Het BMW K1200/1300 S/R/R Sport topic VII: The power to wow!

Ah, mijn K1300S is voorzien van een full carbon LeoVince demper, mét dbkiller, mét E-keur, mét bijhorend boekje en zonder enige kras. Dat zou ik HEEL graag ruilen voor een OEM demper die eveneens in nieuwstaat is. Ik "vlieg" nl. liever in "stealth" mode. 8-)
 
Nog een puntje (sorry voor de overload aan vragen, ik heb de moto nog maar drie dagen). De minerale olie voor de koppeling, daar kan toch ook de LHM-vloeistof voor dienen, right? Da's de vloeistof die bij Citroën-wagens gebruikt wordt in hun hydraulische ophanging. Ik gebruik die olie ook in de koppeling van mijn KTM 950 Adventure.
 
Wel ik wist niet dat er een borging was.... :? Nooit meegemaakt, in geen dertig jaar. Afin. En neen, niet het hele reservoir kwam los, lol. Het begon gewoon spontaan over te lopen, alsof er van onder uit behoorlijk wat druk zat! Dus maar snel weer toegedraaid en met vodden de boel droog gedept. Die borging proper indrukken gaat best met twee kleine platte schroevendraaiers veronderstel ik? En een derde hand om te draaien aan het dekseltje....

Goed, ondertussen heb ik begrepen dat ik zonder ontluchtingsnippel geen stap verder geraak met die koppeling. . Hell, zo'n ding heb je toch niet zomaar op overschot? Ik toch niet... Heeft zo'n BMW-nippel een universele draad, of heeft Herr BMW daar weer iets aparts op verzonnen?
Oberon Performance koppelings drukzuiger BMW K1200 en K 1300 € 121,95 ≥ Oberon Performance koppelings drukzuiger BMW K1200 en K 1300 - Tuning en Styling - Marktplaats.nl
Gaat ie ook wat lichter. Er is hier al iemand die m heeft en je kunt m ontluchten. Demper kun je als je geduld hebt voor een leuk prijsje op M plaats scoren.
 
Laatst bewerkt:
Oberon Performance koppelings drukzuiger BMW K1200 en K 1300 € 121,95 ≥ Oberon Performance koppelings drukzuiger BMW K1200 en K 1300 - Tuning en Styling - Marktplaats.nl
Gaat ie ook wat lichter. Er is hier al iemand die m heeft en je kunt m ontluchten. Demper kun je als je geduld hebt voor een leuk prijsje op M plaats scoren.
Hmmmmmmmm dat is een vervelend dure oplossing waar ik niet meteen in geloof. Voor mijn KTM verkochten ze dat ook, en dat had behoorlijk wat succes toen die 950 Adventures nog nieuw en jong waren. Het klopte dat de eerste OEM slave cylinder niet optimaal was, maar KTM had vrij snel een nieuwe versie in zijn aanbod. Ik heb die Oberon nooit willen gebruiken, en met veel plezier ontving ik dan gratis de "ouwe" OEM KTM slave cylinder van vrienden die wél een Oberon gekocht hadden. Afin, tot zover de KTM.
Wat de zwaarte van de koppeling betreft: ah, da's een kwestie van gewoonte. Die van mijn Ducati 900SS was een pak straffer :)
Straks bel ik wel effe de BMW-dealer in de buurt, eens horen hoeveel dat kost, zo'n nippel.
 
Wel ik wist niet dat er een borging was.... :? Nooit meegemaakt, in geen dertig jaar. Afin. En neen, niet het hele reservoir kwam los, lol. Het begon gewoon spontaan over te lopen, alsof er van onder uit behoorlijk wat druk zat! Dus maar snel weer toegedraaid en met vodden de boel droog gedept. Die borging proper indrukken gaat best met twee kleine platte schroevendraaiers veronderstel ik? En een derde hand om te draaien aan het dekseltje....

Goed, ondertussen heb ik begrepen dat ik zonder ontluchtingsnippel geen stap verder geraak met die koppeling. . Hell, zo'n ding heb je toch niet zomaar op overschot? Ik toch niet... Heeft zo'n BMW-nippel een universele draad, of heeft Herr BMW daar weer iets aparts op verzonnen?
Vergeet niet dat naarmate de koppelingsplaten slijten, het niveau in het koppelingsreservoir steeds hoger komt te staan. Dat er in ruststand druk op staat, zou in de richting van slijtage kunnen wijzen, in combinatie met een eigenaar die het een keer te enthousiast heeft bijgevuld.
 
Kijk nu wat ik tegenkom! Dit is wel een hele mooie fiets voor een nette prijs met lage km stand!!!

Wilde hem even promoten, zou zo mijn fiets er op inruilen.. of toch maar niet ;) neuh..

 
Ja, gedaan en het helpt. Tankbekleding verwijderen en tandkdopring losmaken door de 6 boutjes los te draaien. Dop met vulbuis en al, voorzichtig stukje omhoog uit de tank tillen. Let op: de vlotter komt mee naar buiten maar de electrische aansluiting is net lang genoeg. Een lap of prop papier in de tankopening frommelen en een paar gaten (ca. 5mm) door de rode buis boren op ongeveer 3 cm gemeten vanaf de bovenkant. Uitkijken dat je de ophanging van het vlotterelement niet verbuigt. en dat de plastic spaantjes niet in de tank vallen.
Kijk eens aan. Gaat het om de snelheid van tanken of kan er dan meer in de tank? Om hoeveel extra brandstof praten we ongeveer dan?
 
Beide. Vanaf het moment dat de brandstof de onderkant van de vulpijp bereikt kan de lucht niet meer (makkelijk) weg. Als je dan te iets te enthousiast verder tankt, bruist de benzine naar buiten. Dankzij de geboorde gaatjes ben je van dat plotseling omhoog bruisen af en je kunt als je wilt, ongeveer 3/4 liter extra tanken. Is niet echt schokkend, maar ik tank altijd BP Ultimate en dat vindt je niet overal. Dus als ik tank, moet 'ie zo vol mogelijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Muug
Ik heb een vraagje over de voetsteunen voor de passagier. Passen de zwarte voetsteunen van een K1300 serie op een K1200 serie?
Is er iemand die dat weet!? En volgende vraag, is er iemand die zo'n zwart setje heeft liggen of wil ruilen voor mijn metaal kleurige K1200 steunen!?
Let me know! ThX!
 
Vergeet niet dat naarmate de koppelingsplaten slijten, het niveau in het koppelingsreservoir steeds hoger komt te staan. Dat er in ruststand druk op staat, zou in de richting van slijtage kunnen wijzen, in combinatie met een eigenaar die het een keer te enthousiast heeft bijgevuld.
Dank voor de tip. Na 95900km kunnen die platen inderdaad mogelijks wel op het einde van hun dagen zijn. Maar aangezien ik nog niet weet hoe de koppeling opgebouwd is, kan ik uw theorie niet bevestigen noch ontkennen.
Ik heb alleszins daarnet bij de toffe BMW-meneer een nippeltje ga halen en ga dat nu er eens indraaien zie. Ik hou jullie op de hoogte.
 
Ik heb een vraagje over de voetsteunen voor de passagier. Passen de zwarte voetsteunen van een K1300 serie op een K1200 serie?
Is er iemand die dat weet!? En volgende vraag, is er iemand die zo'n zwart setje heeft liggen of wil ruilen voor mijn metaal kleurige K1200 steunen!?
Let me know! ThX!
Je bedoelt de hele beugel en niet alleen het stepje?

Ik heb ze hier naast elkaar staan. Ze zien er op het eerste oog hetzelfde uit. Zal er straks even een rolmaatje naast houden.
 
20210422_213714.jpg

Ik kan geen verschillen vinden, lijken exact dezelfde gietstukken. Afstanden tussen alle bevestigingspunten zijn ook identiek.
 
Dank voor de tip. Na 95900km kunnen die platen inderdaad mogelijks wel op het einde van hun dagen zijn. Maar aangezien ik nog niet weet hoe de koppeling opgebouwd is, kan ik uw theorie niet bevestigen noch ontkennen.
Ik heb alleszins daarnet bij de toffe BMW-meneer een nippeltje ga halen en ga dat nu er eens indraaien zie. Ik hou jullie op de hoogte.
Zo, nippeltje erin, een deel olie afgelaten want het potje op het stuur zat tot de rand vol, nippeltje er weer uit. Nu vind ik de neutraal een pak gemakkelijker. En als ik het schakelpedaal wat beter op mijn maat afstel, dan zal ie nog beter schakelen. En in derde haalt ie 200km/u....
 
Laatst bewerkt:
Ik vind t geluid super. Heb m gekocht met een Shark uitlaat. Die was te schel. Deze Laser heeft een wat voller geluid. Eerst zonder dB killer rondgereden, hemels geluid, maar wel wat hard voor omwonenden. Maar nooit van de weg gehaald, ook niet in Duitsland. Vorig jaar voor de vakantie naar Duitsland toch de killer er maar in gezet. Klinkt nog steeds leuk en een heel stuk beter dan de standaard uitlaat, maar boven de 120kmh hoor je m niet meer boven t windgeluid.
 
Kijk nu wat ik tegenkom! Dit is wel een hele mooie fiets voor een nette prijs met lage km stand!!!

Wilde hem even promoten, zou zo mijn fiets er op inruilen.. of toch maar niet ;) neuh..

Op de foto doet ze het zeker goed ;)
K1200R sport.jpeg

Afgelopen zondag heb ik haar opgehaald en ben (met behulp van mijn vader :}) begonnen met het uitkleden van de fiets zodat ze straks helemaal net en fris is als ik er op mag gaan rijden... want helaas moet ik nog wachten tot augustus op het verlopen van mijn code 80.
Dat wachten is jammer maar dan is ze straks wel gewoon helemaal goed :)
 
Helaas... Geen teken van leven in de K1300S vandaag... En echt helemaal niets. Er gaat geen lampje aan bij contact aan. Paar weken geleden nog niets aan de hand. Heeft tussentijd niet aan de lader gehangen. Accu doormeten geeft 4,7V. Maar mijn BMW acculader geeft aan dat deze niets een accu ziet (keine batterie).

Wat denken jullie? Accu overleden?
 
Dat dat geen 12V is... Maar ik vind het raar dat er echt helemaal niets gebeurd. Meestal gaat er nog wel ergens een lampje aan ofzo. Maar zelfs de TomTom start reageert niet op het contact.
 
Ah oké dat klinkt aannemelijk. Is een accu vervangen bij deze motor hetzelfde als ieder andere motor? Of moet ik nog ergens rekening mee houden vanwege de canbus, alarm, oid?
 
Bij een BMW auto moet je een nieuwe accu inderdaad aanmelden met een diagnosecomputer, voor een motorfiets hoeft dat niet. Wel eerst de plus aansluiten, daarna pas de min.
 
Terug
Bovenaan Onderaan