rubbertje, want ik heb er flink naar moeten zoeken... Misschien heeft Rick Donkers ze...
Ik zal een ook nog een plaatje posten van de CDI pin layout...
 
Bij mij was de pin waar "kill switch" bij staat niet in mn draadboom CDI stekker opgenomen, die heb ik dus apart moeten maken en aan massa gelegd....
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan