Het BMW K1200/1300 S/R/R Sport topic VII: The power to wow!

Klinkt die Akra pijp goed?
Heel beschaafd onder de 6000 toeren, echt niet luider dan het origineel.
Daarboven is het een heel ander verhaal.

De 1200 met 1300 uitlaat klinkt trouwens veel beter. Diep en sonoor als je laag in toeren rijdt en hees en rauw als je door jankt.

Het verschil komt door de klep in de uitlaat van de 1300.
 
Zekers.
24 brullende en rokende peekaas.

De drie motorfietsen die er voor staan (K100, K12 en K13) hebben samen 459 pk.

De neus van de V60 staat ook op de foto, dat is nog een keer 350pk erbij.

Ik mag graag een beetje spelen op de weg....
 
Ze zetten je motor op de testbank en hangen een sonde in je uitlaat. Met de testbank meten ze het koppel en met de sonde kunnen ze de samenstelling van het uitlaatgas zien. De koppelcurve (met een goed mengsel) hoort eigenlijk zonder dipjes of gekke kinks te verlopen. Met de analyse van het uitlaatgas kun je zien op welke punten (ofwel toerentallen) van de curve het mengsel sub-optimaal is (onwijs rijk bijvoorbeeld of te arm) en aan de hand daarvan passen ze de gegevens in de ECU aan.
 
Net terug van mijn 220 km heen en 220 km terug naar Ruud Hendriks in Goes, en daar is uitgekomen dat ie al heel netjes afgesteld stond, en dat hij hem niet zuiniger kan krijgen. Blijkbaar ligt het hoge verbruik aan mijn rijstijl, mijn cw waarde (1.99 lang en rechtop zit door superbike stuur), en het traject dat ik rij. Vandaag op de snelweg bleek ie al wat zuiniger, 1:15. Wat benzine lucht betrof, vond hij ook niet vreemd, hoort bij dit soort potente motoren en niet te vergelijken met zijn voorganger, de R1200ST.
Wel leuk om zo’n meting mee te maken, daarbij weet je gelijk hoe het blok presteert, in mijn geval 168 pk en 139 nm.
En het scheelt dat je met Ruud lekker kan praten over auto’s en motoren, gezelligheid troef. En een meting kost maar een tiende van de ECU flashen:}
IMG_1882.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Prima vermogen en koppel, toch? Zit er een power commando op? Of is dit helemaal standaard?
Ja prima waarden, en er zit geen power commander op.
En om wat te spelen met de cw-waarde, heb ik een hoge ruit besteld, de “MRA X-Creen Touring windscherm”.
 
Heel beschaafd onder de 6000 toeren, echt niet luider dan het origineel.
Daarboven is het een heel ander verhaal.

De 1200 met 1300 uitlaat klinkt trouwens veel beter. Diep en sonoor als je laag in toeren rijdt en hees en rauw als je door jankt.

Het verschil komt door de klep in de uitlaat van de 1300.
Heeft een pijp van de 1300 ook een kat in de linkpijp zitten, net als bij de 1200?
 
Vandaag de uitlaat een beetje aangepast en de bijrijder voetsteunen verwijderd, zit toch nooit iemand achterop en het is zonde om de Achtervelg half achter de uitlaat te laten verdwijnen 😁 nu nog een beetje twijfel om de demper iets in te korten.
 

Bijlagen

  • IMG_4464.jpeg
    IMG_4464.jpeg
    197,4 KB · Weergaven: 21
  • IMG_4462.jpeg
    IMG_4462.jpeg
    320 KB · Weergaven: 24
Hele brute bakken, BMW op z'n best.

Ik hoor echter in andere topics dat de combinatie naakte rechtopzit, wielbasis van een goederentrein en power die leuk wordt bij 150 kph niet echt ideaal is.
 
Hele brute bakken, BMW op z'n best.

Ik hoor echter in andere topics dat de combinatie naakte rechtopzit, wielbasis van een goederentrein en power die leuk wordt bij 150 kph niet echt ideaal is.
Heb je het dan over de S of R ? Ik kan je vertellen dat dit bij de S zeker niet van toepassing is, dit is echt een kanon en stuurt super strak als je er mee om kan gaan.
Enige eigenschap die beter zou kunnen is het schakelen dat klinkt als een tractor, maar is nog steeds super betrouwbaar.
 
Sinds ik een SBK stuur erop heb zit hij veel beter ( voor mij dan , de k12R ) stuur was me iets teveel voorover gebogen .

En die demper is zo mooi . Zou hem niet inkorten @dannyossel
IMG20221205225305.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan