Het Ducati Monster topic *deel 44*

makkelijk.Maar hij rammelde wel behoorlijk , en wilde daarom dus zo'n aanpassing van Biggelaar monteren(en tevens een andere drukplaat + open koppelingsdeksel),
Weet wel dat hij met een open deksel nog veel meer lawaai zal maken.
 
Welke nieuwe accu voor mijn Monster kopen? Toen ik gisteren thuiskwam na een lange rit, merkte ik dat de accu toch weer moeite had om de motor rond te draaien. Onderweg was het steeds goed gegaan, maar toen ik de motor binnen wilde zetten had ie toch weer moeite. Spanning was 12,6 V. Ik heb ook nog niet gemeten of de accu bijgeladen wordt, maar ik heb wel gemerkt dat mijn druppellader (Carpoint IP 65) de accu niet verder volgeladen krijgt dan 75%. Is de accu dan toch aan zijn einde? Moet ik, omdat de accu op zijn zij ligt, toch kiezen voor een gel-accu?
 
<zeikmodus aan>

Wat ik raad vind is dat die draad het laatste stukje onbeschermd is.
Ik zou die beschermhoes tot in de stekker later doorlopen. Nu lijkt het "hoogwater op Scheveningen".
N.B. ik weet wel waar je die beschermhoes per meter kunt kopen, n.l. Rick Donkers Auto Electrics, zie Rick Donkers Auto Electrics

</zeikmodus uit>

korf.jpeg
 
Welke nieuwe accu voor mijn Monster kopen? Toen ik gisteren thuiskwam na een lange rit, merkte ik dat de accu toch weer moeite had om de motor rond te draaien. Onderweg was het steeds goed gegaan, maar toen ik de motor binnen wilde zetten had ie toch weer moeite. Spanning was 12,6 V. Ik heb ook nog niet gemeten of de accu bijgeladen wordt, maar ik heb wel gemerkt dat mijn druppellader (Carpoint IP 65) de accu niet verder volgeladen krijgt dan 75%. Is de accu dan toch aan zijn einde? Moet ik, omdat de accu op zijn zij ligt, toch kiezen voor een gel-accu?
Ik heb van de winter twee motobatt accu’s gekocht , zijn gewoon goed geloof ik en online niet te duur
 
Welke nieuwe accu voor mijn Monster kopen? Toen ik gisteren thuiskwam na een lange rit, merkte ik dat de accu toch weer moeite had om de motor rond te draaien. Onderweg was het steeds goed gegaan, maar toen ik de motor binnen wilde zetten had ie toch weer moeite. Spanning was 12,6 V. Ik heb ook nog niet gemeten of de accu bijgeladen wordt, maar ik heb wel gemerkt dat mijn druppellader (Carpoint IP 65) de accu niet verder volgeladen krijgt dan 75%. Is de accu dan toch aan zijn einde? Moet ik, omdat de accu op zijn zij ligt, toch kiezen voor een gel-accu?
Toen ik mijn Monster kocht had hij een tijdje stilgestaan. Vervangen door een nieuwe Yuasa die er af-fabriek is in gezet is. Exact hetzelfde type.

Ik zou eens goed de laadspanning (laten) doormeten. Twee jaar later reageerde de startknop niet op een ochtend toen ik naar mijn werk wilde.
Accu aan de lader gehangen en daarna startte de motor normaal. Na een tijdje ging het moeizamer. Van mijn Ducati specialist kreeg ik een splinternieuwe spanningsregelaar te leen. Dat hielp helemaal niets. Integendeel, de laadspanning was iets minder dan van de originele regelaar.
Mijn specialist heeft toen de stator van de dynamo bekeken en het was gelijk duidelijk. Enkele spoelen van de stator waren verbrand/doorgebrand. Op de foto zijn ze duidelijk te zien. Stator is daarna opnieuw gewikkeld en daarmee was het probleem opgelost.

Let op: de kern van de stator (dat grote gat in het midden) kan verschillende afmetingen hebben. Je moet dus absoluut zeker zijn dat je de juiste maat hebt voor je 'm terugplaatst. Ik kreeg aanvankelijk een verkeerde maat teruggestuurd. Kostte allemaal extra tijd en gedoe.

Dit klusje is wel goed zelf te doen:
- olie aftappen
- met een speciale trekker het deksel van de motor trekken
- stator vervangen
- pakkingresten verwijderen
- nieuwe pakking
- alle bouten met juiste koppel (Nm) vastzetten
- juiste hoeveelheid verse olie vh juiste type
- klaar

20181024_093606.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat meen je niet!!!! Niet te geloven..... Nog meer schade aan de motor/jijzelf?

Opvallend hoe die kroonplaat doorgescheurd is, dat ziet er materiaaltechnisch niet helemaal oké uit:? Maarja, hopen dat de kroonplaat de impact heeft geabsorbeerd zodat je frame niet krom is
 
Dat meen je niet!!!! Niet te geloven..... Nog meer schade aan de motor/jijzelf?

Opvallend hoe die kroonplaat doorgescheurd is, dat ziet er materiaaltechnisch niet helemaal oké uit:? Maarja, hopen dat de kroonplaat de impact heeft geabsorbeerd zodat je frame niet krom is
Ja is blijkbaar een zwak punt , hoop dat het frame nog recht is daardoor
Voorvork is natuurlijk krom , wiel deuk , radiator een tik , schakelpookje
Ik een paar beetje pijnlijke polsen
 
Whow, materiële schade is te herstellen, MAAR hoe gaat het met jou?
Waarschijnlijk OK, anders had je dat bericht niet gepost.

Grote makke van motorrijden: automobilisten zien je niet, omdat ze niet opletten/niet goed kijken en vul maar aan.
 
Whow, materiële schade is te herstellen, MAAR hoe gaat het met jou?
Waarschijnlijk OK, anders had je dat bericht niet gepost.

Grote makke van motorrijden: automobilisten zien je niet, omdat ze niet opletten/niet goed kijken en vul maar aan.
Paar beetje zere polsen , ik baal als een stekker , het is niet zo dat ze een nieuwe monster uit het rek kunnen trekken , kan wel een half jaartje duren
 
Maar hij kan net zo goed totalloss zijn als frame, blok een tik heeft gehad
Welnee, zelfs als het frame krom is, wordt ie opgelapt en tijdens een beurs als koopje aangeboden door een louche handelaar |(
Helaas maar al te vaak het geval. Als je daarmee een testrit gaat maken gaan de rechter bochten opeens errug makkelijk, haha :+
 
Laatst bewerkt:
Paar beetje zere polsen , ik baal als een stekker , het is niet zo dat ze een nieuwe monster uit het rek kunnen trekken , kan wel een half jaartje duren
Whow, laat idd je polsen goed nakijken, b.v. op haarscheurtjes. Als de pijn niet overgaat en ze worden dikker kan het foute boel zijn.
Hoop dat het meevalt. Als er een nieuwe Monster moet komen, dan is die toch wel ergens vandaan te halen (hoop ik)?
 
Toen ik mijn Monster kocht had hij een tijdje stilgestaan. Vervangen door een nieuwe Yuasa die er af-fabriek is in gezet is. Exact hetzelfde type.

Ik zou eens goed de laadspanning (laten) doormeten. Twee jaar later reageerde de startknop niet op een ochtend toen ik naar mijn werk wilde.
Accu aan de lader gehangen en daarna startte de motor normaal. Na een tijdje ging het moeizamer. Van mijn Ducati specialist kreeg ik een splinternieuwe spanningsregelaar te leen. Dat hielp helemaal niets. Integendeel, de laadspanning was iets minder dan van de originele regelaar.
Mijn specialist heeft toen de stator van de dynamo bekeken en het was gelijk duidelijk. Enkele spoelen van de stator waren verbrand/doorgebrand. Op de foto zijn ze duidelijk te zien. Stator is daarna opnieuw gewikkeld en daarmee was het probleem opgelost.

Let op: de kern van de stator (dat grote gat in het midden) kan verschillende afmetingen hebben. Je moet dus absoluut zeker zijn dat je de juiste maat hebt voor je 'm terugplaatst. Ik kreeg aanvankelijk een verkeerde maat teruggestuurd. Kostte allemaal extra tijd en gedoe.

Dit klusje is wel goed zelf te doen:
- olie aftappen
- met een speciale trekker het deksel van de motor trekken
- stator vervangen
- pakkingresten verwijderen
- nieuwe pakking
- alle bouten met juiste koppel (Nm) vastzetten
- juiste hoeveelheid verse olie vh juiste type
- klaar

Bekijk bijlage 1688957
 
Komt me bekend voor. Ik heb dit ook al eens met mijn Suzuki GSX 1400 meegemaakt. Carmo in Helmond schijnt die stators opnieuw te wikkelen, probleem opgelost.
 
Terug
Bovenaan Onderaan