Het BMW K1200/1300 S/R/R Sport topic VII: The power to wow!

Ik heb de K1200R met heel veel plezier gereden, maar heb hem uiteindelijk toch ingeruild voor een wat hogere motor waar ik beter op pas en die 12 jaar nieuwer is. Dus ik neem afscheid van het power to wow topic. :W
Grtz!
Motocicletta
 
Weet iemand nog een liefhebber voor dit plaatje?
B880F009-4E00-47C0-835D-00556B4F91C4.jpeg
 
Ik heb een K1300r op het oog. De huidige particuliere eigenaar heeft er geen historie bij, maar beweert hem bij de BMW dealer tweedehands gekocht te hebben, en dat alle onderhoudshistorie digitaal bij BMW staat. Netzoals bij BMW autos tegenwoordig het geval is. Is dat juist?
 
Goeie tip. Conclusie: onderhoud van motoren wordt niet centraal bijgehouden zoals bij auto's. Terugroepacties wel.
 
De verkoper had nog even gekeken, onderhoudslijstje staat blijkbaar achterin de handleiding. Motor was perfect onderhouden. Dus vandaag de opvolger voor de k1200r opgehaald. Veel andere motoren geprobeerd, maar niets kon tippen aan de k1200r. Dus nu een nét iets mooiere en nét iets luxere k1300r opgehaald.
 

Bijlagen

  • 20201230_194141.jpg
    20201230_194141.jpg
    217,2 KB · Weergaven: 25
De verkoper had nog even gekeken, onderhoudslijstje staat blijkbaar achterin de handleiding. Motor was perfect onderhouden. Dus vandaag de opvolger voor de k1200r opgehaald. Veel andere motoren geprobeerd, maar niets kon tippen aan de k1200r. Dus nu een nét iets mooiere en nét iets luxere k1300r opgehaald.
Mooi man. Gefeliciteerd en veel plezier ermee maar dat zal wel lukken denk ik
 
Wat een machine zeg! Echt een power bike.... Ik overweeg er misschien in de loop vh jaar een te kopen, maar in de aanhef van dit topic lees ik over nogal wat gebreken, problemen, terugroepacties en noodzakelijke updates.

Hoe kom ik er nou achter of alles is aangepakt in een model van zeg 2005 of 2007 oid? Verkoper op z'n blauwe ogen geloven is me al te vaak opgebroken. En aantekeningen in een onderhoudsboekje zijn achteraf ook zó ingevuld. Voordat ik 4 tot 7 duizend uitgeef moet ik wel zekerheid hebben, want ik wil er graag langer dan een paar mand van kunnen genieten.

Een BMW dealer zou het je miss hien kunnen zeggen, maar dat zijn ook maar woorden. Als je nou echt bewijs in handen wilt hebben, is dat dan überhaupt mogelijk??

Ik overweeg K1200R of S. En als de portemonnee 't toelaat misschien wel een 1300....
 
Deze valt wel binnen je budget. Heeft nu +/- 26k gelopen, en heeft t bij mij 3 jaar vrijwel probleemloos gedaan op wat electrastoringen na, terug te lezen in dit topic.
20190216_125951_HDR.jpg
 
De verkoper had nog even gekeken, onderhoudslijstje staat blijkbaar achterin de handleiding. Motor was perfect onderhouden. Dus vandaag de opvolger voor de k1200r opgehaald. Veel andere motoren geprobeerd, maar niets kon tippen aan de k1200r. Dus nu een nét iets mooiere en nét iets luxere k1300r opgehaald.
Ik vind het een leuk detail dat je auto 'hvj' zegt 🥰
 
Wat een machine zeg! Echt een power bike.... Ik overweeg er misschien in de loop vh jaar een te kopen, maar in de aanhef van dit topic lees ik over nogal wat gebreken, problemen, terugroepacties en noodzakelijke updates.

Hoe kom ik er nou achter of alles is aangepakt in een model van zeg 2005 of 2007 oid? Verkoper op z'n blauwe ogen geloven is me al te vaak opgebroken. En aantekeningen in een onderhoudsboekje zijn achteraf ook zó ingevuld. Voordat ik 4 tot 7 duizend uitgeef moet ik wel zekerheid hebben, want ik wil er graag langer dan een paar mand van kunnen genieten.

Een BMW dealer zou het je miss hien kunnen zeggen, maar dat zijn ook maar woorden. Als je nou echt bewijs in handen wilt hebben, is dat dan überhaupt mogelijk??

Ik overweeg K1200R of S. En als de portemonnee 't toelaat misschien wel een 1300....
Het blijft in veel gevallen een gok. Ik heb de onderhouds historie er ook bij. Maar of dat betrouwbaar is ? Als je particulier koopt zijn er vaak nog facturen van de uitgevoerde beurten. Maar er zijn er ook zat die zelf het onderhoud doen.
 
Het blijft in veel gevallen een gok. Ik heb de onderhouds historie er ook bij. Maar of dat betrouwbaar is ? Als je particulier koopt zijn er vaak nog facturen van de uitgevoerde beurten. Maar er zijn er ook zat die zelf het onderhoud doen.
Ik ben er weg van, zo mooi vind ik ze, en de power man... ik weet nu al dat een proefrit me zal overtuigen en ik er gewoon een ga kopen. Maar ik denk wel bij een dealer met garantie, want stel je toch voor. Hoewel, na een half jaar of 3 maand heb je dezelfde rechten als bij een particuliere verkoop... lastig hoor.

Wat kun je zeggen van het reguliere onderhoud, is dat een beetje betaalbaar?

Als ik er een wil kopen, hebben jullie dan specifieke dingen waar ik op moet letten? De updates/issues natuurlijk, maar wat nog meer?

En kan een officiële BMW dealer je wel echt vertellen of alle updates gedaan zijn? En kan je daar dan bewijzen van krijgen? Ik bedoel een afgebroken achter veer bij 160 op de Autobahn wil ik natuurlijk niet riskeren, en zeker zijn van de aanpassing/update....
 
Ik ben er weg van, zo mooi vind ik ze, en de power man... ik weet nu al dat een proefrit me zal overtuigen en ik er gewoon een ga kopen. Maar ik denk wel bij een dealer met garantie, want stel je toch voor. Hoewel, na een half jaar of 3 maand heb je dezelfde rechten als bij een particuliere verkoop... lastig hoor.

Wat kun je zeggen van het reguliere onderhoud, is dat een beetje betaalbaar?

Als ik er een wil kopen, hebben jullie dan specifieke dingen waar ik op moet letten? De updates/issues natuurlijk, maar wat nog meer?

En kan een officiële BMW dealer je wel echt vertellen of alle updates gedaan zijn? En kan je daar dan bewijzen van krijgen? Ik bedoel een afgebroken achter veer bij 160 op de Autobahn wil ik natuurlijk niet riskeren, en zeker zijn van de aanpassing/update....
Onderhouds kosten kan ik je nog niks over zeggen. Ik heb in de 3 jaar dat ik m bezit nog geen groot onderhoud laten plegen. Alleen een service beurt. Dat zijn vloeistoffen en filter. Dat viel kwa kosten mee. Ik rij alleen in de warme maanden pret kilometers. Dus géén echte kilometer vreter ;)
 
Maandag gaat de 1300 naar de RDW voor de import. Vandaag wat dingetjes gecheckt, maar kwam erachter dat de toeter niet werkt. Gelukkig had ik de dealer diagnose software inclusief uitgebreide elektrische schema's. Alles nageplozen, blijkt dat de schakelaar niet niet deed. In de bedieningsunit zit een soort circuitbord geprint lijkt het wel. En als je goed kijkt op de foto hieronder lijkt het alsof de trace links boven het onderste knopje onderbroken is. Hier een bypass langs gesoldeerd en hij toetert weer! Wel vreemd dat dit stuk kan gaan. Dit moet haast al langer defect zijn geweest.
20210107_233239.jpg
 
Scheelt dat zoveel in aanschaf als je m bij de ooster buren haalt ?
Zal misschien een paar honderd schelen. Maar voornaamste reden om 'm daar te halen was omdat ik 'm in deze uitvoering veel mooier vind dan alles dat nu in NL te koop staat. Zal nog eens een fotootje posten als 'ie een keer buiten staat.

Het scheelt wel dat ik vlak bij de grens woon en Duits spreek. Import stelt ook niet zoveel voor, doe ik tussendoor in m'n lunchpauze.
 
Laat ik na enkele maanden meelezen maar even de tijd nemen om mij en mijn fiets hier voor te stellen.

Ik ben J82 en woonachtig in Zuid-Holland. Al een stevig tijdje terug mijn rijbewijs gehaald, maar altijd teveel prakitsche bezwaren om ook iets aan te schaffen. Geen ruimte om thuis te stallen, geen tijd om steeds de motor elders op te halen etc. Na aanschaf van een nieuwe woning met garage meteen mijn kans gegrepen en nog voor de oplevering stond er een BMW K1200rs klaar om de garage in te kunnen.

Afgelopen jaar veel gereden en er enorm van genoten. Wat mij betreft had ik er ook zeker nog 2 jaar op door willen rijden. Alleen besloot de Opel Astra achter mij anders. Ik stond stil voor het stoplicht en door omstandigheden was de bestuurder achter mij niet in staat om voor zich te kijken. (Whatsapp, de l*l...) Gelukkig niets gekkers dan plat op mijn kont op het asfalt en een enorme bak schade aan de K.

Dan ga je dus meteen zoeken naar een vervanger. Inmiddels was wel duidelijk dat ik zo veel plezier had van het rijden en ook de kilometers wel maakte om iets nieuwers te verantwoorden. Ik heb enorm getwijfeld tussen een K1200gt, K1200r-sport en een K1200s. Ik vind mezelf echter nog te jong voor een gt (37) en dan kom je bij één van die andere twee uit.

En dit is het geworden:
7f160128-96f1-4d2b-9804-fc23a2f7992a.jpg


Wat een ellendig weer met ophalen. Nog nooit met zoveel regen op de motor gezeten. Daarnaast over landweggetjes moeten rijden, dus alles zat onder de bagger. Na even opgewarmd te zijn gelijk de tuinslang erover om de het zand overal tussenuit te spoelen.
IMG_4555.JPEG


Waarom een K1200s en geen r-sport? Nou eigenlijk alleen omdat deze op dat moment, met bijna alle juiste eigenschappen werd aangeboden. De motor is in 2009 op kenteken gezet (in Duitsland), beschikt over een volledige onderhoudshistorie, heeft weinig KM's (16k), een kek kleurtje en is werkelijk in smetteloze staat. Verder zit alles erop en eraan: sportkoffers, ESA, uitgebreide boordcomputer, ABS, handvatverwarming, navigatie en misschien vergeet ik nog wel wat. Gezien de maand van fabricage (juni 2008) moet dit een van de laatste geweest zijn. Wellicht is ie met alle opties van de band gerold om hem ergens op voorraad als uitloopmodel te kunnen verkopen. (Op kenteken in 2009, toen was de k1300s er al...)

Misschien ben ik een zeikerd, maar 'rollend materiaal' wil ik graag technisch en uiterlijk subliem hebben. Auto's, fietsen, maar zeker de motor. Dus daar komen de eerste modificaties...
- De enige 'vereiste' die ik miste bij aanschaf was een middenbok. Niet mooi, pijnlijk om in de kuip te moeten zagen, maar wel makkelijk om hem snel zo smal mogelijk weg te kunnen zetten. Dus die heb ik er meteen ondergezet. (Iets met risicominimalisatie ivm kinderfietsjes...)
- De fiets is werkelijk prachtig, maar naar mijn smaak net iets te weinig 'toer'. (Het blijft wel een BMW...) Ik heb dan ook meteen een hogere kuipruit met spoiler geplaatst. Een donkere, want dat staat gewoon mooier.
IMG_4620.JPEG


- 12v-accessoire-aansluiting was CANBUS, ik heb deze losgekoppeld. De stekker aan de kant van de draadboom afgedopt en aan de binnenkant van het frame geplakt. Een originele stekker gekocht en daarmee de 12v-aansluiting direct op de accu gezet.
- De navigatie beviel me niet. Scherm te klein en onvoldoende helder. Hiervoor ben ik nog bezig met een nette oplossing om mijn telefoon als navigatie te kunnen gebruiken.
- De geschakelde aansluiting van de navigatie heb ik inmiddels aangesloten op een dubbele USB-contrastekker, welke in de accudeksel is verwerkt. Wel zo handig om telefoon en een evt camera van voeding te kunnen voorzien.
IMG_0297.JPEG

Let niet op de beschadigingen in de dop in het balhoofd. Die dop zit daar maar tijdelijk.

- De uitlaat (die enorme torpedo) heb ik vervangen door een K1300s/r variant.
IMG_4733.JPEG
IMG_4749.JPEG

Ik moet alleen nog even ergens een hitteschildje zien te vinden voor een acceptabele prijs.

Veel beter...
IMG_4745.png


- Verder werd ik gek van het schoonmaken van de voorkant van de wielkast. Inmiddels hangt er dus een hugger boven het acterwiel.
IMG_0029.png


- De laatst uitgevoerde mod is een op maat gedraaid busje in het schakelpedaal. De speling op de as was niet naar mijn standaard, zelfs niet met nieuwe (OEM-)onderdelen. (@BMW: Doe hier iets aan. Dit kan echt niet!)
IMG_0455.JPEG

links origineel, rechts de zelf gedraaide. Zie het verschil in binnendiameter.

Op de rol staat nog:
- Om nog iets meer comfort aan te brengen ligt er momenteel een kroonplaat van een K1200r in de garage. Stuur zou hiermee zo'n 6cm omhoog moeten komen zonder al teveel op de orignele looks in te leveren. Omdat de originele kroonplaat zwart is, ligt de kroonplaat nog even te wachten tot deze met wat spullen van een maatje mee kan naar de poedercoater.
- ECU-tuning. Motor loopt veel te schraal. Onder de de 4000rpm ronduit schokkerig. Dat rijdt niet plezierig.

Verder heb ik al de nodige achtjes en korte bochtjes gedraaid op het terrein van een distributiecentrum. Elke fiets waar je opstapt is toch weer anders. Ik blijf er voorstander van om al die gekke manoeuvres regelmatig onder gecontroleerde omstandigheden te herhalen. Hoe vaak ik het inmiddels ook gedaan heb: het blijft altijd een mentale drempel om de voorrem bewust tot in de ABS te trekken.

Natuurlijk is de motor ook grondig gewassen, gekleid, gepolished en gewaxed. Alleen de wielen moeten nog.

Voorlopig nog voldoende te hobbiën. Ik zal af en toe wel wat posten. En zodra het weer weer beter is, lekker naar buiten!
 
Mooie fiets en gelijk al lekker bezig!
Voor tuning kan ik Tovami in Goes aanraden. Klein stukje rijden maar echt een specialist die je niet alleen van het bokkerige gedrag af kan helpen maar die je tegelijkertijd ook nog eens aan meer vermogen helpt. Want het is nooit genoeg toch?
 
Mooie fiets en gelijk al lekker bezig!
Voor tuning kan ik Tovami in Goes aanraden. Klein stukje rijden maar echt een specialist die je niet alleen van het bokkerige gedrag af kan helpen maar die je tegelijkertijd ook nog eens aan meer vermogen helpt. Want het is nooit genoeg toch?
Thx!

Tovami is de bedoeling ja. Extra pk's is bijvangst. Als dat schokkerige er maar uit is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan