Het gevaar van motorrijden

Sta jij wel eens stil bij het gevaar van motorrijden?
Eigenlijk niet. Ik stap erop om naar m'n werk te gaan of om een plezierritje te maken. Zo af en toe maak je wel eens een situatie mee waarvan je denkt "pfoei, dat had wel eens verkeerd kunnen gaan", maar dat zou ik in de auto ook denken.

Draag je wel altijd je helm en je pak of denk je wel eens vandaag ga ik maar eens zonder pak?
Mbt Helm geen issue. Ik mag graag pittig rijden en ik kan me niet voorstellen dat 100+ of laat staan 200+ fijn is zonder helm. Dat dit is vooral fijn tegen de wind enzo. Een pak... ik heb afgelopen najaar voor het eerst een pak MET een broek gekocht (ik rij sinds '94). Ik draag het altijd maar het is nu ook winter. Of ik bij 30+ nog steeds die broek aan doe dat weet ik nog niet. Ook dit zie ik vooral als bescherming tegen wind, kou en regen. Asl ik zou vallen dan zou ik misschien vooral balen dat m'n pak kapot is want dat is duurder dan die kapotte spijkerbroek. Kortzichtig, geef ik toe.

Vind jij dat de 25kw regel bijdraagt aan de veiligheid van de beginnende motorrijder?
Absoluut niet. Snelheid of vermogen hebben vrijwel geen relatie tot ongelukken. Bijna altijd gaat het om geen voorrang krijgen of geven. Inschattingsfouten. Ik denk niet dat er veel motorongelukken zijn die met snelheid te maken hebben. Bovendien kun je met een 25 kw motor best hard genoeg om je dood te rijden: rijd maar eens tegen een boom. Te hard een bocht in kan ook hoor. Nee echt onzin bedacht door ouwe mannetjes die nog nooit op een motor gezetten hebben. Ze denken precies zo als mijn moeder: "och wat gaat dat hard (harder dan mijn fiets want die heeft ook 2 wielen), dat MOET wel gevaarlijk zijn"
 
Laatst bewerkt:
Ik doe altijd een helm op, handschoenen aan en motorjas aan. Motorbroek alleen als het koud is.
verder doe ik niks aan veiligheid. (behalve de motor goed onderhouden dan :))

ik denk er ook nooit over na eigenlijk, in een auto kun je ook dood gaan.

volgens de site is het trouwens ook nog ergens goed voor :+

A large number of human organs come from motorcycle riders every day


25kw is ergens wel nuttig denk ik, al heb ik bij mezelf gemerkt dat ik op m'n xl500 (24kw) veel gevaarlijker/harder/lomper rijd dan op m'n GS750 (46kw)
 
Tja,

Postzegels verzamelen schijnt minder gevaarlijk te zijn.


Natuurlijk denk ik wel eens aan het gevaar. Sterker nog, op de motor heb ik een rijstijl die door andere motorrijders als voorzichtig geclassificeerd wordt. En, ik rij dagelijks op de motor.

Zoals je op veel van de plaatjes kan zien, is beschermende kleding een voorzorgsmaatregel die een paar vierkante meter huid kan schelen. En, onderuit glijden kan al in de eerste 20 meter dat je rijdt. Wat mij ook opvalt is dat er veel automobilisten achter op de motor knallen.

Een doorsnee koekblikje weegt vandaag de dag 1500 kg. Zorg nu eens voor de begripsvorming voor iemand die een geranium van 3 hoog van het balkon laat vallen. En, probeer dat ding dan eens op te vangen....
Dat is dus 1 kg (?) en een snelheid van 50 km/uur.....
En, probeer het dan nog eens met een lompe klomp ijzer zo zwaar als 20 volwassen mannen.....

Helaas weten de bestuurders van dat blik ook niet echt waar zij mee bezig zijn. Mentaal gesterkt door misleidende reclame over "koop ons doosje, die zijn pas echt veilig", scheuren ze rond. Als ik zie met welk enthousiasme ze vrachtwagens afsnijden, denk ik weleens": "ben je suïcidaal of zo?". Helaas wordt jij op jouw motortje net zo vrolijk afgesneden als die Scania. Alleen is degene die het grote risico loopt dan niet de veroorzaker van de gevaarlijke situatie....

Ik heb inmiddels 30 jaar een rijbewijs. Ik weet: "20 jaar ervaring zegt niets, je kan het al 20 jaar verkeerd doen", maar ik heb inmiddels wel wat gepruts meegemaakt.
Gepruts van mijzelf en gepruts van anderen.
Wat mij wel opvalt is dat het verkeer verandert is. Dat het drukker geworden is, is een open deur. Maar, men rekent ook veel meer op verkreukelzones en andere passieve veiligheidsmaatregelen. Men "doet" van alles achter het stuur. Bellen, porum opmaken, de kinderen straffen, kaartlezen, agenda bijwerken en nog veel meer...
Het wordt zelfs min of meer aangeprezen dat je een modelletje als rijdend kantoor kan gebruiken.

Rijdend kantoor... :? .... en jouw leven is afhankelijk van die rijdende pennenlikker die van alles doet behalve geconcentreerd rijden :? |( |(

Voorzichtig aan dan maar.....
 
Snelheid of vermogen hebben vrijwel geen relatie tot ongelukken.

Geldt dat ook voor dodelijke ongelukken? Als ik namelijk de rip-topics hier op het forum van de afgelopen jaren bekijk, valt het mij op dat er een piek in de zomerse maanden te zien is en dat het vaak éénzijdige ongevallen betreft.
 
Sta jij wel eens stil bij het gevaar van motorrijden?
Dat hangt ervan af hoe je het bedoeld. Ik zit niet voortdurend bewust na te denken over wat er allemaal fout kan gaan, en hoe dat kan aflopen. Alleen als je weer eens een bijna-ongeluk hebt, sta je daar even kort bij stil.

Maar 'onbewust' ben ik altijd met het gevaar bezig. Ik rijd defensief, ga ervan uit dat iedereen gek/gevaarlijk/dronken is, probeer 'in het zicht' te rijden, denk na over uitwijkmogelijkheden, oefen m'n noodstops en bermvluchten e.d., doe een pak en helm aan. Dat zijn vooral aangeleerde of ingesleten gewoontes, maar wel gewoontes die alleen nodig zijn omdat motorrijden nu eenmaal gevaarlijk is.

Draag je wel altijd je helm en je pak of denk je wel eens vandaag ga ik maar eens zonder pak?
Bij hoge uitzondering wil ik voor een kort ritje waarbij ik daarna met OV of fiets verder moet en hele dag pak+helm mee moet sjouwen in een tas, mijn broek nog wel eens thuislaten, en met alleen jas rijden (+spijkerbroek). Maar dat is eigenlijk alleen als ik motor naar garage breng ofzo. Anders altijd volledig pak.

Vind jij dat de 25kw regel bijdraagt aan de veiligheid van de beginnende motorrijder?
Dat kan ik niet goed beoordelen. Een groot deel van de ongelukken gebeurt inderdaad met jonge jongens op veel te snelle motoren. Maar ook op een 25kw kun je je als een gek gedragen. Bovendien zit het grootste probleem van moderne motoren niet zozeer in het vermogen, als wel in de veel te strak sturende eigenschappen. Op een oud brik met zwabberframe leer je veel beter aanvoelen waar de grens ligt, en kun je allerlei zwabbers en wegschuivers nog prima corrigeren, op een moderne sportmotor kun je veel verder gaan, maar gaat het ook in 1 keer fout.

Verder denk ik dat leeftijd niet zo'n goede graadmeter is. Sommige mensen rijden van nature al beheerst en defensief, anderen zien domweg geen risico, en blijven als een blinde kip rondscheuren. Daar doet 2 jaar verplicht rustig aan doen helemaal niets aan.
 
Laatst bewerkt:
Draag je wel altijd je helm en je pak of denk je wel eens vandaag ga ik maar eens zonder pak?
Mbt Helm geen issue. Ik mag graag pittig rijden en ik kan me niet voorstellen dat 100+ of laat staan 200+ fijn is zonder helm. Dat dit is vooral fijn tegen de wind enzo. Een pak... ik heb afgelopen najaar voor het eerst een pak MET een broek gekocht (ik rij sinds '94). Ik draag het altijd maar het is nu ook winter. Of ik bij 30+ nog steeds die broek aan doe dat weet ik nog niet. Ook dit zie ik vooral als bescherming tegen wind, kou en regen. Asl ik zou vallen dan zou ik misschien vooral balen dat m'n pak kapot is want dat is duurder dan die kapotte spijkerbroek. Kortzichtig, geef ik toe.

Vergeet niet de ziektekosten bij je spijkerbroek rit op te tellen als je valt ;)
 
ochja, ligt er maar net aan hoe hard je rijdt en Hoe je rijdt :P

zoals mijn vader altijd zegt: die dingen zijn moordmachines, waarop ik antwoord dat KAN een elektrische zaag ook zijn. Het ligt eraan hoe je ermee omgaat ;)

voor de rest gewoon wel je veiligheids spullen aantrekken!!
 
Ach, de meesten gaan er vanuit dat het hun niet overkomt.
De een neemt meer risico's dan een ander, de een heeft meer geluk dan een ander...
Maar dat geldt net zo voor autorijden, snowboarden, skaten enz.
Ik hou wel degelijk rekening met bepaalde risico's zoals vangrails, greppels en bomen langs de weg. Ik merk ook naarmate dat ik "ouder" word, je meer "gevaar"ziet, terwijl ik als jonge rookie als een dolleman aan het knallen was en helemaal niet bij de gevaren stilstond. 8-)
 
Volgens mij is deze site ook voornamelijk bedoelt voor America.
Die gekken rijden daar zo vaak rond...

- zonder helm
- korte broek/korte mouwen
- zonder laarzen/handschoenen

Dat zie je in NL toch bijna nooit. Iedereen draagt hier sowieso een helm, en heel veel dragen hier beschermende kleding. Dat is in de USA precies andersom volgens mij.
 
Yanks en motorrijden....... :N
Alleen maar rechtdoor, en zelfs dan vallen ze nog?
Amerikanen kunnen niet motorrijden. ( ok, enkeling daargelaten. Sorry Troy´s)
Kijk maar naar de motoren die ze bouwen :X

Die hebben ook leuzen als " Helmet laws suck!".
Ach je, de meesten hebben toch al geen verstand, en lelijk zijn ze ook al.
Eigenlijk is dat dan wel een staaltje ongekende zelfreflectie, zelfkennis en zelfspot.

Helm is noodzakelijk kwaad, en niet erg praktisch, maar stiekum wel een lekker gevoel, dat ik dan in ieder geval nog knap ben, als ik me dood rijd.... :+
 
Ik rij in mijn zwembroek.......... in Griekenland. Word je lekker bruin van!!
 
Zorg nu eens voor de begripsvorming voor iemand die een geranium van 3 hoog van het balkon laat vallen. En, probeer dat ding dan eens op te vangen....
Dat is dus 1 kg (?) en een snelheid van 50 km/uur....

Weegt een geranium 1 kg ?? Ik moet dringend mijn kennis van de flora en fauna bijschaven...

On-topic:

Sta jij wel eens stil bij het gevaar van motorrijden?

Niet echt... hoewel je er door je omgeving voldoende op wordt gewezen :/

Draag je wel altijd je helm en je pak of denk je wel eens vandaag ga ik maar eens zonder pak?

Altijd helm, motorjas en -broek

Vind jij dat de 25kw regel bijdraagt aan de veiligheid van de beginnende motorrijder?

geen idee, nooit last van gehad ;)
 
Vergeet niet de ziektekosten bij je spijkerbroek rit op te tellen als je valt ;)

mwa ik ben beroepscomputeraar he. Als ze me achter een pc rollen en m'n vingers doen het dan kan ik werken. Beentjes? Nergens voor nodig, behalve dan voor op de motor want zonder beentjes val je steeds van je zadel denk ik.
 
Het gevaar van motorrijden ligt in chronische overschatting van je eigen rij-capaciteiten en dat van je medeweggebruikers. Ik heb daar wel eens over nagedacht, ja. :+

In den beginne reed ik ook in spijkerbroek en trimpies, maar dat heb ik afgeleerd.

En de 25 KW-regeling draagt in dat opzicht helemaal niks bij aan de "verkeersveiligheid". Die ligt bij de bestuurder en niet bij zijn voertuig.
 
helmpje op, handschoenen! altijd aan (als de dood dat ik enige functionaliteit van m'n vingers zou verliezen) en m'n jas aan.. voor m'n plezier altijd in pak (sliders), de 10 km naar m'n werk regelmatig in m'n spijkerbroek.. niet slim weliswaar, maar dat is de keerzijde van alleen een motor hebben)

Waar het kan rijd ik vaak grof te hard (sportief) maar heb wel de beheersing om rustig aan te doen waar het onverantwoord is. Rijd ook 50k per jaar (35k auto voor m'n werk) en 15k met de motor. Denk goed in te kunnen schatten wat mijn medeweggebruikers doen en of ze me wel of niet kunnen zien. Heb eigenlijk zelden van die "O dat gaat net goed momenten".

De gevaren van 't motorrijden sluit ik me voor af / hoef ik niet onnodig mee geconfronteerd te worden. Er zijn genoeg mensen die veel vroeger aan dodelijke ziekten sterven (ook om mij heen) om me te realiseren dat de tijd die ik heb maar gewoon lekker moet besteden op de manier waarop ik dat leuk vind. Al 't op is, dan ist op en daar heb ik vrede mee. De enige echte angst die ik heb is om me invalide te rijden of ledematen kwijt te raken (vreselijk egoïstische gedachte, maar voor de dood ben ik dan weer niet bang).

25 kw zie ik als een goede regel. De termijn zou men wellicht in kunnen korten of kunnen relateren aan gereden kilometers (niet te controleren, dat realiseer ik wel) ipv. van de 2 jaar van nu. Ik heb er in ieder geval op rustige wijze mee leren rijden en weet wel dat ik met vers m'n rijbewijs minder beheersing zou hebben gehad op 't kanon wat ik nu onder m'n kont heb.. ellende is alleen dat de regel voor verstandige mensen niet direct nodig zou zijn en dat de brokkenpiloten de brokken toch wel maken.. of ze nu op een brommertje of een R1 rijden. Naja.. voor de middenmoters zal het wellicht wel slachtoffers schelen.

nog vragen vergeten, geen idee.. maar vind 't wel weer best zo.. :+
 
Sta jij wel eens stil bij het gevaar van motorrijden?

Natuurlijk, vooral als het glibberig is op de weg :P

Draag je wel altijd je helm en je pak of denk je wel eens vandaag ga ik maar eens zonder pak?

Zowieso altijd mijn helm, leren jack, kistjes en handschoenen.
Soms doe ik mijn beschermende textielen broek niet aan.. als het maar een stukje is en het gewoon onhandig zou zijn op de locatie waar ik heen wil.
Maar zeker nu is zo'n broek lekker warm!

Vind jij dat de 25kw regel bijdraagt aan de veiligheid van de beginnende motorrijder?

Jawel.. zit er zelf nog aan vast, ben nu wel toe aan wat meer vermogen.
25kw naar 35kw (zoals het ook in de toekomst gaat worden, correct me if im wrong) zou veel fijner zijn, net een beetje extra vermogen op de snelweg enzo, dat mis ik nu.

Wat ik wel absurt vind is dat als je na je 21e verjaardag je RBW haalt, je bijvoorbeeld gewoon op een fiets met dik 185pk mag rijden... zonder enige fatsoenlijke rijervaring.
 
Ik heb nog niet kunnen rijden sinds ik mn rijbewijs heb, maar er kruipt elke dag wel een stukje angst in dat ik mezelf te pletter rij. Niet zo zeer dat ik mezelf overschat; ik rij namelijk erg voorzichtig. Maar meer van die andere gekken op de weg!
Natuurlijk maak ik ook fouten in het verkeer en dat probeer ik dan ook zo goed mogelijk op te vangen, maar wat ik ook heb geleerd is dat fouten van anderen veel en veel moeilijker op te vangen zijn.
Maar wat me echt eigenlijk bang maakt zijn van die onbezonnen rijders. Bumperklevers (doodseng op de motor omdat de remweg van zo'n auto gewoon langer is dan de jouwe), bestuurder die je niet zien. Af worden gesneden, lomp worden ingehaald (bv zijdelings dat je bijna van de weg wordt gedrukt) en mensen die gewoon de motorrijder zuur willen maken omdat jij meer chroom hebt.

De 25kw regel ? Onzin eigenlijk. Jah je trekt minder hard weg op die racers (en daar gaat het gros van de jongere beginnende rijders voor) zodat je niet vanaf je oprit meteen al om de boom ligt, maar voor de rest gaan ze nog steeds hard om jezelf goed dood te rijden.
 
Sta jij wel eens stil bij het gevaar van motorrijden?

Ja hoor. Gisteren nog. Man gaat aan't schuiven in het midden van de E17 staat ongedeerd recht en wordt aangereden door een truck... Waar zat het gevaar dan?

Draag je wel altijd je helm en je pak of denk je wel eens vandaag ga ik maar eens zonder pak?

Altijd, al vergeet ik soms wel is een gepaste broek aan te doen en rij ik in jeans rond...

Vind jij dat de 25kw regel bijdraagt aan de veiligheid van de beginnende motorrijder?

Ja hoor. Alleen spijtig dat de regel verder kut is. Jongeren worden uitgebuid door mensen die hun brol fietsen ver boven de markt waarde verkopen. Bovendien gaat iemand zoals ik na 20k km gereden te hebben zich erg vervelen op een 25kW motor. En sterk twijfelen om niet gewoon vals te spelen. Dus ik vindt de regel dom en hypocriet. Aangezien ik wel met een mazaratti, porch, audi, ... Ver boven de 200 geraak... En ik mag zo'n ding hebben(geld ook :))
 
Laatst bewerkt:
Dus ik vindt de regel dom en hypocriet. Aangezien ik wel met een mazaratti, porch, audi, ... Ver boven de 200 geraak... En ik mag zo'n ding hebben(geld ook :))
Om nou Audi in het rijtje bij Mazzarati en Porch te plaatsen... |(


Audi is een bestaand merk, nog nooit van Mazzarati en Porch gehoord.... :?
Als je dat zo schrijft mag je zo'n ding helemaal niet hebben trouwens.

Kans bestaat natuurlijk dat je Maserati en Porsche bedoelt. ;)
 
Laatst bewerkt:
als ik hele korte stukjes moet, bijvoorbeeld ff 400 meter naar tankstation dan alleen jack en helm.

anders helemaal in pak, vorige zomer had ik alleen winterhandschoenen dus veel zonder handschoenen gereden.
2 maanden terug hele mooie stevige zomerhandschoenen op de kop getikt.

en de laatste keer dat ik ff snel wou tanken betrapte mijn moeder me met alleen een jack en helm, kwam niet eerder weg of ik moest de rest ook aan hebben :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan