Het featherbed frame en maximaal vermogen.

Han S

MF veteraan
11 apr 2015
33.195
73.167
1-racing-shadow.jpg


Dit vind ik echt prachtig, maar dat kan ik niet betalen.

Ik heb een originele Norton met dit frame en die wil ik origineel houden om een aantal redenen. Ik heb lang geleden Triumph motorbokken in zo'n frame gebouwd en zelfs een NSU 1000 viercilinder.

Ik heb wel iets te besteden, ben inmiddels ruim 75 jaar, maar nog wel actief en ik zoek eigenlijk een klussie. Ik dacht er over om een featherbed frame te zoeken en daar een niet Norton blok in te beunen. Ik zou zelfs een featherbed frame kunnen buigen en lassen.

Maar we hebben op andere forums regelmatig motordiscussies en mensen denken dan te moeten beweren dat zo'n featherbed frame met meer dan 50 pk wel flink in de problemen gaat komen. Nou kwam het frame in begin jaren 50 met de Manx racer en die kwam al aan zo'n 53 pk en de Vincent op de foto levert 55 pk. De NSU 1000 levert rond 70 pk.

Ik begrijp dat je geen 200 pk in een featherbed frame kunt hangen, maar wat denken jullie? Waar ligt ongeveer de bovengrens? Ik schat op een kleine 100 pk.
 
Bedankt voor de reactie Sammie, maar als je dit frame vergelijkt met de vroege Japanse swabberframes, heb je er niet zoveel van begrepen.

 
Ik neem aan dat je er een blok uit dezelfde tijd in wil hangen, die zullen schat ik niet meer dan 70 a 80 pk kunnen leveren.
Dat kan het frame vast wel hebben, zeker als je het op de openbare weg gaat gebruiken.
 
Misschien helpt dit:

How much grunt can a Featherbed take?

Deze lui zeggen 60pk, en problemen ontstaan door hard rijden, moderne vering...

Daar kan ik wat mee, bedankt. Ik begrijp dat het frame wel 90 pk kan hebben, maar dan moet je er niet mee gaan racen met moderne racebanden en remmen. Maar dat ben ik niet van plan.

Ik ben verknocht aan het featherbed frame. Ik weet dat moderne fietsen misschien nog wel beter sturen, maar dit frame had ik in 1966 en het stuurt net zo makkelijk als een kinderfietsje.

Een mooi blokkie er in met elektrische starter is voor opa wel handig en het moet er ook goed uitzien. Zou een 500cc Magna leuk zijn? want die heeft een ketting.
 

Beter een bmw opbouwen:+}:O:P

Geweldig is dat hé? Ik was daar een topic over begonnen: Classic races

Maar daar werd weinig op gereageerd. Nou is die BMW wel 750cc en supercharged, dus die heeft veel meer power dan die Nortons en die gozer rijdt ook als een zelfmoordcommando, stuitert als een balletje door de bochten, schitterend en een feest om te zien.
 
Ik denk ook z,on 60 / max. 70 pk.
Han S, vraag Ernst Hagen eens die woont bij jou in de buurt , en die heeft veel kontakt met snelle ABSAF en Norton rijders.
 
Geweldig is dat hé? Ik was daar een topic over begonnen: Classic races

Maar daar werd weinig op gereageerd. Nou is die BMW wel 750cc en supercharged, dus die heeft veel meer power dan die Nortons en die gozer rijdt ook als een zelfmoordcommando, stuitert als een balletje door de bochten, schitterend en een feest om te zien.

Die "gozer"" heet Troy Corser,meermalig wereld kampioen world superbike .*O*
Die weet heel goed wat ie doet;)
 
Ik zeg ook niet dat hij niet weet wat hij doet, maar hij rijdt wel op de absolute grens. Wat ik ook super vond is dat hij op het moment dat hij de koploper inhaalde, hij hem een tikje tegen de kont gaf.
 
Ja die Troy kan er wat van, filmpje al een paar keer bekeken. En dat tikje tegen John Mcpint zijn kont _O-
 
Daar kan ik wat mee, bedankt. Ik begrijp dat het frame wel 90 pk kan hebben, maar dan moet je er niet mee gaan racen met moderne racebanden en remmen. Maar dat ben ik niet van plan.

Ik ben verknocht aan het featherbed frame. Ik weet dat moderne fietsen misschien nog wel beter sturen, maar dit frame had ik in 1966 en het stuurt net zo makkelijk als een kinderfietsje.

Een mooi blokkie er in met elektrische starter is voor opa wel handig en het moet er ook goed uitzien. Zou een 500cc Magna leuk zijn? want die heeft een ketting.


Je gaat toch niet zo'n lelijk watergekoeld blok in dat mooie frame hangen?
 
Daar heb je wel een heel goed punt, hij moet luchtgekoeld zijn.

Het blok vind ik niet lelijk, maar de radiateur vind ik niet kunnen.
 
Laatst bewerkt:
Discussies zoals deze vergeten vaak dat het vermogen van secundair belang is. Koppel zorgt primair voor het effect op het rijwielgedeelte en gewicht in combinatie met snelheid is een tweede. Een laagtoerige 1 of 2 cylinder met een groot koppel krult jouw frame op als een wokkel. Een hoogtoerige 4, 5 of cylinder met een laag koppel is wellciht zwaarder en heeft op die manier effect op jouw frame: bij het inveren en veranderen van richting.

Vermogen kun je alleen berekenen: vermogen = toerental * koppel * 6.28 / 60. Vermogen is de hoeveelheid werk in een bepaalde tijd verricht.
 
Dat ben ik helemaal met je eens, maar 140 pk blijft 140 pk en die kracht komt toch op het frame terecht lijkt me.
 
Vermogen is wel degelijk de beperkende factor. Het bepaald immers de topsnelheid en dat is waar de wobbels intreden. Koppel heeft invloed op de rechtheid van het frame en met een krom frame kan je nog steeds rijden.
BMW heeft het Featherbed frame nagemaakt voor de boxers vanaf 1969. In de basis was het al niet stijf genoeg om de 50 PK van de R75/5 in toom te houden. Later zijn er een langere achterbrug en wat verstijvingen in gekomen en kon er 70 PK mee aan de straat gezet worden. Maar er heeft altijd leven in het frame gezeten.
Als je de lijn doorzet naar de Japanners, die hebben ook altijd het Featherbed frame nagemaakt. De CB750 met 67 PK ging nog. Maar toen de 900's kwamen met rond de 90 PK ging het echt over de limieten van het frame heen.
Ik zou dus zeggen dat je met een goed Featherbed frame van Reynolds buis rond de 70 PK als bovengrens kan hanteren. Hoger zou ik niet gaan. En als je een beetje kunt motorrijden heb je ook niet meer nodig.
 
Is het gewicht van het blok ook een beperkende factor??

Goed punt. Een frame wordt meestal voor en om een blok ontworpen en niet andersom. Dus het gewicht en vermogen wat zo'n frame moet kunnen weerstaan is rekening mee gehouden.

En het featherbed frame wat Mccandless ontworpen heeft voldeed prima voor het Manx blok en was toen zijn tijd vooruit. Maar als je er met de kennis van nu naar kijkt zitten er toch wel een paar constructie fouten in die makkelijk op te lossen zijn zonder de fraaie styl om zeep te helpen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan