Het Buelltopic van MF deel 3

WhatsApp Image 2020-03-15 at 11.51.35.jpeg
 
Als je de koppeling te zwaar vindt, kun je een Muller power clutch overwegen. Die zorgt ervoor dat je minder kracht nodig hebt om de koppeling te bedienen.

Zelf vind ik het wel wat hebben, zo'n zware koppeling. De meeste bekenden die er een keer in knijpen, verwachten niet dattie zo zwaar gaat en als ze er dan in knijpen, beweegt de hendel nauwelijks, haha.
 
Als je de koppeling te zwaar vindt, kun je een Muller power clutch overwegen. Die zorgt ervoor dat je minder kracht nodig hebt om de koppeling te bedienen.

Zelf vind ik het wel wat hebben, zo'n zware koppeling. De meeste bekenden die er een keer in knijpen, verwachten niet dattie zo zwaar gaat en als ze er dan in knijpen, beweegt de hendel nauwelijks, haha.

Ik ga er voorlopig niet te veel geld aan hangen.
Mijn GS heeft op een jaar 9000km gereden waarvan 4000km voor een reis naar het zuiden. Er staat nog een auto waarmee ik vorig jaar amper 2000km heb gedaan. Als het er zo naar uitziet heb ik 7000km te verdelen over 3 voertuigen.

P.s. wie is Greta? Zat die sticker er al op?

Da's een grap, je kent Greta toch?
Vanochtend zelf even erop gekleefd. Is er ook weer even snel weer af als het zou moeten.
 
Ja, ik snap nu wel dat het verwijzing naar Greta Thunberg. Had het nog niet eerder gezien zo.
Een Muller koppeling is niet zo gek duur hoor en onlangs zag ik 'm ook tweedehands voorbij komen. Voor alles een oplossing met Buell. Zeker als je bereid bent om zelf wat te sleutelen, dan is alles te fixen.
 
In de motorzaak waar mijn broer werkt alvast olie, bougies en filters bestelt. Als alles in lockdown gaat, kan ik tenminste nog wat knutselen.
 
Vanmiddag oliewissel gedaan en bougies vervangen. Van half 1230 tot 1800 bezig geweest. Niets is bereikbaar, bougie afgebroken, een simpele bougiekabel op de bougie duwen lukte niet, ... Gek werd ik er van!

Wat me opviel was dat er eigenlijk redelijk weinig olie uit het blok kwam. Vorige eigenaar deed er 10w40 in dacht ik, omdat hij andere olie volgens hem te dik zou zijn om tot bovenaan in de cilinders te komen?
Nu gewoon 20w50 erin en het valt op hoeveel "smoother" hij loopt.

Wat me wel opvalt is dat het blok van achter het frame links enorm zoemt. Benzinepomp ofzo?
 
Vanmiddag oliewissel gedaan en bougies vervangen. Van half 1230 tot 1800 bezig geweest. Niets is bereikbaar, bougie afgebroken, een simpele bougiekabel op de bougie duwen lukte niet, ... Gek werd ik er van!

Wat me opviel was dat er eigenlijk redelijk weinig olie uit het blok kwam. Vorige eigenaar deed er 10w40 in dacht ik, omdat hij andere olie volgens hem te dik zou zijn om tot bovenaan in de cilinders te komen?
Nu gewoon 20w50 erin en het valt op hoeveel "smoother" hij loopt.

Wat me wel opvalt is dat het blok van achter het frame links enorm zoemt. Benzinepomp ofzo?
Op het Buell forum adviseren ze 20W50 dus zit je goed wat dat betreft.
 
Ik zei al dat de achterste bougie een rotklus is. Op BuellXB.com en Badweatherbikers en ukbeg.com staan verschillende how-to om het je zo makkelijk mogelijk te maken. Met name UKBEG en BuellXB.com vind ik zelf prettige, informatieve fora.
 
Ik zei al dat de achterste bougie een rotklus is. Op BuellXB.com en Badweatherbikers en ukbeg.com staan verschillende how-to om het je zo makkelijk mogelijk te maken. Met name UKBEG en BuellXB.com vind ik zelf prettige, informatieve fora.

Ik heb aan jouw opmerking gedacht tijdens de job. Echter heb ik meer moeite gehad met de voorste, dan de achterste.
Achterste ging perfect de bougiekop eraf en met mijn sleutel op 1-2-3 de bougie los.

De voorste daarentegen:
De luchtinlaat naar de cilinder moest gedemonteerd worden. T27 kreeg ik op geen enkele manier deftig in de luchtinlaat om te kunnen demonteren. Eens dat gelukt was kreeg ik de bougiekop er zelfs niet af omdat alles zo moeilijk bereikbaar was. Eens die eraf kon ik de bougie perfect met een engelse sleutel losdraaien en vervolgens de verse monteren.
De bougiekop er weer op krijgen was ook geen evidentie. Mijn handen doen er nog zeer van.

Trouwens, bij het aflaten van de olie kwam er een rare substantie uit. Een samengeklitte boel die op rubber leek; precies ooit vloeibare pakking geweest :?
 
O, dat is apart, met de voorste heb ik nog nooit problemen gehad.
Fijn dat de achterste is meegevallen. Dat je Torx-sleutel niet past, is ook gek, boutjes wellicht niet helemaal fris meer?
 
O, dat is apart, met de voorste heb ik nog nooit problemen gehad.
Fijn dat de achterste is meegevallen. Dat je Torx-sleutel niet past, is ook gek, boutjes wellicht niet helemaal fris meer?

Was eerder het probleem van de schroevendraaier die te lang is, en een rakjak die niet het juiste bitje kon nemen...

Hoe peil je op de juiste manier olie? Beetje warm en rechtzetten?
 
Na een ritje wegzetten op de standaard en na 5 min olie peilen terwijl hij dus nog steeds op de standaard staat.
 
Goedemorgen,

Voor mij is het tijd om wat anders te gaan rijden.
Momenteel heb ik nog een Ducati 848 evo, en had hiervoor een Triumph speed triple 1050 uit '05.
Nu heb ik mijn oog laten vallen op een 3tal motoren waar ik binnenkort een proefrit op wil gaan maken.
KTM 990 Superduke
Moto Morini Corsaro 1200

Buell Xb12S Lightning uit 2004 met 22xxx km en complete onderhoudshistorie.

Via google heb ik wel een langeduurtest gevonden (50.000km) maar er zijn nog wat vragen onbeantwoord.

- Wat is de onderhoudsinterval van een Buell en dient dit door een specialist te gebeuren of kan elk bedrijf met werkplaats regulier onderhoud verrichten?
- Is de Buell na het toepassen van upgrades (aandrijfriem, motormanagement, ophanging uitlaat en de remschijfbevestiging) ook betrouwbaar te noemen of is het dan alsnog 'elke keer een gok als je gaat rijden of je weer thuis komt'
- Ik ben 1.98m lang. Is dat nog te doen op een Buell zonder dat het een brommer wordt?
- Is het te doen met/voor een passagier om een dagje te toeren?
Ik snap dat proefzitten uiteindelijk het verlossende antwoord zal geven maar misschien zijn hier (lange) rijders die hun ervaring kunnen delen?

Groet Eric.
 
Laatst bewerkt:
Kan er mij iemand het volgende verklaren:

Iedereen schrijft 2.4 liter 20w50 voor. Ik doe dat, en die blijft zeggen dat hij op de absolute minimum staat. Dat kàn toch niet?
Moet ik nu tegen beter weten in wat er wordt voorgeschreven extra olie opgieten? Zeer eigenaardig hoor.
 
Hey ! Er is wat leven in de brouwerij :)

Tijdje geleden alweer, dat ik hier keek. Heb mijn Buell ook nog steeds, maar stond laatste 2 jaartjes (of 3) meer in de stalling, dan buiten op de weg :/

Maar van de week accu maar eens opgeladen en vandaag kort ritje gedaan om te kijken of alles 't nog deed. Goh, wat heb ik dit gemist zeg...! :]

Maar welkom alle nieuwe lui! Zag de mooie plaatjes al voorbij komen 8-)

Wat me wel opvalt is dat het blok van achter het frame links enorm zoemt. Benzinepomp ofzo?

Ja, dat de is benzinepomp. Die zit in het frame (lastig om eruit te halen, maar is wel mogelijk zonder achterbrug los te hoeven maken).
 
Kan er mij iemand het volgende verklaren:

Iedereen schrijft 2.4 liter 20w50 voor. Ik doe dat, en die blijft zeggen dat hij op de absolute minimum staat. Dat kàn toch niet?
Moet ik nu tegen beter weten in wat er wordt voorgeschreven extra olie opgieten? Zeer eigenaardig hoor.
Peil je wel correct? Peilstok nog goed?
Weet niet wie 'iedereen' is, maar ik raad je aan een werkplaatshandboek te kopen of te downloaden (gratis via Buellxb.com).
 
Terug
Bovenaan Onderaan