Het featherbed frame en maximaal vermogen.

Goed punt. Een frame wordt meestal voor en om een blok ontworpen en niet andersom. Dus het gewicht en vermogen wat zo'n frame moet kunnen weerstaan is rekening mee gehouden.

En het featherbed frame wat Mccandless ontworpen heeft voldeed prima voor het Manx blok en was toen zijn tijd vooruit. Maar als je er met de kennis van nu naar kijkt zitten er toch wel een paar constructie fouten in die makkelijk op te lossen zijn zonder de fraaie styl om zeep te helpen.
Nu was het oorspronkelijke Manx blok met zijn gietijzeren cilinder, immense vliegwiel en losse versnellingsbak ook geen lichtgewicht. Wat dat betreft heb je wel wat speelruimte.
 
Goed punt. Een frame wordt meestal voor en om een blok ontworpen en niet andersom. Dus het gewicht en vermogen wat zo'n frame moet kunnen weerstaan is rekening mee gehouden.

En het featherbed frame wat Mccandless ontworpen heeft voldeed prima voor het Manx blok en was toen zijn tijd vooruit. Maar als je er met de kennis van nu naar kijkt zitten er toch wel een paar constructie fouten in die makkelijk op te lossen zijn zonder de fraaie styl om zeep te helpen.

Met het Dominator blok er in maken het blok en de bak deel van de constructie middels de schetsplaten en de bovenste kopsteun.

Wat zie jij als constructiefouten? Kun je dat aangeven want daar ben ik benieuwd naar. De achtervork is bijvoorbeeld redelijk licht qua constructie.
 
Nu was het oorspronkelijke Manx blok met zijn gietijzeren cilinder, immense vliegwiel en losse versnellingsbak ook geen lichtgewicht. Wat dat betreft heb je wel wat speelruimte.

Ik denk dat je in de war bent met de voorloper van de Manx nl de International. De Manx is vanaf zijn introductie met aluminium cilinder uitgevoerd en zelfs met magnesium carters. Ja de motoren uit die tijd hebben een zware "grote" krukas. En daarom is het Featherbed frame nu juist zo goed, de smalle carters en krukas van de Manx "zakte" en stukje tussen de onderste framebuizen waardoor voor een groot gedeelte de goede "handling" ontstaat.
Het blok van de international heeft later ook nog een paar jaar in het Featherbed frame gehangen, en was een goedkopere clubracer naast de Manx.
 
Met het Dominator blok er in maken het blok en de bak deel van de constructie middels de schetsplaten en de bovenste kopsteun.

Wat zie jij als constructiefouten? Kun je dat aangeven want daar ben ik benieuwd naar. De achtervork is bijvoorbeeld redelijk licht qua constructie.

Of de kopsteun nu een positieve of juist negatieve uitwerking heeft is bijv al zo'n punt. Is ook moeilijk te bepalen. En of het trillingen wegneemt of juist doorgeeft is ook bijna alleen maar door ondervinden vast te stellen.

De schetsplaten waar de achterbrug in scharniert zijn aan de binnenkant van de framebuizen gelast. Maar dus aan de binnenkant van een gebogen buis. Een buis die gebogen wordt stuikt in de binnenste korte cirkel, en rekt aan de buitenkant grootste cirkel, maar de middellijn blijft nagenoeg neutraal. Dat is eigenlijk waar je een schetsplaat wil vastlassen om zo spanningen zo veel mogelijk te voorkomen. De Seeley frames bijvoorbeeld, (MKII en MKIII) die hebben aan beide zijden van de frame buis een schetsplaat waar de achterbrug in scharniert. Alleen Colin Seeley gebruikte dan weer twee gebogen platen zodat er een dichte constructie ontstaat, dat betekent weer een zwaardere constructie die niet nodig zou zijn.
En voor de schetsplaten/oren waar de voorkant van het blok aan hangt geldt het zelfde, 2 platen "op" de buis gelast ipv er naast op de neurale lijn wat beter geweest zou zijn.
Ander duidelijk punt van het Featherbed frame is de bovenkant van het ballhoofd, dit is erg zwak en heeft bijna geen steun. Beter zou een buis aan de bovenkant zijn die ergens halverwege de tank weer op het frame afsteunt.
Als je het Featherbed frame in een moderne computerprogramma analyseert op verschillende stress situaties komt het bovenstaande er uit naar voren oa. Maar je kan ook het boek van Tony Foale "Motorcycle chasis design" lezen en dan zie je het ook als je dan het frame gaat bestuderen.

Een verbeterde versie van het Featherbed frame nieuw gebouwd, maar wel in de zelfde style, met een Bonneville 865 met elektrische start end is volgens mij de mooiste oplossing.
Frame en mal bestaat al trouwens ;):+
 
Terug
Bovenaan Onderaan